Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

dromen in kleur

Gestart door rammetje, november 06, 2004, 00:10:05 AM

rammetje

Hoi allen

Ik zit net via linken van hier te kijken op droom pagina's kom ik tegen dat dromen in kleur niet zo vaak voorkomt, en of meer bij jongere mensen. of in nuances kan ook zijn dat de droom roodkleurig of groenkleurig of zoiets is ,of af en toe een kleur er tussen door. Het dromen van symbolen schijnt meer voor te komen lees ik ?
Ik weet niet beter of ik droom in kleur, kan me niet herinneren dat ik ooit een zwart wit droom gehad heb... wat is jullie ervaringen en of bevindingen hiervan?

Ricca

Hallo Rammetje,

Ik droom altijd in kleur, al zijn de kleuren niet altijd even nadrukkelijk aanwezig. Ik denk eigenlijk dat dat voor de meeste mensen geldt. Soms veel heldere en diepe kleuren en soms hele rustige, bijna-grijze tinten, maar nooit helemaal zwart-wit. Als je er niet speciaal op let, kun je de kleuren van de droom wel gemakkelijk vergeten.
Dromen die helemaal rood-achtig of groen-achtig zijn heb ik nog nooit gehad. Ik kan me er echter wel iets bij voorstellen.
De droomtaal is een beeldtaal. Elk beeld, elk voorwerp, elke persoon, elke handeling en zelfs elk detail kunnen een heel verhaal vertellen. Symbolen komen dus altijd voor in dromen.
Door je voor te stellen dat je iets wilt vertellen, maar daarbij geen woorden mag gebruiken, alleen beelden, kun je een idee krijgen hoe het onbewuste een droom maakt. Beeldtaal is de natuurlijke taal van het onbewuste.

Liefs,
Ricca

(p.s. Ricca is met dubbel c.
Méér c's mag, maar één c is te weinig ;D)
From Ricca with Love

palomino

Hoi Rammetje,
Ik droom ook altijd in kleur...en als ik over mijn overleden vriendin droom dan zie ik haar vaak in van die bruinige tinten die je op heeeeeeeeeeele oude foto's tegenkomt.Het is leuk om te kijken welke betekenissen de kleuren van bepaalde zaken in je droom voor je hebben... :)
Liefs Palo

rammetje

Voor mij blijf je denk toch Ricca met vaak 1 C , ik weet niet wat het is maar vergeet het vaak met dubbel c te tikken :) dusse als ik het met 1 c tik dan tik ik onbewust  ;D of op de automatische piloot :-\

Over de dromen in kleur ik had er nooit specifiek op gelet totdat ik het op die site tegen kwam, al kan ik mijn eigen droom alleen in kleur herinneren, vandaar dat ik me afvraag wie wat en in welke kleur droomt.

Ricca

Het is je vergeven, Rametje. Oeps, onbewust...  ;D
From Ricca with Love

snowdrop

In mijn dromen komen ook vaak kleuren voor. Echt in zwart-wit dromen doe ik geloof ik nooit - ik kan het me althans niet herinneren. Liefs, Snow.

rammetje

luna

Rammetje,

ik droom ook in kleur.  Ik denk trouwens dat de meeste mensen in kleur dromen, zwart wit lijkt me tegennatuurlijk ;D
Als wij onze omgeving in kleur ervaren, waarom zouden we dan in zwart wit dromen? (tenzij bij kleurenblindheid 8))
Ik denk net aan iets.....
Hoe dromen blinde mensen dan? Hoe ervaren zij hun droomwereld?  Mensen die blind geboren zijn hebben waarschijnlijk nog een andere manier van dromen dan mensen die tijdens het leven blind geworden zijn.....

Meduusje

rammetje

Hoi Meduus

Dat is een goede vraag, jammer dat ze de site niet kunnen lezen om deze vraag te beantwoorden >:(

uit de antwoorden blijkt tot nu toe dat we in kleur dromen, en niet zoals ik tegenkwam in zwart/wit of groen/rood beelden wat daar werd gesuggereerd.

Groetjes

Rosalie

Heeej,

Ik droom ook in kleur. Het heeft toch ook te maken of je visueel of op gevoel bent ingesteld? Gevoels mensen dromen meer over symbolen geloof ik. Naja zolang je de boodschap uit je dromen maar begrijpt!

rammetje

Hoi Gizmo

Het zou best kunnen dat het daarmee te maken heeft , ik las daar ergens dat kinderen nog wel in kleur dromen en naarmate je ouder wordt niet meer. Nu ja uit de reacties blijkt dat iedereen die hier reageert in kleur droomt.

Groetjes

luna

Rammetje, dan is mijn conclusie:
HET IS HIER EEN GEZELLIGE KLEUTERTUIN  ;D

Meduusje

Ricca

Citaat van: plukje op februari 23, 2007, 21:50:39 PM
normaal gesproken droom ik nooit zo specifiek in kleuren maar mijn droom van de afgelopen nacht was vol met kleur....rood ..blauw en nog veel meer kleuren en ik zag een opblaasbootje in het rose gebloemd ..ik vond dit wel apart want sinds in ingewijd ben bij shambhala zijn mijn dromen heftiger dan ooit ...is me ook wel verteld dat dit door de inwijdingen kan komen.
dat er ineens kleur in mijn dromen zit kan dat ook met mijn inwijdingen te maken hebben??? want ik heb begrepen dat vooral jonge kinderen in kleuren dromen en naar mate je ouder word verdwijnt dat

Lieve Pluk,

Ik weet niet waar dat idee vandaan komt dat alleen kleine kinderen in kleur zouden dromen. Als je de dromen leest die op dit forum gepost zijn, komen alle kleuren van de regenboog wel voorbij. Zelf droom ik altijd in kleur en veel andere forumleden ook, zoals je hierboven kunt lezen. Soms vallen de kleuren niet zo op in een droom, maar daarom zíjn ze er nog wel. Als je er niet speciaal op let, worden ze ook gemakkelijk vergeten bij het ontwaken...

Als kleuren opvallend in een droom aanwezig zijn, eventueel in een detail van de droom, hebben ze een speciale betekenis. Om die te achterhalen kun je het beste aan de aurakleuren en vooral aan de chakrakleuren denken.

Heel in het kort (er is elders zeer veel info over te vinden):
  • Rood (basischakra): aardse zaken, levensbehoud, materie, geaard zijn, stabiliteit, standvastigheid, vastberadenheid, daadkracht, soms strijd, maar ook levenskracht (kleur van bloed), zelfvertrouwen.
  • Oranje (sacraalchakra): spontaniteit, genieten, het onbewuste, waterige gevoelens, instinct, seksuele gevoelens, innerlijk gevoel van veiligheid,
  • Geel (zonnevlecht): vurige gevoelens, verwerkingen, kracht, macht, de wil.
  • Groen (hartchakra): liefde, begrip, meevoelen, religieuze gevoelens, genezing. Roze hoort ook bij het hartchakra, net als bloemen.
  • Lichtblauw (keelchakra): gedachten, spreken, horen, communiceren, mentale helderheid.
  • Diepblauw / indigo (voorhoofdchakra): inzicht, intuïtie, innerlijk weten, verbeelding, beelden zien.
  • Paars (kruinchakra): universeel bewustzijn, contact met het bovennatuurlijke, verlichting, hoogste inzicht

De helderheid en zuiverheid van de kleuren is ook van belang. Hoe zuiverder, helderder, lichter of stralender een kleur, hoe positiever de betekenis ervan. Het is heel goed mogelijk dat de inwijding je dromen met meer kleuren heeft verrijkt. Van de andere kant - er is niet per se een inwijding nodig om de mooiste kleuren te dromen. :)

Er zijn altijd mensen geweest, niet alleen helderzienden, maar juist ook kunstenaars, die door het werken met kleuren de betekenis daarvan beter zijn gaan begrijpen. Door alle eeuwen heen hebben zij die betekenis vastgelegd in kunstwerken, soms onbewust. Dit heeft weer tot gevolg gehad dat wij allemaal een beetje in de kleurenleer zijn opgevoed, zonder er eigenlijk erg in te hebben. Bijvoorbeeld: op ikonen en middeleeuwse schilderijen worden heiligen afgebeeld met een gouden stralenkrans om hun hoofd, het aureool. In werkelijkheid is dat een deel van de aura en die kan inderdaad een gouden kleur aannemen. Sommige schilders moeten dat echt hebben waargenomen en vastgelegd. Later werd het schilderen van zo'n aureool een min of meer verplichte stijlfiguur, ook gebruikt door schilders die zelf geen aura's zagen. Het gevolg is echter wel, dat de herinnering daaraan bewaard is gebleven.

Ook zonder speciale gaven is iedereen zich wel enigszins bewust van de symbolische betekenis van kleuren. Vraag een willekeurig iemand naar een vredige kleur en hij zal vaak groen of blauw noemen, maar bijvoorbeeld nooit rood. Bijna iedereen ervaart rood als een actieve kleur. In het onbewuste is alles over de betekenissen van kleuren bekend, en het droombewustzijn kiest kleuren altijd met de grootste zorg.

Je kunt het ook zo zien: Kleuren zijn een bevestiging van het bestaan van licht.

Liefs,
    Ricca
From Ricca with Love

plukje

bedankt voor de mooie uitleg en ik zal daar ook zeker iets aan hebben.
ik heb pasgeleden bij een paranormaal therapeut gelopen vanwege een entiteit maar ook omdat hij me wilde helpen een stapje in de richting te gaan naar een eigen praktijk..maar goed dat ff terzijde.
ik sprak hem over mijn droom ...over dat bootje met rose bloemen.
hij vertelde mij ook dat het van mijn hartchakra kwam.
hij zei dat roze een hele mooie betekenis had en dat het om je liefde om jezelf....met andere woorden zeg ik dus tegen mezelf ik hou van jou ....en eerlijk is eerlijk, ik vind het heel erg fijn om te horen.
komt omdat ik nog wel eens twijvel over me zelf.

peter put

dar roos bootje , moet je blijven bevaren,
over een meertje of zeetje van????

door jouw vraag stelde ik mezelve wat vragen;

mischien heb ik al wel in zwart-wit(of grijs-gradaties gedroomd), maar dit bleef me niet bij, eerder de kleuren (en aanraking-gevoelens, en reuk , enzo...),

een verschil zou kunen zijn inzake toekomst-verleden;
het oude en het nieuwe dat zich in bepaalde kleurtermen uitdrukt,
de chakra-kleuren zijn een eventuele help,
maar soms betekenen deze kleuren "iets" anders....
en wijken ze af van wat je in boekjes vind, sommige kleuren(of niet) hebben volgens mij een redelijk andere uitleg dan de basis-chakra-energie.....

jouw meegemaakte kleur-itingen in droomstanden zullen ook in het wakende leven merkbaar worden.......

petit pierre