Auteur Topic: DE HEREMIET OF KLUIZENAAR  (gelezen 71301 keer)

Opti-Mystique

• Master lid
  • Hoe je je voelt bepaalt wat je creëert!
    • Healthy by Nature | Praktijk voor Natuurlijke Gezondheid
DE HEREMIET OF KLUIZENAAR
« Gepost op: december 12, 2004, 12:10:36 pm »

De Heremiet of Kluizenaar is een kaart die, door de naam, ten onrechte vaak direct met eenzaamheid geassocieerd wordt. Op de kaart is een oude man, volledig in grijs gehuld tegen een donkere achtergrond te zien, met in zijn rechterhand een lantaarn en in de linkerhand een gele staf. Kaart 9 is de derde groeikaart (3x de groei van kaart 3-De Keizerin) uit de Grote Arcana en de afronding naar een volmaakte cyclus van 10 (Het Rad van Fortuin).

De Heremiet is het symbool van eeuwenoude wijsheid en hij staat op de top van de Berg der Vervulling. Hij vertegenwoordigt zelfkennis, vertrouwen, bewustzijn, absolute wijsheid en evenwicht, allen in grote mate. En ook groeien, leren en het op jezelf teruggeworpen worden. De Heremiet zegt: "Waar ik ben, daar kun jij ook komen!" Zijn grote wijsheid maakt hem tot een zonderling.

Zijn grijze mantel (wijsheid) is van achteren recht afgekapt. Dit is het teken dat hij een streep onder het verleden, dat achter hem ligt, getrokken heeft. Hij heeft een kap over zijn gezicht, waarmee hij zeggen wil: "Kijk vooruit; omkijken heeft geen enkele zin!"

De lantaarn in zijn rechter (=bewuste) hand verlicht het pad dat hij moet gaan. Hoewel de Heremiet al een heel leven aan wijsheid bezit, zoekt hij nog steeds naar antwoorden. Vaak weet hij niet wat hij zoekt, totdat hij het gevonden heeft. Zijn zoektocht naar verlichting kan vrijwillig of noodgedwongen op gang komen. De 6-puntige ster in de lantaarn symboliseert hoop op Verlichting. Het Salomonszegel (of Davidsster) bestaat uit 2 driehoeken. De eerste met de punt naar boven gericht, de Geest en een ster met de punt naar beneden gericht, de Materie. Het laat zien dat lichaam en geest verbonden zijn, maar dat het uiteindelijk de geest is, die over de materie heerst. De ster is een richtingaanwijzer. De Heremiet draagt zijn eigen licht bij zich, zijn intuïtie, die hem zelfs door de donkerste nacht kan loodsen.

De Heremiet kan zijn weg zoeken en hierop het licht laten schijnen, maar anders bekeken kan hij ook een lichtbaken in de mist voor anderen zijn. De Heremiet duidt in een legging ook meer dan eens op een Gids.

De gele staf staat voor Levenskracht. De Energie gericht naar buiten brengen, sturen, stap voor stap verder gaan.

Het ijs onder de voeten van de Heremiet zijn bevroren emoties (= water) ofwel oud verdriet of kan symboliseren dat men zich op glad ijs bevindt. De rotsen onder het ijs: verkilling, verharding of solide ondergrond van ervaring. Hij kan iemand voorstellen die tijd neemt om tot bezinning te komen. Tijd voor jezelf nemen en naar binnen kijken. Maar ook iets alleen móeten doen: een leerproces. IJs smelt wanneer de zon weer gaat schijnen. De Heremiet staat op eenzame hoogte en licht zich bij, terwijl hij uitkijkt over de diepte met de lantaarn van zijn bewustzijn. Een periode van spirituele vernieuwing of de zoektocht naar antwoorden op levensvragen. Het resultaat hiervan is een enorme groei van moed, kracht, duidelijkheid en levenswijsheid.

De Heremiet lijkt op te gaan in de grijze, nogal mistige achtergrond. Dit symboliseert dat er geen tegenstellingen zijn en het één zijn met het Al. Hoewel het leven en het doorgronden van onze ziel een mysterie blijft: het is toch van belang om deze mysteries te ontsluieren, om onszelf te ontdekken en de geest te verruimen, zodat er een evenwicht of staat van Verlichting bereikt kan worden. De Heremiet is het IK BEN-bewustzijn van de Magiër, dat nu in staat is tot de bewuste keuze.

Interpretaties:

POSITIEF: wijs mens door levenservaring, afronding en vooruitgang, terugtrekking, Gids, spirituele reis, zoeken naar de waarheid, beginnen met een schone lei en "éérst denken, dan doen!"
MAAR OOK: eigenwijsheid, geen advies aannemen terwijl men zelf niet over voldoende kennis beschikt, er niet in slagen om opnieuw te beginnen, onrijpheid, misleiding, het niet benutten van kennis, bang om ouder te worden, eenzaamheid, zich terugtrekken uit de werkelijkheid, mensenschuw, paranoia, onverantwoordelijkheid of onvolwassenheid.

De Heremiet leent zich uitstekend als hulpmiddel bij MEDITATIE.

Liefs van Dolf
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 16:29:32 pm door Ricca »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
Re:De Heremiet of Kluizenaar:
« Reactie #1 Gepost op: december 15, 2004, 16:09:20 pm »
De Kluizenaar wordt afgebeeld als een oude man die, gekleed in een monnikspij, eenzaam op een koude, kale bergtop staat. Er is niets anders te zien dan de grauwe lucht en de sneeuw aan zijn voeten: hij heeft de kleurrijke wereld van de zintuigen verruild voor de wereld van de geest. Dit grimmige, kille beeld van de geest is eigenlijk niet juist, want in werkelijkheid is de geest natuurlijk rijk aan kleuren en symbolen, aan licht en aan vreugde. Maar voordat je de rijkdom van de geest kunt waarderen, moet je de geest eerst ervaren als een wereld van stilte, die de wereld van lawaai en uiterlijkheden vervangt.

De sobere kleding van de Kluizenaar houdt verband met zijn geestelijke gerichtheid. Het grijs is een onopvallende kleur die een symbool is van wijsheid, toewijding (onopvallende goede werken in stilte gedaan) en geestelijke bijstand (aan anderen). De manier waarop zijn mantel hem van de buitenwereld afschermt, wijst erop dat in zijn geestelijk leven wereldse zaken slechts een onbelangrijke rol spelen. Wie het pad van de geest wil betreden, kan niet langer steunen op zijn omgeving. Dit wordt uitgebeeld door de pelgrimsstaf waarmee hij zichzelf op zijn pad ondersteunt. De staf is heldergeel, bijna stralend geel, de kleur van de geest (mentale activiteit). Daarom symboliseert deze staf het innerlijk bewustzijn.

De Kluizenaar is een grijsaard, niet omdat hij stokoud is, maar als teken dat hij de bezigheden van de jeugd achter zich gelaten heeft, als teken van volwassenheid en geestelijke rijpheid. De grijze haren herinneren aan de archetypische Oude Wijze. Zijn kaarsrechte gestalte straalt rustige kracht uit en geeft ook aan dat hij niet gebukt gaat onder het leven of onder de eenzaamheid van de spirituele zoektocht. Het licht in de lantaarn symboliseert zowel het innerlijk licht van wijsheid als het licht waarmee wijsheid gezocht wordt. De lantaarn is een wegwijzer voor de zoekende én een symbool van inzicht. In de lantaarn heeft het licht de vorm van een zespuntige ster. Een zespuntige ster is opgebouwd uit een naar boven wijzende en een naar beneden wijzende driehoek, symbolisch voor de synthese van de innerlijke en de uiterlijke wereld, de harmonie van lichaam en geest, van aarde en universum. Hij richt zijn lantaarn naar de linkerkant van de kaart, de kant van het verleden. Dit laat zien dat hij zijn kennis heeft opgedaan door ervaring. Bezinning heeft hem in staat gesteld het belangrijke van het onbelangrijke te scheiden. Omdat hij niet langer door schade en schande tot wijsheid hoeft te komen, heeft hij het recht zich van de wereld los te maken en in alle rust en teruggetrokkenheid zijn geestelijk pad verder te bewandelen. In de meeste tarots heeft de lantaarn een vierkante vorm (vier zijvlakken). Vier is het getal van de aarde. Het licht is dus gevat in een aards omhulsel. Hiermee is de brandende lantaarn ook een symbool  voor de Kluizenaar zélf en in feite voor ieder mens. Het feit dat hij de lantaarn met zich mee draagt getuigt van zijn voorbeeldfunctie: hij herinnert ons eraan dat verlichting voor iedereen is weggelegd.

De bergtop symboliseert het hoge geestelijke niveau dat de Kluizenaar bereikt heeft. Hij heeft echter nog niet het niveau van verlichting van De Zon of van De Wereld bereikt. De lucht op de kaart is niet helderblauw, maar heeft een zware, grauwe tint. Hij bevindt zich in een tussenfase tussen het materiële en het hoogste geestelijke existentieniveau dat op aarde bereikbaar is. Het verband tussen de Kluizenaar en de Zon blijkt uit het feit dat het getal 19 (van de Zon) de verhoogde vorm is van het getal 9 (van de Kluizenaar). Er is ook een verband tussen de Kluizenaar en de Maan (18), waarvan het getal gereduceerd kan worden tot 9 (1+8 = 9). Beide kaarten hebben betrekking op bespiegeling en bezinning.

Het pad van de Kluizenaar voert door de sneeuw op de bergtop. Sneeuw symboliseert naast kou ook sluimerende waarheid en verborgen wijsheid, want wit is de kleur van heelwording en van geestelijk nieuw gebied. Stralend wit met een blauwachtige kristallen tint (zoals van sneeuw) is de kleur van de essentie van het leven, van hoge spirituele afstemming. Als symbool van het 2e chakra wijst sneeuw (=bevroren water) bovendien op geestelijke reiniging of met jezelf in het reine zijn - en op emotionele onthechting van sommige mensen en zaken die voorheen als zeer belangrijk werden beschouwd.

Net zoals de zespuntige ster in zijn lantaarn gaat de betekenis van de Kluizenaar zelf in twee richtingen: hij is zowel een zoeker als een gids, zowel een leerling als een leraar. De kaart heeft eerst en vooral betrekking op een terugtrekking uit de alledaagse wereld teneinde je geest te onderzoeken, jezelf te ontwikkelen en verworven inzichten te laten rijpen. Dit hoeft niet perse een leven in afzondering in te houden, het kan ook betekenen dat je je heroriënteert op het leven. Maar de Kluizenaar kan ook een leermeester zijn die anderen helpt dit leerproces op gang te brengen, een speciale gids, een leraar, een helper of eventueel een onstoffelijke gids die je terzijde staat of kennis doorgeeft. Door zijn wijsheid oefent de Kluizenaar een sterke aantrekkingskracht uit op zoekende mensen. Veel mensen hebben dromen waarin een wijze oude man (of vrouw) voorgaat op een mysterieuze reis. De droom kan zowel betrekking hebben op iemand in je leven die een leermeester voor je kan zijn als op de aanwezigheid van een onstoffelijke gids. Het onbewuste herkent een Heremiet-leermeester eerder dan het bewuste. Als de Kluizenaar in een legging verschijnt, is het een goed idee om eens goed naar de mensen te kijken die in je leven een rol spelen. Soms hebben we zelf niet eens in de gaten dat we geholpen worden. Als wij zelf anderen op hun weg helpen, kan de Kluizenaar onszelf in onze rol als leermeester en gids voorstellen.  

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2006, 14:09:02 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #2 Gepost op: december 16, 2004, 15:44:46 pm »
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/KL_NV.jpg

De New-Visionkaart voegt niet veel nieuws toe, maar heeft wel een mooie symboliek. De berg van de Kluizenaar is blauw en lijkt met een beetje goede wil op de aardbol met oceanen en sneeuwgebieden. De Kluizenaar staat dan op de Noordpool. In het Indiaanse Medicijnwiel staat de Noordpool voor het element lucht en voor ouderdom, de nacht, de winter (sneeuw) en wijsheid. En ook voor dankbaarheid, iets wat ik tot nu toe nog niet met de Kluizenaar in verband had gebracht, maar wat volgens mij inderdaad bij hem past. :) Hij laat zijn licht schijnen over hogere, niet-materiële regionen. De slang is hier een symbool van wijsheid.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2006, 14:09:48 pm door Ricca »
From Ricca with Love

janice

• Master lid
« Reactie #3 Gepost op: december 16, 2004, 21:46:53 pm »
dus de lappen tekst kunnen toch makkelijk samengevoegd worden ? zo veel verschillen ze niet van elkaar  :P
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2004, 11:02:40 am »
De Kluizenaar omgekeerd
  • Te veel haast.
  • Angst voor stilte of voor eenzaamheid.
  • Weigeren volwassen te worden.
  • Niemand is ooit te oud om te leren...
  • Angst voor de buitenwereld (fobieën, paranoia) of mensenvrees. Terugtrekking uit de buitenwereld als vlucht.
  • Vluchten in plezier. Wie sterk verlangt om waarheid en verantwoordelijkheid te ontlopen, kan plezier gebruiken als een vlucht in plaats van voor leerzame ervaringen. Hiermee ontken je natuurlijk de verantwoordelijkheid voor je eigen leven en je eigen problemen, maar zonder die problemen zou de kwestie van verantwoordelijkheid niet eens aan de orde komen. Dus zie het niet alleen maar negatief.
  • Moeite om gehechtheden los te laten. Soms verwarren mensen gehechtheid met liefde. De gedachte van 'niet gehecht zijn aan' baart hen zorgen omdat ze denken niet van mensen te houden als ze niet aan hen gehecht zijn. Los kunnen laten betekent niet dat je niet om iemand geeft, het is houden van op een hoger niveau. Het is anderen helpen hun hogere zelf te zijn in plaats van hun persoonlijkheidszelf of egozelf.
  • En soms betekent de omkering alleen maar dat je op dat moment meer aansluiting bij andere mensen nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2006, 14:10:59 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Jeannet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2006, 21:18:13 pm »
Wat betekent het als je deze kaart als relatiekaart hebt?

janice

• Master lid
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2006, 22:26:29 pm »
samen al het meest essentiele en belangrijke in je relatie uitdiepen en eruit willen halen ? overigens stel je de vraag in de verkeerde rubriek.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Opti-Mystique

• Master lid
  • Hoe je je voelt bepaalt wat je creëert!
    • Healthy by Nature | Praktijk voor Natuurlijke Gezondheid
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2006, 08:33:04 am »
Wat betekent het als je deze kaart als relatiekaart hebt?

Hi Jeannet,

Mijn ingevingen bij jouw vraag zijn:

- een lichtbaken voor de ander zijn; je helpt de ander koers te bepalen en te houden. Net als voor jezelf overigens.
- een volgende fase in de relatie (je bent ontwikkeld als persoon en trekt met je "nieuwe jij" een ander soort persoon aan dan in het verleden), welke je nieuwe ervaringen zal opleveren.
- de Heremiet is erg op zichzelf gericht; introspectie. Met betrekking tot het voorgaande betekent het dat de sleutel in jezelf ligt. Anderen kun je niet veranderen, maar wanneer je aan jezelf werkt en hierdoor verandert, ga je andere energieën aantrekken, welke van invloed zijn op je relatie.
- je bent/jullie zijn gevormd door de emoties uit het verleden (water staat voor emotie, maar deze is nu bevroren en vormt de grond waarop de Heremiet staat): jullie weten op basis van eerdere relaties goed wat je wilt en niet wilt en deze wetenschap vormt de kaders van jullie relatie.
- De Heremiet is de 9 van de Grote Arcana. Voordat je de Volmaking bereikt, de 10, is er eerst nog iets af te ronden. Er zullen zich dus ook situaties in de relatie voordoen die het Paradijs op aarde-gevoel verstoren... Dat "iets" moeten jullie zoeken in persoonlijke groei. Drieën staan namelijk voor groei in de Tarot en 9 is 3x3; dus ook een groeikaart. Jullie zullen binnen deze relatie beiden toch de mogelijkheden vinden om te groeien en te leren om oude patronen en/of valkuilen te doorbreken, waardoor je meer kunt gaan leven, geluk ervaren en daarvan genieten...

Heel veel geluk met elkaar en succes met jezelf! ;)

Liefs van Dolf
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2006, 08:35:50 am door Opti-MystiQue »

jakarw

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2009, 20:20:21 pm »
Hallo ik ben nieuw en ik heb ook nog geen ervaring met tarot, maar er is wel iets wat me opvalt. De kluizenaar wordt vaak afgebeeld als op een ijzige rots ergens in de bergen. Er zijn echter ook kaarten waarop hij zich in de woestijn bevindt:

In die hoedanigheid doet hij me heel erg denken aan de Alchemist uit De Alchemist van Paulo Coelho. Daar komt de hoofdpersoon Santiago op een gegeven moment aan in de woestijn en vind hij de alchemist. De verdere beschrijving van die alchemist sluit volgens mij heel goed aan bij de Kluizenaar. Misschien zijn er hier mensen die dit met me eens zijn of juist niet, maar voor mij zorgt dat er wel voor dat ik me een goed beeld kan vormen bij inhoud van deze kaart.

Leeuwin

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2010, 01:03:34 am »
De laatste tijd trek ik vaak De Kluizenaar als dagkaart. Het valt mij op dat ik vaker mensen tegen kom die mij een spiegel voor houden. In de bibliotheek ontmoette ik een bekende om wie ik zo vreselijk moest lachten vanwege zijn grote mond. Ik keek ineens huizehoog tegen hem op. Later dacht ik waarom eigenlijk. Een poos later schoot het mij te binnen.
In mijn binnenste voel ik me ook weleens zo maar op de een of andere manier komt het er dan niet zo uit zoals bij hem. En tja, waarom eigenlijk niet? :) Weet ik eigenlijk nog niet zo goed maar ik kom daar vanzelf wel achter.

Groetjes van Leeuwin

Doesje

• Junior lid
  • **
Re:DE HEREMIET OF KLUIZENAAR
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2011, 22:21:38 pm »
Hoi Ricca,

Heel interessant die New-Visionkaart, vooral de slang als symboliek.
Ik moest meteen aan 'heling' denken zoals artsen vaak een afbeelding van een slang hebben.
Aangezien de slang rechts achter hem ligt kan het ook duiden op, dat hij in het verleden juist heling heeft opgedaan? En dat de rechterkant aanduid, bewust heling heeft gezocht?
Kwam zomaar in me op..

lucifall

• Volledig lid
DE HEREMIET OF KLUIZENAAR en het sterrenbeeld VIRGO
« Reactie #11 Gepost op: februari 05, 2011, 12:01:36 pm »
De heremiet – Virgo – Maagd
Virgo wordt vertaald als Maagd, wat wij weer interpreteren als het niet hebben van seks; het ontbreken van sex-appeal en het onthouden van penetratie; het behouden van het maagdenvlies etc.
Oudere vertalingen van het latijnse woord virgo zijn Intact en Zelf-Bevattend.
De Godin die volgens de mythen correspondeert met Virgo is de Magna Mater welke geen Maagd was.
Magna Mater= grote moeder.
Magna Mater is zonder mannelijke invloed en dominantie.
Zij wordt afgebeeld, alsof zij alleen heerst, zonder man, en biedt alleen haar vrouwelijkheid aan als zij daarvoor kiest.
Zij is geïntegreerd in haarzelf zonder dat ze een ander nodig heeft om haar aan te vullen.
(Deze eigenschap van Virgo is een verwijzing naar de solitaire kluizenaar)

Een ander, gezelschap, niet nodig hebben als aanvulling, zoals de Heremiet, Kluizenaar, dit ook niet nodig heeft.
“De Kluizenaar is AL-EEN Alles in Een en toch ook ALLEEN”
Deze connectie vinden we in veel talen terug: All One- Alone ; Alle Ein – Allein ; Tout Seul
(tout = alles) Tout Seul= alleen
Het sneeuwklokje is een plant welke correspondeert met Virgo. Als het sneeuwklokje in knop is zien we de vorm van de Yod in het knopje. Sneeuwklokjes bloeien als een der eerste bloemen vroeg in het jaar, soms ook in de sneeuw. De kluizenaar staat in de sneeuw.

De meest heldere ster van de constellatie Virgo is Spica.
Spica is afgeleid van het Latijnse Spicum, de korenhalm welke Virgo in haar linkerhand draagt.
http://img340.imageshack.us/img340/6008/varhjhkwaf.jpg
De heremiet van Waite heeft zijn (lichtgevende) staf in zijn linkerhand.

De Arabische naam voor Spica is: Al Simak Al Zal wat de ongewapende betekent en in veel middeleeuwse geschriften verschijnt als de solitaire Ene.
De hindoes kennen Spica als Citra, “helder”, hun 12e nakshatra (Hindoe Maan Huis) welke uitgebeeld wordt als Lamp of als parel.

Virgo is het 6de teken uit de Zodiak en de zespuntige ster is het antieke symbool.
Davidsster: involutie en evolutie in balans. (de relatie tussen Virgo en Libra)

De glyph van virgo is een M (Maagd Maria) met aan de derde rechter”poot” hangend het symbool van de Vis, de ichthus. (dit is ook te zien als een verwijzing naar de volgende 3-kaart; de Gehangene.)
De Sphinx is De verbintenis tussen de Leeuw en de Maagd, Virgo. Sphinx betekent binden of sluiten van een cirkel.
De Leeuw van Judah, Christus wordt in het oude testament aangekondigd als : “het jong van de leeuwin” , en de Maagd Maria.
Gesymboliseerd door het pictogram van Virgo-Maagd. De letter M (Maria) met een ichtthus, Vis (Jezus) eraan vast.

Luus
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2011, 15:38:36 pm door Ricca »

lucifall

• Volledig lid
Re:DE HEREMIET/ MAAGD en SEKSUALITEIT
« Reactie #12 Gepost op: februari 05, 2011, 12:03:46 pm »
Virgo en dus de Kluizenaar heeft te maken met seksualiteit.
Dit vinden we terug als we de vermenigvuldigingen van 3 nader bekijken

3 x 1 = 3. De keizerin. Venus. Godin van liefde en vruchtbaarheid. Vaak is zij zwanger afgebeeld.
3 x 2 = 6. De Geliefden. De Tweelingen, Gemini, naakt afgebeeld als Adam en Eva in het Paradijs
3 x 3 = 9 De kluizenaar, virgo(Maagd) een beweeglijk Aarde-teken is het kwadraat van 3. de keizerin, Venus.  Maagd Maria is de Glyph van Virgo en de moeder van 12.
3 x 4 =12 De gehangene. Water. Een ongeboren vrucht “zwemt” in vruchtwater. De afbeelding van de gehangene verwijst ook naar Jezus zoon van de MAAGD Maria.
3 x 5=15 De Duivel. Capricorn. Steenbok. Een kardinaal Aarde-teken. Hier zien we de geliefden Adam en Eva in tegenstelling tot de tuin van Eden geketend in het donker bij de duivel.
3 x 6=18 De Maan. Pisces. Vissen. Beweeglijk Water. 15 Yods vallen van de maan.
De maan is verduistert door de zon.
De vereniging tussen de Zon en de Maan creeert 15 yods. 15 wat weer verwijst naar de Duivel: Capricorn. Ook zien we twee torens welke we kunnen linken aan de fallus en de poel welke we zouden kunnen linken aan de vagina.
3 x 7= 21 De wereld. Saturnus. De hermaphrodite werelddanserers. Na 18, de vereniging tussen de zon en de maan  komen we bij de wereld, met de vrouw, welke haar geslachtsdelen deels bedekt. Zij kan zowel Mannelijke als vrouwelijke delen bezitten.

3 x 0 = 0 inbeelding x bovenbewustzijn = bovenbewustzijn
3 x 1 = 3  inbeelding x zelfbewustzijn = inbeelding
3 x 2 = 6 inbeelding x onbewuste = discriminatie(onderscheid)
3 x 3 =  9 inbeelding x inbeelding = respons
3 x 4 = 12 inbeelding x rede = omkering
3 x 5 = 15 inbeelding x intuitie = bondage
3 x 6 = 18 inbeelding x discriminatie = organisatie
3 x 7 = 21 inbeelding x receptiviteit (wil) = kosmisch bewustzijn

Luus
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2011, 15:27:33 pm door Ricca »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
Re:DE HEREMIET OF KLUIZENAAR
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2011, 18:27:54 pm »
De Kluizenaar uit het Ananda deck

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/06/1296997744-070.jpg

INNERLIJK LICHT

Uit de wetende
duisternis van het niet-weten
hebben wij onszelf opgetild,
verrijzend
op het web van onze gedachten.
We hingen boven het warme
nest van het niets
en beklommen de beelden
die uit ons verlangen ontstonden.
We grepen de lettergrepen
die als sterren cirkelden
om onze sprakeloosheid
en gaven uitdrukking aan het licht
van ons hart.
From Ricca with Love

Arend

• Master lid
Re: DE HEREMIET OF KLUIZENAAR
« Reactie #14 Gepost op: januari 28, 2012, 01:10:44 am »
Heb dit als jaarkaart. Ik weet dat ik een nieuwe weg moet ingaan maar ik blijf me bezinnen en nadenken, ik kan de juiste weg niet vinden, het is alsof ik stilstand ken, ben verloren in mijn gedachtes :(.
Inspiratie is transpiratie van wat er reeds in steekt.