Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Pentakels 6

Gestart door Ricca, december 10, 2004, 16:17:40 PM

lucifall

Het verhaal van El Shaddai, van Pollack, wat Marilu beschrijft, past erg mooi bij Pentakels 6.
Almachtige El Shaddai, gever van geschenken, en het openstellen, om deze kennis aan den lijve te ondervinden.

Toch wil ik nog even blijven “hangen” bij de balans. Balans past mooi bij 6. Het 6de sefira van de levensboom staat voor schoonheid en is gelegen in het centrum van de pilaar van evenwicht.

De balans-arm is inderdaad horizontaal, zoals Ricca zegt.
Toch zijn de schalen van pentakels 6 niet zo mooi recht in balans als de schalen van gerechtigheid.

afbeelding Pent 6, de weegschaal:
http://img94.imageshack.us/img94/127/mvvz2ox9y1.jpg

afbeelding Gerechtigheid, de weegschaal:
http://img576.imageshack.us/img576/7282/wwlqxmizur.jpg

Pentakels 6: houdt de hand “opwaarts” terwijl Gerechtigheid de weegschaal met een “neerwaartse” hand de balans vasthoudt.
Om zoals pentakels 6 de weegschaal vast te houden zul je meer kracht moeten gebruiken, dan op de wijze waarop Vrouwe gerechtigheid dat doet.
Wellicht ligt het krampachtige van Pentakels 4 nog vers in het geheugen van Pentakels 6.
Vrouwe gerechtigheid is zelf een balans, zodat zij deze bezigheid “los”kan verrichten.

“Zo losjes, als ware het lucht, als Vrouwe Gerechtigheid de weegschaal vasthoudt, zo krampachtig lijkt de man van Pentakels 6 dat te doen”
In een versie van de Marseille tarot heeft vrouwe gerechtigheid overigens vleugels.
http://www.manteia-online.dk/deckreviews/dr108pic1.jpg
Hier is zij een gevleugelde drager van de balans en het zwaard.

Het wegen van Gerechtigheid heeft met het kardinale luchtbeeld Libra te maken en het wegen van pentakels 6 heeft te maken met het gefixeerde Aarde-Beeld Taurus.
Zij houdt de schalen luchtig vast, en het zwaard van beslissing met kordate hand, terwijl Pentakels 6 de schaal, krampachtig vasthoudt en hij geeft vanuit de losse hand, van de Koopman, in vermomming…..

En dan, “waar” wordt de weegschaal vastgehouden.
Gerechtigheid houdt de weegschaal losjes vast aan het rondje, van balans, aan de bovenkant.
Pentakels Zes daarentegen, houdt de weegschaal op een andere wijze vast.
Onder het rondje, van balans.
En eigenlijk, op een wijze, dat je het doorslaan van de schalen kunt “besturen”, “manipuleren”, iets wat toch ook weer bij een koopman past.
De schalen zijn niet vrij in het weergeven van hun krachten, door de wijze waarop de man de weegschaal vasthoudt.
Waar de weegschaal wordt vastgehouden, bij Pentakels 6, is eigenlijk de plek, waar juist, deze energie,van balans, wordt doorgegeven.

Liefs Luus


lucifall

Zessen en Engelen
De zessen hebben bij nadere beschouwing ook nog een andere overeenkomst.
Bij een focus, alleen op de kleding, zien we het volgende:

De bedelaars van Pentakels 6 zijn gekleed in geelbruin (rechts) waarachter een horizon van bomen is, en 1 die gekleed is in blauw, een rood papiertje steekt uit zijn zak, waarachter een horizon van hoge gebouwen is. In het midden de in Bruin en wit-blauw geklede,vermomde koopman, welke als het ware een engelendaad verricht. (de scheur achter in de jas, kan ook een vermomming zijn voor de engelenvleugel, zoals Ricca zegt.)
Achter de “koopman” is geen horizon te zien. Hij staat tussen de bomen en de stad, met zijn weegschaal. Als een pilaar, van evenwicht. Tussen de schepping van de Natuur en de schepping van de ontwikkelde mens.

Op Kelken 6 heeft het meisje, welke rechts op de kaart staat, en  ontvangt, de kleuren van de linkerbedelaar, welke de 4 muntjes krijgt. Ook draagt zij de kleuren van de rechterbedelaar, welke niets ontvangt. Het jongetje, welke links staat is, en Geeft is gekleed in de kleuren van de rechterbedelaar, welke niets lijkt te ontvangen.
Ook op deze kaart is een derde persoon. Een bewaker, een Wacht. Is hij een Engel? Welke over de kinderen waakt? Niet te penetrant aanwezig is, en de kinderen laat doen, wat ze willen. Is hij de Waker over de kinderen? Hij lijkt de toegang tot een kasteel of vesting te bewaken, welke naast de marktplaats gelegen is waar het Meisje en de jongen energieën
aan het uitwisselen zijn.

Bezien we dan vervolgens Zwaarden 6, zien we het jongetje gekleed in blauw, hij zit gezien van de “moeder” links, en draagt dezelfde kleuren als de Rechterbedelaar van pentakels 6.
De moeder (rechts) draagt de kleuren van de linker-bedelaar.
De derde persoon is de Ferryman. Deze Ferryman zie ik ook als Engel.
De begeleider, de Veerman, een begeleidende Engel, welke ons naar de andere kant brengt.

De man van Staven 6, met de Lauwerenkrans, verwijst (ook) naar de Dwaas en natuurlijk naar de Ridders. Want de Ridders horen ook bij de zessen.
Door de lauwerenkrans en de connectie met de Dwaas, hierin, zie ik deze man ook als een Soort Engel. De Engel welke ons begeleid in overwinning. In overwinningsroes. Welke de Orde Houdt, vandaar de aarde kleuren, van zijn meewandelende reisgezelschap. Want Ook Staven 6 is op Reis, over land, zoals Zwaarden 6 op reis is over Water.
De Mannelijke elementen reizen, terwijl de vrouwelijke elementen, aan het uitwisselen zijn. Reizen kunnen wij ook heel goed zien als uitwisselen. Door reizen, zijn de afstanden in de wereld verkleind, Juist nu, leven wij in een tijd waar uitwisseling van informatie van de ene kant van de aarde naar de andere kant, razendsnel, gaat.
Een samenspel van Lucht (licht) en Vuur (Energie) heeft onze wereld daartoe in staat gebracht. Informatie wordt razendsnel uitgewisseld en aan de andere kant van de wereld geherinterpreteerd. Hier (in Lucht en Vuur, de mannelijke elementen) is het schijnbaar moeilijk balans en evenwicht te vinden. De verschillende religies, welke werkelijk, allemaal, gefundeerd zijn, op gelijke onderbouwing, zoeken, zelfs in de tijden van Nu, naar de verschillen. En DAT terwijl er juist ZOVEEL overeenkomsten zijn.
De tijd, die er ongetwijfeld, zal gaan komen,  dat de mensheid het besef heeft deze overeenkomsten te belichten in plaats van de verschillen, zal een reflectie zijn van het zesde sefirot.
Het sefira van Schoonheid en evenwicht. De mensheid zal dan weer kunnen stromen, zoals Pentakels 6 en Kelken 6, de vrouwelijke elementen ons leren.
Bij Staven 6 is geen blauw te bekennen. Zijn Vuur en dat van de Overwinning, hebben het blauw omgetoverd in Rode en Aarde-Kleuren.

Waite was in alles wat hij beschreef zeer uitvoerig en gedetailleerd.
De tarotset, welke hij samen met Pamela Coleman Smith ontwierp, gaat eigenlijk, begeleid door een zeer summier boekje. De beschrijvingen van de kaarten zijn minimaal. Of beter, lijken Minimaal.
1 zin, kan, zoals de afbeelding, veel meer zijn, dan duizend woorden en een hint kunnen geven.
Het is voedsel voor onze gedachten. En wat voor een leven we ook leiden, altijd zijn wij onderhevig aan een vorm van groei. Over een dag , een week, een maand, een jaar, een lustrum of een decennium, kunnen we hetzelfde, zomaar, anders zien…..
Daarom is iedere gedachte, ingeving, van Wie dan Ook, te zien als inspiratie.
Des te DWAZER des te BETER, daar Dwazen, veelal, pas veel later, begrepen worden.
Iedere vonk van Gedachte is te zien als baken van een teken des ontwikkelings-tijd waar welk, dan ook, schitterend wezen, mee is vervuld.
Net zo belangrijk en betekenisvol, dan welke eigen gedachte, dan ook.
Want wij Zijn AL, de Dwaas en Gerechtigheid Samen. (Aleph en Lamed)
Onbevangen wegend, stromend, en toch beslissend, in de fase, welke ons leven, ons aanreikt.


Wat mij opvalt is dat, Waite, De Dwaas een Prince noemt. (Prince of Another World)
Prins is ook een benaming is voor bepaalde engelen.
De Dwaas, de Engel welke de verbinding is, tussen de Hemel, het hogere en de Wereld, de Aarde.
Ook vermeldt Waite bij zijn beschrijving over de Dwaas, dat engelen zijn val in de afgrond zullen breken, of betere gezegd zullen “ophouden” (uphold)
De Dwaas met zijn gescheurd lijkende mouwen.
Zijn de mouwen van Pent. 6 wellicht ook afgescheurd, zodat het bont, eruit komt? 
Op de andere kaart welke Ricca toont zien we immers ook de scheur in de achterkant van de kleding. Is dit wel een Rijke Koopman? Kan hij wel zoveel geven als hij doet? Kan hij zich dat überhaupt wel permitteren?  Of hebben afgescheurde mouwen iets te maken met vleugels van Engelen? De vleugels welke door de scheur zich kunnen tonen, en de vermomede Koopman, een Engel kunnen maken?
De Flow, energie, altijd weer nieuwe dingen ontdekkend, van de Dwaas en dus ook van de vermomde Koopman. Niet alleen Red Bull geeft je vleugels. Onze gedachten en ervaringen kunnen ons ook vleugels geven. Vleugels als die van Rafael bij de Geliefden, maar ook Vleugels, als die van een Vleermuis, van de Duivel. Sommige gedachten of ervaringen ontwaken ons bovenbewustzijn, welke de vleugels van de engel van de Geliefden koestert, andere gedachten, ontwaken het diepste van ons onderbewustzijn, een plek waar het ook donker kan zijn. Deze vleugels koesteren onze andere kant, welke nodig is, om ons als geheel tot licht-wezen te maken.
De vermomming van de koopman van pentakels 6.
Is dat een vermomde engel, welke op de aarde, een les in stromen, FLOW,  komt geven?

In de Geliefden, de 6-kaart uit de grote Arcana, heeft Waite het niet over een engel. Hij spreekt over: “a great winged figure with arms extended, pouring down influences”.
Een groot gevleugeld Figuur, met armen uitgestrekt, invloed naar beneden “zendend”.
De Man kijkt naar de Vrouw, het vleselijke, fysieke, in deze ook te interpreteren als sexuele drift, terwijl de Vrouw naar de Engel kijkt. Het verheven Superbewustzijn. Het Bovenbewustzijn uit de wereld der Engelen, welke dezelfde is als het bewustzijn van wat men de Dwaas pleegt te noemen….
Dat contact wordt op deze afbeelding gemaakt door de vrouw, Eva, Lilith, of een First-Lady uit andere Goden-Pantheons.

Bij XV, de Duivel, ook een 6, spreekt Waite over de gevleugelde Geit van Mendes.
De Duivel, is donker, zwart, enzovoort. Maar de krachten en energieën welke de Duivel vertegenwoordigt, dienen ook in balans gebracht te worden. Ook deze krachten, zijn, in ieder van ons aanwezig. Gevleugeld, net zoals Waite Het gevleugelde figuurd van de Kaart de Geliefden benoemd.
Het Licht van de Geliefden verenigt met het Donker van de Duivel.
Zonder Donker is er Geen Licht. Zonder Licht is er Geen Donker.
De Duivel, deze gevleugelde geit van Mendes, is dat OOK de gevallen Engel, Lucifer,
Drager van Licht. Ooit lievelings- Engel van God, Gevallen, omdat Lucifer Zijn Wijsheid, ook bevatten wilde. MorgenSter en AvondSter. Begeleider van onze levensgever, de Zon.
Verwijst de brandende fakkel van de Duivel, hiernaar?
Lucifer is zo slecht nog niet, daar De MorgenSter en de Avondster door de hele bijbel heen, als reflectie van of, Lucifer, of Jezus, gebruikt wordt.
Een drager van Licht in de Duisternis….Ook onze eigen Duisternis, want ook de Kaart de Duivel speelt in ieders leven, wellicht, soms, wel extra, als we in een fase van de Geliefden verkeren…..  want de Geliefden (6) en de Duivel (15) zijn ook twee keerzijden van 1 en dezelfde munt….. om op Pentakels 6 terug te komen.

liefs Luus

Ramayogi

Voor mij is deze kaart symbool voor het ontvangen en weggeven van materie. De kringloop van het stoffelijke. In oude culturen was een leven vol materiele rijkdom een teken dat de bezitter verantwoordelijkheid droeg naar zijn medemensen die minder fortuinlijk waren. Dit principe kom je ook tegen in de I Tjing. Daar draait veel om de positie van de edele in de samenleving. Hij liet bijvoorbeeld mensen wonen en werken op zijn land en beschermde de bevolking tegen vijandige invasies. In ruil schonken de bewoners een deel van de oogst aan de edele, of helpen zij hem een aantal uren bij allerlei activiteiten.

Tegenwoordig wordt bezit van veel geld vaak gelijkgesteld aan hebzucht, macht, dominantie en dergelijke. Voor grote delen van de maatschappij staat het vergaren van bezit gelijk aan succes in het leven. Dat een miljonair tegelijkertijd van het leven een opdracht heeft gekregen tot het herverdelen van materie lijkt vergeten.

Pentakels 6 gaat voor mij over de materiele stroom. Goederen en geld. Of je nu de ontvanger bent of de gever, in beide gevallen is het een les van het leven. Ben je de ontvanger, dan moet je leren gul en dankbaar te ontvangen. Het kan een momentopname zijn in het leven, maar ik ken ook mensen die een groot deel van hun leven, zelfs met plezier, aan de ontvangst-zijde verkeren. Ben je de gever en begrijp je dat jij jouw bezit moet delen met anderen, dan is dit ook een belangrijke opdracht. Het zijn immers de sterke schoenen die de weelde kunnen dragen.
Het is tijd dat we weer leren te begrijpen dat het vergaren van materie enerzijds prettig kan zijn vanwege geen gebrek aan wat dan ook, maar tegelijkertijd ons ook de les bezorgt die hoort bij het verdelen van de rijkdom.

Als je deze kaart trekt op een belangrijke positie mag je jezelf de vraag stellen waar je staat op dat moment van je leven als het aan komt op de stroom van geld en goederen. :D

Ricca

Welkom terug, Rama. :)
Mooie kijk op de kaart!
From Ricca with Love

Ramayogi

Dankje Rica). Ik hoop nu meer bijdragen te kunnen leveren. Ik was trouwens nog vergeten te vermelden dat de gever op Pentakels 6 mij ook altijd doet denken aan de Baal-Shem. Dit betrof in voornamelijk Oost_Europa een mystiek leider van de Chassidim, de mystiek Joodse traditie, zo mooi verwoord in Chassidische vertellingen van Martin Buber. De geestelijke leider had eveneens de verantwoordelijkheid voor de herverdeling van giften die alle leden van de gemeenschap aan hem gaven.

Gabriëlla

Ik heb vanmorgen eerst eens goed gelezen wat er hier over Pentakels 6 allemaal geschreven wordt!! Want deze kaart trek ik de laatste tijd heel vaak!


GABRIELLA

Kalidro

Hallo allemaal, ik ben nieuw lid, en 1 van mijn vragen gaat over pentakels 6 en met name het rode (?) lapje in de jas van de rechter bedelaar/ontvanger. Zou dit een stukje van de mantel van de koopman kunnen zijn? Dat hij daarom (nog) niet de muntjes krijgt, omdat hij al een stukje heeft gekregen (rood = kracht/levensenergie)? Hoewel het niet zichtbaar is dat er een stukje uit de mantel van de koopman komt, heb ik wel in deze topic gelezen dat er andere kaarten zijn, waar de mantel van de koopman gescheurd is.

En de twee keer twee muntjes die de andere bedelaar/ontvanger krijgt, zou dit kunnen duiden op: twee voor intuïtie (vertrouw erop) en vier: stabiliteit en groei?
Dank jullie wel alvast.
Karen