Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Staven 8

Gestart door sharonl, november 24, 2004, 19:29:04 PM

sharonl

hallo allemaal.
de titel zegt het al.
voor mij is het bijna een nietszeggende kaart.
ik vind het nooit leuk als ik hem trek.
kan iemand mij vertellen wat hij/zij erin ziet
het lijkt mij een beetje alsof de staven gegooid worden. misschien kan ik die kaart dan wat meer waarderen.
groetjes sharon

Ricca



De staven vliegen door de lucht. Het gaat met deze kaart om beweging, verandering, vooruitgang enz. De dingen zijn in beweging gekomen, een situatie is aan het veranderen. Misschien wel in een stroomversnelling gekomen. Er zijn krachten in beweging die je leven in belangrijke mate kunnen veranderen.

Ervan uitgaande dat de staven van links naar rechts vliegen (in de richting van de toekomst), is de beweging dus bijna ten einde gekomen, de staven komen neer op de grond: de verandering is al bijna voltooid. Het gaat i.h.a. om een positieve verandering (vooruit-gang, de staven vliegen natuurlijk niet achteruit). Iets nadert zijn voltooiing, snelle vooruitgang met waarschijnlijk een goede afloop, iets nieuws staat voor de deur.

Soms is de snelheid van de staven het belangrijkste aspect van de kaart en zie ik in de kaart een te snelle verandering of een te grote voortvarendheid. Haastige spoed... Een andere keer kan het om de hoeveelheid staven gaan: er komt veel op je af. Omdat de staven door het element lucht vliegen, kan de kaart ook de betekenis hebben van overhaaste of impulsieve beslissingen. Of flitsende ingevingen.

Andere mogelijkheden: een periode van grote energie - groei - een 'bevlieging' is bijna over.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

sharonl

bedankt
wat fijn dit geeft een heleboel opheldering.
groetjes sharon

Ricca

#3
Staven 8 omgekeerd
  • Stop! Geen dingen forceren!
  • Een situatie sleept zich voort, het einde is nog niet in zicht. Dit is natuurlijk vervelend als je juist naar een oplossing of naar het einde van iets verlangt. Als je een situatie niet kunt veranderen, omdat er bijvoorbeeld anderen bij betrokken zijn, zit er niets anders op dan die situatie te accepteren. Probeer er vrede mee te hebben. Verzet leidt alleen maar tot stress. Vaak is het juist de acceptatie die een opening maakt waardoor toch weer dingen mogelijk zijn.
  • Moeite iets helemaal af te maken. De laatste loodjes wegen het zwaarst. Eventueel vlak voor het einde afhaken.
    De uitdaging iets wél af te maken.
  • De staven vliegen in omgekeerde richting en zijn dus juist aan hun vlucht begonnen. Er is iets van de grond gekomen. Een begin van verandering. Misschien ook nieuwe energie.
  • Waite spreekt bij de rechtopstaande kaart over 'liefdespijlen'. De omkering kan in dat verband soms op jaloezie wijzen.
From Ricca with Love

Vladimir

Staven 8: Snelheid vs Reizen


Bij Crowley suggereert de kaart een dynamische bewegingskracht, die zijn weerga niet kent. Osho heeft ze herleid tot één simpel principe: reizen.

Deze kaart (klik die van Osho maar aan) wijst op het leven dat we leiden, losgekoppeld van start en einde. Als je goed oplet, ervaar je de oneindigheid van de reis, de oneindigheid van het leven zelf. Dat is waar men geniet van het reizen zonder bang te zijn (voor de dood, de toekomst, het afscheid) en zonder trots te zijn (op het verworvene, de geboorte).

Ricca

#5
Peter en Palo, ik heb jullie berichten even naar hier gekopieerd, want er wás al een topic Staven 8.

Hallo allemaal,

vandaag was mijn dagkaart 'Staven 8'.

Volgens Joan Bunning van www.learntarot.com heeft Staven 8 onder meer als ondersteunende kaart 'De Magier', het mannelijke en 'conscious awareness', en als tegenovergestelde kaart 'De Hogepriesteres', het vrouwelijke 'en 'mysterious unconciousness'.

Moet ik er rekening mee houden dat deze twee elkaar zouden kunnen opheffen. Of versterken ze elkaar en kunnen ze één worden.

(Ha!! Romantisch ideaalbeeld  ;D. De werkelijkheid  ;D >:( ::) :P :'( :-*).

Groetjes,

peter 38.

Hoi,

Ik heb deze site van Joan Bunning al heel lang bij mijn favorieten staan ,maar als ik hem tegenwoordig aanklik staat er dat de pagina niet kan worden weergegeven  :-\
Iemand een idee hoe dat kan ?

Liefs,
Palomino
From Ricca with Love

Ricca

#6
Hi Peter,

Vraag je of de Magiër en de Hogepriesteres elkaar kunnen opheffen? Nou nee... Beide kunnen nooit door wie of wat dan ook opgeheven worden. De Magiër is jouw bewustzijn en dat is eeuwig. De Hogepriesteres is jouw intuïtie, en die kun je eventueel wel negeren, maar daarom bestaat ze nog wel. Of begrijp ik je vraag verkeerd? ::)

Sommige tarotisten zien de Magiër en de Hogepriesteres als een soort paar en inderdaad is het bewustzijn een actieve (scheppende en als mannelijk beschouwde) kracht en de Hogepriesteres een passieve (en als vrouwelijk beschouwde) kracht. Echter voor mij heeft de Magiër als oorspronkelijk en vormgevend/creatief beginsel een geheel eigen positie en vormt de Hogepriesteres samen met de Keizerin, de Keizer en de Hiërofant een kwartet (zie ook topic De Hogepriesteres).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

peter 38

#7
Hi Ricca,
dank voor je reactie.

Ik had in gedachten; óf Magier, óf Hogepriesteres. Dus of - of.
Maar het is en - en.
Je antwoord is breder dan de vraag. Het is wel logisch, de Hogepriesteres, Keizerin, Keizer en Hierofant als kwartet.
Die vier vormen "Vorming".

Goed weekend, liefs,

peter.






Ricca

#8
Aanvulling op mijn beschrijving van Staven 8.

Zoals ik al schreef in de Tarotslang (ander topic) doen de vliegende staven me ook denken aan een meterorieten-regen (element vuur, vuurbollen of 'vallende sterren').

http://static.zoom.nl/B820B2A7A956263CBBE3A27ABDAFCB4B.jpg
http://static.zoom.nl/3E8D329B6251D9D9E49015E1821B4560.jpg

De zgn. vuurbollen worden ook boliden genoemd, Grieks voor geworpen speer, en dat brengt me bij de engel op de New Visionkaart die een speer werpt. Een vuurbol, die een sissend geluid maakt als hij door de lucht gaat, werd ook wel gezien als een vliegende draak en in de klassieke beschavingen rondom de Middellandse Zee en in China als boodschapper of engel, gestuurd door de hemelen.

http://static.zoom.nl/D70A5AC1A46EC081EF9F2CC776E08229.jpg

Als je een meteoriet ziet mag je een wens doen... In het element vuur (Staven) is de kans groot dat je je bij je wens laat leiden door je wil of door je ego. Maar de engel gooit haar pijl in tegengestelde richting. Maakt letterlijk een tegenwerping... Dit is een aanwijzing om bij het doen van je wens vooral je hart te volgen. De engel is gekleed in roze, de kleur van de liefde.

Een andere (maar niet echt andere) betekenis van Staven 8 is synchroniciteit. De staven vliegen evenwijdig: er is een verband tussen verschillende gelijktijdige gebeurtenissen in je leven. Ze staan niet los van elkaar. Evenwijdige lijnen worden gedefinieerd als lijnen die elkaar in het oneindige (getal 8 liggend) kruisen. Uiteindelijk zijn ze uit één punt afkomstig of komen ze in één punt uit... De staven bewegen zich tegelijkertijd, de krachten op één doel gericht... Het lijkt misschien toeval, maar het is onderdeel van een groter geheel. Op Staven 8 in de Ananda Tarot (mijn nieuwste deck :)) komen alle flitsen uit één punt...

http://static.zoom.nl/F8015BC3B7B8F589C60240A71DF405BF.jpg

Het hart staat in wisselwerking met de werkelijkheid door haar mate van openstaan. Terwijl de wil gefocust naar buiten straalt, als een laserstraal, is het hart vergelijkbaar met een poort die je kunt openzetten om iets te ontvangen. Dat ontvangen is niet selectief; de energie van het hart is wezenlijk accepterend. Als je de poort van je hart openzet, accepteer je alle ervaringen die langs komen. Je zet er geen spotlicht op dat zegt: dit wel en dit niet. Het is er allemaal en dat is goed. Er wordt geen druk uitgeoefend op de ervaringswereld die jouw dagelijks leven is. Kun je je voorstellen wat een innerlijke rust dit brengt? Je laat de werkelijkheid zijn, in plaats van haar te willen bedwingen.

Als de energie van je hart het brandpunt van jouw bewustzijn wordt, zal het ego of de wil zich daarnaar schikken. De wil wordt niet opgeheven want deze heeft een heel natuurlijke functie: het transformeren van innerlijke- of bewustzijnsenergie naar de materiële werkelijkheid. Maar als dat gebeurt vanuit het hart, dan stroomt de wilsenergie moeiteloos naar buiten, zonder te duwen of te wrikken. Dit noemen we dan synchroniciteit: een wonderbaarlijk samenvallen van gebeurtenissen. Dat wonderbaarlijke is niets anders dan een afgestemd zijn op de scheppende bron in jezelf, waaraan de buitenwereld moeiteloos beantwoordt. Innerlijke harmonie creëert uiterlijke harmonie.

Synchronistisch scheppen is een vorm van 'ontspannen inspanning', het is het type inspanning waarbij je je energie en je creativiteit voelt stromen. Je spant je in maar je ontvangt tegelijk energie. Dit kun je in gang zetten door contact te maken met wat er leeft in je hart aan verlangens en behoeften. Erken ze en omarm ze en laat ze zijn. Dit laten zijn is de kern van het scheppen vanuit het hart. Scheppen vanuit het hart is veel krachtiger en makkelijker dan scheppen vanuit het ego. Je hoeft je niet druk te maken over allerlei details, je hoeft alleen maar open te staan voor alles wat er op je af komt, zowel van binnenuit als van buitenaf.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Toevallig ontvang ik net de nieuwsbrief van Joanna Powell Colbert (maakster van de Gaian Tarot) met op Staven 8 een mooie meteorietenregen. Over synchroniciteit gesproken...  :D

http://www.gaiantarot.com/minors/eights.html#fire
From Ricca with Love

Nymphea

Citaat van: sharonl op november 26, 2004, 10:54:37 AM
bedankt
wat fijn dit geeft een heleboel opheldering.
groetjes sharon
Voor mij ook, want deze kaart trok ik de laatste tijd al een paar keer!

tripletsmama1

Vandaag mijn dagkaart, voor ik de dagkaart trok, dat deed ik pas later op de dag, (doe ik nooit zo laat)  schreef ik iemand een brief, dit doe ik dagelijks, alleen vandaag deed ik de brief ook daadwerkelijk in een enveloppe met een postzegel,naam en adres. De brief bevat de gerichtte staven uit mijn hart. De brief lag al dichtgeplakt naast mij toen ik de kaart trok; en trekt me over de streep hem te posten. Het is voor mij een nieuwe kaart, nog niet eerder gezien of gelezen. Ik ga mijn jas aantrekken op naar de brievenbus voor ik ook deze brief weer in mn doosje stop.

Liefs Sandra.


Ricca

Mooi, helemaal in de geest van Staven 8. :)
Iets in beweging zetten.
From Ricca with Love

Grijze man

Ik vind staven 8 wel prettig in mijn set

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/86/5b/5d/865b5d0a0801ffdf48344aa69193d8b0.jpg

Indicatie van goed nieuws dat snel zal komen, nieuws van ver of nieuws over een poging om zakelijk of creatief vooruit te komen. Oppasen dat je niet overhaast voor korte tijdelijke termijn gaat maar wel een blijvende situatie hier uit haalt.