Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Zwaarden 6

Gestart door Ricca, december 08, 2004, 06:57:57 AM

Ricca



Op Zwaarden 6 zet een man een vrouw en een kind over het water in een bootje. Uit de kaart spreekt op de eerste plaats een intense stilte - waarin je slechts het water tegen de boot hoort kabbelen. Het lijkt een serene overtocht. Er staan echter zes zwaarden rechtop in de boot, blijkbaar in de bodem van de boot gestoken. Maar ze doen de boot niet zinken. De zwaarden staan hier voor problemen of pijnlijke herinneringen, kwesties die nog niet vergeten of vergeven zijn. De afbeelding laat zien dat de personen hun zorgen en problemen meenemen op de reis. De sfeer van de kaart wordt sterk beïnvloed door de grijze lucht. Hoewel er geen wolken te zien zijn, lijkt het bewolkt (verdriet). Het is in ieder geval duidelijk dat de zon niet schijnt. Het grijs werkt ook verhullend: de problemen zijn er wel, maar worden verhuld.

Zwaarden 6 kan zowel letterlijk als figuurlijk een reis voorstellen. Een fysieke reis, of eventueel een verhuizing. Het zal dan in ieder geval een rustig verlopende reis zijn. Maar meestal gaat het om een geestelijke reis of een geestelijk proces. Of de levensreis. Uit de afbeelding is niet op te maken of de man een veerman is die gewoon zijn beroep uitoefent of een man die zijn gezin van iets wegvoert of ergens naar toe brengt. In veel gevallen stelt Zwaarden 6 echter het huwelijksbootje voor en vormen de man en de vrouw een paar.

Het beeld van de oversteek over een water is een bekend symbool. Het doet onder meer denken aan de mythe waarin de veerman Charon de overledenen over de rivier de Styx zet, de grens tussen de stoffelijke en de onstoffelijke wereld. Maar de kaart staat niet voor transformaties in de zin van De Dood uit de Grote Arcana. Zwaarden Zes schildert eerder een stille passage door een moeilijke periode, of een rustige overgangsperiode.

Op een eenvoudig niveau kan de kaart aangeven dat je functioneert in een moeilijke situatie zonder dat je de problemen aanpakt. Dit kan betrekking hebben op onmiddellijke problemen, maar ook dingen die al veel langer spelen. Uit de houding van de opvarenden lijkt verdriet te spreken. En ook een soort berusting (de gebogen hoofden). Maar het water, dat een symbool is voor de gevoelswereld, is zeer kalm. Dit betekent dat de betrokkenen dit verdriet al zo lang dragen dat het hen geen pijn meer doet. Het is een deel van hun leven geworden...

De kaart laat ook zien dat de mensen niet met elkaar spreken. Als de zwaarden voor onprettige herinneringen staan, kan communicatie pijnlijk zijn en is de stilte een verdediging. Om de vrede te bewaren, vermijden zij een gesprek. En zo kabbelt de onbevredigende situatie/relatie voort. Schijnbare rust met onderliggend leed. De situatie lijkt aanvaard. Als de zwaarden conflicten zijn, blijft het 'goed gaan' zolang er gezwegen wordt. Worden de zwaarden opgenomen, dan zinkt het bootje. De zwaarden dichten immers de lekken. Op de afbeelding heeft nog niets beslissends plaatsgevonden, alles is nog mogelijk. Dat het echter moeilijk kan zijn om de communicatie te hervatten, blijkt uit een aanwijzing die in alle mij bekende  tarotboeken over het hoofd wordt gezien: de stok van de veerman trekt als het ware een dikke zwarte streep over de kaart. Een streep die precies tussen de man en de vrouw doorloopt - als een barrière of een breuk. De breuk is echter niet compleet, de streep loopt niet door tot de rand van de kaart...

Het kind zit heel stil tegen de moeder aangedrukt, in exact dezelfde houding als de moeder en duidelijk onder de indruk van de heersende sfeer. Het is juist de houding van het kind, de afwezigheid van enige speelsheid, die de kaart voor mij zo triest maakt. Waarschijnlijk begrijpt het kind meer van de situatie dan de volwassenen denken. Wanneer er niet gesproken wordt, vindt de communicatie op andere manieren plaats - door telepathie en door gebaren, blikken, houding, lichaamstaal, handelingen enz. En juist hiervoor zijn kinderen heel gevoelig. Ook het zwijgen zelf is een vorm van communicatie die niet onopgemerkt blijft.

Als de man wél een toevallige veerman is en vrouw en kind gewoon passagiers, krijgt de kaart een andere betekenis. Dan heeft er wél een beslissing plaatsgevonden. De vrouw heeft iets achter zich gelaten en is met haar kind op weg naar een nieuwe bestemming. Maar de zwaarden, het verdriet, gaan mee.

Er kan natuurlijk gespeculeerd worden over de redenen voor de reis en het doel van de reis. Wat is er gebeurd op de oever die ze de rug toekeren? Waar gaan ze naar toe? Met welke bedoeling? Met hoop of met tegenzin? Is er sprake van een vlucht of juist van een poging iets op te lossen? Is er wel sprake van een vertrek of misschien juist van een terugkeer? De kaart laat dit in het midden en er zijn heel wat duidingen mogelijk. Maar de hoofdbetekenis van de kaart is de reis zélf. De manier waarop je in het leven verdergaat. Wat er ook gebeurd is. Waar je ook naar toe gaat. De kaart heeft vooral betrekking op het heden.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#1
Zwaarden 6 omgekeerd
  • Het is niet langer een rustige overtocht, want het water, symbool voor de gevoelens, begint zich te roeren. Het evenwicht en de rust worden verstoord. Het wordt een onrustige reis. Een tumultueuze periode met heftige gevoelens.
  • Een lang bestaand probleem onder handen nemen. Bijvoorbeeld het besluit nemen iets te doen aan een onbevredigende situatie die te lang voortgeduurd heeft. Geen genoegen meer nemen met de gang van zaken. Hierdoor kan de situatie verergeren, vooral als de andere betrokkenen de situatie wél aanvaard hebben. De boot kan zinken wanneer je probeert alle zwaarden weg te halen, want de zwaarden dichten dan niet meer de lekken. Dus mogelijk het einde van een relatie.
  • Het zwijgen doorbreken. Oud zeer bespreken. Omdat het zwijgen een verdediging was, kan communicatie pijnlijk zijn. Ze kan echter ook het begin van de genezing inhouden.
  • Geen uitweg of oplossing vinden. De problemen blijven voortduren. Nieuwe plannen lopen vast. Een verandering van instelling zou kunnen helpen.
From Ricca with Love

Vladimir

#2
Zwaarden 6: Wetenschap versus Last


Zwaarden 6. Een kaart waar ik me altijd gelukkig mee heb gevoeld. En zodoende ook een heel subjectieve kijk op heb. Voor mij heeft deze kaart veel weg van de wetenschappelijke onderbouwing van spirituele ervaringen: Hoe maak je de ervaringen die je opdoet, voor jezelf geloofwaardig?.

Er zijn natuurlijk verschillende wegen tot resultaat. Geloof is er één van, wetenschap een andere. Geloven in je eigen spiritualiteit betekent ook, dat je niet wegloopt voor de confrontatie. De confrontatie van jouw specifieke ervaring met eender welke vergelijking dan ook. Dat is kracht, dat is wetenschap, dat is het dragen van de last van de persoonlijke ervaring.

Wetende dat je dat kunt, is het niet moeilijk meer om meer spiritualiteit te beleven en de last van anderen te dragen. Mensen die nog niet begrijpen dat het puur persoonlijke een universeel gegeven is. Mensen die denken dat ze die hele berg moeten beklimmen om te begrijpen dat dat helemaal niet hoeft..

Carla

Door het terugzetten van een back-up was het volgende bericht verdwenen:

Leeuwin
Re:Zwaarden 6
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 24, 2011, 22:01:54 »   

Deze dagkaart heb ik al een hele tijd niet meer getrokken en nu ik hem weer trek is dit niet voor niets.

Het betreft een situatie waarin de buitenwereld niets merkt maar onder de oppervlakte onvrede broeit. Ik merk al enige tijd dat het tussen mijn baas en zijn assistent niet bepaald klikt. Sinds twee weken merk ik dat assistent erg naar mij toe trekt, duidelijk om mij voor zijn spreekwoordelijke karretje te spannen. Het moge duidelijk zijn dat ik dit dus niet toelaat.

Het gaat in dit geval dus om een geestelijk proces want ik heb nogal eens het idee dat ik tussen de klippen door moet laveren om beide personen tevreden te houden. Al zeg ik het zelf: het lukt me goed maar om nou te zeggen dat ik deze situatie prettig vind: nee!

Ik beschouw deze situatie als een voor mij rustige overgangsperiode naar iets anders maar waar het precies naar toe leidt, dat vertelt de kaart niet en helaas deze situatie ook nog niet!

Ik voel mezelf net als dat kind op de kaart. Ik snap meer dan zij denken, kan zelfs heel speels overkomen maar uit hun gebaren en onderlinge blikken "lees" ik genoeg. Deze kaart vat ik nu op als de boodschap om van hun situatie wat meer afstand te nemen, daar ik er misschien alsnog te veel in betrokken word. Ik krijg ook het gevoel dat, hoe meer afstand ik neem, des te meer duidelijkheid ik krijg.

Groet van Leeuwin

hatsjepsoet

Heb deze kaart vandaag als dagkaart getrokken. Ik herken een deel van de betekenis die Ricca heeft beschreven en wat ik er zelf uit herken als ik kijk naar mijn huidige situatie: verder gaan, iets de rug toe keren maar wel met het me nemen van verdriet. Ik vind haar houding ook zo typerend en herkenbaar in mijn situatie. Ik zie een gebogen hoofd, het geeft een verslagen gevoel aan bij mij. Dingen zijn verloren of het gaat om mensen of zaken als bijvoorbeeld illusies. Opgeven van iets wat je een tijd lang hebt geprobeerd en dan maar weg gaan want het heeft geen zin meer. Een beetje trieste kaart.

Groetjes, H.

Leeuwin

Vooral als deze kaart vaak getrokken wordt dan zit je in een tussenfase. Het oude heb je al afgesloten maar wat het nieuwe je brengt dat weet je nog niet. Dit kan je een zeer onzeker gevoel geven. Maar weet dat het in ieder geval alleen maar beter kan gaan.

Groet van Leeuwin

hatsjepsoet

Ik weet niet of ik hem de komende periode nog vaak ga trekken, ben nu ook wel benieuwd wat mijn dagkaart is. Ik zie het vanavond wel. Ik herken wel wat je zegt. Ik zit ook in een tussenfase en ik ga er ook van uit dat het alleen maar beter gaat maar ik herken mezelf wel in de vrouw met haar hoofd omlaag. Het gevoel van verslagenheid en het vertrek van iets wat je op (moet) geven..

Leeuwin, zou jij nog wat kunnen doen met de vragen die ik heb gesteld bij het topic bokalen 8 als dagkaart van mij?

Groetjes, H. 

IKKE***)

#7
Ik las onlangs dat de vrouw in de boot ook wel met de Ierse heilige Bridget van Kildare in verband wordt gebracht. Zij heeft kloosters door heel Ierland gesticht. Ze verzoende de opvattingen van Kelten, heidenen en christenen. De mantel die zij draagt komen in verschillende verhalen terug als zijnde genezend, troost biedend.
Haar naamdag is 1 februari. In Nederland wordt dit in de katholieke kerk gevierd als Maria lichtmis.
Kildare wordt vertaald met: Kerk van de eik. Volgens het verhaal leefde Bridget een tijdje bij of in de eik waar ze later met 7 vrouwen, die zich al snel bij haar aansloten, haar eerste klooster heeft gesticht.

De doek/mantel die de vrouw in de boot op de kaart zwaarden 6 draagt zou dus kunnen duiden op het feit dat de vrouw troost en genezing nodig heeft.

Leuke site, vind ik, met meer uitleg en een winterlegging is;

http://www.berthevansoest.nl/Winterleggingen.html

Lana

hatsjepsoet

Hallo Lana,

Bedankt voor je uitleg. Dat van die mantel kende ik nog niet maar ja, ik ben nog een amateurtje op dit vlak. Ik herken het wel over troost en genezing nodig hebben. Zo voelt het bij mij momenteel wel heel sterk. En het past ook bij mijn eigen indruk van de kaart van verlies en afgang. 
Ik klikte de link aan maar ik kreeg de mededeling "404 not found", ik zal het nog wel eens proberen.

Groetjes, H.

IKKE***)

Hoi h,

Ik heb ook nog veel te leren hoor en dat blijft toch voor iedereen zo?

Misschien heb ik wel ergens een punt of komma o.i.d. gemist bij de link. Zie het zo niet maar... ongetwijfeld, ben daar niet zo handig in.

Lana

hatsjepsoet

Ik heb haar naam bij google ingetikt en kwam zo op haar site en toen verder op winterleggingen. Zo kom je er ook. Er staan meerdere winterleggingen, heb jij een speciale die je bijzonder vindt?

Groetjes, H.

Carla

Citaat van: Lana op juli 30, 2011, 10:39:05 AM
Misschien heb ik wel ergens een punt of komma o.i.d. gemist bij de link. Zie het zo niet maar... ongetwijfeld, ben daar niet zo handig in.

Hoi Lana,

Het was de "W" van Winterleggingen.html, dat moest een hoofdletter zijn. Ik heb het aangepast de link werkt nu wel.

Carla

hatsjepsoet

Inderdaad, het werkt meteen. Ze heeft trouwens een hoop leggingen. Leggingen die je zelf kan doen maar waarover ze verteld hoe en wat de positie van de kaarten inhouden en je kan ook via har site een legging doen. Uitleg is wel in het Engels, is voor mij een beetje wennen.

Groetjes, H.

IKKE***)

Hoi H,

Nee ik heb geen voorkeur voor een legging. Maar het idee achter de winterlegging vind ik wel heel mooi.
Ik had trouwens zelf ook de zwaarden 6 getrokken in een legging. Vandaar dat ik die momenteel wat verder aan het uitzoeken ben.

Zo kwam ik ook tegen dat het kind in de boot naast de vrouw het innerlijk kind kan zijn en de bootsman je gids. Dit laatste is zou kunnen betekenen dat je niet moet vergeten dat je gids je helpt in deze tussenfase waarin je troost en genezing nodig hebt. Maar ja als ik dan lees dat de stok die de bootsman vast heeft een afscheiding maakt tussen de vrouw en het kind, tja dan kom ik er niet meer uit.

Lana

Leeuwin

Hoi Lana en Hatsjepsoet,

Ook ik heb Zwaarden 6 getrokken!

Wat Lana zegt over die gids dat is voor mij duidelijk voelbaar. Kan het zijn dat die gids zich ook over die man en het kind ontfermt en dat de vrouw/moeder dit tijdelijk niet hoeft te doen omdat ze nu even tijd voor zichzelf nodig heeft? Of om andere redenen?

Liefs van Leeuwin