[/u][/color]
Wat ik het meest in jou bewonder, Carmelita, is niet alleen jouw vermogen om naast je eigen sores nog steeds mee te kunnen voelen voor anderen en anderen ook warmte geeft, maar daarnaast zeker ook jouw doorzettingsvermogen waar het overlevingsdrang betreft. Jij gaat toch maar door en zult mogelijk momenten gekend hebben, waarop jij het bijltje erbij neer hebt willen gooien… maar ik denk dat een hoop mensen (waaronder ikzelf) al veel eerder dat punt bereikt zouden hebben. But you are well tough, lady!! En dat geeft ook nogmaals aan dat het leven bijzonder zwaar kan zijn, soms zelfs in uitersten verkeert, maar dat er van bovenaf wel gezorgd is dat je niet meer krijgt dan je daadwerkelijk aankunt (Matigheid). Je hebt dus al de Kracht in je om je door alle beproevingen van dit leven heen te slaan. De kaart van de Wereld, de 7e groeikaart, laat zien dat jij de instelling aangenomen hebt van: “Als ik dan toch door moet, dan zal ik er ook maar het beste van gaan maken!� Dat is bijzonder sterk van je… al laat de Duivel zien dat hij je wereldje nog wel eens wil beïnvloeden en hij je twijfels en angst influistert, waar je menselijkerwijs nog regelmatig intuint. Dit duiveltje beperkt jou op zo’n moment in je eigen mogelijkheden om het beste van je leven te maken en dan zinkt de moed je weer even in de schoenen.
Het Rad echter laat zien dat je niet alleen een volgend hoofdstuk van je leven hebt opengeslagen, maar ook dat er genoeg nieuwe kansen liggen. En dat betekent niet dat je nu achterover kunt gaan zitten en nooit meer zorgen zult hebben; want het Rad heeft een slinger nodig om te kunnen blijven draaien (Hans van der Togt schijnt het in zijn vingers te hebben

). Dat wil voor jou zeggen dat de kansen er liggen, maar tevens door jou zélf gepakt zullen moeten worden. Je zult lijntjes uit moeten gaan leggen en energie investeren in de dingen die jij belangrijk vindt of wilt gaan bereiken. Daarnaast wordt het Rad van Fortuin tevens het Rad van Karma genoemd; sommige nieuwe kansen komen op je pad, omdat je hier weer wat mee kunt/moet in de levensfase die nu voor je ligt. De Duivel zou de Duivel niet zijn, als hij niet probeert om Hans/
jou een loer te draaien en het Rad stil te leggen. Dat betekent dat die kansen alleen binnen handbereik, en daarmee je leven binnen kunnen komen, als jij een aantal kettingen van je nek af gaat leggen. Het verleden los gaat laten… De Duivel is tevens de 5e groeikaart uit de Grote Arcana en wil hiermee zeggen, dat je een aantal zaken achter je hebt liggen die je pijn gedaan hebben, die je gevormd hebben tot de Carmelita die je vandaag bent… tot het verleden behoren en jij die niet kunt veranderen. Je hebt daar een lering uit getrokken, bent daar als mens door gegroeid en daarmee zijn de Duivels uit het verleden, eens nog jonge vitale geitjes, nu slechts nog een stel oude bokken die hun kracht verloren hebben. Mits jij dat wilt inzien en bereid bent de kettingen, waarvan jij denkt dat ze je vastgeketend houden, zelf af te leggen en nieuwe kansen de ruimte geeft om tot wasdom (wisdom) te komen. Jij houdt je Duivels vast… niet andersom!
Het antwoord op jouw legging is de kaart van Kracht, evenals de totaaltelling van deze legging en eigenlijk benadrukt dat wat ik al eerder noemde; de Kracht die jij in je hebt, deze is echt uitzonderlijk sterk. De kaart laat een vrouw zien die een leeuw met haar handen weet te temmen. Dat moet ik eens proberen… zonder mijn hand kwijt te raken. En zij temt deze leeuw niet met fysieke kracht, maar met geduld, inleving, liefde en wijsheid. Jouw beste eigenschappen Carmelita. Het geeft ook aan dat jij door deze eigenschappen te erkennen en in de juiste dosis op specifieke situaties los te laten, een bepaald charisma gaat uitstralen. Mensen zullen je door je uitstraling, gedrag en door alleen maar (onbewust) jezelf te zijn, ook anders gaan benaderen. Met liefde, geduld en wijsheid zul je mensen de lust weten te ontnemen om met je te spotten of om (nog langer) over je heen te lopen. Hier heb je geen fysieke kracht of zelfverdediging voor nodig, maar jij weet met je hele wezen de juiste toon te zetten, die de muziek maakt. Ook dát is jouw kracht…
De Keizerin, de 1e groeikaart, laat zien dat er dat de afgelopen periode en zeker ook de periode die nu voor je ligt, een groei voor jouw persoon betekent in alle opzichten. Sowieso wordt dit al benadrukt door het feit, dat er 3 groeikaarten met jouw legging gemoeid zijn. Een periode vol nieuwe energie en zaken die tot groei & bloei zijn ge- of gaan komen. Want tenslotte heb je eerder in het leven steeds en overal gezaaid en als het rijp is (de tijd ervoor), kun je er de vruchten van plukken. En al vraagt het rijpen een hoop geduld en/of energie van jou, het mag de moeite waard zijn. Matigheid wil jou een beetje extra vertrouwen geven: je wordt begeleid en beschermd, zodat alles enkel gematigd op je pad komt. In de portie die je wérkelijk aankunt, al besef je dat lang niet altijd ook zelf. Je hebt een zware tijd achter de rug, maar je krijgt nu dan ook de gelegenheid om bij te komen en te ervaren dat het leven nog mooie dingen voor je op de plank heeft liggen. Jouw gidsen willen je bijstaan en adviseren, geef ze die kans en luister naar je intuïtie, dan kunnen ze je laten weten dat je er niet helemaal alleen voorstaat en je goede raad influisteren!
Lieve Carmi, meer kan ik er niet van maken… Heel veel kracht en wijsheid toegewenst, meer eigenlijk het inzicht om dat wat je al hebt te leren gebruiken. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag van je…
Liefs van Dolf
Ik wil toch nog even iets extra's kwijt. Carmi: ik zie nog dat jij het idee hebt dat je nu wel genoeg meegemaakt hebt en dat je van mening bent dat jouw portie leerschool er wat jou betreft op zit... Ik zie dat terug in het feit dat jij de omgeving ziet als de Wereld, de volmaaktheid van de cyclus, maar de omgeving zoals het werkelijk is, is het Rad. Als je naar de 4 wezens in de hoeken van deze kaarten kijkt, dan zie je dat deze bij de Wereld de wijsheid reeds bezitten, maar bij het Rad zitten ze nog met de neus in de boeken... op zoek naar nieuwe kennis. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er meer ellende om de hoek staat te wachten.., maar je bent wel degelijk nog niet uitgeleerd of -ontwikkeld. Het is heel logisch dat je daar nu niet op zit te wachten, omdat je nog volop in de fase van bijkomen en bijtanken van het voorgaande zit. Zorg er alleen voor dat als je weer zover bent, dat je die Duivel loslaat anders gaat deze je ervan weerhouden, om je Kracht te gaan gebruiken om zelf verder te kunnen groeien.