posities keizer & keizerin

Gestart door jolyne, november 03, 2025, 10:46:25 AM

jolyne

Dag,
ik ben heel benieuwd of iemand iets kan zeggen over het volgende;
voor mij blijft het een soort ontzettend onlogisch om de keizerin als 3 en keizer als 4 te zien..
in de meeste interpretaties mbt nummers is toch 3 (en meer algemeen oneven) mannelijk en 4 (of even) vrouwelijk.
daarnaast: 3 staat voor groei, voor doen, voor actie, beweging... ook het derde chackra; wilskracht, ego, intelligentie, geel..
en 4 voor solidatie, lichamelijkheid, vorm, zijn.. het vierde chakra; groen, liefhebben, het hart.
ik blijf continu het gevoel hebben dat deze plekken ooit zijn gewisseld..

Carla

De meeste decks zijn gebaseerd op de volgorde van de Tarot van Marseille. De Keizerin vertegenwoordigt hier vruchtbaarheid, creatie en natuur, terwijl de Keizer staat voor structuur, autoriteit en orde. In de klassieke tarotreis van De Dwaas (kaart 0), ontmoet hij eerst de moederlijke, voedende energie van de Keizerin voordat hij geconfronteerd wordt met de regels en grenzen van de Keizer. Deze volgorde ondersteunt een psychologische en spirituele ontwikkeling.

Sommige occulte tarottradities, zoals die van de Golden Dawn, hebben geëxperimenteerd met de volgorde van de Grote Arcana om beter aan te sluiten bij astrologische, kabbalistische of alchemistische systemen. In die context kon de Keizer soms vóór de Keizerin komen, afhankelijk van de interpretatie van mannelijke versus vrouwelijke energie.

Er zijn ook nu wel decks te koop waarin de Keizer voor de Keizerin komt, bijv de Tarot of the Origins (Tarot des Origines) van Sergio Toppi. In dit deck is de volgorde van de Grote Arcana bewust aangepast om een meer archetypische en mythische reis te tonen. De Keizer verschijnt hier vóór de Keizerin, wat de nadruk legt op de oervaderlijke kracht vóór de vruchtbare moederlijke energie.

jolyne

Dank je wel voor je heldere antwoord, Carla! Wat leuk om te weten van die andere decks!