Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

In 2012....

Gestart door 7 Men, augustus 17, 2008, 21:11:45 PM

7 Men

Hallo,

Laat ik mij dan ook meteen maar even voorstellen: Ronald Bos, oftewel 7 Men (7 Adelaar, volgens de Maya's). Auteur, vormgever, vader en nog vele andere rollen speel ik op één dag. Ik hoop hier meer gelijkgestemden te vinden, vooral Maya-liefhebbers. En ik zal 't maar direct zeggen, ik ben geen 24/7 chatter! ;)

Blij dat ik dit forum gevonden heb, ik was lang naar zoiets op zoek!

Groet,
Ronald



lilith

Hallo 7man

wees welkom hier

en de maya's, daar weet ik ook iets van, heb er ook een boek over en ook op you tube de filmpjes over de uitleg van de maya kalender.

Misschien heb jij een eigen uitleg over het einde van de maya kalender?

groetjes Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Kiwiwoman

Hoi 7man,

Da's toevallig zeg! Ik ben net een boek van Cornelius van Dorp aan het lezen, wat over de Maya, Aztec, Quetzalquatl, gaat! Heel bijzonder, hoor!
En er lijkt me heel veel waarheid in zitten!

Kiwiwoman

7 Men

Hey hallo,

Fijn, zo'n enthousiast onthaal! Een eigen visie over de mayakalender.... tjsa, wat zal ik daar over zeggen. Er zijn bijzonder veel theorieën op dit moment, en allemaal lijken ze een kern van waarheid te bevatten. Aan de ene kant hebben we de verlichte scenario's, die ons bewustzijn naar een hoger niveau zouden tillen. Aan de andere kant de doemscenario's die ons wel eens behoorlijk dwars zouden kunnen zitten.
Ik denk zelf dat we in een aanloopperiode zitten van een bewustzijns-/mentaliteitsverandering. Er gebeurt zoveel om ons heen wat al op doemscenario's begint te lijken, dat de mensen zullen beseffen dat het niet zo langer door kan. We moeten over op een ander systeem, het huidige functioneert niet meer in deze tijd. Dat besef wat steeds meer mensen krijgen, IS die bewustzijnsverandering. Astronomisch gezien is 2012 een heel bijzonder jaar, en ik ben ervan overtuigd dat de kosmische krachten wel degelijk invloed op het aardse leven zullen hebben. Ik denk dat (het gros van de) mensen hun hart moeten laten spreken, willen ze zichzelf nog serieus kunnen nemen en in vrede met zichzelf zijn.

Dat is wat ik ervan denk...

Die video's die jullie gezien hebben zijn waarschijnlijk van de inmiddels overleden Ian Xel Lungold. Goede video's, heel duidelijk en begrijpelijk voor iedereen.

Groet,
Ronald

Ricca

Van harte welkom, Ronald. :)
7 men sterk, wat een entree. ;D

Maar zonder gekheid. Je bent auteur. Kunnen we ook iets van je lezen? En vormgever ben je ook... Kan het zijn dat ik zonder het te weten iets van je in huis heb? Of eh...

heb ik soms iets van je áán?!  ;D  ;D  ;D

Nieuwe poging zonder gekheid... Wat ik me van de Maya-kalender meen te herinneren is dat er om de zoveel tijd een paar 'dagen buiten de tijd' waren. Dat lijkt me heerlijk...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pink

Hallo Ronald,

Natuurlijk wil ook ik je welkom heten. Mijn naam is Pink en 9 Blauwe Aap. Ik heb het boek De Mayakalender en de tranformatie van het bewustzijn gelezen van C. Calleman en dat was voor mij verhelderend. Ik voelde hun begrip van tijd.

Groeien we als mensheid naar een verhoogd bewustzijn?  Ik weet het zeker en iedereen gaat daar lekker in mee.

Pink

7 Men

Dag allen,

Tjonge, wat een warm welkom wederom! Dank jullie wel!

Heb ik iets gemaakt wat bij jullie in de kast staat? Nee, dat geloof ik niet. Zeer binnenkort verschijnt er wel mijn eerste Maya-project, en dat zal vanaf half september in de winkels liggen. Het is een handleiding over de traditionele Mayakalender, die tevens te gebruiken is als wandkalender voor heel 2009. Zoiets was nog niet in Nederland verkrijgbaar. Maar ik mag toch geen reclame voor mezelf maken hier?  ;D

Pink, jij schrijft dat je 9 Blauwe Aap bent. Dat betekent dat jij de berekeningen van de Dreamspell, of 13 Manenkalender gebruikt hebt. Dit is niet de telling die de oude Maya's hanteerden. Wist je dit? De boeken van Calleman zijn een aanrader voor iedereen, maar ook Ute Kretzschmar heeft een mooi boek over 2012 geschreven.

Pink

Hallo Ronald

HEt kan dat er bij het berekenen Dreamspell of 13 Manenkalender zijn gebruikt. Alleen was ik me daar dan niet van bewust want ik heb mijn kinkaart hier laten maken.

Wat is het verschil met de rekenmethodiek van de oude Maya's?

Pink

7 Men

Hallo,

Het verschil zit 'm in het 'begin' van de telling. Er zijn nogal wat onenigheden over de aanvang van de laatste baktun, en die bepaalt waar de huidige dag voor staat. De traditionele Maya's gebruiken al bijna 3000 jaar ononderbroken hun telling. De 13 Manenkalender is echter pas rond 1992 door José Argüelles ontworpen en hanteert een heel andere tijdrekening. Beide manieren zijn niet goed of fout, maar verschillen gewoon.

Je kunt voor jezelf bepalen waar je je lekkerder bij voelt. De traditionele telling vind je o.a. op http://www.mayanmajix.com/TZOLKIN/DT/DT.html

Wat jouw Dagteken is volgens deze telling bereken je op http://www.mayanmajix.com/TZOLKIN/index.php

Ik ben heel benieuwd waar je nu op uit komt!

Groet,
Ronald

Kiwiwoman

Ik heb begrepen, dat schrikkeldagen niet zijn meegerekend. Klopt dat?

7 Men

Dat klopt; de Dreamspell rekent de schrikkeldagen niet mee. Dit heeft Argüelles zo ontworpen om in de pas te blijven met de Gregoriaanse kalender.

Een redelijke uitleg van het verschil vind je op http://www.dailytzolkin.eu/tzolkin/items/artikel122.htmdt



happyme

#11
Er is hier eigenlijk helemaal geen topic voor geopend, dat verbaasd mij een beetje.

2012
Het 2012-fenomeen verwijst naar het verschijnsel dat in veel populaire esoterische en pseudowetenschappelijke theorieën het jaar 2012 een grote rol speelt. Veel van zulke theorieën gaan ervan uit dat er in 2012 een grote verandering zal plaatsvinden in het bewustzijn van de mensheid of juist in de natuurlijke toestand van het universum; sommigen gaan zo ver te beweren dat in 2012 het eind van de wereld zal plaatsvinden. Het fenomeen vindt zijn oorsprong in de lange telling van de Maya's, die volgens sommige interpretaties grote waarde toekent aan 21 of 23 december 2012. Door de natuurwetenschap worden de 2012-theorieën unaniem verworpen, terwijl er volgens de meeste Mayadeskundigen op zijn minst sprake is van misrepresentatie van de Mayareligie. Mayadeskundigen stellen dat 2012 voor de Maya's niet zo'n belangrijk moment was, misschien te vergelijken met het jaar 2000 in de westerse cultuur, en ook de hedendaagse Maya's hechten geen groot belang aan 2012.


happyme

Maar dan denk ik zal er geen ontwikkelingen vooraf plaatsvinden;

Oorsprong

21 december zou de laatste dag zijn van de laatste b'ak'tun van de lange telling. De b'ak'tun is de vijfde eenheid van de Mayakalender, na de dag, de winal (20 dagen), de tun (18 winals, 360 dagen) en de k'atun (20 tuns, 7200 dagen). En b'ak'tun telt 20 k'atun, dus 144.000 dagen (394 jaar). De telling van b'ak'tun ging tot dertien, dus de periode van het begin van de eerste tot het einde van de laatste b'ak'tun telt ongeveer 5.125 jaar. Uit inscripties is bekend dat de Maya's de schepping van de wereld stelden op 13.0.0.0.0 (13 b'ak'tun, 0 k'atun, 0 tun, 0 winal, 0 dagen), 11 augustus 3114 voor Christus volgens onze jaartelling. De 13e b'ak'tun loopt af op 21 december 2012; 20 december 2012 is 12.19.19.17.19 en op 21 december staat de kalender weer op 13.0.0.0.0.

De enige bekende Mayatekst waarin daadwerkelijk de datum 21 december 2012 echter expliciet wordt vermeld, staat geschreven op Monument 6 van de archeologische site Tortuguero in Zuid-Mexico en is onderdeel van een langere tekst die verhaalt over het leven van een heerser van deze plaats, Bahlam Ajaw, die heerste in de 7e eeuw. Wegens beschadigingen aan de steen kan de tekst niet volledig gelezen worden, maar de inscriptie lijkt te vermelden dat op 21 december 2012 de god Bolon Yokte' K'uh zal neerdalen.[1] Over Bolon Yokte' K'uh is verder niet zoveel bekend. In tegenstelling tot wat door verschillende New Age 2012-schrijvers wordt beweerd, bevat deze tekst geen referenties naar spirituele veranderingen, apocalyptische gebeurtenissen of anderszins ingrijpende gebeurtenissen.

De theorie dat de Maya's geloofden dat het einde van de dertiende baktun een apocalyps zou inluiden is voor het eerst geponeerd door de antropoloog Michael D. Coe in 1966. In de huidige stand van zaken van de wetenschappelijke bestudering van de Maya's, gebaseerd op werk van ondere anderen Linda Schele en David Freidel wordt deze theorie echter verworpen. Zo is duidelijk dat het mogelijk was nog een element hoger dan de b'ak'tun aan de Mayakalender toe te voegen. Er zijn dan ook verschillende Mayainscripties bekend die verwijzen naar gebeurtenissen na het einde van de dertiende b'ak'tun. Een inscriptie in Palenque bijvoorbeeld, stelt dat na een tijdsspanne van 10.11.10.5.8, dat is 1 oktober 4772, de verjaardag van de kroning van K'inich Janaab' Pakal gevierd zal worden. Een inscriptie in Cobá noemt zelfs de datum 13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.0.0.0.0. Dit is 4,134105 × 1028 jaar, een tijdsspanne die vele malen langer is dan de ouderdom van het universum.

Aanhangers van eschatologische theorieën gingen er vervolgens van uit dat op die datum een apocalyptisch einde komt aan de nu bekende wereld. Op internet wemelt het van de websites met onheilspellende teksten over dit onderwerp, en sommige mensen maken zelfs hun spaargeld op 'omdat je er na 2012 toch niets meer aan hebt'.

Volgens aardwetenschapper Andreas Fuls berust het 2012-fenomeen op een misrekening. Hij promoveerde in 2006 aan de Technische Universiteit Berlijn. Op basis van een oude Mayatabel waarop de standen van Venus staan en nieuw ontdekte inscripties en voorwerpen kwam hij erachter dat de laatste b'ak'tun pas stopt op 21, 22 of 23 december 2220.

happyme

...misschien is het daarom dat veel mensen zoiets hebben van "we zien het wel" omdat er een exacte data bekend is...

...maar dat is het nu juist, ik geloof dáár niet in  ;)


JIJ

?

Kraai

De lange kalender van de Maya's (die overigens van de Sumeriërs komt) werd gebruikt om de baan van planeet X (Niburu) aan te duiden. Eind 2012 zal deze planeet onze aarde passeren.