Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Bekers 9

Gestart door Ricca, januari 14, 2005, 10:21:41 AM

Ricca



De glunderende man op Bekers 9 zit er zeer voldaan bij, breeduit genietend, verzadigd. In tegenstelling tot Bekers 10 die met dieper geluk te maken heeft, gaat het bij Bekers 9 om de simpele genoegens van feesten, plezier, gezelligheid en alle vormen van lichamelijk en zinnelijk genot. Hoewel het genieten ook overdreven kan worden, toont Bekers 9 zich over het algemeen van zijn aangename kant met zorgeloosheid, overvloed en luchtigheid. De man is gekleed in het wit: er is natuurlijk niets mis met onschuldig plezier. Genieten van het leven - zonder erdoor geobsedeerd te raken - is een van de levensdoelen die wij gemeen hebben. Toch zit er een addertje onder het gras... Als het plezier ten koste van iemand anders bereikt is, en die mogelijkheid zit zeker ook in de kaart, kan dat in eerste instantie wel een goed gevoel geven, maar uiteindelijk is het niet bevredigend.

Door de ronde toog vormen de negen bekers een boog die doet denken aan de regenboog van bekers op Bekers 10. Onder de boog op Bekers 10 opent zich een vergezicht, maar op Bekers 9 is de ruimte onder de boog afgesloten door het kleed dat over de toog hangt. Dit wil zeggen dat Bekers 9 geen kaart is die de weg opent naar grotere innerlijke diepte. Met de gekruiste armen sluit de man bovendien zijn hartchakra af. Op Bekers 9 heerst toch veel geslotenheid...

De kaart ook kan wijzen op het vermijden of ontvluchten van zorgen en problemen door je op alledaagse pleziertjes te richten. Misschien een oppervlakkige houding, maar soms, en dan vooral na moeilijkheden of perioden van hard werken, komt ongecompliceerde ontspanning gewoon het beste van pas. Bijtanken.

In plaats van de bekers te zien als bekers met wijn, kun je ze ook opvatten als trofeeƫn: keurig uitgestalde symbolen van successen of overwinningen. De man verkeert in dit geval in de prettige wetenschap dat hij zijn zaken goed voor elkaar heeft en nu kan genieten van wat hij allemaal bereikt heeft. In dit opzicht is er een overeenkomst met Pentakels Koning.

Traditioneel wordt Bekers 9 beschouwd als 'wenskaart', d.w.z. als je een wens hebt, kan het verschijnen van deze kaart erop wijzen dat die wens in vervulling gaat. Deze voorspellende betekenis gebruik ik zelden of nooit maar het idee van een wens biedt wel extra interpretatiemogelijkheden. Een wens doen is altijd een weerspiegeling van wat je denkt dat je verdient in het leven, van wat je denkt dat je waard bent, waar je hart ligt en hoeveel je van jezelf houdt. Het doen van een wens laat zien hoe goed je bent in het vinden van je eigen waardevervulling. Durf je een echt gelukkig leven te wensen of stel je je tevreden met ietsje minder? Kun je geloven in geluk en overvloed of is je wens een weerspiegeling van beperkende overtuigingen op dit punt? Dit zijn geen gemakkelijke vragen om te beantwoorden. Verschijnt Bekers 9, dan zou je in sommige gevallen misschien zorg moeten besteden aan het beantwoorden van die vragen. Voordat je naar je wens toe kunt groeien, d.w.z. voordat je ertoe kunt komen om datgene te durven wensen wat je ook het allerliefst zou willen, moeten soms eerst wonden uit het verleden geheeld worden.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Marilu

De man is gekleed in het wit, maar het is geen zuiver wit. Er staan allerlei zwarte strepen op. Is er dan wel sprake van onschuldig plezier, of heeft dat plezier ook meer donkere kanten?

Leeuwin

Ik dacht dat juist lengtestrepen voor het spirituele staan, geen ontwetend maar bewust plezier. Het feit dat de strepen zwart zijn geeft bij mij eerder de indruk dat het om enige zelfingenomenheid gaat, in ieder geval een waarschuwing hiervoor.
Hij maakt op mij in ieder geval een goed gecentreerde indruk.

Liefs van Leeuwin

Marilu

Die zelfingenomenheid zit ook wel een beetje in zijn gelaatsuitdrukking.
Mooi, dat van die lengtestrepen, dat is nieuw voor me!

Veel liefs van Marilu

Ricca

Citaat van: Marilu op januari 19, 2011, 07:27:00 AMDie zelfingenomenheid zit ook wel een beetje in zijn gelaatsuitdrukking.

Ja, als the cat who ate the canary (Joan Bunning).
Maar katten die kanaries eten zijn natuurlijk wel onschuldig. :)
From Ricca with Love

lucifall

#5
Hey Marilu,  
Het wit met de zwarte strepen duidt wellicht op donkere kanten. Waite is in zijn beschrijving overduidelijk dat niet alle facetten van de kaart "belicht"worden. Ondanks dat het zo 'n vrolijke lichte kaart is, word ik niet vrolijk als ik naar die man kijk. Hij lijkt mij zelfingenomen en arrogant met een air dat hij het allemaal best wel voor elkaar heeft, maar vooral niets deelt...
Zijn lichaamshouding en dan met name zijn armen lijken te zeggen dat hij het woord stromen nog niet helemaal eigen is. Eigenlijk voelt dit vrolijke portret bij mij enigszins aan als pentakels 4. Niet stromen.
Waite heeft het in de PKT over een feestje, de bekers zijn de restanten van de drank die over zou zijn, voldoende voor de toekomst (iets dergelijks). Waar zijn de vrienden die op een feestje horen? Waarom is deze gezellig ogende man eenzaam met al zijn drank achter hem? Is hij alcoholist? Ik last ooit ergens op een forum: heeft hij de andere feestgangers opgegeten? Wellicht dienen de verticale lijnen daar wel voor, om zijn dikheid te verbergen.....
MMMM ik zie ook wel "iets" donkers......
Luus

Marilu

Marcia Masino noemt als minder fraaie kanten "gulzigheid en hebzucht". Zij zegt ook dat door overdaad van het zinnelijke, drugs of alcohol, financiƫel gebrek of een slechte gezondheid kunnen ontstaan, of dat verspilling van geld, tijd en talenten is opgetreden door zoeken naar zinnelijk genot en bevrediging. In andere boeken wordt gezegd dat de man er warmpjes bij zit en zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, of dat hij het in sociaal opzicht plezierig heeft. Maar, zoals jij zegt, hij zit daar helemaal alleen. Zijn zijn vrienden al vertrokken en zijn de bekers leeg, of heeft hij ze puur voor eigen genoegen uitgestald?
Aangezien deze kaart binnen het tijdsbestek van drie dagen als mijn dagkaart tevoorschijn kwam zal ik alle aspecten ervan eens goed moeten overwegen, dunkt me...

Veel liefs van Marilu.

Leeuwin

Je schrijft dat deze kaart binnen het tijdsbestek van drie dagen als jouw dagkaart tevoorschijn komt. Trek je deze kaart vaak? Welke kaarten trek je zo in zijn algemeenheid voor jezelf? Dat telt ook hoor, niet enkel en alleen die ene dagkaart.

Liefs van Leeuwin

lucifall


Lieve leeuwin en Marilu,

Bij een dagkaart drie dagen achtereen dezelfde kaart voor je geestesoog (ook drie keer) en dan kelken 9.
Ik zou ook na gaan denken over de diepere betekenis van de betreffende kaart.
3 x 3 is ook nog eens 9. Wellicht een sleutel?

Zo had ik ook ooit eens (beter) om kunnen fietsen na  dagen achtereen zwaarden 3 getrokken te hebben......
ondanks dat ik nog een week met mijn lieve kattekind heb kunnen zijn.
Ik loop nu nog mank, na een stuk lopen.

zie:
http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php?topic=2404.msg36303#msg36303

Liefs Luus

Leeuwin

Hoi Lucifall,

De sleutel is wellicht De Kluizenaar, een 9. Kort door de bocht gezegd: mogelijk zelfverkozen eenzaamheid. Maar waarschijnlijk heb je daar bij Bekers 9 geen last van want zoals we reeds besproken hebben, kan deze man nog niet delen.
Iets is in ieder geval te veel van het goede!

Liefs van Leeuwin

Ricca

Een deel van dit topic is verplaatst naar topic De vier Negens:

http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php?topic=3531.0
From Ricca with Love

Ricca

Ik ben tot een (aanvullende) nieuwe kijk (new vision :)) op de kaart gekomen. Hoewel Waite in zijn Pictorial Key suggereert dat er een feestje achter de rug is, en de bekers met wijn zich ook inderdaad achter de rug van de man bevinden, zijn er geen sporen van een feestje te zien. De bekers staan nog keurig op een rij, nergens is wijn gemorst en het tafelkleed hangt ook niet op half zeven. Volgens mij moet het feestje nog beginnen en de man heeft er, gezien zijn houding, duidelijk zin in. Hij heeft alles klaargezet voor het feestje en is in afwachting van zijn gasten. En hij geniet al bij voorbaat. Voor-baat. :)

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B09_NV.jpg

De New-Visionkaart biedt een kijkje achter de schermen: achter de half cirkelvormige tafel zijn drie kinderen aan het spelen. De man op de Rider-Waitekaart is dus niet alleen. Het verband van Bekers 9 met de Kluizenaar is niet eenzaamheid (zoals hierboven geopperd werd), maar gastvrijheid. Kluizenaars leefden weliswaar sober en teruggetrokken, maar stonden er wel om bekend dat zij altijd onderdak boden aan passerende reizigers.

De jongetjes achter de tafel hebben met blokken een triomfboog gebouwd en nu laat de ene zijn dino een uitval doen naar het (transformer)poppetje van de ander. Ze gaan helemaal op in hun spel, maar het blijft wel plezierig en onschuldig, want het meisje gaat ondertussen rustig door met het eten van haar koekjes. De speelplek is een veilig universum, mede dankzij vader aan de andere kant van de tafel. Misschien zijn enkele van de bekers wel gevuld met vaderliefde.

Straks, tijdens het feestje, gaan de kinderen misschien nog wat spoken onder de tafel, achter het tafelkleed, en vader zal een oogje toeknijpen, want hij is een tevreden mens die van het leven houdt. Kinderspelletjes zijn altijd in het heden, d.w.z. dat ze rechtstreeks ervaren worden. Genieten brengt ons ook in het heden, zelfs al zijn het simpele genoegens. Alles wat we met plezier doen, is goed voor lichaam en geest. :) Genieten is een opening naar de waarheid...

Bekers 9 omgekeerd

De omgekeerde kaart kan wijzen op een behoefte aan meer diepgang, maar zorg dat dit niet ten koste gaat van het oprecht genieten. Oprecht genieten heeft ook spirituele en meditatieve aspecten, maar het moet ook plezier zijn en de aspecten plezier en lachen en vreugde komen soms niet genoeg aan bod bij het leren over en beoefenen van spiritualiteit... (spiri-Tutu-aliteit, de lachende spiritualiteit :D). Geniet van het leven, zegt de omgekeerde kaart, maak het zo aangenaam mogelijk, en zie dat genoegen niet als verkeerd of als een of andere geheime zonde. Want als je het genoegen beoordeelt in het kader van de illusie, raak je het kwijt... En dat houdt je langer vast in het klaslokaal van de aarde.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B09_HO.jpg

Er is een gezegde: als de wijn is in de man... is de wijsheid in de kan. De man op de Herstelde Orde-kaart is van top tot teen gekleed in het wijnrood en heeft blijkbaar al een voorproefje genomen. Hem hoef je niet te vertellen wat genieten is, straalt hij uit. Maar toch kijkt hij niet echt blij. Misschien heeft hij anderen opzij geduwd om zijn genoegens te vinden, maar dan kun je het eigenlijk geen genoegens meer noemen. Want bij het ware genoegen hoort ook vriendelijkheid en begrip voor elkaar en samen delen / samen spelen (de gastvrijheid van de Kluizenaar en het onschuldige spel van de kinderen achter de tafel).

Liefs van Ricca
From Ricca with Love