Dagkaarten (Tarot)

Gestart door Julia, januari 15, 2004, 08:14:31 AM

Julia

Dag allemaal op het nieuwe forum. Sinds 1 jan. trek ik elke dag 1 kaart, en probeer zo wat meer inzicht te krijgen in de Tarot alswel mezelf.
Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja tips? Hebben kaarten die vaker voorkomen, een grotere/diepere betekenis? Groet van Juul

1981

hoi

zelf leg ik ook een tijdje dagkaarten
deze schrijf ik op in een boekje met de mogelijke betekenis erbij (waar het op slaat van die dag)
eens in de zo veel tijd lees ik het terug en ook dan worden weer andere dingen duidelijk

Groetjes

Carla

Hallo Julia,
Dagkaarten trekken is een goede manier om de kaarten te leren kennen. Als een bepaalde kaart vaak terug komt wil dat zeggen dat je in een bepaald proces zit (welkproces duidt die kaart aan)
Bekijk de kaart goed kijk eerst wat de kaart jou zegt welke dingen vallen je op bij die kaart en lees dan eventuele uitleg bij die kaart zodat je kan kijken of je alle aspecten opgemekrt hebt.
Ik laat mijn cursisten ook dagkaarten trekken en buiten bovenstaande er dan ook bij schrijven welke gebeurtenis die dag betrekking had op de betreffende kaart. 's morgens kaart trekken en 's avonds kijken wat de dag je gebracht heeft.
Carla

Ricca

Hallo Juul,

Wat leuk dat je met dagkaarten bezig bent. Hopelijk zijn het fijne kaarten die steeds terugkeren.
Een dagkaart is eigenlijk 24 uur geldig, dus kun je het beste iedere dag op ongeveer dezelfde tijd de kaart van de vorige dag (de afgelopen 24 uur) interpreteren en dan meteen een nieuwe kaart trekken. Door een 24-uursperiode aan te houden stel je jezelf in de gelegenheid om 24 uur per dag onderbewust (en af en toe bewust) met de kaart bezig te zijn en vergroot je de kans erover te dromen.
Zelf heb ik vaak over een dagkaart gedroomd. Hele bijzondere dromen. Echt verhelderend. Dat ging altijd zo: ik zat op een schildercursus en was bezig met een schilderij. Dan kreeg ik van een soort leraar aanwijzingen om bepaalde details te veranderen en daarna veranderde in één keer het hele schilderij en zag ik een of ander mooi beeld, meestal een landschap, met veel details en vaak ook nog lichtgevend. Soms zat er ook beweging in. Eén keer werd er gezegd dat het een 'psychisch landschap' was. In de droom wist ik nooit dat het over de dagkaart ging, maar zo gauw ik wakker werd, zag ik dat meteen wél. En begreep ik ook wat het beeld mij over de betekenis van de kaart wilde zeggen. Een beetje wazig verhaal misschien, maar ik wilde je toch graag op deze mogelijkheid attent maken. Het kan ook helpen om je gewoon vóór te nemen over een bepaalde kaart te dromen.

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love

Julia

Mijn "ritueel" is vlak voor ik nr bed ga. Ik neem de dag en de kaart door. Vervolgens trek ik de kaart voor morgen. Ik noteer met steekwoorden de gebeurtenissen van die dag in een Tarotagenda (bol.com 9.50) en probeer het in de kaart te ontdekken en andersom. (Dat valt niet mee, want ik ben behoorlijk fucked-up).

Wat ik ook doe is de agenda in de buurt houden om sommige gedachten/gevoelens en ideeen op te schrijven. Ik denk aan zoveel, maar op de een of andere manier houd ik het niet vast :(.

Zouden deze gedachtenflitsen, ideeën en inzichten (al dan niet geniaal) dan ook in rook opgaan? Of wordt dat toch op de één of andere manier ergens in je onbewuste opgeslagen?

De dubbele kaarten tot nu toe: Bekers Ridder, bekers 5, pentakels 7 en de Dwaas

Groet van Juul

Julia

Ik heb nu al "3 dwazen".  En voor alle 3 geldt dat het geen leuke dagen waren. Een hoop ellende, maar gelukkig tot de voordeur.

Vladimir

Het mooie van dagkaarten is, dat het een eenvoudige methode is om de kaarten te leren kennen. Persoonlijk adviseer ik elke cursist bij mij het zelf ook te doen. Met veel gevolg: sommigen weten er complete statistieken uit te halen.

In mijn ogen is de waarde van de kaarten vooral een emotionele: het is het gevoel 'getroffen' te worden door de kaart, wat bepaalt of die kaart wat waard is of niet; dit maakt tevens duidelijk wat die kaart precies voor jou betekent.

Mocht een kaart vaker terugkomen, dan mag je ervan uitgaan dat deze op dit moment van belang is. Op het moment dat zij 'invalt' en dus zo'n 'getroffenheidsgehalte' verwerft, zie je ze ook vaak verdwijnen uit dat verschijningspatroon: dan is de boodschap duidelijk en daarmee toepasbaar.

Mocht die boodschap genegeerd worden (uiteindelijk is het toch niet meer dan een intuitief gevoel wat zich heeft weten te manifesteren, die 'boodschap'), dan zul je zien dat na verloop van tijd die kaart weer terug komt. En zo krijg je, inderdaad, een patroon van kaarten die momenteel belangrijk zijn en kaarten die een hoger 'vrijetijdsgehalte' hebben.

Julia

De Dwaas vind ik tegenstrijdig. Hoe interpreteren jullie de Dwaas in het algemeen? Heeft de Dwaas als kaart invloed op de omringende kaarten in bijvoorbeeld "het Keltisch Kruis"?

=

Vladimir had 't over "getroffen worden". Het toeval" wil, dat ik de laatste tijd meer lees over visualiseren van situaties en Tarotkaarten, meditatie.  

In 't boek van M. Greer staat ook een hoofdstukje over "het binnengaan van een kaart" en "het visualieren van de Tarot" met o.a. een visualisatie geleid door de Hoge Priesteres.  (Het is niet veel tekst, als 't iemand boeit, wil ik het best op 't forum zetten.)

Het is zeer helder geschreven, alleen, ik heb er he-le-maal niets mee. Ik lees het en denk bij me zelf: get real! Op de een of andere manier gaat mijn geest er niet in mee/op. Dito voor meditatie-cd's, meditatiegroepen e.d..

Nou ja,  :-\. 't Zal momenteel wel de chaoot in mij zijn.... Groet van Juul

Pinky

Hoi Julia,

Eigenlijk geef je in je berichtje zelf al aan waarom het visualiseren misschien niet zo goed lukt ;)

"Ik lees het en denk bij me zelf: get real!"

Heb ik ook heel lang gedacht. Als rasechte rationalist moest ik er niets van weten. Maar toch, visualisatie is ook op mijn weg gekomen en nu kan ik er heel veel mee. Het vraagt wel wat tijd en oefening.

En ook klinkt het misschien een beetje raar. Een-tweetjes met mijn toen nog kleine nichtje hebben heel veel geholpen. We gingen elkaar vertellen wat voor mooie beelden we allemaal zagen, wat we daarbij hoorden en roken enzovoorts.  Eigenlijk kan je zeggen dat zij mij heeft geholpen mijn verbeeldingskracht terug te vinden.

Helaas is het kleine nichtje nu iets groter (al 12) en moet zij op haar beurt nu ook even niets van "al dat stomme gedoe" weten. :'( Get real is ook haar antwoord. ;D

Groetjes, Pinky

Yellow_Five

Over dagkaarten: Ik leg ze nogsteeds regelmatig en vind ook regelmatig in tijden dezelfde kaart terug. De fases beginnen me steeds duidelijker te worden.
Ook maak ik over iedere legging (dagkaart of niet) aantekeningen zodat ik alle informatie en opvattingen bij elkaar heb en zo eventuele patronen terug kan vinden.

Dat stukje teks Juul, waar jij het over hebt, interesseerd me wel. Ben zelf erg geboeid door visualisatie. De ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer. Zeker op momenten dat ik veel onrust ervaar wordt het erg moeilijk alles los te laten en terug te keren in m'n buik. Soms lukt het daardoor ook niet, maar de ervaringen die ik tot nu toe heb gehad als het wel lukte gaven me zoveel rust!

Liefs Yellow_Five

wdm.pouw

Hoi allemaal,

Leuk om jullie stukjes te lezen.
Ik leg meestal om de zoveel tijd een driekaart legging.
Maar nu ik jullie stukjes lees ben ik ook van plan om iedere dag een kaart te leggen.
Voor mij hebben de kaarten echt kracht.
Misschien heb je zelf wel eens het gevoel van helder weten.
Dat doen de kaarten voor mij!
Ze versterken het gevoel in mij dat ik op de goede weg ben.
Meestal zijn de kaarten positief en inderdaad soms komen ze steeds weer terug.
Bij mij is er dan meestal strijd gaande over het een of ander.
Maar het gevoel dat ze voor me zorgen overheerst.
Ik ervaar ook een mildheid, net alsof het een geleidegeest is.
Lieve groetjes ;D

kristina

Ik kan dus iedere dag voor dezelfde vraag een kaart trekken.
Dit omdat door de reacties natuurlijk ook de toekomst veranderd en ook de kaarten?
Of ben ik verkeerd?

???

Ricca

Lieve Juul,

Jij legt je kaarten altijd rechtop (meen ik), dus moet je soms een keus maken uit tegenstrijdige betekenissen. Ik vind dat altijd erg moeilijk. Het is echt veel gemakkelijker om met omkeringen te werken. Dan wordt die keus je gewoon uit handen genomen. En het pakt altijd goed uit, hoewel je soms een beetje moet schipperen. Maar in het begin heb je wel een boek nodig waarin ook de betekenissen van de omgekeerde kaarten staan.

De Dwaas (rechtop!) betekent voor mij allereerst: vrolijkheid - optimisme - levenslust - spontaniteit - zorgeloosheid - onbekommerdheid - moed - vertrouwen in mensen en situaties - vertrouwen in het leven - vertrouwen in het eigen innerlijk - je veilig voelen - je beschermd voelen enz. De Dwaas verschijnt vaak bij een overgang naar een nieuwe situatie en betekent dan: onbezorgd een nieuw gebied betreden - vol vertrouwen een stap in het onbekende zetten - moedig de sprong wagen enz. Ik ben zelf altijd blij verrast als de Dwaas in een KK opduikt. Het is een waardevolle en sterke kaart. Vooral ook omdat hij zo naar buiten is gericht. Niks introspectie. 'Gaan met die banaan' - om jouw eigen woorden maar even te gebruiken. Zonder de bereidheid van de Dwaas zijn veranderingen moeilijker, overgangen moeilijker te maken...

Daarnaast zijn er nog enkele betekenissen van de Dwaas die ik steeds belangrijker ben gaan vinden: onbevangenheid - verwondering - onvooringenomenheid - openheid zonder vooroordeel. De Dwaas verstaat de kunst om geheel in het heden op te gaan, een kunst die veel mensen vreemd is geworden. Wij zijn bijvoorbeeld goed in luisteren zonder echt te hóren, omdat we tegelijkertijd in gedachten met honderd andere dingen bezig zijn. Als we luisteren met heel ons wezen zijn we in het heden. We zijn ook heel goed in kijken naar zonder echt te zíen, We kijken naar de natuur en naar de mensen om ons heen door de ogen van gisteren, net zoals we luisteren met de oren van gisteren. Onze reeds eerder gevormde meningen spelen een overheersende rol. We zijn ons vermogen kwijtgeraakt om de dingen om ons heen als nieuw te zien, om te kijken als een kind voor wie elke waarneming met de spanning en de verrukking van het ontdekken is overgoten. We denken dat we alles al gezien en gehoord hebben, dat we alles al weten, we hebben overal etiketjes opgeplakt, alles in hokjes gezet en we zijn niet meer in staat om ons te verwonderen. Als je iedere boom, ieder bloem of plant bekijkt alsof je hem voor de allereerste keer ziet, zie je hem écht. Hierdoor kom je in het heden terecht.
We vinden het moeilijk om onze geliefden, familie, vrienden en kennissen elke dag als volkomen nieuw te zien. Maar als we onze ideeën over hen terzijde zouden kunnen schuiven en hen elke dag als nieuw beleven, zouden we eveneens in het heden terecht komen en merken dat de relaties met hen veranderen. De relaties zouden opener worden, meer ruimte openlaten voor liefde.
We kunnen zelfs proberen alles wat leeft te zien als onszelf in een andere gedaante. Als we werkelijk proberen te doen alsof we alles en iedereen om ons heen zélf zijn, zullen we uiteindelijk beseffen dat het geen doen-alsof is. Dit is voor mij de diepste betekenis van de Dwaas.

De omgekeerde Dwaas weerspiegelt vaak een soort overvoorzichtigheid of een gebrek aan moed. Bijvoorbeeld: uit vrees op een beslissend moment een kans voorbij laten gaan.

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love

wdm.pouw

Hoi Kristina,

Naar mijn idee kun je met een dagkaart openlaten wat er uitkomt.
Als je iedere dag dezelfde vraag stelt wordt het misschien te krampachtig.
Ik weet niet of hier nog een andere mening over is.
Lieve groetjes.

Ricca

Hallo Kristina,

Ik heb hierboven al geschreven dat een dagkaart 24 uur geldig is. De kaart heeft dus niets met de verdere toekomst te maken. Dagkaarten worden meestal getrokken om inzicht in de kaarten te krijgen.

Groetjes,
Ricca
From Ricca with Love