Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

OORDEEL

Gestart door rosie989, december 29, 2004, 10:24:09 AM

rosie989

hoi allemaal,

ik heb 2 boeken van de arcana en die zijn allebei verschillend,het is dus heel moeilijk om kaarten dus op een goede manier te interpeteren.
maar mijn vraag is eigenlijk,,wat betekend de kaart oordeel als hij in een voorspelling ligt? Wat is het geheim achter deze kaart??
groetjes rosie

guerreiro da luz

Voor mij is de kaart van het oordeel een kaart die verlossing en opluchting betekent.

Hoeweel "oordeel" heel negatief, bijna rechterlijk klinkt is deze kaart voor mij meestal positief. Het is een druk die van je schouders valt, een probleem dat eindelijk wordt opgelost...
Dit probleem kan materieel zijn maar ook relationeel of psychologisch.

Vooral de uitdrukking van de uitgestoken armen van de doden die zijn opgestaan, geven mij dit beeld en gevoel bij deze kaart.

eric

voor mij is de kaart van het oordeel vooral een oproep om een beslissing te nemen. Iets wat voordat het voleindigd kan worden als een spreekwoordelijke kogel door de kerk moet. Dat kan zeker een opluchting brengen maar is eerder een voorportaal van een einde van een fase. Maar het hangt af van de plek in de legging en de bijbehorende vraag of thema.

eric

guerreiro da luz

Deze uitleg zie ik eigenlijk in "gerechtigheid"
Met weegschaal en zwaard, maar zonder blinddoek (het is niet vrouwe justitia).
Zonder blinddoek kunnen alle opties uitvoerig bekeken en afgewogen worden (weegschaal) zodat een gerijpte beslissing kan genomen worden. (zwaard)

Voor mij wijst de kaart oordeel meestal op iets van buitenaf dat de verlossing brengt terwijl bij gerechtigheid jij zelf een probleem dient op te lossen.

eric

ja dat zou weleens waar kunnen zijn inderdaad nu je het zegt. Het oordeel lijkt ook meer van buitenaf te komen net als bij de toren.

eric

Ricca

Hoewel de afbeelding een traditionele voorstelling van de zgn. Dag des Oordeels is, heeft de kaart niets te maken met het idee van beoordeeld worden of met uitverkorenen en niet-uitverkorenen. "Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren" betekent eenvoudig: iedereen is geroepen, maar weinigen verkiezen te luisteren...

Een engel met vlammende gouden haren (transformatiesymbool) roept de naakte mensen op uit hun graf op te staan. Hij blaast een reveille op een gouden bazuin. De bazuin brengt als blaasinstrument het element lucht (denken) in beweging en de engel doet een oproep tot bewustwording, een oproep om te ontwaken uit de toestand van onwetendheid die gesymboliseerd wordt door de grijze, asgrauwe kleur van de lichamen. Om welke onwetendheid gaat het nu nog? Waartoe roept de engel zo laat in de Grote Arcana nog op? Wat valt er nog te leren na alle kaarten die al gepasseerd zijn? Oordeel is niet een herhaling van de voorafgaande kaarten. Toch worden in tarotboeken vaak betekenissen genoemd die eigenlijk bij een van de voorafgaande kaarten horen, of die gewoon te vaag zijn... Een kleine bloemlezing:

- ontstijgen aan oordeelsvorming (hoort bij Gerechtigheid)
- een nieuwe visie (hoort bij de Gehangene)
- groei van bewustzijn en inzicht (te vaag, hoort bij álle kaarten...)
- ontwaken (tot wat?)
- transformatie (hoort bij meerdere kaarten en vooral bij de Dood)
- wedergeboorte (hoort bij Matiging - en bij de Wereld)
- uit de duisternis in het licht komen (hoort bij de Zon)
- redding, verlossing (van wat?)
- bevrijding (na de grenzeloze vrijheid van de Zon?!)

De archetypische betekenis van Oordeel gaat m.i. veel verder dan het bovenstaande. De driedimensionale doodskisten zijn symbolen van sterfelijkheid. Het opstaan uit de doodskist is de bewustwording van onze onsterfelijkheid en onze multidimensionele aard. Niet een bewustwording na afloop van het leven, maar tijdens het leven. Het kruis op het vaandel aan de bazuin laat zien dat we op een cruciaal punt zijn aangekomen. Het symboliseert ook de ontmoeting van twee soorten tijd: de aardse tijd en de eeuwigheid. Door als mens geboren te worden, kozen we ervoor om in onwetendheid geboren te worden, maar het is niet de bedoeling dat wij onwetend te blijven... Wij mogen ons - nog tijdens het leven - gaan herinneren wie we wérkelijk zijn. Wij zijn goddelijke, God-gelijke wezens, die de heerlijke taak hebben overal om ons heen licht te verspreiden. Onder de Zon vónden wij het Licht, nu mogen we beseffen dat we zelf het Licht zijn.

Wij hebben voor het driedimensionele bestaan gekozen vanwege de unieke mogelijkheden ervan, mogelijkheden om te groeien op een manier die anders onmogelijk zou zijn. Bepaalde kanten van onszelf zouden op geen enkele andere manier tot hun recht komen. Aanvankelijk mogen wij ons volledig op deze fysieke rol concentreren, het is een belangrijke rol. Maar uiteindelijk hebben wij ook de mogelijkheid om ons te verwezenlijken over de grenzen van het fysieke decor heen. Het getal 20 is het tweelinggetal van 10 (2 x 10), dat het getal is van de zichtbare, fysieke wereld (Rad van Fortuin). De 20 verenigt de zichtbare wereld met de onzichtbare regionen.

In het stadium van Oordeel is het voor het eerst mogelijk diepgaand te beseffen dat wij werkelijk één zijn met De Bron van alle leven. Wij zijn van oorsprong eruit voortgekomen en alles wat uit De Bron komt is er in beginsel één mee en blijft er altijd volledig uit opgebouwd. Het besef ontwaakt dat er tussen onszelf en De Bron in wezen geen ander onderscheid is dan dat wij onszelf toestaan een onderscheid te voelen. Het doet ons inzien dat alle negatieve gevoelens en gedachten die we nog steeds hebben, alle duisternis in de schijnbaar zo donkere hoeken van het graf, in essentie het goddelijke in zich dragen. Zelfs haat, grieven, angst, schaamte of schuldgevoel, zijn uit deze lichtende essentie opgebouwd. Door ons doen en laten in de loop van vele levens, is dit licht omsluierd en hebben we de liefdeloze, donkere sfeer beleefd die op deze terreinen in ons was. Maar de engel houdt zijn vleugels voor ons op, zodat wij onszelf kunnen zien op de manier zoals wij ook gezien worden vanuit de engelenwereld... Het is een gezamenlijke onderneming: met hulp uit de tedere, innige liefdessferen van Licht en Goedheid kunnen wij ons ontdoen van de laatste zelfveroordelingen en opstaan uit de duisternis van het graf.

Hoe wij onszelf zien en ervaren is natuurlijk ook van invloed op hoe wij de wereld zien en ervaren. En omgekeerd. Oordeel heeft daarom niet alleen betrekking op wie wij werkelijk zijn, maar evenzeer op het ware karakter van het hele bestaan, van de wereld en de manier waarop élk wezen hier een plaats heeft.

De oproep van de engel is een vreugdevolle klank, een klank van liefde. Deze klank resoneert in de mensen, zodat zij zich innerlijk geroepen voelen en dit gebeurt alleen doordat zij zich openstellen. Als de duisternis van het graf hun natuurlijke omgeving was geweest, zouden zij zich daarin wel thuis gevoeld hebben, maar het besef is tot hen doorgedrongen dat zij zich eigenlijk hadden begraven in een wereld die niet de ware wereld is. Het voelt als een bevrijding, een verlossing en maakt hen intens gelukkig... De witte bergen die bij de Dwaas al in de verte te zien waren, zijn hier dicht genaderd. De ware wereld, de wereld van liefde en licht, was er altijd al, ook hier op aarde, maar wachtte alleen nog op verwelkoming.

De Cursus in Wonderen zegt het zo: Liefde wacht op een welkom, niet op tijd, en de werkelijke wereld is niets anders dan jouw welkom van wat altijd al was. De roep van vreugde ligt er dan ook in besloten en je blije respons is je ontwaken tot wat je nooit verloren had.

Ieder mens die zich naar het Licht keert, wordt zelf een bron van licht. Hoe kun je helpen de wereld lichter te maken als je niet je eigen licht laat schijnen, hoe zwak het ook nog mag zijn? Beoordeel het niet naar zijn kilowatt-vermogen. De menselijke staat is niet tegengesteld aan de goddelijke. Het is de stoffelijke afspiegeling ervan. Daarom is de menselijke staat een gezegende staat. Als je eenmaal beseft wie je eigenlijk bent, met je positieve kanten én je verwarring, heb je je ware, levende Zelf gevonden.
Dan zul je zeggen:
Ik heb jou mijn hele leven gekend en je vele namen gegeven.
Ik heb je vader en moeder en kind genoemd.
Ik heb je geliefde genoemd.
Ik heb je zon en maan en sterren genoemd.
Ik heb je aarde en regenboog genoemd.
Ik heb je bloemen genoemd.
Ik heb je mijn hart genoemd.
Maar nooit, tot op dit ogenblik,
noemde ik je mijZelf.
Ik ben het Licht. En jij ook. En iedereen...

Veel liefde en licht,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

In een legging, als Oordeel buiten de context van de Grote Arcana verschijnt, kan de kaart een veel eenvoudiger betekenis hebben. Het gaat wel altijd om een gevoel dat je innerlijk geroepen wordt om te veranderen of je uit iets te bevrijden. Bijvoorbeeld uit angst en zorgen of uit een ongelukkige situatie. Misschien gaat de bevrijding niet in één stap, maar je wordt in de goede richting geleid. Dat dit met heftige gevoelens gepaard kan gaan blijkt het duidelijkst uit de beroering van het water op Oordeel uit de Ansata tarot.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/OD_AS.jpg

Oordeel omgekeerd
  • Onvervuld verlangen. Een soort heimwee. Je wéét dat er een verandering nodig is, maar je weet niet hoe. En stelt het uit... Toch blijft het verlangen en het gevoel van gemis neemt toe.
  • Moeite om je over te geven. Je kunt bevrijding niet afdwingen, want zij geeft zich niet over door dwang. Zij geeft zich over door jouw overgave. Hoe meer je je overgeeft, hoe duidelijker je ware Zelf naar voren komt. Overgave is een keuze, een totale, heel eigen keuze. Overgave is ook vrouwelijke energie: toelaten dat iets gebeurt.
  • Je probeert de innerlijke roep te negeren. Je zoekt allerlei redenen, o zo logische, om van verandering af te zien. Misschien heb je jezelf verteld dat het niet mógelijk is om te veranderen. Maar alle bezwaren zijn eigenlijk uitvluchten, want innerlijke bén je al veranderd. De uitvluchten krijgen de overhand.
  • Let op hoe je je verzet tegen wat je zoekt. Dat zal je helpen de volgende vragen te beantwoorden: Hoe vind ik mijn weg (naar de witte bergen)? Hoe stel ik me open? Hoe ontwikkel ik me tot degene die ik werkelijk ben? Het antwoord is eigenlijk eenvoudig: door op te houden degene te zijn die je niét bent.  
From Ricca with Love

J.Matthijssen

Citaat van: rosie989 op december 29, 2004, 10:24:09 AM
hoi allemaal,

ik heb 2 boeken van de arcana en die zijn allebei verschillend,het is dus heel moeilijk om kaarten dus op een goede manier te interpeteren.
maar mijn vraag is eigenlijk,,wat betekend de kaart oordeel als hij in een voorspelling ligt? Wat is het geheim achter deze kaart??
groetjes rosie

Er is een gezegde oordeel nooit over iemand en niemand zal over jou oordelen. Het lijkt me goede raad. Heeft dat iets met die kaart het oordeel te maken? Wat de ene dag het juiste is, kan op de volgende dag anders zijn. Dus misschien zou je soms toch over een ander soms moeten oordelen.

Dus je zou nooit moeten denken 99% van de mensen slaapt overdag, want iemand die je tegenkomt zou een ontwaakte kunnen zijn. Misschien is er geen lange beschouwing over de kaart nodig zoals Ricca hier geeft en duidt de kaart op het wakker in de wereld staan. Dat dat het hele geheim van de kaart is. De meeste mensen zijn wakker.....

J.Matthijssen

In een boekje van doris chase lane over de tarot wordt de betekenis awakening gegeven bij tarot kaart het oordeel.

snowdrop

Citaat van: VenusMaster op september 08, 2005, 11:01:19 AM
Misschien is er geen lange beschouwing over de kaart nodig zoals Ricca hier geeft en duidt de kaart op het wakker in de wereld staan. Dat dat het hele geheim van de kaart is. De meeste mensen zijn wakker.....

Ik vind Ricca's lange beschouwingen over de tarotkaarten nou juist zo waardevol. Ze weet zoveel te zeggen over de symboliek en zulke boeiende verbanden te leggen. Er is altijd wel een onverwachte insteek waaraan ik niet zo snel gedacht zou hebben (maar ik ben dan ook een beginner). Ik leer er heel veel van.

luna

Citaat van: VenusMaster op september 08, 2005, 11:01:19 AM
De meeste mensen zijn wakker.....

Ik denk dat je echt eens buitenshuis moet gaan rondkijken Venusmaster.  
De meeste mensen lopen echt te slaapwandelen hoor  8)
Slechts 'af en toe' kom je eens een wakkere geest tegen....

snowdrop

Citaat van: medusa op september 08, 2005, 22:08:17 PM
De meeste mensen lopen echt te slaapwandelen hoor  8)
Slechts 'af en toe' kom je eens een wakkere geest tegen....
Weet je, Duusje, daar kon je wel 'ns gelijk in hebben...  ;) Snow

Palomino

Ik ben hier wakker, slaap ergens anders en wordt weer op een andere plek wakker (geschud  :))...is dat niet voor ons allemaal zo ?...En zijn de tijden ,de plaatsen en de manieren van ervaren alleen maar anders ?

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

rosie989

het oordeel staat ook voor een telefoongesprek-verandering van beroep-met pensioen gaan (haal ik uit mijn boek )

wedergeboorte-nieuwe kans-doorbraak-hoger niveau-verwerking-oproep

Als ik dan al de sleutelwoorden zo eens bekijk geeft mij deze kaart het gevoel dat hij best positief is , hoewel ik dat eerder niet zo had eigenlijk.En ik ben het ermee eens dat ricca een mooie interpetatie bij de kaarten kan geven, maar ik heb de crowley en die zijn net iets anders als ik naar het oordeel kijk van de crowley geeft het me een gevoel van verlossing .

Liefs rosie

snowdrop

Citaat van: Palomino op september 09, 2005, 00:58:25 AM
Ik ben hier wakker, slaap ergens anders en wordt weer op een andere plek wakker (geschud  

Ja, inderdaad, iedereen slaapt en waakt op zijn eigen manier. Soms denk ik eindelijk wakker te zijn, maar voor ik het weet loop ik wéér te dromen. Hopelijk zal het me nog eens overkomen dat ik denk: och, dit is de zoveelste droom, maar dat ik dan - hoera! - toch wakker blijk te zijn.  :-\