Droom in een droom?

Gestart door francoiseb, november 05, 2004, 15:01:12 PM

francoiseb

Een tijd geleden had ik zo'n treffende uitleg over een droom gehad die ik een paar jaar geleden heb gehad. Vandaar dat ik maar weer jullie uitleg vraag, deze week heb ik een nachtmerrie gehad. In mijn droom werd ik wakker, liep mijn appartement in, was bang tot ik me besefte dat ik aan het dromen was, in diezelfde droom ben ik zo vier keer 'wakker' geworden. De laatste keer dat ik droomde dat ik wakker werd liep ik weer de kamer uit en kwam erachter toen ik de lampen aan wilde doen dat de stroom was uitgevallen, op mijn blote voeten ben ik toen naar buiten naar de buren gegaan. Het was heel mistig buiten, maar toen de buuf met haar dochtertje mijn kwamen helpen was de angst weg... Toen werd ik dus pas echt wakker... Wat betekent het als je in je droom wel vier keer zogenaamd wakker wordt en alles weer vanvoren af aan begint? Alvast bedankt! en lieve groet
Françoise (overigens sta ik op dit moment aan het prille begin van een mogelijke relatie... alleen is de twijfel of ik verliefd ben aanwezig) Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? De avond voor die droom heb ik een hele tijd met hem gekletst...

Muts

dat het steeds opnieuw begint lijkt me een soort sleur... ergens in vast zitten (patroon e.d.) ???

maarja hoop dat iemand hier een antwoord voor je heeft :)

francoiseb

Sleur? Tja, misschien inderdaad, de sleur bij mij is dat ik bindingsangst heb. ? Ik weet het niet maar alvast bedankt voor je reactie!

Pinky

Hoi Francoise,

Even los van de betekenis van jouw droom. Als je in een droom beseft dat je droomt dan ben je lucide. Als je wilt weten wat dat inhoudt dan wil ik je graag naar deze site verwijzen. Palomino heeft ons eerder op deze site geattendeerd en er staat heel veel informatie op. De droom zelf laat ik ook op me inwerken maar op dit moment ben ik nog met de droom van iemand anders bezig.

Dan over jouw sleur. Misschien is het handig als je jezelf eens de volgende vragen stelt. Wat houdt bindingsangst voor jou in, met andere woorden waar ben je bang voor. Misschien is het begrip relatie wel heel beladen voor je omdat je dit associeert met beperkingen. Zeker gelet op het feit dat je praat over "op het punt staat een relatie te beginnen". Waarom gun je jezelf niet de vrijheid om een relatie te laten ontstaan?  Je ontmoet iemand die je boeit en die leer je beter kennen. En daar kan een partnerschapsrelatie uit groeien of een vriendschap die kort of lang duurt of ..... Met deze insteek ergens ingaan geeft volgens mij zoveel meer ruimte dat die bindingsangst dan misschien nog weleens mee kan vallen.

Liefs, Pink

Ricca

Hallo Françoise,

Zogenaamd wakker worden in een droom wordt 'vals ontwaken' genoemd en is niets anders dan de overgang naar een ander bewustzijnsniveau (net zoals echt ontwaken een overgang naar het waakbewustzijn is). Het is verwant met lucide dromen, maar niet helemaal hetzelfde. Vaak gaat het gepaard met een klein beetje lucide worden, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Dat jij vier keer achter elkaar vals ontwaakte heeft waarschijnlijk te maken met een hele diepe droom die je daarvóór hebt gehad (en die je je blijkbaar niet herinnert). Op een of andere manier kon of wilde je niet in één keer wakker worden en ging het in vier etappes. Vals ontwaken hoeft op zich helemaal geen reden te zijn om bang te worden. Vaak leidt het alleen maar tot verbazing als je beseft dat je dus toch niet echt wakker was. Maar jij noemt jouw droom een nachtmerrie. Daarom denk ik dat de voorafgaande droom met een angst in jezelf te maken had. En wat je je herinnert is het genezende staartje van die droom. Als ik het goed begrepen heb werd je iedere keer bang wakker, maar vervolgens lukte het je wel om jezelf gerust te stellen. Door een bepaalde dosis angst heb je tot vier keer toe de zelfgenezende werking van de geest geactiveerd (vergelijkbaar met het principe van de homeopathie :)).

Wat je tussen de verschillende ontwakens in gedroomd hebt is ook allemaal heel symbolisch voor de overgang tussen bewustzijnniveaus:
stroomuitval waardoor je de lampen niet aan kunt doen = moeite helder (wakker) te worden
op blote voeten naar buiten = proberen contact te krijgen met de dagelijkse werkelijkheid (wakker te worden)
mist = symbool voor de overgang tussen bewustzijnsniveaus

Volgens mij hoef je aan dat vastzitten in de droom geen symbolische betekenis toe te kennen. Het is gewoon een verschijnsel dat zich voor kan doen. En mocht het nog eens gebeuren, wees gerust, uiteindelijk wordt je altijd wakker hoor.

De achterliggende droom kan natuurlijk wel met die eventuele nieuwe relatie te maken hebben, maar dat is giswerk.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

francoiseb

Lieve Ricca
Weer bedankt voor je treffende uitleg en wijze woorden! Heeft weer een stukje angst weggenomen.
groetjes
Françoise