Auteur Topic: deze heeft het weer gehaald  (gelezen 6781 keer)

luna

• Gast
deze heeft het weer gehaald
« Gepost op: december 13, 2004, 12:04:58 pm »
Deze droom was de moeite waard om te analyseren.
Zelf geraak ik er nog niet echt uit ;D
Het is in feite een hééééél verhaal maar de details zijn ondertussen al vervaagd.

De hoofdrolspeler is een jongen met een geestelijke stoornis (naar mijn mening).  Ik had toch allesinds het idee dat er iets mis was met hem.  Om de één of andere reden wist hij dat we ons in de verkeerde wereld bevonden.  Hij had ook de kennis (de sleutel) om ons naar een goeie plek te brengen.
De wereld waarin we ons nu bevonden daar was angst en gevaar aanwezig.  Het kreeg volgens mij geen vaste vorm maar het voelde wel zo.
Iedereen moest op hetzelfde tijdstip op de voor hem bepaalde plaats op de grond gaan liggen.  
Plots hoorde we het geluid van een naderende zware locomotief.
Op dat moment is het alsof iedereen langzaam oplost in het niets, alsof iedereen in een soort van graf wegzakt.
In de nieuwe wereld terecht gekomen heb ik het gevoel dat het daar wel veilig is. Toch zijn de kleuren rondom mij niet echt, net alsof ze zijn ingekleurd.
We gaan op zoek naar die jongen die ons zover gebracht heeft.  
Na veel zoeken vinden we hem.  Hij zit in een open kooi, helemaal in elkaar weggedoken in een hoekje.  Hij kijkt heel triest naar ons en dan zie ik dat een deel van zijn aangezicht helemaal verbrand is.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 18:59:41 pm door medusa »

Pinky

• Gast
Re:deze heeft het weer gehaald
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2004, 12:11:03 pm »
Duus,

Deze is móói. Ik ga eens kijken wat ik ervan kan maken.

Liefs, Pink

luna

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 13, 2004, 12:14:57 pm »
Pink,

Thanx.  Vandaag ga ik hem ook op mezelf laten inwerken.  Heb er zo nog direct geen uitleg voor.

Duusje

luna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 14, 2004, 21:06:38 pm »
Heb nog steeds geen uitleg voor mijn droom.  
Zelfs als ik mijn droom in deeltjes zou verdelen kom ik nog niet tot een oplossing.....
Moet ik de hoofdrolspeler als een deel van mezelf zien?  Hoe zit dat dan met die twee werelden?  Is de realiteit met al zijn aanwezig gevaar toch de betere plaats om te verblijven?
Hoe moet ik het verbrande gezicht van die jongen interpreteren?  Als verminkte identiteit misschien, of identiteitsverlies.  Maar in die veilige, ingekleurde wereld kan ik dat niet linken.  
Waarom is die jongen dan zo triest als hij zelf de beslissing nam om met z'n allen naar een andere wereld te vertrekken?
Misschien om de anderen een betere wereld te geven ten koste van zichzelf.
De open kooi kan ik als vrijwillige beperking of gevangenschap bekijken.
Ik vind het echt moeilijk om een droom van jezelf uit te leggen.  Sommige stukjes kan ik wel een uitleg geven maar als ik het totaal plaatje niet snapt dan kan ik ook niks met een deeltje van de uitleg.

beduusd meduusje :-\

palomino

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 14, 2004, 22:33:19 pm »
Lieve Meduusje,
De hoofdrolspeler met een geestelijke stoornis in deze droom vertegenwoordigt een stukje van jouzelf,om precies te zijn het stukje van twijfel en wanhoop.
Ik denk dat je in je droom terug gaat naar de tijd waarin je nog een relatie had met je ex...
De hoofdrolspeler (jij) weet dat je je niet op de goede plek bevind omdat je gevoelens van angst en gevaar ervaart maar diep van binnen weet je dat je de sleutel hebt om je naar een veligere plek te begeven...om uit de relatie te stappen...maar dat kun je (durf je) nog niet echt.
Dan moet iedereen op een door hem bepaalde plaats gaan liggen en hoor je een zware locomotief aankomen...Locomotion=voortbeweging...je vertelt jezelf dat je in beweging moet komen...je moet hier weg.
Dan zakt iedereen weg,lost op in een soort graf=waar dode mensen liggen,dood= afscheid nemen,in dit geval uit de relatie stappen>>>en dat is wat jij erg graag wilde in die tijd...dat alles opgelost zou worden.
In de nieuwe wereld voel je wel veilig,maar de kleuren lijken niet echt...je vertrouwt het nog niet helemaal en jullie gaan op zoek naar de jongen (die jouw twijfel en wanhoop vertegenwoordigt) en na lang zoeken  vinden jullie hem helemaal in elkaar gedoken in een hoekje,een houding die opnieuw de angst en het gevaar uit het begin van de droom weergeeft,in een open kooi...maar je liet je in een hoek drukken.
De openheid van de kooi gaat ook weer terug naar het begin van de droom en
geeft opnieuw aan dat jij zelf de sleutel bezit om naar een veilige plek te gaan...je kunt opstaan en er uit lopen.
Een deel van zijn aangezicht is helemaal verbrand...dit wil zeggen dat je je op een bepaalde manier gebrandmerkt,getekend,beschadigd voelt door wat er destijds met je gebeurde.

Lieve Duus,ik hoop dat je hier een beetje duidelijkheid in kan vinden...
Liefs Palomino

luna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2004, 23:56:18 pm »
 :-*

luna

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 15, 2004, 20:04:41 pm »
Bedankt Pablidootje,

jou visie over mijn droom doet me nadenken.

Dan heb ik eigenlijk de angst meegenomen naar mijn nieuwe wereld.  Misschien zie ik mezelf nog teveel als slachtoffer  ???
In die nieuwe wereld is het litteken blijkbaar héél duidelijk.  Het staat op 'het gezicht geschreven'.
Maar de kooi is open dus kan ik ook gewoon naar buiten stappen, mét het litteken ;)

Meduusje

Pinky

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 16, 2004, 07:24:41 am »
Hoi Duus,

D kooi is open zou misschien ook kunnen wijzen op het feit dat de kooi alleen nog maar in jouw gedachten bestaat. De buitenwereld ziet dat jij iemand bent "die door het leven getekend is" maar accepteert ook dat dat zo is. Nu alleen jij nog.

Meer volgt maar dat zal van het weekend worden. Op dit moment zijn er andere zaken die even voorgaan.

Liefs, Pink

luna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 16, 2004, 18:52:13 pm »
Pinky,

take your time, ik ga niet gaan lopen ;D
Ben al lang blij dat je je tijd er in steekt ;)

Meduus

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #9 Gepost op: december 18, 2004, 02:34:49 am »
Lieve Medusa,

Je droom is ook nog op een andere manier uit te leggen.

De jongen is een deel van jezelf. Hij is mannelijk, dus het gaat om mannelijke energie: denken (verstand) of handelen. Hij heeft een geestelijke stoornis. Dit wijst óók in de richting van het denken en die stoornis kan dan een 'denkfoutje' zijn, een onjuist idee of gewoon een vergissing...

Hij wist (dácht) dat jullie je in de verkeerde wereld bevonden... Maar dat is nu juist de vergissing die hij maakt (vergeet niet dat hij een stoornis heeft). Eigenlijk zit je wel in de goede wereld, ook al is daar een vage dreiging van angst en gevaar. De wereld is op de eerste plaats jouw ervaringswereld en die dreiging is heel subjectief. Maar omdat 'wereld' veel groter is dan een stad of een land, veel meer omvat dan je directe omgeving, denk ik dat jouw droom veel algemener is en over jouw visie op het leven gaat. En daarmee verbonden jouw visie op de dood.

Iedereen moet op hetzelfde tijdstip op de voor hem bepaalde plaats op de grond gaan liggen. Een zware locomotief nadert en iedereen lost op in het niets - alsof ze in een soort graf wegzakken... Voor iedereen komt er een tijdstip en een plaats van overlijden (niet hetzelfde tijdstip natuurlijk, maar tijd is in dromen een zeer rekbaar begrip). In jouw beeld lijkt het alsof er geen keuze is, alsof het sterven je op een bepaald moment opgelegd wordt, alsof het buiten jezelf om gaat. De zware locomotief is de dood die aan komt denderen en het oplossen in het niets (tevens graf) weerspiegelt jouw opvatting dat er geen voortbestaan na de dood is.

Toch ben je niet echt beduusd als je later in de 'nieuwe wereld' (het hiernamaals) bent. Waarschijnlijk omdat je niet helemaal beseft waar je bent. Je voelt je er veilig, maar ervaart de omgeving als onecht/ingekleurd... Je gelooft er niet helemaal in, je vertrouwt het niet helemaal. Sceptisch tot over de drempel? Het schijnt meer voor te komen...

Je gaat op onderzoek uit en vindt de jongen terug. Hij zit weggedoken in een open kooi en zijn gezicht is deels verbrand... Hoewel hij het wel zou kunnen (de kooi is open), wil hij de stap in de nieuwe wereld niet zetten, want hij is bang voor de dood. Dat is in orde. Het verstand behoort tot de vrijwillige beperking (ook een kooi) van het menszijn. Eigenlijk heeft hij alleen maar geruststelling nodig. Van jou. Jouw hogere zelf. Je zou hem (jouw doodsangst) in je armen kunnen nemen, zacht wiegen en hem voorzichtig uit de kooi begeleiden...

Je kunt het ook zo beschouwen dat hij (jouw verstand) zich heeft teruggetrokken ten gunste van jou... opdat jij kunt zien... Er is een verandering nodig en die verandering heeft met zijn gezicht te maken, zijn/jouw zienswijze (gezicht = het zien, op dezelfde manier als waarop gehoor het horen is). Dat wat in een droom verbrand is, in dit geval jouw oude zienswijze, zou je in het werkelijke leven overboord moeten gooien.

Nu kom ik op de sleutel die de jongen had. Die sleutel heeft je tot hier gebracht. Blijkbaar heb je je dingen afgevraagd i.v.m. leven en dood, heb je de mogelijkheid van het voortbestaan na de dood toch overwogen, en nu zit je hier. Maar je zit nog steeds vast (de kooi). Nu heb je een tweede sleutel nodig, de sleutel van je intuïtie, je innerlijke wijsheid. En die sleutel wordt je aangereikt in de vorm van deze (bewustwordings)droom. De droom is geen hersenspinsel van de jongen. De droom komt uit jouw eigen onbewuste - en dat kan en wil jou niets wijsmaken. Ik hoop dat je openstaat voor wat je eigen innerlijk je duidelijk wil maken:
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood, je blijft gewoon leven.
Je bent veilig voor altijd (die veiligheid heb je in de droom gevoeld)
En je zult ooit terugkeren naar huis...

De 'nieuwe wereld' is ook een nieuwe zienswijze.

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: december 18, 2004, 06:44:55 am door Ricca »
From Ricca with Love

luna

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 18, 2004, 23:52:19 pm »
Ricca,

jouw verklaring heb ik nu op z'n minst al drie keer gelezen.
Ik snap het nog niet helemaal maar ik denk dat het langzaam begint door te sijpelen
 :-\
Eigenlijk voelt dit heel raar aan.  
Ik heb niet het idee dat deze droom zo alles overkoepelend is en toch klinkt jou verklaring niet echt vreemd.

Medusa

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2004, 06:48:10 am »
Voor meer duidelijkheid kun je ook om een vervolgdroom vragen... ;) Of misschien krijg je er vanzelf een...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pinky

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2004, 20:39:11 pm »
Lieve Meduus,

Na de verklaringen van Ricca en Palomino kan ik echt niets zinnigs meer toevoegen.

Of toch wel...misschien is het wijsheid om voor één keer eens niet te proberen om de grootsheid van de droom volledig te doorgronden maar haar gewoon toe te laten en te voelen.

De logische geest uitschakelen en iets anders haar werk laten doen opdat zaken jouw duidelijk kunnen worden.

Liefs, Pink

luna

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2004, 20:52:39 pm »
I'll keep that in mind  ;)
thanx