Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Pentakels 6

Gestart door Ricca, december 10, 2004, 16:17:40 PM

Ricca



Pentakels 6 is een kaart van geven en ontvangen. Een voornaam en rijk geklede man geeft geld aan twee bedelaars. Dit illustreert het idee van vrijgevigheid, hulpvaardigheid, liefdadigheid, naastenliefde enz. Of gewoon steun in een moeilijke situatie. In het element aarde (pentakels) gaat het meestal om tastbare en concrete hulp. Je kunt de kaart zowel vanuit het perspectief van de rijke man als vanuit dat van de bedelaars bekijken. Het gaat er maar net om met welke kant van de kaart je je in een bepaalde situatie kunt identificeren. Als het vooral om de knielende figuren gaat, heeft de kaart betrekking op het ontvangen van hulp, steun, begrip, aanmoediging enz. Je hoeft het niet allemaal alléén te doen, anderen zijn bereid je de helpende hand te bieden.

De weegschaal van de rijke man is in evenwicht. Dit betekent op de eerste plaats dat geen van de personen op de kaart meer of beter is dan de ander(en). Er ligt evenveel waarde in het ontvangen als in het geven. Dit is de wijze raad/les van Pentakels 6 als podiumkaart. Iedereen heeft iets te geven, maar om te kunnen geven moet er iemand zijn die ontvangen wil. Ook ontvangen is een dienst die je de ander bewijst. Toch wordt het geven vaak hoger aangeslagen en veel mensen hebben moeite met ontvangen en willen slechts in beperkte mate geschenken aannemen uit vrees dat ze iets terug moeten doen. Maar het enige dat je terug moet doen is met gratie ontvangen. Zodat degene die geeft daaraan innerlijke vreugde beleeft. En dat kan alleen maar als je met een goed gevoel kunt ontvangen. Helaas wordt het ontvangen van hulp soms als vernederend ervaren, en dit zou kunnen verklaren waarom de bedelaars zich in vormeloze zakken gehuld hebben: zij verbergen hun schaamte. Maar waarschijnlijk is deze 'kleding' gewoon een teken van hun hulpbehoevendheid.

Er zijn trouwens ook veel mensen die zich schamen om te geven, omdat ze denken daarmee de indruk te wekken degene aan wie ze geven aan zich te willen verplichten. Omdat geven en ontvangen allebei tot schaamte kan leiden, is er op dit gebied altijd veel verwarring. Als mensen nu maar begrepen dat die wisselwerking noodzakelijk is, dan was er geen schaamte. Je kunt iemand trouwens nooit meer geven dan hij bereid is te ontvangen...

Een ander punt is: als je anderen welbewust wilt geven wat ze nodig hebben, en niet wat je dénkt dat ze nodig hebben, moet je over goede zelfkennis beschikken. En inlevingsvermogen. Niet iedereen weet dit niveau van geven te bereiken. Veel mensen denken te weten wat een ander nodig heeft, maar projecteren in feite slechts hun persoonlijke behoeften en angsten op de ander.

In de superleuke Tarot of the New Vision, waarin het perspectief van de Rider-Waitekaarten 180 graden gedraaid is en we de afgebeelde figuren dus van de andere kant kunnen bekijken, valt op dat de mantel van de rijke man op de rug gescheurd is. Dit kan betekenen dat hij eigenlijk meer weggeeft dan hij zich kan veroorloven...  

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P6_NV.jpg

Tot nu toe heb ik buiten beschouwing gelaten dat er twéé bedelaars zijn. De weegschaal kan er in dit verband ook op wijzen dat de gaven eerlijk verdeeld worden tussen de twee. Er is dus geen reden voor afgunst, want er zijn gelijke kansen voor beide. In het algemeen: de voorspoed van een ander gaat nooit ten koste van je eigen voorspoed.

Pentakels 6 kan, tenslotte, ook betekenen dat het Leven/ het Universum ons geeft wat we nodig hebben. Dit geldt met name als we daadwerkelijk bereid zijn te ontvangen. De rijke man wordt door Waite zelf omschreven als 'iemand in de vermomming van een koopman'. Vermomming... Dus eigenlijk stelt hij iets anders voor. Voor mij staat de rijke man in diepere zin voor de goedheid van het leven, de Voorzienigheid waarop wij slechts hoeven te vertrouwen. Zie de vogels in de lucht, zij zaaien niet, zij maaien niet, en toch voedt hen hun Hemelse Vader... Het gebaar dat hij met zijn rechterhand maakt lijkt op de priesterlijke zegening van de Hiërofant.

De Bron is diep, de emmers die we meenemen zijn klein.

Op relatiegebied kan Pentakels 6 eventueel wijzen op een ongelijkwaardige relatie, een relatie waarin de ene persoon de andere domineert (maar zonder kwade bedoelingen) of waarin de een afhankelijk is van de ander. Een liefdesrelatie of een ander soort (bijvoorbeeld hiërarchische) relatie. De betrokkenen zijn er niet echt gelukkig mee, maar de weegschaal in evenwicht geeft aan dat de relatie toch bijzonder stabiel is. En blijkbaar net genoeg oplevert om niet naar iets anders uit te kijken. Het zou kunnen gaan om een baan die wel materieel voordeel biedt, maar weinig bevrediging. Of een relatie waarin beide partners ongelukkig zijn, maar het toch wel comfortabel hebben of het kleine beetje veiligheid dat ze hebben niet op het spel durven te zetten. Pentakels 6 geeft dan aan dat de tegenstellingen blijven bestaan, maar dat de situatie in evenwicht is, en dus blijft voortbestaan. N.B. Een gelijkwaardige relatie wordt in de tarot uitgebeeld door Bekers 2.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Pentakels 6 omgekeerd
  • De omkering kan in de eerste plaats wijzen op het ontbreken van echte vrijgevigheid. Er wordt nog steeds geschonken, dat is nu eenmaal de betekenis van de kaart, maar het gaat niet spontaan en gebeurt mogelijk uit zelfzuchtige motieven. De liefde/compassie ontbreekt.
  • De gever weegt af wat hij zich kan veroorloven te geven. Hij geeft weg wat hij toch niet zal missen...
  • Moeite met ontvangen. Bijvoorbeeld niet geloven in de goede bedoelingen van de gever. De motieven van anderen arrogant of achterdochtig benaderen.
  • Ondankbaarheid.
  • Afgunst.
  • Weinig steun ervaren in een moeilijke situatie. Het (onterechte) gevoel hebben er alleen voor te staan.
  • Een stabiele, maar ongelijkwaardige situatie/relatie is in de knoop geraakt. Of dit tot meer vrijheid of gelijkwaardigheid zal leiden hangt voor een groot deel af van de moed van de betrokkenen om echt iets te veranderen.
From Ricca with Love

susanvansoest

http://www.illuminationtarot.com/druidcraft.php
De pentagrammen 6 van het druidcraft tarot benadrukt de wiccawet van threefold return, het terugkerend tij, wat o.a. duidelijk wordt door de drie handen in beeld. De kaart staat in het jaarwiel op imbolc, wanneer de eerste tekenen van lente zichtbaar worden en zaden voor de rest van het jaar geplant worden. De man in beeld ziet er niet uit als koopman, heeft een staf en zit onder een eik met volgens mij maretak.
Graag reactie op wat je nog meer ziet in de kaart!

liefs Susan

Ricca

http://www.illuminationtarot.com/Images/Cards/druidcraft_6pent.jpg

Gezien zijn kleding en staf moet de oude man wel de Kluizenaar zijn. De sneeuw op de voorgrond herinnert zelfs aan de RW-kluizenaar. Zijn blik toont intens medeleven. De pentakels hangen aan de boom als symbolen van de rijkdom van de natuur, maar ook van rijkdom in het algemeen (materieel of spiritueel). Omdat een kluizenaar heel sober leeft, zal datgene wat hij te bieden heeft vooral van geestelijke aard zijn: hij deelt zijn wijsheid met anderen, ondersteunt anderen bij hun zoektocht of fungeert als een gids. De witte sneeuw wijst ook op het geestelijke karakter van zijn geschenken. Maar daarnaast heeft hij een stenen pot (element aarde) voor zich staan waaruit hij meer tastbare dingen kan uitdelen - variërend van geld of goederen tot voedsel of onderdak (maar natuurlijk geen grote bedragen of luxe goederen, want die heeft hij zelf niet). Veel mensen denken dat soberheid een soort schaarste is of het vermogen ergens zónder te kunnen. Het tegendeel is waar. Ware eenvoud, waar je bewust voor kiest, verlicht het leven van binnenuit. Ware eenvoud is overvloedig...

Je ontvangt wat je geeft. Naargelang je geeft, zul je ontvangen. Wat je onderwijst zal jou onderwijzen. In threefold blijkbaar. :) De drie vragende handen zijn slechts bescheiden aanwezig op de kaart, hun eigenaren verborgen achter de rand van de kaart alsof zij moeite hebben met hulp vragen. Maar een beetje hulp is nooit te veel gevraagd. De eik past helemaal bij het element aarde en heeft net als de pentakels de betekenis van kracht, stabiliteit en uithoudingsvermogen. Deze eigenschappen zijn voor de kluizenaar letterlijk een steun in de rug (hij zit tegen de boom) en zelf kan hij die steun ook aan anderen geven.

Wees aardig voor anderen. Laat anderen aardig voor jou zijn. Zie het als een positieve uitwisseling van troost, steun en medeleven. Als medemenselijkheid.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

susanvansoest

Dankjewel Ricca, ik had de link met de kluizenaar/ heremiet (http://janetboyer.com/Druidcraft_Tarot_1.jpg ) nog niet gelegd.

Susan

p.s. Wel grappig, mijn vriendin heeft drie favoriete kaarten uit mijn deck uitgezocht, waaronder pentagrammen 6 en de heremiet.

Forcess

Jammer, ik kan die link van Ricca niet openen (bestaat niet meer denk ik), had ook graag de druid kaart gezien, mede omdat pentakels 6 mijn dagkaart is.
Ik kan op internet ook al niks vinden...dus toch maar even naar de bibliotheek  :D

Forcess

 :-[ Sorry, ik heb het elders op dit forum al gevonden, was een beetje te snel. Mooi deck eigenlijk wel!

lucifall

De man van Pentakels 6 laat 4 muntjes vallen.
3 houdt hij in zijn hand. Zijn deze voor de ander met het briefje in zijn zak?

Gek is dat. Altijd zag ik dit beeld anders: een man, tegenhanger van Pentakels 4, laat materie stromen, een opgave, daar de materie zijn element is. Nooit waren die 3 muntjes in zijn hand mij opgevallen. Waarschijnlijk, door mijn eigen focus dus.
Nu, als ik kijk,
zie ik nog maar 1 ding,
die drie muntjes........

Houdt hij ze achter, voor zichzelf?  zijn ze voor degene met het briefje? Waarom is er ruimte tussen de 4 vallende muntjes, precies zoveel, dat er nog een muntje tussen past? Enne...wat staat er op het briefje??

Zijn er suggesties?

Soms rijzen er zoveel vragen dat antwoorden achterwege blijven....

Luus


Marilu

Zo zie je hoe details op een kaart je plotseling kunnen opvallen!
Waite zegt dat de man 'in vermomming van koopman' geld afweegt op een weegschaal en het aan de armen geeft.
Nu is die weegschaal, als je goed kijkt, niet precies in evenwicht: de rechter schaal (van de 'koopman' uit gezien) hangt een fractie lager dan de linker.
Mijn redenering is daarom dat de man die aan zijn rechterzijde knielt vier muntjes krijgt en dat de drie andere (eentje minder dus) bestemd zijn voor de man aan de linkerkant (die met het briefje in zijn zak). De 'koopman' houdt de drie muntjes tegen met zijn vingers omdat ze anders ook in handen vallen van de man aan de rechterkant, voor wie ze immers niet bedoeld zijn. Waarom de ene man vier muntjes krijgt en de ander drie weet ik natuurlijk ook niet. En die ruimte tussen de vier muntjes vind ik ook moeilijk te verklaren. Misschien laat hij ze per twee vallen om te voorkomen dat ze alle vier op de grond terechtkomen? En wat er op dat briefje staat? Ik dacht eerst dat het gewoon een verstel - lap is die op de jas is genaaid. Toen dacht ik aan een al gekregen bankbiljet, maar dat zal hij gauw kwijt zijn als hij het zo uit zijn zak laat steken. Het kan natuurlijk ook heel goed een briefje zijn. Misschien een aanvraag voor steun of een bewijs dat de man in een positie verkeert waardoor hij om geld mag vragen. Zo zie je, Lucifall, wat een paar opmerkingen over een kaart allemaal kunnen oproepen! Ik ben benieuwd naar nog meer reacties. Veel liefs, Marilu.

lucifall

Hoi Marilu,

Het eerste roept alweer een vraag op: Waarom is de man VERMOMD als koopman?
Wordt de man wellicht vermomd genoemd, omdat weggeven niet echt een handelswijze van een koopman is?
Heeft hij zich (tijdelijk) in een andere jas gehuld?
Wat zijn die bolletjes in de rand van zijn mouwen, met prikkels erop?

De Weegschalen hangen inderdaad niet in balans.
Ook dat is kennelijk voor mij een gemiste eye-trigger geweest.
Ik zag altijd balans in deze afbeelding omdat deze zo stromend aanvoelt.
Niet in balans en 4 muntjes welke geschonken worden en 3 welke achterblijven.
Wellicht heeft de ander met het briefje al een bankbiljet gekregen waardoor hij minder muntjes krijgt?

Of is er geen balans in de weegschaal met het volgende als achterliggende reden:
Waite PKT: "It is a testimony to his own success in life, as well as to his goodness of heart."
Wat weegt zwaarder voor de vermomde koopman: Het tonen van zijn succes in het leven, of de goedheid van zijn hart?

Of is de onbalans terug te vinden in wat Ricca van deze kaart zegt:

Iedereen heeft iets te geven, maar om te kunnen geven moet er iemand zijn die ontvangen wil.

Is het briefje , een bankbiljet? heeft degene welke de 3 muntjes gaat krijgen meer moeite met het ontvangen, omdat hij het briefje al bezit? Zijn gezicht is gekleurder, heeft hij een kleur van schaamte op zijn wangen?


Starend naar de vermomming van de koopman, valt opeens zijn blauw witte kleed op, het afdekken van de nek:
De Hogepriesteres en de Hogepriester.
Pentakels 6 is verbonden aan Maan in Taurus.
De nek is volledig afgedekt. De nek is het lichaamsdeel waar Taurus zijn invloed op uitoefent.
In het sterrenbeeld Stier zijn de krachten van de Maan het sterkst (De maan is verhoogd in Taurus) , dit vind je terug in het blauw witte kleed welke de man draagt. Deze herinnert ons aan de jurk van blauw en wit van de wateren van de Grote Arcana van de Hogepriesteres. De Hogepriesteres is verbonden aan de Maan. (De hogepriester aan Taurus)
Ook de Hogepriester heeft zijn nek bedekt met het blauw van de Hogepriesteres.
Ook de correspondentie met de astrologie is in deze kaart terug te vinden.
De vermomde koopman, bestaande uit "een vereniging" van de Hogepriester en de Hogepriesteres........
Vandaar het stromen.....van de Hogepriesteres, en het achterhouden van de Hogepriester.....

Liefs Luus

Ricca

De balans is volgens mij wel in evenwicht. Niet de hoogte van de schaaltjes is bepalend, maar de stand van de balans-arm en die is horizontaal. Op de Morgan Greer-kaart en op de Herstelde Orde-kaart is het evenwicht misschien duidelijker.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/27/1288172093-430.jpg
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/27/1288172269-430.jpg

Op de laatste kaart is het lapje ook duidelijker een verstellapje.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Marilu

Rachel Pollack zegt over de vermomming van de koopman: (De 78 graden van wijsheid, blz. 298 - 299)
"Is hij gewoon een leraar of staat hij voor een bepaalde religieuze of psychologische leer? De weegschalen suggereren iets meer, namelijk Gerechtigheid, symbool van waarheid, niet alleen in de zin van 'juiste informatie', maar ook in de zin van een levenskracht die het universum bij elkaar en in evenwicht houdt. Bij Pentakels Tien trad deze kracht op in de vorm van de oude man bij de poort; hier zien we hem als de koopman. Het leven geeft ons wat we nodig hebben en kunnen gebruiken. Dit geldt met name als we ons in een positie plaatsen waarin we ook daadwerkelijk kunnen ontvangen.
Mensen die aan meditiatie doen of gebruik maken van de tarot en gelijksoortige disciplines, of op artistiek gebied werkzaam zijn, krijgen dikwijls met een curieus verschijnsel te maken. Het leven lijkt een complot te smeden om hen te kunnen geven wat ze nodig hebben om op gang te komen. Geen grote uitbarsting, maar net het juiste duwtje op het moment waarop dat het beste van pas komt". (wordt vervolgd)

Marilu

Nog steeds Pollack aan het woord: "Ik zal een voorbeeld geven. Toen ik bezig was met het 'uitpuzzelen' van de betekenissen van Pentakels Zes, deed ik een tarotlezing voor mijzelf en daarin kruiste de Zes de Ridders van Bekers. Voor mij betekende het dat het voordeel zou opleveren als ik mij beschouwend bleef opstellen. Nu deed ik deze lezing enkele maanden na het overlijden van mijn moeder en tijdens een bezoek aan mijn vader ontdekte is een mezuzah (een joods amulet) van mijn moeder. Deze begon ik te dragen. In de mezuzah stond het woord 'Shaddai' gegrift. Ik herkende dit woord wel als een naam van God, maar ik wist niet waar het voor stond. Twee of drie dagen na de bovengenoemde tarotlezing ging ik met mijn vader naar de synagoge voor de zaterdagse gebeden (alleen zou ik dat nooit hebben gedaan). Bij het binnengaan zag ik de naam 'Shaddai' op tentoongestelde sieraden en ik maakte gewag van mijn nieuwsgierigheid naar de betekenis van het woord.
Toen ik de Bijbelpassage van die dag bekeek, ontdekte ik een noot waarin de betekenis van 'Shaddai' werd verklaard. In de vertaling van 'Almachtige' stamt het woord af van de Hebreeuwse wortel 'overwelidgen'; er bestaat echter ook een verband met een Arabisch woord dat 'liefdadigheid, het geven van geschenken' betekent. Het boek beantwoordde niet alleen mijn concrete vraag, maar verruimde ook mijn inzicht in Pentakels Zes. De 'koopman' symboliseert de levenskracht, die niet enkel geeft wat we nodig hebben en kunnen opnemen, maar ons ook kan 'overweldigen' (maar dat gewoonlijk niet zal doen wanneer we dat niet willen) met spirituele wonderen".

Marilu

En de laatste alinea van Pollack over dit onderwerp: "Deze inzichten werden mogelijk, omdat ik mij in een positie had gemanoeuvreerd waarin ik bereid was te ontvangen, namelijk door met mijn vader mee te gaan naar de synagoge. Deze inzichten zijn voor mij zodoende van grotere waarde dan wanneer het louter intellectuele noties zouden zijn geweest.
Pentakels Zes maakt duidelijk dat de waarde van het bestuderen van de tarot of enige andere discipline niet alleen schuilt in de verworven concrete kennis, maar even goed in de geestelijke ontwikkeling die door de activiteit van het studeren als zodanig wordt bewerkstelligd. Het werk zelf verandert ons. Door middel van het mechanisme van de poortkaarten kunnen we deze veranderingen bewust en doelgericht teweegbrengen. Wie over deze afbeeldingen mediteert en zich 'er in' verplaatst stelt zich open voor hun gaven".

Ricca, dank voor je opmerking over de weegschaal. En dat verstellapje leek mij ook een mogelijkheid.

Wie weet wat er nog meer opgemerkt wordt over Pentakels Zes!

Veel liefs van Marilu.

Ricca

En wat de rijke koopman betreft... Hoewel het gebaar van zijn rechterhand op de zegening van de Hiërofant lijkt, geloof ik niet dat hij een hogepriester in vermomming is. Om te achterhalen wie hij werkelijk is, ligt het voor de hand om naar de kaart van de Geliefden te kijken (ook getal 6). Er is een duidelijke overeenkomst tussen Pentakels 6 en De Geliefden. Op beide kaarten zien we een grote figuur met aan weerszijden onder zich twee kleinere figuren. De koopman zou dus een engel kunnen zijn, in vermomming.

De twee bedelaars knielen en uit hun houding lijkt nederigheid, eerbied of dankbaarheid te spreken. Of misschien kúnnen zij vanwege een lichamelijk gebrek wel helemaal niet staan en lopen. Maar het kan ook zijn dat de knielende houding aangeeft dat zij juist aan het bidden waren, toen hun gebed verhoord werd... Engelen willen ons altijd graag helpen, maar dan moeten wij wel om die hulp vrágen. Zonder onze vragen of ons gebed kunnen zij niets doen, want zij hebben het grootste respect voor onze keuzevrijheid. Toevallig heeft de kaart van de Geliefden óók de betekenis van een keuze...

De koopman kan nog steeds gewoon een medemens zijn die op het juiste moment bij de bedelaars arriveert om hen te helpen. Hij kan ook nog steeds symbolisch zijn voor de goddelijke voorzienigheid, waarop wij slechts hoeven te vertrouwen, en die zich bedient van heel gewone mensen die op onze weg verschijnen. Maar omdat Waite het nadrukkelijk over een vermomming heeft, kan hij ook (in sommige gevallen) een engel zijn die op aarde neergedaald is. Er zijn bepaalde engelen (serafijnen) die zich op aarde kunnen materialiseren als er grote nood heerst. Zij hoeven niet een heel leven op aarde door te maken. Zo'n engel kan plotseling ergens verschijnen, zonder herkend te worden, en daarna letterlijk weer van de aardbodem verdwijnen. Misschien zullen de bedelaars later ooit nog eens tegen elkaar zeggen: "Weet je nog die rijke man van toen? Wat een bijzonder mens was dat. Nooit geweten hoe hij heette of waar hij woonde... nooit meer iets van hem vernomen...". De reddende engel.

Nu valt me ineens iets op aan de New Visionkaart. De scheur in de jas, op de rug, tussen de schouderbladen, zit precies op de goede plek om eventuele engelenvleugels door te steken - of door naar binnen te trekken en te verbergen... Elke engelenjas moet eigenlijk wel zo'n opening hebben. :) 
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P6_NV.jpg

En dan nog iets over de gespikkelde stukjes in de mouwen van de koopman. Volgens mij is het de bontvoering van zijn jas waarvan stukjes zichtbaar zijn bij het naar binnen kijken in de mouw. De kleur is wat licht uit gevallen, zou eigenlijk meer schaduw moeten hebben, maar ik zie het toch - net als de eveneens gespikkelde rode bontkap onder de kroon van Staven Koning - als teken van rijkdom.

Liefs van Ricca
From Ricca with Love