Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Je dromen onthouden

Gestart door Ricca, oktober 29, 2004, 21:04:13 PM

Ricca

Citaat van: Djeezes op oktober 26, 2004, 18:31:15 PM
Op het forum werd me eens verteld om heel duidelijk aan jezelf te vragen net voor je gaat slapen om je droom te kunnen onthouden,
sinds ik dat las doe ik dat elke dag maar totnogtoe geen success mee gehad,
Zou het kunnen zijn dat dit tengevolge van een wisselend ploegenschema is (vroegen/laten/nacht) of zie ik nog iets anders over het hoofd?
Zijn er hier nog mensen die hun dromen wel proberen maar niet kunnen onthouden?

Wat me wel lukt maar dat is dan meer op een einde slaaptoestand, is binnen een droom bepaalde fragmenten blijven herhalen en proberen aanpassen tot het wel verdergaat zoals je zou wensen, maar meestal wordt ik kort daarop snel wakker..en blijkt het ook wel ongeveer het uur te zijn dat ik zou dienen op te staan..
Daarom ook dat ik deze niet bij echte dromen reken
Of mag ik deze wel tot de hier besproken dromen rekenen?

Djeezeke

Er zijn veel manieren om droomherinnering te bevorderen. Verschillende zijn hier al eens genoemd.

* Veel bezig zijn met je dromen, interesse in je dromen en vooral het opschrijven van je dromen is bevorderlijk. Hoe meer je met je dromen bezig bent, hoe meer je er gaat onthouden. Het klaarleggen van pen en papier maakt echt verschil (is een gebaar van vertrouwen dat er iets te schrijven zal zijn).

* Bewust dromen bestellen. Neem je voor over een bepaald onderwerp te dromen. Denk er overdag al verschillende keren aan dat je erover gaat dromen. Vraag je af hoe de droom er uit zou kunnen zien. Maak jezelf a.h.w. héél nieuwsgierig naar de droom die je gaat hebben. Herinner jezelf vlak voor het inslapen nog even aan je voornemen. En zeg ook enkele keren tegen jezelf dat je je de droom zult herinneren. Als het de eerste nacht niet gelukt is, gewoon blijven proberen.

* Als je wakker wordt, hebben je allereerste gedachten vaak met je droom te maken (met de inhoud of met de betekenis van de droom). Je allereerste gedachten kunnen je helpen een al bijna vergeten droom terug te halen.

* Bij het ontwaken kun je een soort droomtoestand handhaven, waarmee je de kans vergroot je een droom te herinneren. Als een droom je dreigt te ontglippen, blijf dan heel rustig en laat je gedachten de vrije loop. Heel erg je best doen om een droom te vangen heeft meestal een averechts effect. Eén herinnerd droomfragment kan soms een hele droom terughalen.

* Schrijf een herinnerde droom zo snel mogelijk op (of spreek hem in op een voicerecorder), anders kun je hem toch weer vergeten. Het ene moment weet je alles nog en het volgende moment kan hij weg zijn. :(

* Soms word je midden in de nacht wakker met de herinnering aan een bijzondere droom. Als je te moe bent om hem op te schrijven of in te spreken, kun je proberen je de droom heel goed in te prenten. Je moet dan tenminste tien minuten wakker blijven en hem echt goed in je geheugen prenten - anders ben je hem 's morgens toch weer vergeten.

* Een vergeten droom kan overdag ineens terugkomen. Dit gebeurt meestal als je met betrekkelijk automatische routinehandelingen bezig bent, waarbij je niet hoeft na te denken. Tanden poetsen e.d. ;D Een passieve, ontspannen geestestoestand schept ruimte voor terloopse droomherinneringen.

* Soms maakt iemand overdag een opmerking tegen je en opeens herinner je je een droom. Als een droomherinnering plotseling aan de oppervlakte komt als reactie op iets dat iemand tegen je zegt, dan speelt die persoon zeer waarschijnlijk een rol in de betekenis van de droom. Droom- en waakleven vormen een web...

* Ook gebeurtenissen kunnen droomherinneringen oproepen. Je stoot bijvoorbeeld je been en plotseling herinner je je dat je in je droom een verwonding aan dat been had. Het is geen toeval als dat gebeurt.

* Bij abrupt ontwaken, bijvoorbeeld door de wekker, bestaat altijd de kans dat je net midden in een droom zat en dus méér herinneringen mee terugneemt dan bij geleidelijk ontwaken. Als je geleidelijk ontwaakt is de laatste droom altijd al aan het vervagen. Het heeft dus ook voordelen om de wekker te zetten. :-X

En Djeezeke, een wisselend ploegenschema hoeft geen belemmering te zijn. Net zo min als een jetlag je ervan hoeft te weerhouden je dromen te herinneren. Soms kan slapen op ongebruikelijke tijden juist veel droomherinneringen opleveren.
De herhaalde droomfragmenten op het einde van de slaapperiode mag je ook tot de echte dromen rekenen.

Sweet dreams!
Ricca

From Ricca with Love

palomino

Hoi Ricca,

Een nieuw gegeven voor mij is dat de persoon die je je droom weer laat herinneren daar waarschijnlijk ook een rol in speelt... :D
Bedankt voor de tip.
Liefs palomino

Djeezes

Man man man of vrouw vrouw vrouw  ;),

Op een forum zoals dit hier moet je nu toch echt wel knetterverliefd worden, iemand heeft een probleempje of vraagje en je wordt uitgebreid op je wenken besteld,
heb ik maar 1 woord voor
DANK JE  :D

Er zitten heel veel tippekes tussen die ik nog niet probeerde, dus toch nog niet genoeg men best gedaan he, zal wel gaan beteren sé,

Djeezeke

janice

Ik heb er nog 1
* Wanneer je wakker bent en je de droom die je bijna vergeet niet vergeten wil, blijf dan zo liggen zoals je wakker werd en denk aan de droom terug, dus verander niet van slaap positie, dit werkt altijd bij mij.
Intuitie is verstand dat haast heeft

palomino

Citaat van: janice op oktober 29, 2004, 22:16:34 PM
Ik heb er nog 1
* Wanneer je wakker bent en je de droom die je bijna vergeet niet vergeten wil, blijf dan zo liggen zoals je wakker werd en denk aan de droom terug, dus verander niet van slaap positie, dit werkt altijd bij mij.

En als terwijl je wakker wordt al bezig bent om je om te draaien of in een andere houding te gaan liggen...ga dan weer in de 'oude'positie liggen...werkt meestal bij mij... :)
liefs Palo

palomino

...Nog even een tipje omtrent het inspreken en opschrijven van je droom...Doe dit vooral in de tegenwoordige tijd,dus :Ik ben,ik ga,ik doe ,i.p.v. ik was ,ik ging,ik deed...Dit is heel bevordelijk voor het in detail terughalen van je droom ,omdat je hem op deze manier als het ware weer opnieuw beleeft... :)
Succes & Keep on dreaming !
Liefs Palomino

Miranda24

Ik heb de laatste tijd erg moeite met dromen onthouden...
dan ben ik aan het dromen en in mijn droom zeg ik dus in gedachten dat ik het moet onthouden om op te schrijven .
en dan op het moment dat ik wakker word weet ik gewoon
niet meer wat ik gedroomd heb, terwijl ik normaliter erg goed
dromen kan onthouden tot het detail na.....

liefs miranda

Djeezes

pfftt,

Ik mag doen en laten wat ik wil, ik blijf vreselijk selectief in het onthouden van dromen, en als ik ze al kan onthouden bevatten ze hetzelfde onderwerp..
Langs de andere kant moeten het waarschijnlijk wel mooie dromen zijn die ik droom want ik slaap heel rustig, en wordt meestal nogal goedgezind wakker..., tot ik besef dat het me wederom niet lukte de belevenis te onthouden  ;)

Djeezeke

Ps: Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we het al opgeven he  :D

luna

Al een paar nachten na elkaar heb ik de meest uitgebreide ingewikkelde dromen.  Volledige verhalen die door elkaar lopen.  En toch herinneren ik me mijn droomscenario's niet >:(
Wel herinner ik me gevoelens of de sfeer van die droom.
Maar vanaf het moment dat ik wakker word is het alsof mijn geheugen gewist is, althans toch gedeeltelijk :-\

Zal nog maar wat blijven proberen :)

Ricca

Lieve Medusa,

Op zo'n moment kun je proberen een droom te fantaseren, en dan misschien wel ineens tot de ontdekking komen dat het geen fantasie is maar een echte droomherinnering.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Inperfect Diamond

Hi Folks,
Misschien een tip(je) om je droom beter vast te houden.
Er staat in grote lijnen al wat je zou kunnen doen maar misschien is dit een detail dat je niet moet vergeten. Je moet dan zoals eerder in deze topic vernoemd zo weinig mogelijk veranderen van positie maar het kan zijn dat mensen vaak vergeten hun ogen vooral dicht te houden, wat ik vrij moeilijk vond.(wat wel hielp naar mijn gevoel dan) En voor mij is het dan ook heel belangrijk dat ik mn hersens zo weinig mogelijk stuur, gewoon loslaten, je fantasie laten varen of zo. Het kan dan zijn dat je niet terugkrijgt wat je al gedroomd hebt maar dat het verhaal verdergaat waar hij stopte, waardoor je bepaalde belangrijke momenten automatisch weer dichter bij je zogenaamde bewustzijn kunt krijgen, vooral de dingen die volgens mij een grote rol spelen in de boodschap die een droom zou moeten weergeven. Zo is het me al meerdere malen gelukt een droom die ik zo fijn vond, gewoon weer te vervolgen als ik door iets wat in mn realiteit gebeurde(bijv. dat het begon te regenen buiten en ik kreeg druppels op mn gezicht door mn open raam.) Ik kan me trouwens wel herinneren dat ik van positie ben veranderd toen om droog te gaan liggen. Het was een droom waarin ik vloog en mn lichaam zo soepel voelde als een elastiek,die stopte, en na dat ik me veilig had gesteld van de regen vloog ik gewoon verder.
Ik kan niet met zeker heid of het exact dezelfde droom was maar zo beleefde ik het wel.
Stel dit gebeurt je nog een keer, probeer dan niet je gevoel/geestestoestand te kopieren van de vorige keer, zo van, toen is het me gelukt zo en zo, dan ben je je hersens toch al snel aan het bijsturen waardoor het waarschijnlijk mislukt. Niks is zeker van wat ik zeg maar misschien kan het je helpen.

Youri
Till The End, And Beyond
;)

Ricca

Hi Youri,

Van harte welkom op het Catharinawebforum! :)

Je vermoedde dat je na een korte waakperiode in dezelfde droom terugkwam. Dat is zeer waarschijnlijk. Wakker worden betekent nog niet dat het dromen stopt. Het is alleen maar de overgang naar een andere bewustzijnstoestand (het waak-bewustzijn) ofwel het verleggen van de bewustzijnsfocus naar de buitenwereld, maar op de achtergrond, in de binnenwereld, gaat het dromen gewoon door. Wij bestaan tegelijkertijd op verschillende bewustzijnsniveaus en ook overdag zijn er droomactiviteiten, onopgemerkt... We kunnen trouwens ook meerdere dromen tegelijk hebben. Soms kun je je in een droom plotseling bewust worden van een andere droom die óók aan de gang is.

Anyway, als je opnieuw inslaapt, kun je in de oude droom terugkeren, of in een vervolgdroom, of in een alternatieve droom (als je mogelijkheden aan het onderzoeken bent) of in een nieuwe droom. Maar zelfs een nieuwe droom zal op een of andere manier verband houden met de voorafgaande dromen.
Er is continuïteit in het droomleven. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Inperfect Diamond

Mijn Excuses Ricca dat ik hier niet meer op reageerde, maar ik had eigenlijk niet veel meer toe te voegen.Maar een bedankje is zeker niet misplaatst....duusszze.....fijn dat je mn theorie even hebt bevestigd.....maar dromen blijft voor mij heel relaxed, soms spannend, soms angstaanjagend maar in mn dromen overwin ik meestal mn angst en word dan wakker alsof er niets gebeurd is, lekker vliegen door mn fantasieen die ff lekker realiteit worden.............Keiuuuchaaf......enne wat ik ergens anders heb gezegd dromen is alles loslaten en verliezen terwijl je niets armer wordt.
Ey Ricca fijne avond enne bedankt voor je pmetje.
Doei doei  ;)

YvU
Dreaming Is ; Dreaming On