Een surrealistisch droombeeld

Gestart door Pinky, december 03, 2004, 17:34:31 PM

Pinky

Hoi Allemaal.

Vannacht werd in een droom het volgende bizarre, absurde en ietwat surrealistische plaatje voor me geschetst.

Ik bevind me in een speeltuin en ben aan het schommelen. Een activiteit die ik heel erg leuk vind en ik wil dan ook zo hoog mogelijk. Ineens voel ik een windvlaag en als ik naar links kijk dan zie ik een donkerpaars Barbapappa achtig poppetje op de schommel  naast me zitten. En het verbaast me niet dat ik, als ik naar mezelf kijk, zie dat ook ik de vorm heb van zoââ,¬â,,¢n Barbapappa pluizebol maar dan een diep donkerrode uitvoering.

We lachen naar elkaar en er ontstaat een wedstrijd wie het hoogst kan schommelen. Niemand wint want onze bewegingen en ritmes zijn aan elkaar gelijk. En weer tegelijkertijd valt het ons op dat onze vorm tijdens de schommelbeweging verandert. Langgerekt als we kracht zetten om vaart te maken en lekker rond en wollig als we in de teruggaande beweging zijn. Ook een leuk spelletje dus nu proberen we wie zich  het langst respectievelijk het meest rond kan maken. Opnieuw zonder resultaat want onze vormen blijven op elke punt van de beweging gelijk.  En ineens herken ik het andere Barbapappa poppetje als iemand met wie ik al een hele tijd mail zonder hem ooit ontmoet te hebben en op precies hetzelfde moment realiseer ik me dat hij ook weet wie ik ben.

We schommelen steeds hoger en hoger totdat we op het allerhoogste punt een afsprong maken en na een salto op onze voetjes op de grond terechtkomen. Ieder aan een zijde van een totempaal die alle kleuren van de regenboog heeft. En dan verandert het patroon. In plaats van de volledig synchrone beweging die we tijdens het schommelen maakten, ontstaat er nu een soort van schimmenspel rondom de totempaal. Beurtelings zetten we een beweging in die door de ander wordt overgenomen, dan bewegen we een tijdje synchroon waarna één van twee een nieuwe vorm neerzet en het spel zich herhaalt.  Wat me opvalt is dat de lucht werkelijk vol is met vogels die er rustig op los kwinkeleren. Een ander punt dat me opvalt is dat we elkaar niet aanraken maar dat onze kleurencirkels zich wel met elkaar mengen.

We spelen dit spel totdat we de geluiden van een kermis op de achtergrond horen. Samen rennen we daar naar toe, springen in de draaimolen en duiken de brandweerauto in. Hij aan het stuur en ik klim op de ladder. De rest van de figuren in de draaimolen blijft leeg en hij gaat steeds harder draaien. En terwijl we draaien zien we de draaimolen langzamerhand veranderen in een dansgelegenheid. Een prachtige houten dansvloer en een orkest dat tango muziek speelt. De dansvloer is zonovergoten, waaiert breed uit en loopt naadloos over in een regenboog. Zelf hebben we inmiddels weer een mensengedaante en ik word met een hoofse beweging ten dans gevraagd.  Met de staccatobeweging van de tango dansen we langzaam richting de regenboog.

En datââ,¬Â¦.was het moment dat ik wakker werd met een heel erg intens gevoel dat ik eigenlijk niet in woorden uit kan drukken. Het enige dat ik uit de droom meen te kunnen opmaken is dat het gaat om  verschillende manieren van in contact treden. Is er iemand die er meer mee kan?

Liefs, Pink

anghie

Hi Pink,

Mooie droom hoor!!!
Nou ben ik qua droomverklaringen niet echt goed,mijn gevoel zegt dat het gaat over de verschillende facetten van het leven die je met iemand doorgemaakt hebt,doormaakt en door gaat maken....
En dat er een soort van zielsverwant schap is (de vele overeenkomstgen tijdens het schommelen)....en al de verschillende dingen die jullie doen en plaatsen waar jullie zijn...dat staat denk ik voor de vele dingen die jullie samen gemeen hebben en nog samen moeten ontdekken....of gaan ontdekken.....

:-* Angh

Julia

Lieve Pink,

Prachtige droom! Perfect gedetailleerd weergegeven. Dit heb je volgens mij heel bewust gedroomd. BOFKONT! is wat als eerste in mij opkwam.

1e gevoel zegt:
je gaat iemand ontmoeten aan wie jij je kunt meten. Iemand bij wie jij je zo veilig voelt, dat je je zelfs laat leiden.... (en vice versa)

But then again, misschien heb je wel kennis gemaakt met het Hogere.

Slechts een indruk, ga even nadenken. Groetjes, Juul :)

Julia

Lieve Pink,
Een mooie spirituele droom! Er komen "gewoon" nieuwe mooie dingen op je pad. (Lion King gezien: "Be prepared!!!!")

Een feest van herkenning tussen twee energieen die elkaar perfect aanvullen en zo een éénheid vormen. Een totaliteit vol verlossing, creativiteit, hemel (vogels) en aarde (landing op grond), vuur (zon) en water (regenbogen).

Mooie verwijzingen naar een zorgeloos geluk (speeltuin, kermis), gemak (schommels, salto, synchrone bewegingen, dansen), vertrouwen (hoger en hoger, hij stuurt, jij op ladder), harmonie (orkestje, vormen/kleuren die overvloeien), en sexualiteit (brandweerauto, dansen op een zonovergoten dansvloer). Tango staat dan symbool voor het voorspel (tot het bedrijven van liefde  :-X).

Al deze dingen smelten als het ware in elkaar over, de puzzel is compleet.  

De lucht is vol geestelijke inhoud, liefde, weemoed en wijsheid (vogels).
Na de salto belanden jullie op de grond, met 2 voeten nog wel én naast een totempaal (geen verklaring, hoop iemand wel) met alle kleuren van de regenboog en de droom eindigt ook richting regenboog.

Maar....., wie nu wie is? Misschien dat de Barbapappa in je droom ook daadwerkelijke een manspersoon vertegenwoordigt. Maar jullie tweeën, kunnen ook één Pink worden (en dus Zijn). Of zoiets  :-\, Liefs, Juul  :)

Pinky

Hoi lieve Juul,

Wat een prachtige uitleg en hij voelt heel goed. Zeker als ik dat vertaal naar een stuk éénwording in mezelf. Eén van de cadeaus die ik dus gisteren heb gekregen is een droomencyclopedie en daarin staat over de totem het volgende geschreven.

1. In een droom kan een totempaal ons opnieuw in verbinding brengen met de zeer primitieve behoefte aan bescherming. Het is niet de bescherming zoals een vader die biedt, maar die de geesten bieden wier energie krachtig genoeg is om door ons te worden gebruikt.
2. Als een voorwerp dat als heilig object wordt vereerd door een gebundeld geloof genoeg kracht krijgt, wordt het voorwerp beschouwd als iets dat van zichzelf macht heeft. Een dergelijk voorwerp ís een totempaal. Als die in een droom verschijnt, dienen we te kijken naar die delen van ons leven die zijn gebaseerd op onze opvattingen, om te ontdekken of we werkelijk volgens die overtuigingen leven.
3. Niet alleen in de symbolische betekenis van beschermer maar ook als vertegenwoordiger van spirituele zaken veronderstelt de totempaal kracht en macht.

In de context van het verhaal en gelet op het feit dat de totem een middelpunt in ons schimmenspel is, ben ik geneigd om naar de derde betekenis te gaan en de totempaal te zien als symbool voor het feit dat ik me veilig, beschermd, krachtig en vrij genoeg voel om  te spelen. Net zoals ik in mijn eilanddroom tot de ontdekking kwam dat ik met vuur kon spelen.

Het beeld klopt dan ook wel met de werkelijkheid. Na een paar maanden van eindeloos trekken, sleuren, het gevoel overal tegenop te moeten boksen en niks voor elkaar te krijgen, lijkt het wel alsof ik nu het goede dominosteentje een zetje heb gegeven, waardoor zaken nu ineens wél moeiteloos gaan. Dit alles maakt dat me inderdaad heel erg héél voel en dat straal je natuurlijk ook uit.

Blijkbaar werkt dat 's nachts (of vice versa) door.

Liefs, Pink

Pinky

Hoi Juul e.a.

De herkenning van twee energieën die elkaar aanvullen dat klopt ook wel. In die zin kan ik me ook heel goed vinden in de zielsverwantschap die Angh aanhaalt. Dat we naar een regenboog toe dansen doet me ook wel denken aan het beeld op de Bekers 10 kaart van de Tarot.

Waar ik alleen zelf de symbolische betekenis niet helder van krijg, is waarom ik juist Barbapappa als vorm heb gekozen. Of zou het daar alleen maar om de kleuren rood en paars gaan.

May we have your votes please?

Liefs, Pink

Ricca

Lieve Pink,

Ik heb maar weinig toe te voegen aan de mooie interpretaties van Anghie en Juul. En ook ik dacht meteen aan Bekers 10 (rechtop!) vanwege de regenboog en het kinderlijke plezier waarmee in de droom het geluk als iets heel gewoons en vanzelfsprekends wordt ervaren. Voor mij gaat de droom over het scheppen van geluk, genieten van het leven, alles eruit halen, voelen dat je leeft (beweegt, verandert), je bestemming vinden...

De brandweerauto (ook al is het er een in een draaimolen) bevestigt dat je het vuur beheerst.  
De regenboog is niet alleen de brug naar het (aardse) paradijs, maar staat ook voor heelheid (álle kleuren) en - net als de totempaal - voor de spiritualiteit in het alledaagse.

De herkenning van de paarse barbadinges is heel bewust en daarom denk ik dat de droom zeker op een of andere manier met die vriend te maken heeft. Maar daarnaast zijn de twee barba's waarschijnlijk ook twee stukjes Pink die elkaar helemaal gevonden hebben.  

Barbapappa-figuren hebben een simpele, eenvoudige vorm die uitnodigt om mee te spelen. Misschien heb je die vorm gekozen omdat er goed mee geëxperimenteerd kan worden en heel gemakkelijk op geprojecteerd kan worden. Zowel kleuren als vervormingen... De barbapappavorm is natuurlijk ook een soort essentie van de menselijke vorm...

Paars onstaat door de vermenging van rood en blauw. Het verschil tussen de twee barba's ligt dus in de kleur blauw die de ene wél in zich heeft en de andere niet...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

Hoi Pink,
Misschien heb je ook wel voor de Barbapapa-figuren 'gekozen' in je droom omdat ze zich op ieder moment in ieder wenselijk schepsel of object kunnen transformeren... :D pure scheppingskracht dus...en geef je daarmee aan dat je werkelijk overtuigd bent dat alles wat je creeert uit jezelf voortkomt... :D
Liefs Palomino

Pinky

Hoi Palo en Ricca,

Bedankt voor jullie aanvullingen en ik moet zeggen, hoe vaker ik de droom en interpretaties lees, hoe krachtiger ze voelen.

Liefs, Pink