wie kan mij helpen!!!???

Gestart door huntres, december 07, 2004, 18:38:03 PM

Blackdragon

het meeste kwam bijna recht uit het boekje dat bij de kaarten hoort. ik heb alleen een beetje aangepast aan de situatie zoals ik deze ken.

tnx for the compliment.

toch ben ik benieuwd naar de meningen van tarotisten omdat dit voor mij voor het eerst is dat ik deze kaarten voor een ander leg.

grtz mathijs

huntres

ik hoop ook dat dolf binnen kort voor mij de legging klaar heeft, hij heeft het ook "druk" met andere aanvragen...

Opti-Mystique

Citaat van: Blackdragon op december 14, 2004, 18:55:56 PM
das iig een foutje van mij deze kaart is een van de 5 krachtschilden die in het deck. de schilden staan voor archetypes. het maantijschild staat voor de geboorte. mijn excuses voor deze fout

Mathijs: betekent dat, dat er voor de krachtschilden geen tegenhangers uit het RW-deck zijn? Als die er namelijk wel is, dan zou ik een glazen bol-legging voor Huntres compleet hebben en deze gaan interpreteren, in plaats van nieuwe kaarten te trekken...

greetzzz... van Dolf

Blackdragon

dar heb je gelijk in. Normaal gesproken heb ik deze kaarten ook niet in mn deck zitten. omdat dit best heftige kaarten zijn. maar omdat de situatie toch best heftig was heb ik ze wel teogevoegd.

helaas kan ik je hier dus niet echt mee helpen

grtz mathijs

Opti-Mystique

Thanx Mathijs... dan hou ik de kaarten aan die je al wel genoemd hebt, en laten we het lot de 5e kaart invullen...
Huntres; wordt aan gewerkt.

greetinx van Dolf

huntres

fijn om te horen Dolf!

je hebt het er maar druk mee niet, met al die aanvragen...

Ricca

Hallo Mathijs,

Ik had niet eerder tijd om op jouw lezing te reageren. Gelukkig hebben de kaarten nooit haast...

Wat een prachtige symboliek in de kaarten van het Sjamaans Spiegelorakel. Ik herken er echter niet alle RW-kaarten in die jij noemt. Dat hoeft wat mij betreft ook niet. Altijd weer worden in de literatuur pogingen ondernomen verschillende orakels of zelfs verschillende systemen (tarot en astrologie) te laten corresponderen. Meestal niet zo overtuigend. En ook niet echt nódig: elk orakel / systeem heeft zijn eigen waarde.

Je hebt het legpatroon met vier windrichtingen gebruikt. Uit wat jij schrijft, wordt me echter niet helemaal duidelijk wat de betekenis is van de vijf posities in dat patroon. Die heb ik dus maar ergens opgezocht. Verder noem je de betekenissen van de kaarten. Deze betekenissen zou je naar mijn idee iets meer in verband met de positie van de kaart mogen brengen. Zoals jij het nu brengt zouden de kaarten ook gewoon op een rijtje kunnen liggen. Of zie ik dat verkeerd? Verder zou je de betekenis van de kaarten ook iets directer in verband kunnen brengen met de vraag van huntres ("Wil ik wel of niet met mijn opleiding doorgaan?").

Bijvoorbeeld het Oosten. Hier ligt de kaart Zuidenwind met alle mooie betekenissen van volharding, zorg dragen, trouw zijn, jezelf beschermen, meebuigen met de wind...
Oost = begin - ochtend - lente - vernieuwing - kind - vuur.
Als je het Oosten opvat als de plek van het begin (jeugd) en het element vuur, dan zou je er voor huntres aan toe kunnen voegen dat deze opleiding een spontane (en daarom waarschijnlijk juiste) keuze was en dat ze voldoende jeugdig enthousiasme én flexibiliteit in zich heeft om ermee door te gaan. Ze kán het wel. Of volharden ook getuigt van rijpheid en wijsheid zou dan uit de volgende kaarten moeten blijken...

Nu ik er toch aan begonnen ben, ga ik maar even door...

Op het Zuiden ligt de kaart Zielenreis. Deze kaart spreekt over een eventuele nieuwe richting en bewustwording van wat je werkelijk wilt.
Zuid = aarde - middag - zomer - puberteit - overgave - aarde.
Je zou hierover kunnen zeggen: "Het Zuiden staat in verband met het element aarde. Het overwegen van een nieuwe richting heeft dus vooral met de praktische kanten van de opleiding te maken. Dat is nu even een moeilijkheid, maar alleen omdat je nog niet werkelijk weet wat je wilt. Het Zuiden staat ook voor overgave, je overgeven aan de richting waarvoor je gekozen hebt. Al is het maar voorlopig. Misschien is het de juiste richting voor jou, maar als je je blijft verzetten tegen de gang van zaken of tegen allerlei details, zul je daar nooit achter komen..."

Op het westen ligt de kaart Maantijdschild. Voor alles is een juiste tijd... Respecteer jezelf en je eigen ritmes... en je gevoelens...
West = water - avond - herfst - inkeer - kracht - volwassen - water.
"Het is heel belangrijk om niet aan je gevoelens voorbij te gaan. Gevoelens van onvrede met de opleiding hoeven nog geen aanleiding te zijn om met de opleiding te stoppen, maar zouden wel aanleiding moeten zijn om in jezelf (niet in anderen of in de buitenwereld, de Maan staat voor inkeer) te zoeken naar de oorzaak van die onvrede. De kracht hiervoor is in je aanwezig. En dit is nodig om verder te groeien naar het Noorden".

Op het Noorden ligt de kaart De Magiër Ontwaakt.
Noord = wijsheid - dankbaarheid - nacht - winter - ouderdom - lucht.
"De ontwakende Magiër herinnert eraan dat niets onmogelijk is. Je kunt je leven in eigen hand nemen. Dat  begint met de bewuste intentie op het moment dat je echt weet wat je wilt. Praat en denk er vervolgens over alsof de verandering al heeft plaatsgevonden. Gebruik de kracht van fantasie en verbeelding. Maak je een voorstelling van de gewenste situatie (welke dat dan ook is) en vertel aan anderen hoe goed het gaat en hoe blij en tevreden je ermee bent enz. Steeds weer. En gelóóf erin! Op die manier schep je voor jezelf wat je wilt".

Tenslotte het centrum. Hier ligt de kaart De IJsvogel spirit. Ik neem aan dat deze kaart alle andere met elkaar verbindt?
De ijsvogel kan uren op een takje naar het water zitten kijken tot er een visje langs zwemt waarop hij meteen doelgericht het water in duikt om dit visje te vangen... "Heb geduld. Het moment waarop je weet wat je wilt komt eraan. Verlies je doel niet uit het oog, maar geef het nog even de tijd".

Dit was een heel vluchtige lezing, eigenlijk vooral bedoeld voor jou, Mathijs, als commentaar op jouw lezing - omdat je daarom vroeg. Ik ken deze kaarten niet goed genoeg om er meer mee te doen. Zie je wat ik bedoelde met het verbinden van de kaarten met de posities en met de vraag?

@Huntres: Jij zult het ook wel lezen. En misschien nog vragen hebben. Maar zoals ik al zei, ik ken deze kaarten niet zo goed. Dus voor toelichting moet je toch weer bij Mathijs zijn. ;D

@ Dolf: Het 4-Windrichtingenpatroon en de Glazen Bol bestaan beide uit vijf kaarten, maar daarmee houdt de overeenkomst op. De vijf posities hebben niet dezelfde betekenis. En omdat de correspondenties met de tarotkaarten ook niet overtuigend zijn, vind ik het héél gewaagd wat jij gedaan hebt met de legging van Mathijs... :o... Dat neemt niet weg dat ik jouw lezing ook heel waardevol vind. Je hebt een ingeving gevolgd, en het pakte goed uit. Wonderlijk... Of juist niet... :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Citaat van: Ricca op januari 07, 2005, 07:25:56 AM
@ Dolf: ... vind ik het héél gewaagd wat jij gedaan hebt met de legging van Mathijs... :o... Je hebt een ingeving gevolgd, en het pakte goed uit. Wonderlijk... Of juist niet... :)

Morning Ricca,

Tja, nu je het zo expliciet stelt... ja, misschien was het best gewaagd ;D Hoewel beide leggingen andere positiebetekenissen hebben, vind ik het hebben van tegenhangers uit de RW-GA opvallend. Ik heb me niet kunnen laten beïnvloeden door mijn mening of ik de RW's herken in de Orakelkaarten, puur omdat ik de interpretatie van Matt.. ;D ..thijs pas heb gelezen, nádat ik mijn interpretatie voor Huntres heb gedaan. En toen eigenlijk verrast was door de overeenkomsten in beide verhalen.

De reden die aan mijn ingeving ten grondslag ligt, is de centrumkaart van de 4-windrichtingen. Bij het interpreteren van een Glazen Bol merk ik dat de kaarten mij niet alleen een verhaal per positie vertellen, maar dat me ook de onderlinge link -de wijze waarop ze elkaar beïnvloeden- steeds duidelijker gemaakt wordt. De andere 4 gaan op een gegeven moment ook om de antwoordpositie draaien, niet bij iédere vraagstelling trouwens, en laten het me zien wanneer er een persoon of invloed is, die alle andere aspecten beïnvloed. Eigenlijk is dit enkel het geval, wanneer er een Grote Arcana-kaart in het midden ligt...

Gewaagd... incidentele (beginners)mazzel... of wonderlijk? Wellicht! Of juist niet... omdat de kaarten altijd vallen, zoals ze moeten vallen :D.

Liefs van Dolf