Auteur Topic: Pentakels 4  (gelezen 59534 keer)

Opti-Mystique

• Master lid
  • Hoe je je voelt bepaalt wat je creëert!
    • Healthy by Nature | Praktijk voor Natuurlijke Gezondheid
Re:Pentakels 4
« Reactie #15 Gepost op: december 12, 2004, 23:46:26 pm »
Ik heb ze net allemaal bekeken. Alleen nog de 2 genoemde Koningen. Welterusten ook...

Liefs van Dolf

luna

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: december 12, 2004, 23:50:42 pm »
Heb ze ook bekeken (andere 12).  Heb niks gevonden dat mijn vraag zou kunnen beantwoorden  :-\
Welterusten

janice

• Master lid
« Reactie #17 Gepost op: december 13, 2004, 12:13:12 pm »
De Tarot of the new Vision is toch meer voor fun of voor de sier? Er zit niet echt een verhaal achter geloof ik, de achterzijde van een kaart word alleen getoont, met wat fantasie. Ik gebruik liever gewone kaarten met alle zichbare symbolen erop.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Opti-Mystique

• Master lid
« Reactie #18 Gepost op: december 13, 2004, 13:03:36 pm »
Hee Janice,

Het New Vision-deck is niet alleen voor de fun en voor de sier. Het is in de eerste plaats opzienbarend qua originaliteit, maar daarnaast is het vooral een vernieuwende aanvulling op het klassieke RW-deck.

Bij ervaren kaartleggers met het klassieke deck zal de symboliek er zo ingeprent zitten, dat deze niet langer benadrukt hoeven worden bij de NV, dat in plaats daarvan meer en nieuwe informatie geeft. De nieuwe symboliek vervangt de oude dus niet, maar vult het aan.

Het is daarom aan te raden niet met dit deck te beginnen en het in de eerste plaats te gebruiken als aanvulling op RW klassiek. De zéér ervaren leggen met diverse decks zullen enkel naam, kleur en/of kaartnummer nodig hebben voor een interpretatie en voor hen kan het dan ook een vernieuwing zijn van elk willekeurig deck...

Liefs van Dolf

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #19 Gepost op: december 13, 2004, 13:30:58 pm »
De Tarot of the New Vision is gebaseerd op de Rider-Waitekaarten. Dat is gewoon aan de kaarten te zien en staat ook duidelijk in het begeleidende, zeer summiere, boekje. Het deck wordt gepresenteerd als een aanvulling op en uitbreiding van het RW-deck en zo gebruik ik het ook. Het veronderstelt kennis van de RW-kaarten.

Natuurlijk zijn er door het omgedraaide perspectief details van de RW-kaart verloren gegaan, maar er is ook veel bijgekomen. Er is zo veel mogelijk geprobeerd het verloren gaan van details te voorkomen (o.a. door bij de hofkaarten op de achterzijde van de troon een afbeelding van de voorzijde te geven), maar soms, zoals bij Pentakels 4, was dat niet mogelijk. P4 is trouwens de enige kaart van de Kleine Arcana waarop het aantal elementen (schijnbaar) niet meer klopt.

Het is een leuke bijkomstigheid dat het NV-deck is geschilderd door twee tweelingbroers (Raul en Gianluca Cestaro). Een mens en zijn tweeling, een munt en zijn keerzijde, het RW-deck en het NV-deck... :D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

• Master lid
« Reactie #20 Gepost op: december 13, 2004, 13:32:21 pm »
Hoiiii dolf, dat wist ik niet, weer wat geleerd, ik vind het persoonlijk wel een onhandige deck, je gaat automatisch naar meer betekenissen achter een kaart zoeken die het normaal niet heeft door al die extra illustraties op de kaarten om de achtekrkant wat meer leven te geven, lijkt wel :)
Tis wel leuk gedaan, heb alle kaarten gezien maar ik heb liever gewone RW kaarten.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Opti-Mystique

• Master lid
« Reactie #21 Gepost op: december 13, 2004, 13:55:04 pm »
... je gaat automatisch naar meer betekenissen achter een kaart zoeken die het normaal niet heeft...

De kaarten hebben uiteraard altijd een basisbetekenis, die in verschillende decks hetzelfde blijft, maar nemen in leggingen vele betekenissen aan. Dus in die zin komen er in de NV toch ook betekenissen bij, maar ligt de nadruk dan meer op de diepgang in plaats van de breedte van de kaartbetekenis. Om er ff wat marketing bij te halen; op de diepte van het assortiment en niet op de breedte ;D

Liefs van Dolf

Opti-Mystique

• Master lid
« Reactie #22 Gepost op: december 13, 2004, 14:01:59 pm »
... het is een leuke bijkomstigheid dat het NV-deck is geschilderd door twee tweelingbroers (Raul en Gianluca Cestaro)...

Hi Ricca,

Even een vraag aan jou: al decennia, eigenlijk eeuwen, lang wordt er gesproken over de betekenis van Tarot-kaarten. Begin vorige eeuw werd het beroemde deck door Edward Waite en Pamela Cole Smith ontworpen, op basis van hun kennis van de Tarot. Aan hen kan daarover nu niets meer gevraagd worden...

Is het dan zo dat deze broers Cestaro dus over dezelfde ultieme kennis als Edward en Pamela beschikken, waardoor ze een eigen, diepgaande variant van de Tarot hebben kunnen ontwerpen... Met andere woorden: kunnen zij de mensheid van vandaag het feitelijke antwoord geven op de werkelijke betekenis van Tarotkaarten? Of is deze nooit meer te bewijzen? Of is er geen vaststaande betekenis, maar communiceren de kaarten middels de symboliek op een unieke wijze, met de individuele kaartleggers?

Vroeg ik me zo af...

Liefs van Dolf
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 14:03:03 pm door Opti-Mystique »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #23 Gepost op: januari 02, 2005, 13:50:59 pm »
Hallo Dolf,

Volgens mij kan élk tarotdeck, niet alleen de New-Visiontarot, iets toevoegen aan de betekenis van de RW-kaarten. Beoordeel zelf of je het waardevolle toevoegingen vindt. De werkelijke betekenis van de kaarten ligt in degene die ermee werkt...
Ik weet niet of de makers van beide tarots (RW en NV) over ultieme kennis beschikten. Noch of alles wat ik in de kaarten zie er doelbewust door hen ingelegd is. Veel waarschijnlijk wel. Maar alles...? En alles wat ik nog in de kaarten gá zien...? Soms lijkt het alsof de kaarten een beetje leven, groeien... Ik sta er niet zo bij stil. Ben gewoon blij met de kaarten en in mij groeit de bewondering voor de kaarten nog altijd. :)

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 17:54:09 pm door Ricca »
From Ricca with Love