Waarom dromen soms niet bewust overkomen !

Gestart door devilvi, januari 05, 2005, 17:17:11 PM

devilvi

Heeft iemand een verklaring voor hetvolgende ?

Ik kan mij zeer goed herrineren dat ik vroeger mijn dromen nogal bewust heb meegemaakt .
Maar wat mij vooral opvalt is dat ik al jaren aan een stuk niets meer afweet of ik droom of niet...alleszins denk ik dat ik niet meer droom terwijl ik zeker en vast een heel grote verbeeldende fantasie kan hebben.
Eigenlijk vraag ik me dit al een heel lange tijd af waarom dit plots bij mij niet meer zo is.
Kan dit door spanning, stress of iets anders een oorzaak hebben.
Ik zou heel graag terug wat leuke dromen willen meemaken (vooral de goede dan) ;D

Iemand een verklaring hoe dit komt en zijn er meerdere op dit forum die dit ook wel ondervinden ?

groetjes
Vincent

Manuel

Als je niet meteen onthoud wat je gedroomd hebt wanneer je wakker word, vergeet je je droom. Behalve dan als deze erg indrukwekkend is geweest. Het gebeurt weleens dat ik mijn dromen die zelfde ochtend dan nog opschrijf, als ze me misschien iets wil uitleggen.

(Over dromen gesproken, ik heb vannacht trouwens nogal iets akelijks gedroomd. Een kennis van me overleed hierin, maar ik denk dat die droom misschien wil zeggen dat ik hem gewoon niet meer zal zien...???)

Ricca

Hallo Vincent,

We dromen allemaal iedere nacht. Dat je je geen dromen meer herinnert wil niet zeggen dat je ze niet hebt. Zonder dromen zou je niet kunnen leven... Er kunnen veel oorzaken zijn voor het uitblijven van droomherinneringen. Een ervan is dat je een te groot onderscheid maakt tussen je waak- en je droomleven. Spanningen kunnen ook een oorzaak zijn.

Een topic met tips om je dromen te onthouden vind je hier...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

soda

[quote author=Manuel
Over dromen gesproken, ik heb vannacht trouwens nogal iets akelijks gedroomd. Een kennis van me overleed hierin, maar ik denk dat die droom misschien wil zeggen dat ik hem gewoon niet meer zal zien...???
Citeer

Men zegt nog al es dat je dromen andersom moet interpreteren.  In dit geval kan het dus zijn dat er een geboorte kan komen in de nabije omgeving van je kennis.  Maar of het echt zo is, dat weet ik niet.  Ik houd me niet bezig met droomverklaring.  Ik herinner me mijn dromen bijna nooit.  En als ik ze me herinner, gaat het meestal over reële maar triviale dingen en blijken ze me een glimp te geven op iets dat ik in de toekomst zal doen.  Een voorspellende droom in zekere zin, maar hij lijkt meer op een stukje film dan op een gecodeerde boodschap die ik moet ontcijferen.  Men zei me al dat ik me hierop moet oefenen, maar weet niet zeker of ik dat (nog) wel wil.

devilvi

Dankjewel Ricca voor het geven van die topic...heel veel tips in die zeker kunnen werken, maar bij mij is het mmestal zo dat ik s'avonds onmiddellijk van de wereldbol verdwenen ben en s'morgens pas mijn ogen weer opendoe.
Dus ik slaap eigenlijk heel vast, misschien daarom dat ik niets meer herinner  ::)

greetz
Vincent

Pinky

Hallo Vincent,

Dromen onthouden heeft niet zoveel met al dan niet diep slapen te maken. Ik slaap ook diep maar krijg 's nachts toch hele mooi filmpjes voorgeschoteld die ik me vaak goed kan herinneren. Onthouden van dromen kan je leren.

Kijk ook eens op deze site die heel veel informatie over dromen geeft.

Liefs, Pink

Ricca

Lieve Manuel,

Kijk eens naar de overeenkomsten tussen jouzelf en deze kennis. Maak bijvoorbeeld een beschijving van deze kennis waarbij je alles opsomt wat je bij hem/haar te binnen schiet. Is er iets bij wat je aan jezelf doet denken? Heeft hij/zij misschien bepaalde eigenschappen die jij ook had en die je nu in jezelf onderdrukt ('laat sterven')? Dat is de meest aannemelijke verklaring voor deze droom.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love