Auteur Topic: Bekers 7  (gelezen 81788 keer)

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
Bekers 7
« Gepost op: januari 26, 2005, 20:16:12 pm »

Bekers Zeven is een zeer complexe kaart waarvan de betekenissen op allerlei manieren dooreenlopen, zoals dat ook het geval kan zijn bij dromen. Vaak wordt de kaart gezien als een kaart van fantasie en illusie, dromen en verbeelding... Een fantasierijk persoon verwijlt in een mysterieuze droomwereld. De verbeelding werkt op volle toeren... Dit kan positief of negatief worden uitgelegd. Bijvoorbeeld als verbeeldingskracht, visualisatievermogen, dromen, dagdromen enz., maar ook als betovering, verlokking, verleiding, fascinatie, in de ban zijn van iets. De vraag is: zijn de dromen bedrog? Is de schone schijn een bedrieglijke schijn? Veel tarotboeken beperken zich tot de bedrieglijke kant van Bekers 7 en wijzen op het risico weg te zweven of verstrikt te raken in illusies, je door de schijn het hoofd op hol te laten brengen. De betekenis van de kaart kan inderdaad zijn: verblinding, dwaling,  verzinsels, bedrieglijke schijn, luchtkastelen, maar dat is slechts de halve betekenis. Er is veel meer aan de hand. De achtergrond is stralend blauw: de kleur van de waarheid. Soms wordt maar al te gemakkelijk uitgegaan van de veronderstelling dat dromen bedrog zijn. Ook wordt maar al te vaak bezwaar gemaakt tegen 'valse hoop', terwijl 'vals pessimisme' niet als zodanig wordt herkend of gewoon als realisme wordt bestempeld...

Veel duidingen van Bekers 7 gaan voorbij aan het feit dat er een duidelijk niveauverschil is tussen de drie bovenste bekers en de vier eronder. En niet alleen letterlijk. De bovenste drie bekers vertegenwoordigen hogere idealen, de onderste vier ego-idealen... schijnidealen... illusies. Daarmee verschuift de betekenis van Bekers 7 van een kaart van fantasie en illusies naar een kaart van keuzes.

Voordat ik meer over de kaart in zijn geheel zeg, eerst iets over de afzonderlijke bekers.

1. Het hoofd van de mooie jonge vrouw vertegenwoordigt de anima, onze intuïtieve, vrouwelijke kant. Ook in dromen heeft de anima meestal de gedaante van een jonge vrouw. De anima staat voor innerlijke wijsheid, geen 'wereldse' wijsheid. N.B. De bloemenkrans in het haar van deze vrouw op de New Visionkaart is ook een typisch symbool voor de anima.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B7_NV.jpg

2. De mysterieus stralende figuur onder een doek stelt een verlicht mens voor die het niet nodig heeft naar de buitenwereld te kijken (vandaar de doek), maar in zichzelf schouwt om de diepste waarheid te zien. Dat hij zich daarbij niet voor de buitenwereld afsluit, is te zien aan de uitgestrekte armen waarmee hij de buitenwereld verwelkomt.

3. De slang is een symbool van wijsheid, spirituele of innerlijke wijsheid, verlangen naar waarheid, genezing en vernieuwing.

Respectievelijk uiterlijke macht, uiterlijke rijkdom, uiterlijke successen en de verleiding om hier steeds weer naar te streven...

4. Het kasteel op een hoge berg is een symbool van uiterlijke macht. Wie daar woont heerst over de omgeving. Het is ook een plek waar je bescherming kunt zoeken, een toevluchtsoord. Maar het is ook letterlijk een luchtkasteel. Uiterlijke macht is een illusie en echte veiligheid is slechts in jezelf te vinden...
In sprookjes is een kasteel vaak een plek waar een schat bewaard wordt, soms bewaakt door een draak. Of een plek waar een prinses (de anima) gevangen wordt gehouden. In dromen wijst het kasteel soms op een spirituele beproeving: het overwinnen van hindernissen om tot dieper inzicht te komen.

5. De sieraden, juwelen zijn een symbool van uiterlijke rijkdom, betovering, verleiding, maar ook: schone schijn. Een schat van goud en sieraden in een grot, bewaakt door een draak, wordt meestal gezien als spirituele wijsheid die in het onbewuste gevangen zit of begraven ligt.

6. De krans lijkt op het eerste gezicht op een lauwerkrans, een symbool van uiterlijke successen en overwinning. Maar bij nadere beschouwing blijkt op de beker een doodskop afgebeeld te zijn, een fraai staaltje van bedrieglijkheid. Dit herinnert aan de Zegewagen (de schijnsuccessen van het ego) die net als Bekers 7 het getal 7 heeft...

7. De draak huist in de aarde, heeft een adem van vuur, vleugels als een vogel en schubben als een vis. Daarmee is hij een wezen dat de vier elementen - aarde, vuur, lucht en water - in één gedaante verenigt. Op zich is de draak noch goed noch slecht, maar symboliseert hij de oerenergie die de materiële wereld in stand houdt en die positief of negatief gebruikt kan worden. Omdat hij zo nadrukkelijk met de materiële wereld verbonden is, is hij ook een archetypisch symbool voor een wezen (of kant van onszelf) waaruit het geestelijke/spirituele verbannen schijnt te zijn. Voor ons (in het westen) is de draak bovendien een angstaanjagend symbool van brute, vernietigende kracht geworden. Een gevecht met een draak wordt soms opgevat als een gevecht met onze eigen lagere instincten, maar is in wezen een poging onze eigen hogere hulpbronnen aan te boren. Door de draak te overwinnen worden we in spirituele zin de hoeder van ons eigen leven.
De draak is de verleiding die ons naar de illusies van de onderste bekers leidt en probeert af te houden van de innerlijke wijsheid van de bovenste bekers. Maar ook in de onderste bekers liggen aanwijzingen voor het hogere verborgen.

N.B. Zowel de jonge vrouw als het kasteel als de draak zijn onnatuurlijk blauw afgebeeld. Dit wijst op hun mythologische karakter - dat ik hierboven ook al aantipte. In mythen voorkomt een draak vaak dat wij in een kasteel een verborgen schat (= spirituele wijsheid = anima) vinden en soms ontvoert de draak een prinses of maagd (anima) naar zijn ondergrondse verblijf (het verborgene of onbewuste).

Nu weer terug naar de kaart in zijn geheel. De figuur op de voorgrond is opvallend zwart. Hij hoeft echter niet noodzakelijkerwijs in het zwart gekleed te zijn, je ziet in feite slechts zijn contouren in het felle tegenlicht van het visioen met de bekers. Op de New Visionkaart is hij in het rood gekleed en op de Herstelde Orde-kaart in het paars: http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B7_HO.jpg . Toch is de 'kleur' zwart nadrukkelijk op de RW-kaart aanwezig. Zwart heeft vaak een negatieve betekenis, maar is ook een kleur van latente mogelijkheden. De figuur heeft nog geen keuze gemaakt, alles is nog mogelijk. Hij staat tastend, zoekend, bijna wankelend te kijken, tast nog in het duister, heeft nog geen kleur bekend. Geconfronteerd met een scala van mogelijkheden raakt hij bijna overweldigd en voelt misschien de verleiding voor datgene te kiezen wat hem het minst vreemd of beangstigend voorkomt... De kaart kan daarom staan voor een moeilijke keuze of besluiteloosheid.

Het getal 7 is het mystieke getal van de visies en de dromen. De 7 symboliseert ook de behoefte aan bezinning (de zevende dag = rustdag). Deze bezinning maakt deel uit van Waites eigen duiding van Bekers 7: "Mystieke ervaring. Een inspirerend visioen, gezien in de spiegel der contemplatie". De figuur keert zich af van de alledaagse werkelijkheid en wendt zich tot een andere werkelijkheid. Hij begint zich open te stellen voor zijn intuïtie. De kaart kan bijvoorbeeld een moment in je leven voorstellen waarop je je vertwijfeld afvraagt wat je moet doen of zelfs wat nu de zin is van het leven. Je voelt een grote behoefte aan helderheid en duidelijkheid. De kaart kan je ook aanraden een pauze te nemen van je fysieke bezigheden om te zien of alles nog wel goed gaat en inspirerend voor je werkt of dat er iets veranderd of bijgesteld moet worden... Bekers 7 raadt je vooral aan om je uiterlijke verlangens en innerlijke behoeften in evenwicht te brengen, zodat er een gezonde balans is die je in staat stelt de juiste (= meest liefdevolle) keuzes te maken. Keuzes waardoor je meer levensvervulling ervaart.

Het is niet genoeg om in het rijk der intuïtie, verbeelding en inspiratie te leven. Iemand die daar leeft, zal niets anders met zijn leven doen dan dagdromen en fantaseren. Het vraagt veel aandacht, geduld, wil en intentie om intuïtie in de alledaagse werkelijkheid te brengen.

In leggingen kan Bekers 7 duizend-en-een betekenissen hebben, sommige gebaseerd op de hele kaart, andere  op slechts één of enkele bekers. Veel succes!

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 14:10:03 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Ricca

• Moderator
  • Master lid
Re:Bekers 7
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2005, 20:38:35 pm »
Bekers 7 omgekeerd
  • Dezelfde betekenis als de rechtopstaande kaart, maar minder twijfel en besluiteloosheid, minder verwarring, meer helderheid.
  • Vastbeslotenheid. Vastbesloten zijn iets van je dromen te maken, je idealen te volgen. Een geïnspireerde keuze maken.
  • Een droom wordt werkelijkheid.
  • Meer zekerheid omtrent het doel van het leven. De omgekeerde kaart kan bewustwording van het levensdoel inhouden en als keerpunt in het leven werken.
  • Oude idealen loslaten. Bevrijding van egoïstische drijfveren.
  • Iets wat ooit zeer aantrekkelijk of begerenswaardig leek, verliest zijn aantrekkingskracht...

Óf:

• Je afsluiten voor je innerlijke wijsheid.
  • Je intuïtie niet vertrouwen. Dit kan resulteren in depressieve gevoelens, pessimisme, wanhoop, ontmoediging.
  • Een keuze ingegeven door angst. Angst overstemt de innerlijke stem van de intuïtie.
  • Een sceptische levenshouding.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 14:11:42 pm door Ricca »
From Ricca with Love

snowdrop

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2005, 21:35:23 pm »
Lieve Ricca, mijn hartelijke dank voor deze inspirerende uitleg van Bekers 7. Ik heb die kaart vaak getrokken en werd altijd een beetje ontmoedigd door het negatieve begrip dat ik ervan had: illusie, schijnwereld, valse hoop. Wat goed om te weten dat deze kant er ook aan zit!  :-* Snowdrop

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2009, 14:48:51 pm »
Op de Ananda-kaart is de keuze tussen de zeven bekers (hier glazen) al gemaakt. Op de voorgrond, onder een volle maan, staat een glas rode wijn. Zes andere glazen drijven geluidloos naar de horizon.

http://static.zoom.nl/a93e19b6fd9ec1f126d0de08559d41b7.jpg

WAAKDROOM

In the autumn night
When there's no wind blowing
I could hear the stars falling in the dark
When you find what's worth keeping
With a breath of kindness
Blow the rest away

- Robby Robbertson
From Ricca with Love

Opti-Mystique

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2009, 13:26:19 pm »
...De figuur op de voorgrond is opvallend zwart. Hij hoeft echter niet noodzakelijkerwijs in het zwart gekleed te zijn, je ziet in feite slechts zijn contouren in het felle tegenlicht van het visioen met de bekers...

Vanochtend viel mij op dat dit ook kan betekenen dat, hoewel zwart en op de voorgrond afgebeeld op de kaart, je jezelf in werkelijkheid hebt teruggetrokken in de coulissen. De focus ligt extern, op de bekers en wat zij vertegenwoordigen... Je bent niet in contact met jezelf en alvast niet met de hogere-idealen die door de bovenste rij bekers gesymboliseerd wordt.

Vanuit dat perspectief bekeken, ziet de persoon op de kaart ook enkel de onderste rij bekers; de schijn-idealen van het ego. Want deze staan op zijn (oog)hoogte. De bovenste rij bekers, datgene waarvoor hij eerst in verbinding met zichzelf moet zijn, lijkt hij dan niet eens op te merken...

Wie goed kijkt, ziet dat de bovenste rij bekers net iets groter van formaat zijn dan de onderste 4. De 3 bekers van de bovenste rij symboliseren daarnaast dan ook weer de heilige drie-eenheid.

En merk ook op dat de 3 bekers van de bovenste rij individueel ook nog eens op verschillend niveau staan ten opzichte van elkaar. Eerst komt de verlichte mens, dan de intuïtie ofwel het Hogere Zelf, en helemaal bovenaan preikt Universele Wijsheid!
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2009, 13:33:11 pm door Ø•Mystique »

Kraai

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 17, 2011, 15:23:32 pm »
Sinds enige tijd ben ik herstellende van een "depressie". Ik kon mijn gedragingen niet accepteren met mijn zijn en was ontevreden met wie ik was en angstig voor de toekomst. Door een aantal opmerkelijke gebeurtenissen is mijn "rede" terug en kan ik alles beter in perspectief plaatsen en komen de meest opmerkelijke gebeurtenissen op mijn pad. Om goed mijn situatie te overzien ben ik op mijn gevoel begonnen met tarot en sinds  vandaag begonnen met mediteren. Tijdens deze meditatie heb ik mijn situatie gezien als mezelf op een oud vlot met gehavend zeil een rivier tegen de stormwind in en ik als een gek blazend in het zeil om maar voorruit te komen tegen de stroom in. Ik voel mijn vlot meegetrokken worden de andere kant van de rivier op. Hier komt mijn woeste rivier uit op een rustige brede rivier omzoomd door de mooiste landschappen waar een boot met roer op mij wacht om mij mee te nemen als ik bereid ben om mijn oude vlot te verlaten. Wat ik van waarde acht mag ik meenemen maar ik mag ook op mijn vlot blijven. Ik mag bepalen wanneer ik spring. Wanneer ik genoeg vertrouwen heb om mij mee te laten voeren door de kalme rivier dan mag ik overstappen, maar als ik overstap moet ik mij geheel overgeven aan de kalme rivier die mij zal leiden. In deze rivier die naar de oceaan leid zal altijd een thuishaven aan wal zijn waar ik mijn boot heen kan sturen om aan te meren. Na deze meditatie en een bedankje voor dit moment een dagkaart getrokken en een ondersteuning voor deze dagkaart om te bepalen of ik met meditatie op de goede weg zou zijn. De dagkaart is zwaarden 6 en de ondersteunende bekers 7. Bedankt voor de mooie uitleg van de kaarten hier op het forum. Mijn beeld van mijn meditatie wordt wonderlijk verwoord door tarot. 

Leeuwin

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2011, 16:25:28 pm »
Hoi Kraai,

Jij geeft je over aan de kalme rivier schrijf je o.a. Met Zwaarden 6 erbij zit je duidelijk in een heel mooi (Bekers 7) veranderingsproces, op weg naar een nieuw begin. Ik heb het gevoel dat dit begin heel mooi wordt voor jou!
Bekers 7 geeft vaak het mooie maar verrassende aan!

Groet van Leeuwin

Carla

• Administrator
  • Master lid
  • Wat je aandacht geeft groeit
    • CatharinaWeb
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2011, 21:31:07 pm »
Hallo Kraai,

Ik vond het mooi je reactie/ervaring te lezen. Ik wens je heel veel goeds voor (het) nu.

hatsjepsoet

• Master lid
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2011, 00:09:06 am »
Ik vind het bizar.Vanochtend trok ik een dagkaart die ik altijd 's avonds bekijk. Daarna ging ik naar Catharina's web om te kijken naar mijn daghoroscoop maar "trok" voordat ik daar naar toe ging een dagkaart van tarot. Ik had bokalen 7. Ik fantaseerde dat ik vanavond zou ontdekken dat ik dezelfde kaart uit mijn eigen tarotdeck had getrokken vandaag. Ik kom vanavond thuis, draai de kaart om die ik vanochtend had getrokken en wat blijkt"bokalen 7.
Zeer bizar,

Groetjes, H.

Salsafret

• Gast
Bekers 7
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2012, 02:11:31 am »
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en sinds kort actief bezig met Tarot. Ik gebruik Universal Waite in combinatie met New Vsion en ik bezoek de website en het forum regelmatig. Ik wilde reageren op het bekers 7 topic maar omdat dat al zo oud is kreeg ik het advies om een nieuwe te starten. Bij deze.

[Je mag op het Arcana-forum altijd in bestaande topics posten (zie Inhoudsopgave Arcana-forum). Het is juist de bedoeling dat alle info over één kaart bij elkaar komt te staan. Daarom heb ik jouw topic samengevoegd met het bestaande topic Bekers 7. Ricca]

Bij de New Vsion kaart valt mij op dat er twee vrouwen op de kaart staat waarbij de een haar armen heeft gevouwen en de andere haar handen voor haar gezicht heeft. De kleur van de jurk met de gevouwen handen is hetzelfde als de sherp van de "ilusionist"  en de jurk van de handen voor gezicht heeft dezelfde kleur als de mouwen van de "ilusionist". Ze zijn dus met elkaar verbonden lijkt mij maar ik kan het niet thuis brengen. Heeft iemand een betekenis hiervoor?

Groetjes,

Monique

« Laatst bewerkt op: april 12, 2012, 10:54:57 am door Ricca »