Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Pentakels 4

Gestart door janice, december 10, 2004, 21:29:15 PM

janice

--Palo wrote--

Op de RWS kaart is een man te zien die in een krampachtige houding zit en zich vastklampt aan alles wat hij belangrijk acht in het leven. Hij kan zich niet bewegen, want als hij van houding verandert, zich anders opstelt dan schuiven de schijven onder zijn voeten vandaan... en daar baseert hij zijn bestaan op. Hij kan geen stap verzetten. Ook zou de schijf die op zijn kroon balanceert aan diggelen vallen. Hij omarmt ook letterlijk een schijf, zijn bezit... hij kan niets anders aanpakken, aangrijpen, bevatten tenzij hij loslaat, afstand doet van wat nu zijn deel is. De schijf waar hij zich zo krampachtig aan vastklampt belemmert ook de toegang tot zijn hart waardoor hij zichzelf in de waan houdt dat uiterlijk vertoon en materiele rijkdom waardevoller zijn dan innerlijke rijkdom en vertrouwen.
Zijn bekrompen, beperkte houding, zijn vasthoudendheid, staan zijn beweging in de weg en blokkeren zo ook de weg naar verandering en groei. Zo is er weinig verbinding met de stroom van het leven, waarvan hij zich helemaal lijkt te isoleren. In plaats daarvan is er stagnatie en starheid.
Hij doet mij ook denken aan een man in zijn nieuwe auto, zijn statussymbool waar hij zijn imago aan ontleend maar waar hij eigenlijk in gevangen zit. Gevangen in uiterlijk vertoon.
Het zou ook een gierigaard kunnen zijn, een hebberig iemand, een vrek.
Maar de kaart zou ook kunnen betekenen dat je vasthoudt aan je plannen, je niet van je stuk laat brengen, voet bij stuk houdt... omdat je overtuigd bent van jezelf en je niet laat beinvloeden door kritiek van buitenaf...  
Palomino
Intuitie is verstand dat haast heeft

palomino

...Bezitterig,controlfreak...als hij zo in z'n auto zit (kijk hoe hij zijn 'stuur' vast houdt) doet hij niet veel meer dan steeds in het zelfde kringetje ronddraaien...hij tolt rond zijn eigen as.
Liefs Palomino

Pinky

Hallo allemaal,

Een man zit op een sokkel voor een Middeleeuwse stad. Onder zijn voeten, op zijn kroon, en in zijn armen bevindt zich een schijf. Hij zit op zijn energie. Hij houdt zijn Liefde en zijn geld vast. Hij ziet eruit alsof hij er nog steeds over nadenkt of hij nu iets zal geven of dat hij het toch liever behoudt. En zo laat hij de ene na de andere gelegenheid voorbijgaan om zijn hart te openen en zich met anderen te verenigen.
Liefde die we niet met anderen delen, wordt "zuur". De energiestroom naar buiten is geblokkeerd. Hij is liever eenzaam en gierig, dan zijn economische zekerheid te zien verdwijnen. Hij lijdt aan verstopping.

Wat ik hier zelf zie is iemand die zijn wensbeeld wel duidelijk heeft maar nog niet bereid is die actie te ondernemen die nodig is om van "geloven" naar "zien" te gaan.
Pink

Ricca

De vrek zit alleen, op een bankje van steen...

Pentakels vertegenwoordigen het element Aarde en het getal 4 is het getal van de Aarde. Dus Pentakels 4 heeft deze betekenis dubbel, is dubbel aards gericht. Het getal 4 staat voor stabiliteit, zekerheid, begrenzing, beschutting en veiligheid, hetgeen zich in Pentakels 4 vooral vertaalt in onbeweeglijkheid, vasthouden aan wat je hebt, en het afwijzen van alles wat met verandering te maken heeft; stagnatie en stilstand.

De figuur op de kaart klampt zich vast aan aardse zekerheden (de pentakel in zijn armen), steunt op zijn bezittingen (de pentakels onder zijn voeten) en heeft zekerheid tot zijn hoofddoel verheven (de pentakel op zijn hoofd). Maar veel warmte of geluk levert hem dit niet op. Hij heeft een zwarte, gerafelde mantel kouwelijk om zich heen getrokken. Op zijn hoofd staat een kroon, maar erg bijzonder is deze niet; doet eigenlijk grotesk aan. Er zijn nogal wat overeenkomsten met de Keizer (getal 4, rode kleding, kroon op het hoofd, zittend op steen), maar hij heeft niet de allure van de Keizer. Is eerder een karikatuur van de Keizer... Ondanks zijn vermeende rijkdommen maakt hij een armoedige indruk. Podiumbetekenis: geld en materiële zekerheid maakt niet gelukkig.

In wezen staat de kaart voor hebzucht, gierigheid, zelfzuchtigheid en innerlijke starheid. Het onvermogen om los te laten, te vertrouwen. De onwil om te delen. Angst voor veranderingen. Angst om dingen kwijt te raken. Angst om verlaten te worden. Hang naar veiligheid. Voorraden oppotten, reserves achter de hand houden. Enz. Dit berust allemaal op een streven naar zekerheid. Het opwerpen van een beschermende laag tegen allerlei eventuele problemen. Je indekken. De figuur op de kaart heeft zich ook letterlijk ingedekt. De pentakels bedekken de chakra's van kruin, hart en voetzolen. Door zijn vasthoudende, starre en verkrampte houding staat  hij niet in verbinding met de energie van de aarde en van de kosmos en is zijn hartchakra is geblokkeerd.

Een zelfzuchtig iemand is zeer op zichzelf gericht en zal eerst proberen zijn eigen verlangens te bevredigen, zonder zich om anderen te bekommeren die altijd op de tweede plaats komen. Hij zal ook proberen anderen te overheersen. Niet omwille van de macht, maar uit behoefte aan zekerheid die eigenlijk gebaseerd is op angst. Een dergelijke instelling kan bijvoorbeeld leiden tot het vastklampen aan en relatie, terwijl die relatie in feite niet goed is of terwijl er al lang andere wegen en mogelijkheden beschikbaar zijn. Verbeten op de oude voet proberen door te gaan, omdat de nieuwe mogelijkheden onzeker lijken en het veiliger is in de vertrouwde ellende te volharden...

Hoewel Pentakels 4 gewoonlijk als een probleemkaart wordt gezien, zijn er toch situaties waarin hij een positieve betekenis heeft. Als er chaos is in je leven, kan het belangrijk zijn om je energie vast te houden. Soms is zelfzucht werkelijk nodig  - uit zelfbescherming.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Pentakels 4 omgekeerd

Wanneer de kaart omgekeerd verschijnt, zijn verschillende betekenissen mogelijk:
  • De muren van materiële veiligheid en zekerheid brokkelen af. Er doet zich verlies of tegenslag voor. Je wordt gedwongen los te laten en het is geen toeval dat dit gebeurt... Er dient zich een les in vertrouwen aan...
  • Vrijgevigheid en vrijheid. De energie wordt vrijgemaakt. Losser met de dingen omgaan. Meegaan met de stroom van het leven.
  • Het andere uiterste: extravagantie, opmaken, verkwisten. Of het streven respect of status (de kroon) te verwerven door te smijten met geld.
  • Eventueel: ziekelijke edelmoedigheid, het weggeven van dingen waar niet om gevraagd wordt of waaraan geen behoefte is.
From Ricca with Love

Ricca

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P4_NV.jpg

Op de New-Visionkaart zit de man in de opening van de heg die zijn bezit omsluit. Hij bewaakt en verspert de toegang tot zijn aardse bezittingen en ook tot zichzelf en zijn innerlijke wereld. Veel uitzicht heeft hij niet, want vlak voor zijn neus verrijst een heuvel met veel groen (aardesymbool). Hij staart zich blind op het aardse. De heuvel is een obstakel in zijn gezichtsveld. Toch ligt er in de berg grond - en in al het aardse - wel een aanwijzing voor het hogere verborgen: de heuvel wijst met een punt omhoog. Maar of hij die aanwijzing opmerkt...
Op deze kaart valt ook weer op hoe ineengedoken hij zit. Hij durft zijn nek niet uit te steken.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

luna

Ricca,

ik kan enkel 3 pentakels bespeuren op die kaart.  Wat zou daar de bedoeling van zijn?
Dat hij ineen gedoken zit is waarschijnlijk ook te wijten aan het gewicht van die ene pentakel.
De aardse bezittingen belemmeren de mens om zich te verplaatsen, om zich te kunnen bewegen.

Meduusje

Opti-Mystique

Ik denk, Meduus, dat de New Vision er vanuit gaat dat de standaard Rider-Waite aangezichtssymboliek reeds volledig bekend is aan degene die ermee werken... en dat de nadruk in dit deck ligt op de nieuwe symboliek. Dus dat het 4e onzichtbare pentakel verder geen extra betekenis heeft.

Liefs van Dolf

luna

Zijn er dan nog kaarten waar het aantal elementen niet van kloppen Opti?

Vladimir

Citaat van: Opti-Mystique op december 12, 2004, 23:21:12 PM
Ik denk, Meduus, dat de New Vision er vanuit gaat dat de standaard Rider-Waite aangezichtssymboliek reeds volledig bekend is aan degene die ermee werken... en dat de nadruk in dit deck ligt op de nieuwe symboliek. Dus dat het 4e onzichtbare pentakel verder geen extra betekenis heeft.

Liefs van Dolf

Optie, als New Vision daar vanuit zou gaan, dan dient dat óf vermeld te worden in de bron óf verworpen te worden als onvolledig. Wetenschap is deels gebaseerd op bronvermelding.

Ik kán me voorstellen, dat ze hier hebben willen uitbeelden dat de drager van P4 niet gezien wil worden. Dat de achterkant getoond wordt. Dan nóg dienen er 4 pentakels aanwezig te zijn. Anders is pentakels 3 2x aanwezig. En leg dát maar eens uit aan iemand die dit dek (toevalligerwijs) koopt en onder de knie wil krijgen.

Oftewel: ik zie dit meer als een blunder van de tekenaar (-es) als een bewuste keuze. (bewust als in bewustzijn)

Opti-Mystique

Ha Meduus,

Moest me er ff in verdiepen:

Bij Koning van Pentacles; hier is het pentakel alleen te zien op de gravure in zijn troon... en hetzelfde geldt voor de Koning van Bekers. Bij deze is de kleur waartoe ze behoren niet expliciet benadrukt, in plaats van het aantal.

Liefs van Dolf

Pinky

Hoi PHi,

Als je er van uit gaat dat in de Tarot of the new Vision de figuren van de achterzijde worden belicht dan kan die 4e pentakel met geen mogelijkheid worden getoond omdat deze door de drager stevig in zijn armen wordt geklemd.

Maar Pentakels zijn aarde symbolen en dat is een berg ook. De berg (niet zichtbaar op de RW kaart) als symbool voor het 4e Pentakel in the New Vision? En inderdaad, het lijkt mij ook geen deck voor absolute beginners.

Liefs, Pink

luna

ok Pink, maar hoe zit het dan met de andere kaarten?
Heb je daar ook elementen die er in feite moeten op staan maar niet zichtbaar zijn?

Opti-Mystique

Citaat van: Mephisto op december 12, 2004, 23:30:34 PM
Wetenschap is deels gebaseerd op bronvermelding.

Zie kaartnummer... bovenin in het midden. Daar is je bronvermelding...

Citaat van: Mephisto op december 12, 2004, 23:30:34 PMIk kán me voorstellen, dat ze hier hebben willen uitbeelden dat de drager van P4 niet gezien wil worden.

Hmmhmm... en de rest van het deck ook niet zeker?? ;) Maar goed de vraag was daarentegen ook aan Ricca gesteld... Wellicht dat zij weet hoe het écht zit??

Greetzzz... van Dolf

Pinky

Citaat van: medusa op december 12, 2004, 23:42:19 PM
ok Pink, maar hoe zit het dan met de andere kaarten?
Heb je daar ook elementen die er in feite moeten op staan maar niet zichtbaar zijn?

Ga ik naar kijken want ik heb de andere kaarten niet op mijn netvlies staan. Kom ik op terug als ik uitgeslapen ben ;D

Welterusten, Pink