droom over "volle mond"

Gestart door Wimby, oktober 18, 2004, 22:20:26 PM

Wimby

Hoi Palomino,

Eigenlijk doe ik er nog te weinig mee.
Een 3tal jaren geleden ben ik als bij toeval op "De Kunst Van Het Dromen" van Carlos Castaneda uitgekomen en was hier zo door aangegrepen en gefascineerd dat ik ineens al zijn boeken heb aangeschaft (waarvan een 5tal in't Engels die via alle winkels die ik hier in België heb bezocht vertaald niet meer te verkrijgen zijn).
Daarin heb ik voor het eerst over "lucide" gehoord en wist ik eindelijk dat het ding een naam had.  In mijn kennissenkring stootte ik daarvoor steeds op onbegrip - er was niemand die dezelfde ervaringen met dromen had.

Hetgeen je zegt, praten met iedereen, alles uitvragen - dat heb ik niet volledig onder de knie.  Als dat inherent is aan lucide dromen moet ik bekennen dat ik hoogstwaarschijnlijk veel aanleg ervoor heb, maar de diepere staat nog niet bereikt heb.  Ik kan ingrijpen in het verloop van een droom, kan ze sturen in een richting waarbij ik me lekkerder voel, kan situaties creëeren en mijn droom manipuleren, maar -zoals in Castaneda's boek- het bewust ervoor zorgen dat je kijkt naar je eigen hand is iets waarvan ik niet zeker weet of ik het al ooit heb kunnen verwezenlijken (één keer waarvan ik niet zeker weet of het is gelukt of niet)
Ik zal me eens moeten verdiepen in de cursussen die ik op internet al tegengekomen ben.

Ook de symbolentaal is me te weinig bekend.  Al die boeken die woordje per woordje uitleggen, ik geloof er niet in.  Castaneda's boek was het eerste wat me opviel omdat er daar met geen woord over gerept wordt.  Ook van Carl Gustav Jung heb ik een aantal boeken.
Het is idd zo gelijk je zegt dat het je eigen symbolentaal is.  Alleen, ik heb nogal wat moeite met ze te vertalen (ik vrees dat ik een grote, onzekere twijfelaar ben).

Je moet er echter veel tijd in steken.  Tijd dat ik dat eens terug ga doen ...   :)

Liefs,
Wimby

palomino

hoi Wimby,
...oefening baart kunst...is het eerste wat ik je zeggen wil.
En aan gezien jij zo makkelijk lucide wordt zal het je volgens mij helemaal niet zoveel oefening en moeite kosten om mensen wezens of wat dan ook vragen te stellen en daar ook een antwoord op te krijgen...Je zegt zelf immers al dat je situaties kunt creeren en je droom kunt manipuleren,dan is de stap om 'iemand'te creeren toch niet zo heel erg groot...het antwoord kun je ook vragen in de vorm van een cadeautje,iets tastbaars...dit wordt ook gedaan bij de Sinoi,een volk in Maleisie die hun hele leven in het teken van dromen stellen.Dit cadeau is dan vaak weer een symbolisch iets,wat jij weer dient te vertalen om het je eifgen te maken en op die manier voor je kunt laten werken...En eigenlijk is het je al eigen...je schept het namelijk al in je eigen droom,het is zaak dat je het je weer gaat herinneren,op kunt vissen uit de diepten van je onbewuste... ;)
Probeer in je lucide dromen mee te gaan met de flow...dat is de richting die je van binnenuit wordt geacht te volgen om tot je kern te komen .En dat is de plek waar je in aanraking kunt komen met het antwoord op je vragen... :)
Misschien zou je eens de boeken van Patricia Garfield kunnen lezen, en dan met name 'Creatief Dromen'...hier wordt o.a. een heel gedeelte gewijd aan de Sinoi dromers maar voor de rest staat het ook boordevol met interessante info over alles wat met dromen te maken heeft en vooral hoe je het toepast.
Ook het boek van Ann Faraday 'De positieve kracht van het dromen'is absoluut de moeite waard...
Wimby,ik wens je heel veel succes...enne Keep on dreaming...!!!  ;)
Liefs Palomino

Wimby

Hoi Palomino

Patricia Garfield - 'Creatief Dromen'
Ann Faraday - 'De positieve kracht van het dromen'

beiden opgeschreven, ga er komende week achter zoeken.
Wederom hartelijk dank voor alle hulp en tips.

Groet,
Wimby

P.S. Sinds ik hem hier heb gepost en al jullie reacties tot me heb laten doordringen is de bewuste droom weggebleven.   8)

palomino

Citaat van: Wimby op oktober 23, 2004, 11:16:50 AM

P.S. Sinds ik hem hier heb gepost en al jullie reacties tot me heb laten doordringen is de bewuste droom weggebleven.   8)

............. ???............ ???................
Komt vast wel weer terug.... ;)
Liefs,
Palomino

palomino

Hoi Wimby,
Ook de moeite waard is om eens een kijkje te nemen op ld4all.nl....een ontzettend leuke,mooie en met name informatieve site over (lucide)dromen...met o.a. online cursussen... ;)
Liefs Palomino

Ricca

Hallo Wimby,

Pluche... pluizen... uitpluizen... Eigenlijk precies waar je mee bezig bent. Dus dit vertelt je niets nieuws.
De substantie voelt artificieel (kunstmatig, onecht) aan. Zelf schreef je dat je niet meer weet wat waar of echt is...

Door bepaalde gebeurtenissen heb je het vertrouwen in anderen en in jezelf verloren. Het belangrijkste is het vertrouwen in jezelf te herstellen. Niet door jezelf te ontleden, dat geeft de droom volgens mij duidelijk aan. Dus als je je verder gaat bekwamen in het lucide dromen, ga dan vooral op zoek naar het waardevolle in jezelf, niet naar je vermeende gebreken. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pinky

Lieve Palo,

Citaat van: palomino op oktober 24, 2004, 12:07:29 PM
Hoi Wimby,
Ook de moeite waard is om eens een kijkje te nemen op ld4all.nl....een ontzettend leuke,mooie en met name informatieve site over (lucide)dromen...met o.a. online cursussen... ;)
Liefs Palomino

Bedankt voor deze leuke tip. Ik heb de site toegevoegd aan mijn favorieten. Begin me meer en meer bewust te worden van het feit dat ik iets wil met dromen. Het komt ook steeds weer terug bij me.

Liefs, Pink

Wimby

Hallo allemaal,

Ik wist niet zeker of ik een nieuw topic wou openen of het hierin zou implementeren.  'k Heb voor het laatste gekozen, geeft me ineens de kans nog een paar dankwoorden te richten ...

Citeer
............. ???............ ???................
Komt vast wel weer terug.... ;)
Liefs,
Palomino

Hahaha  :D
Bedankt ook voor de website-tip www.ld4all.nl --> ga ik zeker wat aan hebben ...

Citeer
Door bepaalde gebeurtenissen heb je het vertrouwen in anderen en in jezelf verloren. Het belangrijkste is het vertrouwen in jezelf te herstellen. Niet door jezelf te ontleden, dat geeft de droom volgens mij duidelijk aan. Dus als je je verder gaat bekwamen in het lucide dromen, ga dan vooral op zoek naar het waardevolle in jezelf, niet naar je vermeende gebreken.  

Liefs,
Ricca

Wederom heb je het bij het rechte eind - wederom hartelijk bedankt !!  Inmiddels heb ik al aardig wat stappen ondernomen, met mooie resultaten (zowel in mijn leven als in mijn dromen).

Afgelopen nacht heb ik weer een mooi uitgebreide en zeer interessante droom gehad.  Toen ik daarnet echter op zoek ging naar wat extra duiding ben ik even geschrokken van hetgeen ik te lezen kreeg.  Eerst het bewuste fragmentje :

Er hing een lange dikke tak - een paar meter voor me, een klein metertje boven me.  Ik zag een dier eraan vasthangen, poten geklauwd rond de tak, lichaam naar beneden gericht - gelijk vleermuizen dat zo mooi kunnen, échter, ik wist onmiddellijk dat het geen vleermuis was.  Toen ik dichterbij kwam zag ik dat het een uil is (detail: ik wandelde niet, ik kwam gewoon dichterbij, vergelijk het met een camera waarmee je inzoomt.  Uiteindelijk kwam ik tot rust aan de tak, denk eigenlijk erop/eronder naast de uil - ben niet zeker meer).
Terwijl ik het dier gefascineerd bekeek draaide het 180Ã,° naar boven, in één vloeiende beweging, zodat het nu rechtop op de tak zat.  Daar bleef het rustig zitten, keek me dacht ik zelfs ook een tijdje recht in de ogen aan.  Ik weet nog dat ik me goed voelde naast het dier, had er absoluut geen schrik van en ik denk dat mijn aanwezigheid hem ook niet stoorde.

Vlak voor het opschrijven van zijn coole 'move' moest ik net denken aan de film "Labyrinth" (met oa David Bowie en een horde poppen van Jim Henson).  Tegen het einde van de film loopt slechterik Bowie op exact diezelfde manier van de onderkant van de trappen naar boven over - met die 180Ã,° vloeiende beweging.  En als ik me niet vergis heeft hij ook een witte uil op zijn schouder aan het begin van die scene...

Nu mijn vraag: wat is de betekenis van over een uil dromen ??
Op http://www.geocities.com/SunsetStrip/Theater/1142/U.html krijg ik hetvolgende:
"Uil (sym.) Vrouwelijke wijsheid, witte wieven en de godin Athene."
Op http://www.dromenweb.nl/enter.html?target= de véél minder aangename uitleg:
"[...] Het zien van een uil voorspelt dat u in gevaar bent door het toedoen van uw tegenstanders."

Persoonlijk hou ik wel van de eerste uitleg, maar wat zijn witte wieven ?  Ik moet duidelijk dringend mijn Suske&Wiske-collectie terug doornemen  ;)
En ik krijg ook de indruk dat www.dromenweb.nl graag eerder een dramatische uitleg geeft dan een juiste ...

vele groeten,
Wimby

Pinky

Hoi Wimby,

Witte wieven is een andere term voor (witte) heksen en de uil staat volgens mij voor wijsheid wat denk ik ook wel blijkt uit de volgende omschrijving van de Uil als krachtdier

Het terrein van Uil is de nacht, het onbekende, de duisternis. Uil kan prima horen en zien in het donker en de vleugels van Uil hoor je niet als hij aan komt vliegen. De kracht van Uil is de kracht van magiers en heksen en symboliseert wijsheid, immers Uil kan horen en zien wat gewone mensen niet kunnen. Als je de roep van Uil hoort dan is het tijd om in stilte te observeren en te zien wie waarheid vertelt en wie leugens...

En als het dromenweb een goed gevoel voor drama heeft...dan hebben ze vast veel hits :D.

Liefs, Pink

palomino

Hoi Wimby en Pink,

...Ik weet nog goed dat een vriendin van ons in Friesland me vertelde ,dat men hier de lage ochtendmist die over het land ligt ook de 'Witte Wieven' pleegt te noemen... :)
Liefs Palo

Ricca

Hallo Wimby,

De uil die omgekeerd aan een tak hangt, doet me sterk aan de tarotkaart De Gehangene denken. Soms is het goed om de dingen vanuit een geheel nieuw perspectief te bekijken. Nieuwe inzichten (de wijsheid van de uil) kunnen een gevoel van bevrijding opleveren. Het wit van de uil is een kleur van zuiverheid en... alweer wijsheid.

En ja, dat Dromenweb is echt flut! Vréééselijk... :'(

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love