Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE DUIVEL

Gestart door twisted, januari 18, 2005, 23:35:54 PM

twisted

heej .. ik neem aan dat de meeste mensen hier niet in god en toebehoren geloven ? .. nou ik weet het nog net zo niet maar ben niet gelovig ofzo .. maar waarom heeft het tarot spel dan een duivel ? ..
is dit alleen ter afbeelding van het slechte of is het egt een afbeelding van een wezen ?

janice

de duivel op de kaart heeft volgens mij helemaal niet veel met de 'echte' duivel van de gelovigen onder ons te maken (ik ben er 1 van ;) alhoewel ik twijvel of er echt een GOD -man met baard hoog in de hemel aan de troon-bestaat), maar ik denk dat het meer met de innerlijke 'duivels' in de mens zelf te maken heeft.

net als dat de dood niet de echte dood voorspelt, maar gewoon aangeeft dat een oude sitautie eindigt en dat er een nieuwe start voor in de plaats komt .. ff in het kort.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Opti-Mystique

Citaat van: twisted op januari 18, 2005, 23:35:54 PM
heej .. ik neem aan dat de meeste mensen hier niet in god en toebehoren geloven ?

Eeejj Twisted,

Da's om te beginnen een aanname. Het hangt er alleen af hoe je "God" wenst te definiëren. In de meeste religies is er een opperwezen dat God genoemd wordt en de schepper van de aarde en het leven erop. In de spiritualiteit wordt God beschouwd als de puurste vorm van licht en liefde. Als ik voor mezelf spreek, dan geloof ik in de Spirituele God en inderdaad niet in de toebehoren die in de heilige boeken der religies beschreven wordt. Althans niet letterlijk. Sowieso denk ik dat de verhalen niet letterlijk zo hebben plaatsgevonden, enerzijds omdat deze verhalen vaak een symbolisch verhaal zijn en anderzijds omdat deze verhalen een paar duizend jaar oud zijn en dus én onderhevig zijn aan ruis bij het opnieuw optekenen en doorvertellen én hier en daar enigzins gecensureerd zullen zijn door de geloofshuizen, omdat niet alles een even betrouwbaar fundament voor het geloof zelf bleek te zijn.

Citaat van: twisted op januari 18, 2005, 23:35:54 PM
... nou ik weet het nog net zo niet maar ben niet gelovig ofzo .. maar waarom heeft het tarot spel dan een duivel ? ..
is dit alleen ter afbeelding van het slechte of is het egt een afbeelding van een wezen ?

Je ziet in het Tarot-deck van Rider Waite Smith wel meerdere invloeden uit religies: kaart 6 uit de Grote Arcana - De Geliefden, beeldt het verhaal uit van de verbanning uit het Hof van Eden van Adam en Eva. De betekenis van de kaart in een legging is echter geheel anders. In kaart 10 van de Grote Arcana - Het Rad van Karma, zie je bijvoorbeeld weer Goden uit de Egyptische mythologie.
De hele maatschappij is beïnvloed door de diverse religies, de onze door het Christendom in het bijzonder, en dit werkt onbewust vaak nog door. Er zijn een hoop mensen die niets geloven, zij worden atheïsten genoemd, die zich toch ook echt aan de Christelijke feestdagen zoals Kerst enzo houden. Niet omdat ze bij de Kerstgedachte stil willen staan, maar omdat dit als feestdag in de maatschappij geldt.

Om terug te komen op jouw vraag over de Duivel: het Tarot-deck is dus geen religieus instrument maar draagt wel de symboliek, die in diverse religies gebruikt is om een bepaalde situatie tot uitdrukking te brengen. De Duivel van het Tarot-deck is ook geen puur negatieve kaart, maar is wel nodig om de dualiteit van het leven te kunnen weergeven: zonder zwart is er geen wit, zonder kwaad is er geen goed. En zo valt de Duivel dus in situaties waarin mensen iets als "lastig" of "beperkend" ervaren en vaak in situaties wanneer ergens "te ... " voorgezet kan worden; wanneer de balans door dreigt te slaan naar een uiterste.

Het belangrijkste is, dat het plaatje van de Duivel bij jou en bij iedere willekeurige andere kaartlezer een bepaalde associatie oproept. We zijn het er vast allemaal over eens dat deze kaart geen onverdeeld enthousiasme oproept. De plaatjes op de Tarotkaarten roepen allemaal een bepaalde associatie uit je onderbewuste op. Deze associaties gebruikt het onderbewuste van de kaartlezer, om de situatie van de consultant onder woorden te kunnen brengen. De kaarten communiceren met jou persoonlijk via plaatjes over de situatie van een ander. De kaarten die samen vallen, vertellen gezamenlijk een verhaal aan jou, middels symboliek die voor jou een bepaalde betekenis heeft. En zo kan jij het weer onder woorden brengen naar je consultant toe...

Ik hoop dat dit het één en ander verduidelijkt.

greetinx van Dolf

twisted

ajja .. thnx ..
ohja ik bedoelde met gelovig christelijk of moslims of iets in die richting .. want ik geloof ook wel in iets maar volgens mij is het een combinatie van meerdere geloven, ik weet het niet ..

eric

Citaat van: twisted op januari 18, 2005, 23:35:54 PM
heej .. ik neem aan dat de meeste mensen hier niet in god en toebehoren geloven ? .. nou ik weet het nog net zo niet maar ben niet gelovig ofzo .. maar waarom heeft het tarot spel dan een duivel ? ..
is dit alleen ter afbeelding van het slechte of is het egt een afbeelding van een wezen ?

de duivel in de tarot heeft een meer psychologische betekenis vaak. Een kaart die gehechtheid of verslaving aan kan geven. De kaart zelf laat een duivelfiguur zien die zijn oorsprong heeft in de demonisering van het christendom van de god pan. Het is een symbolische weergave van angst en materialisme. En verder zijn de boeien los op de kaart maar beseffen de slachtoffers dit niet. Daarmee aangevend de illusionaire aard van angst en illusie. Het is dus de verpersoonlijking van onze eigen schaduw. Datgene waar we het hardst voor weglopen.

eric

carmelita

Hoi Hoi
Ik ben zelf heel streng Katholiek opgevoed, wat had ik een angst voor de duivel. Er werd mij heel vaak als kind, en ook later verteld, dat als ik iets verkeerds deed de duivel mij zou komen halen, en mij mee zou nemen naar de hel, waar ik levend zou verbranden. Macaber maar ik was doodsbang. Heb jaren als kind ettelijke malen onder mijn bed gekeken of hij er toevallig was. De duivel in de tarot zie ik nu als de donkere schaduwkant van onszelf of een ander. En toch na al die jaren als ik bij een trekkind de duivel zie lopen de rillingen mij nog steeds over de rug. Knuf Carmi :-* :-* :-*

eric

Ik ben er gelukkig nooit mee banggemaakt. We waren wel katholiek maar niet erg strikt of zo. Ik kan het me wel voorstellen dat je van dit beeld heel moeilijk los kan laten. Maar door de oude goden te demoniseren kon die kerk haar machtsposities versterken.

eric

carmelita

Helemaal mee ens Eric, wat ik ook heel erg vond van het Katholisisme waren de doodzonden. Ik weet nog dat ik mijn Communie deed, was 7 jaar, en met nadruk werd er op gewezen dat de hosti absoluut niet je tanden mocht raken, want dat was een doodzonde. Heb me met stukjes papier, blaadjes suf geoefend, wat op zich een feest is, of moet zijn zat geen greintje voorpret aan. Lang leve de nonnen :'( :'( Knuf Carmelita :-* :-* :-*

Manuel

Ja de katholieke kerk heeft het geloof ook in een slecht daglicht gebracht op dit soort manieren...  :(

carmelita

Hoi Manuel helemaal mee eens. Ik heb de regeltjes aangepast, het geloof is gebleven. Knuf Carmi :-* :-* :-*

eric

Citaat van: carmelita op januari 23, 2005, 17:03:48 PM
Helemaal mee ens Eric, wat ik ook heel erg vond van het Katholisisme waren de doodzonden. Ik weet nog dat ik mijn Communie deed, was 7 jaar, en met nadruk werd er op gewezen dat de hosti absoluut niet je tanden mocht raken, want dat was een doodzonde. Heb me met stukjes papier, blaadjes suf geoefend, wat op zich een feest is, of moet zijn zat geen greintje voorpret aan. Lang leve de nonnen :'( :'( Knuf Carmelita :-* :-* :-*

hmmm ik heb dat nooit te horen gekregen van de pastoor dat je niet je tanden aan de hostie mocht laten komen met de eerste communie. Ik hoor dat voor het eerst:-)

eric

snowdrop

Nou, dat ken ik ook, dat van die hostie. Zat-ie tegen je gehemelte geplakt, en maar voorzichtig pulken met je tong. Doodsangsten uitgestaan dat ik per ongeluk tandpasta had ingeslikt en dus niet 'nuchter' meer was, zoals dat heet. Duivel en hel - nachtmerries heb ik ervan gehad. Maar dat is héél lang geleden  ;D Zie de duivel in de tarot nu heel anders. Wat Eric zegt: afhankelijkheid, verslaving - waar je overigens zelf voor kiest.

carmelita

Hoi Snow, dus jij kent het ook wel. Als ik eraan trug denk brr. Maar gelukkig is dat niet meer zo hoor. Ook in de tarot zie ik zowel de dood, als de duivel op een heel andere manier. Knuf Carmi :-* :-* :-*

snowdrop

Ja, Carmi, gelukkig zijn we nu wijzer, hè! Al denk ik wel eens dat je sommige dingen nooit helemáál kwijtraakt: díe angst gelukkig wel.  :-* Snow.

Ricca

#14
Nu er weer een duiveltopic is, zet ik even een paar teruggevonden berichten uit het verloren gegane oude duiveltopic terug - met recente aanvullingen.

Het typische gebaar van de hand met de ruimte tussen de twee paarsgewijs gehouden vingers (of met alleen de wijsvinger en de pink omhooggestoken) lijkt op een priesterlijke zegening (zie de Hiërofant), maar staat - net als de twee horens op het hoofd - in verband met de twee naar boven wijzende punten van het omgekeerde pentagram. De illusie van een zegen dus eigenlijk...

De Duivel heeft voor ieder een eigen gezicht. In de Russische Tarot van St. Petersburg is de duivel vervangen door...... Stalin.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DV_RS.jpg
De Stalins in de wereld, de Sadam Husseins, de Ibn Ladens en alle andere 'creeps', zijn bij uitstek geschikt om ons van onze eigen vernietigende kant af te leiden. Het is prettig om te denken: hij is slecht en ik niet... Maar bijna altijd als je met de vinger wijst, als je heftig iets afkeurt in een ander, is dat een kwaliteit die je in jezelf niet accepteert, waarmee je de confrontatie niet aangaat. Als je je eigen destructieve kant aanvaardt, kun je die kracht op een positieve manier gebruiken. De hoeveelheid energie die er kan gaan zitten in bijvoorbeeld de ontkenning van je woede... Het kan onthutsend zijn om te merken dat je zo'n groot deel van jezelf wegzet, omdat je ervan walgt en het afkeurt en daarmee niet op een andere manier gebruikt.

Liefs,
Ricca

In antwoord op een vraag van Janice:
De 'handlijnen' van de Duivel vormen het symbool van Saturnus, een planeet die vaak geassocieerd wordt met onheil en ongeluk, maar eigenlijk slechts betrekking heeft op beperkingen en zwakheden. Op de HO-kaart is dat symbool beter te zien:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DV_HO.jpg



Quote Palomino: ... Als we spijt hebben van dingen die we in het verleden hebben gedaan of de manier waarop we hebben geleefd, gaan we terug in de tijd en investeren we onze energie daarin. Als je het woord 'lived' (geleefd) achterstevoren leest, krijg je 'devil' (duivel). We roepen onze innerlijke demonen en duivels van spijt of zelfverwijt in het leven als we blijven vastzitten aan dingen uit het verleden en ons laten achtervolgen door de gedachte dat we het eigenlijk allemaal anders hadden moeten doen. De letters van de woorden 'lived' (geleefd) en 'live' (leven) leveren, als je ze door elkaar gooit, de woorden 'veiled' (versluierd) en 'veil' (sluier) op. Uit de anagrammen blijkt dat het verleden versluierd is als we blijven vastzitten in spijt en wroeging en dat we de toekomst versluieren als we het heden laten bepalen door onze angst.
Als we onze angsten niet aan banden leggen, worden ze sterker. Dan worden we bang voor de toekomst, het onbekende. Als we onze energie daarin investeren, treedt er een verschuiving op en lekt de creatieve energie weg die we hadden kunnen gebruiken in het NU. Als we in die schaduwvalstrik belanden, roepen we met onze verkeerde kijk of neerslachtigheid een bepaalde toekomst in het leven. We maken ons zorgen over iets dat nog geen vorm heeft aangenomen en beinvloeden dat wat komen gaat door onze negativiteit en angst van het huidige moment. Daarmee stellen we de toekomst vóór het NU en gaan we weer terug in de tijd.
Als je het woord 'live' achterstevoren spelt, krijg je 'evil' (kwaad). Elke keer dat we bang zijn voor de toekomst geven we ons gezag, onze wil, onze levenskracht aan de schaduw en laten we die energie 'achterstevoren' gebruiken. We roepen onze eigen angsten in het leven doordat we hen het gebruik van onze levenskracht geven. Onze levensvonk neemt af doordat we levenskracht laten weglekken naar het verleden of de toekomst...

Ik heb dit stukje tekst overgenomen uit  een van mijn lievelingsboeken: De droom dansen, door: Jamie Sams, omdat mij opviel dat er behoorlijk veel over angst wordt gesproken op het forum.
Liefs Palomino


Lieve Palomino, ik denk dat je hiermee een mooie invulling van de Duivel hebt gegeven! Ben zo vrij geweest om dit stuk vanaf het algemene forum naar hier te kopiëren. Het maakt ook duidelijk waarom de Duivel dezelfde scheppende houding heeft als de Magiër, met één arm omhoog en één naar beneden. Angst is één van de middelen waarmee wij onze eigen werkelijkheid scheppen. Waar je bang voor bent, dat trek je aan...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love