droom over "volle mond"

Gestart door Wimby, oktober 18, 2004, 22:20:26 PM

Wimby

Goeiedag allemaal,

Ikzelf ben redelijk benieuwd of er iemand is die een verklaring heeft voor de droom die ik zodadelijk ga neertypen. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik hem het eerst gekregen heb (x-aantal jaren geleden) maar feit is dat hij de laatste tijd steeds frequenter terug komt (de afgelopen maand minstens 1x per week). 1 en 2 worden niet elke keer (meestal wel) samen gedroomd, soms ook één van de twee zonder de ander.

1. Het maakt niet uit wat ik in mijn droom aan het doen ben (soms ben ik aan't eten of heb ik net gedaan, soms wandelen, soms tijdens een gesprek, ...), telkens voel ik iets aan de binnenkant van mijn lippen (tussen lippen en tandvlees in) - alsof het etensresten zijn. Ik probeer dit vervolgens met mijn gekromde wijsvingers weg te peuteren maar de smurrie blijft maar komen en ik krijg het gewoon niet allemaal weg. Het voelt niet echt vochtig aan, doet me qua structuur eerder denken aan mouche zetelvulling ...
2. Vervolgens voel ik verder in mijn mond, richting tong. Daar voel ik lange slierten (alsof spaghetti) waaraan ik begin te trekken, en trekken, en trekken, en .... Dit blijft maar komen, rechtstreeks vanuit mijn keel-maag-darmen ; de slierten worden dikker, de brij wordt sappiger en op't einde lijkt het net of er natte modder aan hangt (alsof ik mijn darmen er hoogstpersoonlijk ben aan't uittrekken).  

Ondertussen staan er altijd mensen langs me en probeer ik zo onopvallend mogelijk voort te doen, hetgeen natuurlijk niet echt lukt.  Een enorm gevoel van schaamte overvalt me telkens.
En dan beslis ik om wakker te worden ...

palomino

Hoi Wimby,
Eerder deze week had ik ook een dergelijke droom: Ik trok een heel langstuk pens (hondenvoer) uit mijn keel en net als in jouw droom bleef ik maar trekken en trekken en er scheen geen einde aan te komen... :-\...maar toch kon ik steeds maar een stuk van 30 a 40 cm. uit mijn mond zien hangen...Op een gegeven moment kon ik het uit mijn mond krijgen en liet de reep pens in het gras vallen.
Een andere overeenkomst is dat ik het ook als heel genant ervaarde dat andere mensen dit zagen en ik weet nog dat ik uit het zicht wilde blijven van iemand met en camera die ik in de verte zag...

Vanochtend werd ik wakker uit weer een dergelijke droom en deze keer trok ik bossen haar uit mijn keel...in tegenstelling tot de lange reep pens uit de vorige droom,waren dit allemaal verschillende plukken,strengen van in de klit zittend haar...De plukken werden steeds dunner naarmate er meer uit kwamen... :-\

Ik heb nog niet echt een idee wat deze dromen duidelijk willen maken...laat het nog even op me in werken en wie weet komt er iets naar boven... pens,haar of i.d. ;) :P
Liefs Palomino

Wimby

Hallo Palomino,

Er is mij verteld dat je vele dromen beter kan interpreteren en begrijpen door het verhaal om te zetten naar de geestelijke variant ervan (met als voorbeeld: als je droomt dat je ergens heen wil -> je wil geestelijk verder).

Het eerste wat dan in me opkomt is dat ik "geestelijke vuiligheid" uit me wil/ben aan't verwijderen.  Daar zit wel wat in en hopelijk ben ik daar ook effectief mee bezig (liefst zelfs 24/24 - 7/7  ;) )

Maar op de één of andere manier voel ik aan dat er meer aan verbonden zit.  Voorlopig heb ik helaas nog nergens iets in deze aard gevonden, 't is ook moeilijk zoeken, 'tanden' is een veel concreter zoekwoord dan 'vuile spaghettislierten of hondenvoer-pensen uit keel'  :D

Vooral het steeds frequenter terugkomen duid op een duidelijke boodschap.  Alleen versta ik ze nog niet.  Zodra ik meer te weten kom zal ik het hier zeker posten.

Groeten

Pinky

Hoi Wimby en Palo,

Letterlijk geïnterpreteerd komt er jullie blijkbaar iets "de strot uit". Ik laat ze beiden nog even op me inwerken en wie weet kan ik nog wat zinnigs toevoegen.

PS: nog een nootje, de gekromde wijsvinger in dit verband roept bij mij een associatie op met "de uitspraak "gekromde tenen".

Liefs, Pink

palomino

Hoi Pink.
Wat een goeie van jou...! Ik denk inderdaad dat dit het uitgangspunt van mijn dromen is en dat dit wellicht ook het geval is bij de dromen van Wimby...Thanks... :D
Liefs,Palomino

palomino

Hoi Wimby,
Ik heb gedurende de dag het hele sliertentrekgebeuren nog eens door mijn hoofd laten gaan en ben tot de volgende conclusie gekomen:
Je voelt dat er iets vastzit,iets dat er niet thuis hoort,iets storends en irritants tusen je lippen en je tandvlees...je probeert het los te krijgen met je wijsvinger...je geeft je zelf dus een aanwijzing dat er iets zit dat er niet hoort,je maakt jezelf ervan bewust in je droom dat je dit kwijt wil ,los wilt laten...maar dat lukt niet echt.
Vervolgens 'ga je dieper bij je zelf naar binnen' en kom je spaghettiachtige slierten tegen ; die duiden mijns inziens op oude diepliggende onverwerkte gevoelens en emoties...vooral omdat je het idee hebt je eigen darmen naarbuiten te trekken en in je darmen vindt de laatste fase van (voedsel)verwerking plaats,alvorens de afvalstoffen te lozen...oude gevoelens die eigenlijk niet langer belangrijk zijn los te laten.
Het 'sappiger'(wateriger) worden duidt op het feit dat het hier echt om emoties,gevoelens gaat die een weg naar buiten zoeken.Het 'modderige' kan samenhangen met het aardse,de basis...en wellicht dat het om iets gaat dat zich langer geleden  misschien zelfs in je jeugd heeft afgespeeld.Het feit dat de droom al jaren terugkeert wil zeggen dat het echt heel belangrijk is dat bepaalde emoties worden geuit.
De mensen om je hen voor wie je je schaamt in de droom duiden er misschien op dat je het moeilijk vindt om je echte zelf te laten zien en dat je veel waarde hecht aan het eventuele oordeel dat met over je zal vellen als je dit doet.
Liefs,
Palomino

palomino

Mijn eigen droom:

Er hangt me letterlijk iets de keel uit;het komt me de strot uit en ik heb m'n buik(pens) er van vol...Ik wil niemand er mee lastig vallen en houd het maar liever voor mezelf...probeer me aan het zicht te ontrekken van de man met de camera die het vast kan leggen zodat het zwart op wit staat...Ik wil het liever niet aan de buitenwereld en aan mijn inwendige zelf toegeven.
De lange plukken (van mijn eigen)geklit haar die ik uit mijn keel trek duiden op verwarde gevoelens die ik regelmatig heb omtrent mijn relatie...in mijn droom is het immers mijn eigen haar en dat groeit vanzelfsprekend uit mijn eigen hoofd.
De boodschap in deze droom is volgens mij dat het tijd is dat ik alle emoties omtrent deze (relatie) tot uiting breng.
Ik had deze droom de nacht na een behoorlijke aanvaring en het feit dat de plukkken haar steeds dunner werden geeft uiting aan het feit dat ik eens even flink mijn hart heb gelucht... ;)
Liefs,
palomino

Ricca

Lieve Palo,

Mooie interpretatie van je eigen droom! Eén ding had ik anders uitgelegd: haren (die uit je hoofd groeien) zie ik eerder als gedachten. Denk maar aan de uitdrukking: 'Geen haar op mijn hoofd denkt eraan'. En gedachten kunnen ook behoorlijk verward zijn. En natuurlijk gevoelens oproepen, dus zo veel verschil is er niet met jouw interpretatie.
Blijkbaar had je ze te veel ingeslikt en moesten ze er nodig uit. Ik hoop dat je je hierna beter voelt. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

Hoi Ric,
Ja ...'Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt'...daaraan dacht ik inderdaad ook...maar ik koppelde dit niet direkt aan gedachten...En ja ik heb even lekker mijn hart gelucht dus er is wel weer het een en ander geuit...enkele klitten ontknoopt en verwarring ontward ;)
Liefs ,Palomiyes

Ricca

Hallo Wimby,

Er zit je blijkbaar iets in de weg. Iets irritants. En het speelt in allerlei situaties. Het zit gewoon binnen handbereik, maar om een of andere reden zoek je veel te ver/te diep. Het lijkt wel alsof je jezelf helemaal binnenstebuiten keert en ik heb het idee dat dat helemaal niet nodig is. Je bent toch niet 24/24 - 7/7 in jezelf aan het wroeten?
Hou het eenvoudig! Het ligt vóór in de mond... Probeer eerst te ontdekken wat dat is. Om welke irritatie het gaat. Probeer in het dagelijkse leven de concrete aanleiding voor droom 1 te vinden. Dromen zijn meestal toch heel actueel, dus vraag je af wat je de vorige dag zo gestoord heeft. Misschien is alleen een iets andere 'aanpak' nodig...
En laat droom 2 voorlopig maar even zitten.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

...Wat ook nog in me opkomt naar aanleiding van deze dromen is een 'uitmonding'...waar mondt dit in uit...? 1 ding dat zich vertakt in een soort deltawerk.
Liefs,
palomino

Pinky

Hoi Palo,

Het was ook heel herkenbaar voor me omdat het een thema is dat  bij mij op dit moment ook speelt.  Ik heb altijd veel ingeslikt omwille van de lieve vrede. Duidelijk zeggen wat ik vind is dus iets wat ik nu aan het doen ben. En zeker in het begin kwam daarbij heel veel opgekropte woede naar boven.

Liefs, Pink

PSje: onverbloemd is denk ik een beter woord dan duidelijk ;)

Ricca

Hallo Wimby,

Nog een andere invalshoek: misschien kun je iets niet 'over je lippen krijgen'? (Bepaalde woorden?)

En dan is er nog het punt hoe de substantie aanvoelde. Ik weet eigenlijk niet wat mouche is. Zou je me precies willen omschrijven wat het is en vooral hoe het aanvoelt? Dat kan misschien een lampje doen branden.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Wimby

Hoi allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor jullie tijd, bijdrages, invalshoeken, enz...  :-*
Ik ga ze één voor één onder handen nemen van boven naar onder, te beginnen met :

PINK:
CiteerLetterlijk geïnterpreteerd komt er jullie blijkbaar iets "de strot uit" [...]  PS: nog een nootje, de gekromde wijsvinger in dit verband roept bij mij een associatie op met "de uitspraak "gekromde tenen".

Inderdaad, ik heb zelf volledig over deze verklaring gekeken, ze klinkt o-zo-simpel maar ze is is o-zo-waar.  Ik zit al lange tijd in een onhoudbare situatie die me danig de strot uitkomt.
Over de gekromde wijsvingers en jouw associatie; bedoel je dan dat het iets met stress te maken heeft ? (gekromde tenen doet me steeds denken aan die scene in de film Die Hard: "make fists with your toes") ...

-----------------

PALOMINO:
CiteerJe voelt dat er iets vastzit,iets dat er niet thuis hoort,iets storends en irritants tusen je lippen en je tandvlees...je probeert het los te krijgen met je wijsvinger...je geeft je zelf dus een aanwijzing dat er iets zit dat er niet hoort,je maakt jezelf ervan bewust in je droom dat je dit kwijt wil ,los wilt laten...maar dat lukt niet echt.

Bulls-eye !!!

CiteerVervolgens 'ga je dieper bij je zelf naar binnen' en kom je spaghettiachtige slierten tegen ; die duiden mijns inziens op oude diepliggende onverwerkte gevoelens en emoties...vooral omdat je het idee hebt je eigen darmen naarbuiten te trekken en in je darmen vindt de laatste fase van (voedsel)verwerking plaats,alvorens de afvalstoffen te lozen...oude gevoelens die eigenlijk niet langer belangrijk zijn los te laten.
Het 'sappiger'(wateriger) worden duidt op het feit dat het hier echt om emoties,gevoelens gaat die een weg naar buiten zoeken.Het 'modderige' kan samenhangen met het aardse,de basis...en wellicht dat het om iets gaat dat zich langer geleden  misschien zelfs in je jeugd heeft afgespeeld.Het feit dat de droom al jaren terugkeert wil zeggen dat het echt heel belangrijk is dat bepaalde emoties worden geuit.

Ikzelf weet gewoonweg niet of ik ze los moet laten of niet (ik wil jullie niet lastig vallen met details tenzij het nodig is, zo ja zeg het me gerust).  Mag je er dan vanuit gaan dat je dromen je op dat moment positieve hints geven, of kan je evengoed zeggen dat sommige dromen je op een dwaalspoor zetten ?!?
Ik bedoel maar -even concreet- ik heb een 3tal jaren geleden enkele ervaringen gehad die mijn wereldbeeld danig door elkaar hebben geschokt zodat ik ondertussen gewoonweg niet meer weet wat ik moet geloven, wie of wat ik kan vertrouwen (inclusief mezelf, ZEKER bepaalde aspecten van mijn totaalpersoonlijkheid).
En dromen horen daar ook bij, ik kon na een tijd gewoon geen onderscheid meer maken tussen nachtmerries en gewone dromen, tussen fictie en realiteit, ... en weet nog steeds niet of ik de grenzen ertussen ondertussen terug heb gevonden.
Een ander belangrijk punt heeft te maken met lucide dromen, maar daar kom ik later in deze reactie op terug ...

-----------------

RICCA:
CiteerEr zit je blijkbaar iets in de weg. Iets irritants. En het speelt in allerlei situaties. Het zit gewoon binnen handbereik, maar om een of andere reden zoek je veel te ver/te diep. Het lijkt wel alsof je jezelf helemaal binnenstebuiten keert en ik heb het idee dat dat helemaal niet nodig is. Je bent toch niet 24/24 - 7/7 in jezelf aan het wroeten?

Van het moment dat ik dit las voelde ik een soort herkenning en opluchting die van veel dieper dan mijn fysieke lichaam komt.  Wederom recht in de roos dus, bedankt.

CiteerHou het eenvoudig! Het ligt vóór in de mond... Probeer eerst te ontdekken wat dat is. Om welke irritatie het gaat. Probeer in het dagelijkse leven de concrete aanleiding voor droom 1 te vinden. Dromen zijn meestal toch heel actueel, dus vraag je af wat je de vorige dag zo gestoord heeft. Misschien is alleen een iets andere 'aanpak' nodig...
En laat droom 2 voorlopig maar even zitten.

Idd een kant van me waar aardig wat werk aan is, ik wroet te veel in het verleden.  Ik heb de neiging om het zeer ver te zoeken, om extreem diep te gaan en mezelf zodanig te verliezen dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Een ander punt wat ik net al heb aangehaald: ik ben me zeer bewust van mijn dromen.  Ik heb er elke morgen opnieuw weet van dat ik gedroomd heb en kan me grotendeels nog herinneren waarover het ging (tot enkele minuten erna zelfs glashelder - tot ik terug volledig aanwezig ben in mijn fysieke lichaam) en vooral: ik bereik in 99% van mijn dromen de lucide 'bewustzijnsstaat'.  Hetgeen er volgens mij ook voor zorgt dat de grens tussen droom en realiteit soms akelig vaag wordt...

-----------------

RICCA:
CiteerEn dan is er nog het punt hoe de substantie aanvoelde. Ik weet eigenlijk niet wat mouche is. Zou je me precies willen omschrijven wat het is en vooral hoe het aanvoelt? Dat kan misschien een lampje doen branden.

Sommige zetels hebben binnenin de kussens een zachte, luchtige vulling die qua structuur doet denken aan piepschuim, maar dan van ander materiaal gemaakt.  Hier in België zeggen we er mouche of pluche tegen, ik weet het juiste Nederlandse woord er niet voor (als dit nog niet duidelijk is wil ik gerust verder zoeken naar een verstaanbare uitleg hoor, laat maar weten  :) )
Het is dus niet echt een structuur waarvan je ze in je mond verwacht.  Het voelt artificieel, gemaakt aan en niet echt vochtig.

-----------------

Ik ga het allemaal nog een beetje laten bezinken, ik heb bijna alle ingrediënten, nog een paar en dan enkel nog de mixer erdoor halen  :P

Nogmaals hartelijk dank aan allen, ik wil jullie graag van dienst zijn maar voel aan dat jullie veel meer weten over het onderwerp "dromen" dan ikzelf.   :-* :-* :-*

palomino

Hoi Wimby,
Probeer je dromen te zien als brieven die je aan jezelf schrijft in symbolentaal...de ene keer zijn ze gemakkelijker te vertalen als de volgende keer.Het is echter wel zo dat je dromen altijd boodschappen bevatten en een licht proberen te werpen op  bepaalde zaken die je bewust of onbewust bezighouden.
Dromen geven vaak aan waar de schoen wringt,bieden oplossingen voor problemen en geven je een richting aan om je bewust te worden waarmee je al dan niet onbewust mee overhoop ligt.
Misschien lijkt het erop dat bepaalde dromen je op een dwaalspoor zetten en ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou zo voelt,maar het is niet zo...Als je namelijk kunt doordringen tot de hints en de (jouw eigen !) symbolen weet te vertalen dan zul je ontdekken dat het dwaalspoor wel degelijk het juiste spoor blijkt te zijn... :)
In je dromen ben je altijd volledig jezelf omdat het ego hier geen rol speelt.
Eventuele andere mensen,wezens figuren vertegenwoordigen vaak stukjes van je eigen persoonlijkheid,bepaalde karaktertrekken en proberen ook hier slechts jou dichter bij je zelf te brengen en je duidelijkheid te verschaffen omtrent jezelf.
Je zegt dat je je dromen heel erg goed kunt onthouden...en dat is echt geweldig !!!Wat minstens net zo geweldig is is je bijna constante luciditeit... :D :D :DWOOW!!!
Misschien moet je inderdaad stoppen om zo diep in jezelf te wroeten op de manier zoals je dat tot dusver hebt gedaan en het óphelderen' verplaatsen naar je lucide dromen... ;)
Kijk in je dromen goed om je heen,kijk wat wat valt je op...,hoe is de sfeer...,wat voel je... ,hoe voel je je...,welke kleuren zijn aanwezig etc....
Vervolgens zou je de mensen en wazens om je heen de oren van hun hoofd kunnen vragen...als er niets of niemand is dan 'tover'je die gewoon te voorschijn...dat is juist zo fantastisch van het lucide zijn...alles is mogelijk !!! :D

Vraag over de ervaringen die je destijds had waardoor je wereld beeld door elkaar werd gehusseld,vraag naar de betekenis van de vreemde smurrie in je mond
Vraag alles wat er in je opkomt...want de antwoorden van je vragen zitten in jou !!!
Geloof erin en vertrouw erop Wimby  :-*
Liefs Palomino