Een eiland, trommels en veel vuur

Gestart door Pinky, oktober 30, 2004, 11:39:06 AM

Pinky

Goedemorgen allemaal,

Weer even over dromen. Vannacht droomde ik dat ik met een hele groep mij onbekende mensen op een eiland zat. Wat me opvalt is dat het eiland niet groot en absoluut symmetrisch  rond is. Het bestaat alleen uit zand en dat zand is spierwit. Het is nacht, de zee  is rustig en heel erg donkerblauw. Zo donkerblauw dat hij naadloos overgaat in de heldere nachtelijk blauwe lucht.

We zitten in een cirkel rondom een vuur en ineens begint er iemand te trommelen. Zacht,  ingetogen en uitnodigend te trommelen. En één voor één vallen we in. Het ritme is nog steeds rustig en staccato. Ik ga helemaal op in het trommelen en merk dat allengs mijn handen sneller gaan en dat ik harder en harder ga trommelen. De anderen volgen en het geluid zwelt aan. En naast mijn handen gaan ook mijn voeten mee doen. Ze stampen harder en harder op de grond. Tot het moment dat ik mijn trommel neerleg en in het vuur spring. En daar midden in het vuur begin ik te dansen. Als een derwisj draai ik in het rond en het grappige is dat het vuur lijkt te wijken. Wat overblijft is een bloemenkrans van vlammen rond mijn voeten. Tot ik in de gaten krijg dat ik met de vlammen kan spelen en dan wordt het pas echt  leuk. Al dansend ga ik naar beneden en terwijl ik omhoog ga neem ik de vlammen mee. Ik laat het vuur als het ware oplaaien begeleid door het tromgeroffel van mijn mede eilanders.  Ik kan geen genoeg krijgen van dit prachtige spel zeker niet als ik ook nog in de gaten krijg dat de hemel meedoet met een sterrenregen. Terwijl ik dans vallen duizenden en duizenden sterren als een vuurwerk naar beneden.

En dan komt het moment dat dit langzaam ten einde komt,  de trommels worden rustiger en zachter. Het vuur dooft langzaam en ik keer terug in rust. Dan rol ik even lekker door de as, duik in het ââ,¬â€œoverigens ijskoude- water, schud lekker al het water van me af en neem mijn plaats in de groep weer in.

Ik werd echt op een geweldige manier wakker vanochtend. maar kan van de droom zelf even geen soep koken. Wie wel?

Liefs Pink

huntres

volgens mij ben jij meegenomen door iemand pink!

toen ik het ooit moeilijk had werd ik ook meegenomen naar het hol van de das, de volgende ochtend werd ik ook heerlijk wakker  :D

dat het eiland zo rond is en het water "overloopt" in de lucht zie ik als een teken van jou aura. de "vreemde" mensen miss wel als onontdekt onderdeel van jou? of de miss ben je mee genomen door meerdere mensen - je bent nooit alleen he ;) -

het klinkt mij ook wel een beetje indiaans... een puur - wit -

in het dagelijks leven kan ik zelf al weinig koken, dus laat staan dat ik hier iets beters van bak. toch ff mijn denkwijze bij dit verhaal!

Opti-Mystique

Potverdikkie Pink, ik wou dat ik zo lekker zou dromen als jij.... ;D

Ik ben erg benieuwd naar de uitleg.

Liefs van Dolf

Ricca

Lieve Pink,

Ik moest bij het lezen van je droom meteen denken aan een van de vragen van Oriah, die je ooit op het forum plaatste.

Ik wil weten waar je naar hunkert en of je ervan durft te dromen het verlangen van je hart te ontmoeten.
Ik wil weten of je de vreugde kunt voelen, de mijne of die van jezelf; of je wild kunt dansen en tot in je vingertoppen van extase vervuld kunt worden zonder ons te waarschuwen dat we voorzichtig moeten zijn of realistisch of ons te herinneren aan de beperkingen van het menszijn.

Oriah, dromer uit de bergen, wijze man uit India

Verder laat ik de soep nog even trekken....

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pinky

Lieve Ricca,

De vragen van Oriah do ring a bell. In combinatie met de dagkaart die ik vandaag getrokken heb, te weten "De Dood", zijn ze in ieder geval een hele duidelijke richtingaanwijzer.

Hmmm, het ruikt goed daar in de keuken, net wat foelie en andere kruiden aan de bouillon toegevoegd. Life is a matter of taste, isn't it.

Liefs, Pink

palomino

Lieve Pink,
Dit is zo'n ontzettend mooie    :-*droom...Ik wacht op het moment dat Ricca met haar dienblad de keuken uit komt huppelen... ;)
Liefs Palo

Opti-Mystique

Soep schijnt op z'n best te zijn als het een dag gestaan heeft... Zullen we maar vast een apéritiefje soldaat maken...;) Of hoeft jullie eetlust niet meer opgewekt te worden?

;D van Dolf

Pinky

Hoi Dolf,

Een apéritief gaat er natuurlijk altijd in. How about een goed glas droge sherry met overheerlijke tapas erbij. Gezellig bomen over dromen terwijl soepgeuren uit de keuken ons het water in de mond doet lopen.

Of Palootje, heb je liever sushi met saké....of een biertje met bittergarnituur....

U vraagt en wij eten

Hi(n)k Pink

palomino

Citaat van: Pink op oktober 30, 2004, 22:15:22 PM

Of Palootje, heb je liever sushi met saké....of een biertje met bittergarnituur....

...Bier=Bah voor mij althans...maar Sushi met saké daar mag me zelfs voor wakker maken  :D
Alhoewel ik vanavond stevig aan de Bar le Duc bronwater ben...even lekker een schoonspoelkuurtje...
Liefs (burp !) Palo

Pinky

Hoi Ricca,

On topic maar weer. Er stond mij bij dat ik ooit iets gelezen had over de betekenis van As. En bingo, ik heb het gevonden:

Quote van de site van katholiek Nederland
'De naam 'Aswoensdag' is ontleend aan het gebruik in vroeger eeuwen om aan het begin van de vasten as te strooien over de hoofden van boetelingen en hen die vastten. Het was een teken van verslagenheid om het eigen falen, waarvan de uitdrukking 'in zak en as zitten' afstamt. Ook was er het voorchristelijke gebruik om voorjaarsvuren te ontsteken ter verbranding van de winter. De as daarvan werd uitgestrooid over de akkers om de vruchtbaarheid te bevorderen. In die tijden waste men zich ook met as en kende men de zuiverende werking ervan.'

Het was dus ook een uitdrukking van het relativeren van het 'ik'. Het besef dat de dingen niet altijd lopen zoals je gepland had. Het ondergaan en doorvoelen van nederigheid ten opzichte van datgene dat groter is dan ik

Leuk hè, dat ontrafelen van dromen die je in eerste instantie alleen maar in extase brengen.

Liefs, Pink

Ricca

Lieve Pink,

Ja, het leukst vind ik de dromen waar ik op het eerste gezicht wel honderd kanten mee op kan en die geleidelijk aan door allerlei kleine details toch duidelijk in één bepaalde richting blijken te wijzen. :D
Jouw droom was nog niet zo eenvoudig voor een lucht/watertype als ik. Ik moest echt even trommelen en een dansje maken om me in te leven (dat doe ik wel vaker bij dromen van anderen, iets naspelen, het is maar goed dat jullie me niet kunnen zien 8))

Deze zéér symbolische droom gaat over jouzelf en de vier elementen, met een hoofdrol voor het element vuur. Vuurdromen staan i.h.a. voor verandering.

Omdat het eiland zo mooi rond is, zie ik het als een symbool voor jouzelf, je complete zelf. De spierwitte kleur van het zand past daar goed bij. Het zand zelf vertegenwoordigt het element aarde en in dit geval jouw manier van zelfhandhaving. De onbekenden zijn allemaal verschillende kanten van jezelf en samen zitten jullie in een kring om het innerlijke vuur (het vuur vanwaaruit je leeft, je gedrevenheid, je temperament, je wil, je energie, je hartstocht). Het eiland is omgeven door de diepblauwe zee (element water/je gevoelswereld) en de heldere nachtelijke blauwe lucht (element lucht/je gedachtewereld). Beide zijn in rust en gaan naadloos in elkaar over (geen conflict tussen verstand en gevoel). De nacht is een periode die aan een nieuwe dag voorafgaat, een tijd van voorbereiding en vernieuwing. Het experiment kan beginnen...

Jullie beginnen te trommelen, je natuurlijke ritme volgend, eerst rustig en dan steeds sneller en harder. In de muziek is staccato een manier om vuur uit te beelden, dus het is erg leuk dat je dat woord gebruikt. Ik zie in het samen trommelen van alle eilanders op de eerste plaats een mooie samenwerking tussen de verschillende delen van jezelf, maar ook het 'synchroniseren' van die delen - ze in één ritme laten spelen, ze op één golflengte brengen...

Trommelen kan je in contact brengen met je innerlijke drijfveren, het innerlijke vuur, en dus leg je na een tijdje als vanzelf je trommel neer en spring je in het vuur. In de droom ben jij dus het impulsieve, enthousiaste deel van jezelf, dat deel dat snel ergens inspringt, overal voor te porren is. Burnout-gevoelig ook... Je begint spontaan een wervelende dans (creatieve energie) en ontdekt tot je grote plezier dat je met het vuur kunt spelen. 'Met vuur spelen' krijgt een hele nieuwe betekenis. Je blijkt het vuur (je passie/ ambitie/gedrevenheid) helemaal onder controle te kunnen houden - met de hulp van de andere trommelaars - en geniet daar enorm van. Het ligt aan je voeten en je kunt het naar believen laten oplaaienen en doven. Het vuur past zich bij jou aan (en niet omgekeerd).

Het is mogelijk om in dromen echt dingen te leren of echte veranderingen te bewerkstelligen die in het waakleven doorwerken. Ik denk dat dit zo'n creatieve droom is. Je hebt het vuur leren beheersen. Een vaardigheid die in je waakleven zeker van pas zal komen. Het duurt even, maar dan dringt het besef dat er iets veranderd is tot je door in de vorm van een meteorenregen. In het element lucht lichten duizenden bevrijdende gedachten en ingevingen op. De verandering krijgt zijn beslag in je geest.

As wijst vaak op de afsluiting van een aangelegenheid. Het rollen in de as en de duik in het koude water lijken een afsluitingsritueel van de droom. Het geleerde ook nog even fysiek (as) en gevoelsmatig (water) verankeren.
Het doven van de vlammen betekent niet dat het vuur in je leven dooft. Het betekent alleen dat deze droomles voorbij is.  

*

As en meteoren brachten me ook nog bij het volgende:

A Brilliant Blaze

I would rather be ashes than dust. I would
rather that my spark should burn out in a
brilliant blaze than that it should be stifled by
dry-rot.

I would rather be a superb meteor, every
atom of me in magnificent glow, than a
sleepy and permanent planet.

The proper function of man is to live, not to
exist. I shall not waste my days in trying to
prolong them. I shall use my time.

Jack London
Jack London's Tales of Adventure

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Wauw, Ricca... wat een fantastische uitleg. En Pink nogmaals: wauw, wat een waanzinnige droom...  :D :D

PS:

Citaat van: Ricca op november 01, 2004, 15:30:15 PM
(dat doe ik wel vaker bij dromen van anderen, iets naspelen, het is maar goed dat jullie me niet kunnen zien 8))

Ruik ik hier een commercieel uitbuitertje in de vorm van een nieuwe real life soap featuring Ricca???  ;D

Liefs van Dolf

Pinky

Lieve Ricca,

Bedankt voor je super uitleg. Als Boogschutter/Boogschutter waren de vuur elementen voor mij iets makkelijker te behappen.

De vertaling naar de waakwereld. De afgelopen weken heb ik me heel erg boos gemaakt over de gang van zaken op mijn werk. Dit heeft ook geleid tot een aantal conflicten omdat ik nu eenmaal niet het type ben dat haar mond houd. Normaal gesproken slaag ik er dan nog wel in om mijn kalmte te bewaren maar de emoties waren inmiddels al zo hoog opgelopen dat ik om het plat uit te drukken totaal over de z**k ben gegaan (één hand op de vergadertafel, één hand in mijn zij en blèren maar ;D). En uiteraard lukte het me niet om in samenspraak tot een bevredigende oplossing te komen.

Totdat ik mij vorige week bewust werd van de reden hiervan. Wat er in het gesprek gebeurde is dat ik absoluut niet in mijn kracht stond en volledig meeging in de flow van de ander. Daarbij ging de discussie over het verleden, iets waar ik nu niets meer aan kan veranderen. En waar ik eigenlijk mee bezig was de ander overtuigen dat zijn beeld daarvan niet klopte, iets dat sowieso een onbegonnen zaak is.

Nadat ik tot die ontdekking was gekomen, ben ik onmiddelijk gestopt met strijden over wat geweest is en heb ik me weer volledig geconcentreerd op nu. In eerste instantie met tegenzin want ik wilde gewoon gelijk hebben maar allengs ging het makkelijker. Aansluitend daaraan ben ik één avond goed ziek geweest maar sindsdien voel ik me wel rustiger en overtuigder dan ooit.  Een paar dagen daarna kreeg ik dus bovenstaande droom die de transformatie heel mooi weergeeft.

Ik ben heel erg blij met droom en uitleg.

Liefs, Pink

PS: Het lijkt me best leuk om jou te zien dansen en stampen Ricca ;D ;D ;D

Ricca

Lieve Pink,

Heel verhelderend, jouw link met de waakwereld. Een volgende keer hoeft het vuur echt niet meer zo met jou aan de haal te gaan. Misschien helpt het als je dan aan de droom terugdenkt. Maar ik vermoed dat dat niet eens nodig zal zijn.

En... nee, toch maar geen openbare vertoning van de strapatsen die ik uithaal om jullie dromen te snappen. :P Het voelt voor mij soms hééél vreemd en onnatuurlijk... :o

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love