Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE MAGIER

Gestart door Idaho, oktober 17, 2004, 00:25:58 AM

Idaho

Hallo lieve mensen,

In een boek over de TAROT las ik de uitleg van de gebruikte symbolen van
De Kaart 'De MAGIER' (uitvoering: Waite)
De auteur van dit overigens zeer informatieve boek, j. van Gorkom, kent de staf die de Magier in zijn rechterhand houdt toe aan het element vuur. Ik weet dat de staf door verschillende disciplines afwisselend gekoppeld wordt aan lucht en vuur. Persoonlijk lijkt mij het element lucht meer logisch, voelt in ieder geval beter.
Vervolgens zegt v gorkom dat op de tafel (altaar) voor hem de symbolen van de overige drie elementen liggen; het zwaard voor aarde, de kelk voor water en het pentagram voor lucht.
Volgens mij is deze uitvoering van de TAROT ontworpen en getekend door Pamela Smith, onder toezicht van -uiteraard - Waite. Zowel Smith als Waite hadden connecties met de Golden Dawn. En vanuit de Golden Dawn en ook naar mijn overtuiging is het zwaard het symbool voor het element vuur, de kelk inderdaad voor water, het pentagram (wat eigenlijk een pentakel is) voor aarde en de stok of staf die ook op het altaar licht voor lucht. (dus 4 attributen ipv de drie die v gorkom schetst).
Is van Gorkom hier volledig abuis, of zie ik hier iets over het hoofd??
Dank voor antwoord

Ricca

#1
Hallo Idaho,

Welkom op het forum! :)

De staf die de Magiër in zijn hand houdt is een magische staf en is dezelfde staf die ook voorkomt op de kaarten De Zegewagen, De Zon (de vlaggestok aldaar), De Wereld (2 x) en Pentakels 10. Deze staf heeft te maken met het creëren van je eigen werkelijkheid. Hij heeft niets te maken met de 'gewone' staven, die m.i. het element vuur vertegenwoordigen. De Zwaarden staan voor het element lucht.
Zie ook hier en in de topics Staven (algemeen) en Zwaarden (algemeen) op dit Arcana-forum.
Op de tafel van de Magiër (Rider-Waite) liggen de vier elementen. Hoe Van Gorkom bij drie komt, begrijp ik niet. Misschien werkte hij toch met andere kaarten? Bijvoorbeeld de Wirth-kaarten. Daar ligt géén staaf op tafel:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/MG_01.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

#2

De kaart van het Ego, het IK BEN-bewustzijn. De macht van het positief denken (ik ben, wat ik denk dat ik ben). De Magiër heeft een geconcentreerde focus op één punt, waardoor het denkbeeld of doel zich vormt tot stoffelijke of tastbare werkelijkheid. Zie ook het topic Gedachtekracht elders op dit forum.

Op zijn werktafel de 4 werktuigen of elementen der materie; deze had De Dwaas in zijn knapzak en zijn hier uitgepakt.
De staaf: => het element Vuur: de wil en kracht om te scheppen
Het zwaard: => het element Lucht: het intellect of de Gedachtewereld
De beker: => het element Water: gevoel, verbeelding, symbool voor wedergeboorte (het Levenswater)
De pentakel: => het element Aarde: het tastbare, het lichaam op de grond waarop we leven en vruchten mogen voortbrengen.

Deze 4 elementen, ook wel de 4 kleuren van de Kleine Arcana genoemd, corresponderen met de 4 kleuren uit het gewone kaartspel:

Staven = Klavers
Zwaarden = Schoppen
Bekers = Harten
Pentakels = Ruiten

In zijn rechterhand de Magische Staf: de mannelijke 1 of het Individuele. Het geeft 'zo boven, zo beneden-principe' weer: zoals het Universum werkt, zo werkt het hier op Aarde. Ook het spirituele plan en het stoffelijke plan genoemd. Met zijn houding laat hij zien dat hij een kanaal is, waardoor de Universele Levensenergie stroomt. De gele achtergrond straalt pure energie uit.

Boven zijn hoofd het Lemniscaat, de horizontale 8, het symbool van de Heilige Geest, oneindigheid en het eeuwige leven. Het witte kleed symboliseert pure spiritualiteit en wordt bijeengehouden door een slang, het symbool van wijsheid, welke in de eigen staart bijt. Dit geeft aan dat De Magiër er geestelijk klaar voor is. De slang is half donker en half licht gekleurd; dit symboliseert de tegenstelde krachten, positief en negatief; + en -.
De rode mantel is wilskracht, prestatiegerichtheid, positiviteit en wijsheid. De witte haarband geeft de eenheid van gedachten met emoties weer. De Mens in zijn hoedanigheid heeft de wil om af te maken waar hij of zij aan begonnen is.

De bloemenranken symboliseren groei, de kracht van begeerte (rode rozen), gezuiverd door spirituele liefde (de witte lelies) uit het Universum.

Interpretaties: groei, talenten, ontplooien van je persoonlijkheid, nieuwe start, inspiratie, communicatie. Wensen worden werkelijkheid door eigen inzet, spirituele en occulte krachten, inzicht, sterke (mannelijke) persoonlijkheid.
Maar ook: ijdelheid, manipulatie, misbruik van macht, kracht en/of talenten, heeft een masker voor, gevoel en verstand zijn niet in balans, egotripperij of bedrog

;) van Dolf

Ricca

#3
De Magiër heeft om zijn voorhoofd een witte band die aangeeft dat hij de personificatie is van het bewustzijn: de bewuste geest, onze gedachten en overtuigingen. De kleur wit wijst daarbij op de hoge oorsprong en zuiverheid van de bewuste geest. De Magiër wordt ook wel de Tovenaar genoemd en die naam is heel terecht: het bewustzijn heeft scheppingskracht. Met zijn armen verbindt de Magiër de innerlijke wereld van de geest met de stoffelijke wereld. De rechterhand of scheppende hand (met magische staf) reikt omhoog naar de geestelijke wereld, de linkerhand of ontvangende hand wijst naar de aarde. Wij scheppen onze eigen werkelijkheid. Onze gedachten, verwachtingen en overtuigingen scheppen onze persoonlijke werkelijkheid. De Magiër is de personificatie van het waarlijk creatieve beginsel in ieder van ons dat ons in staat stelt om onze eigen persoonlijke werkelijkheid te scheppen of te veranderen - om de geest uit te drukken in de materie (zie ook topic Gedachtekracht op het algemene forum - link in het bovenstaande bericht van Dolf).

Boven het hoofd van de Magiër zweeft een lemniscaat - liggende  8 -, een symbool van oneindigheid dat aangeeft dat er geen beperkingen zijn aan de scheppende kracht van de geest. De diepere dimensie van het innerlijk zelf kan alles wat we maar wensen scheppend voortbrengen. Alles is mogelijk, de mogelijkheden zijn oneindig...

In sommige decks draagt de Magiër een hoed in de vorm van een lemniscaat.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/MG_01.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/MG_02.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/MG_03.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/MG_04.jpg

Terug naar de RW-kaart. Het heldergeel van de achtergrond is de kleur van mentale activiteit. Geel is tevens de kleur van de zon, die altijd als mannelijk wordt beschouwd. Vanwege zijn actieve, scheppende kracht wordt het bewustzijn als een mannelijke persoon afgebeeld. Het feit dat hij stáát, en niet zit zoals veel andere figuren in de Grote Arcana, wijst ook op activiteit. De Magiër lijkt tamelijk jong, maar in feite is hij leeftijdloos. Hij is zowel jong als duizenden jaren oud. De scheppingskracht heeft niets met leeftijd (of tijd) te maken. De scheppingskracht is altijd maximaal.

De rode mantel is een teken van macht, de macht van het bewustzijn om de uiterlijke werkelijkheid gestalte te geven. Onder de rode mantel draagt de Magiër een wit hemd, alweer symbolisch voor de hoge oorsprong van deze macht. De ceintuur om zijn middel heeft de vorm van een slang die in zijn eigen staart bijt, symbolisch voor de eenheid van de innerlijke en de uiterlijke wereld. Alles grijpt in elkaar.

De Magiër staat achter een vierkante tafel die de aardse werkelijkheid symboliseert, zijn werkterrein. Op de zijkant van het tafelblad staan symbolen voor de vier elementen (vogel = lucht, golfjes = water enz.) Op de tafel liggen een staaf, een beker, een zwaard en een pentakel - de vier kleuren van de Kleine Arcana. De vier voorwerpen zijn zowel de scheppingsinstrumenten van de Magiër, de middelen die het scheppingsproces in gang zetten, als symbolen voor het ge-schapene.

Het Zwaard symboliseert de gedachten en overtuigingen. Elke gedachte heeft de kracht zichzelf waar te maken. De Beker symboliseert de emoties en de verbeelding, de middelen waarmee je je overtuigingen kracht bijzet.  Zodra de intensiteit van gedachten, emoties en verbeelding voldoende is wordt het scheppingsproces in werking gezet. De Staaf vertegenwoordigt het momentum, d.w.z. alle aspecten die te maken hebben met dat ene moment, het krachtpunt van het heden: de instemming of de beslissing. Het JA geeft de impuls. Je schept niets zonder dat je er bewust of onbewust voor hebt gekozen. De Pentakel is de grondstof, het bouwmateriaal van de schepping. Het  is de  basismaterie die wij omvormen tot precies datgene wat wij willen zien en ervaren: tot fysieke vormen, maar ook tot gebeurtenissen, situaties enz. - alles op het aardse vlak.

De vier voorwerpen staan ook voor het geschapene dat in de Kleine Arcana in de vorm van de vier Azen (ook getal 1) naar ons toekomt: de geschenken van het leven, geschenken van onszelf aan onszelf. De hand op elk Aas is de hand van de Magiër. Hij heeft 'de hand gehad' in het geschenk. De hand komt uit een wolk, de schepper is verhuld... De ervaringen die bij elk Aas horen hebben we in de geest al geschapen, door er bewust of onbewust in te geloven of mee in te stemmen, ze bevinden zich nog onder de drempel van de fysieke werkelijkheid, maar zullen hoe dan ook naar ons toekomen. De manifestatie is al in gang gezet... We hoeven de geschenken alleen nog maar op te merken en aan te nemen.

Het getal 1 is het begin van alles, de oorsprong, de essentie.
1 = zijn = bewustzijn. Bewustzijn schept vorm.

In sommige decks wordt de Magiër als een soort goochelaar of illusionist afgebeeld. In diepere zin is de aardse werkelijkheid inderdaad een illusie, maar de Magiër is van een heel andere orde dan een goochelaar die ons met trucjes een schijn voortovert. Wat de Magiër schept is naar aardse begrippen écht. Ik vind het jammer dat betekenissen als goochelaar of manipulator altijd weer opduiken. Zelfs op de New Visionkaart wordt de Magiër afgebeeld als een soort entertainer die voor een publiek zijn kunsten vertoont... Het aapje in zijn apenpakje wekt de indruk van sluwheid en bedrog. :(
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/MG_NV.jpg

Het aapje zit achter de Magiër, in de schaduw van de Magiër en ik zie het beestje liever als het schaduwniveau van de kaart. De verborgen overtuigingen die voor een verrassing kunnen zorgen... (of roet in het eten gooien). Op deze kaart liggen de staaf en het zwaard op de grond, volgens mij om geen andere reden dan dat de Magiër ze anders met zijn gestalte aan het gezicht zou onttrekken.

Vaak wordt de Magiër in verband gebracht met communicatie, taal, woorden, vaardigheid in het schrijven en spreken enz. Deze betekenis lijkt direct afgeleid van de betekenis van Mercurius in de astrologie. Op zich is dit niet de betekenis van de Magiër en in mijn ogen ook onvoldoende rechtvaardiging voor zijn positie als nummer een van de Grote Arcana. Wél is er een magische verbinding tussen taal, woorden, denken, spreken, élke mentale activiteit en... de tastbare gevolgen hiervan. Ik herinner aan de beginwoorden van het scheppingsverhaal volgens Johannes: "In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is". De gedachte is het begin van alles, en daarom móét de Magiër wel nummer een zijn.

Onze hele fysieke omgeving komt even natuurlijk uit onze geest als de woorden uit onze mond komen.

Wij zijn gewend aan het idee dat we onszelf uitdrukken door middel van woorden. De woorden brengen informatie, gedachten, gevoelens, vragen en bedoelingen over, maar de woorden zelf zijn slechts symbolen. De betekenis van woorden zijn we onderling overeengekomen (andere landen hebben andere talen die hetzelfde uitdrukken met ándere woorden). Voorwerpen, gebeurtenissen en omstandigheden zijn op dezelfde manier symbolen - ze zijn net als woorden een vorm van uitdrukking.

We beschouwen ons spraakvermogen als iets heel gewoons. Onze vertrouwdheid met de spraak begint echter te verdwijnen als we erbij stilstaan hoe weinig we er eigenlijk van weten. We weten niet bewust welke spieren we gebruiken om woorden te vormen, we weten niet bewust hoe we uit de massale hoeveelheid beschikbare woorden precies de juiste kiezen of hoe we een zin vormen. We kunnen een zin beginnen zonder al te weten hoe we hem zullen eindigen. We weten ook niet hoe het denken precies in zijn werk gaat. En toch praten we en vinden dat heel gewoon... Omdat we ons zo weinig bewust zijn van het mechanisme van normale spraak, is het niet verwonderlijk dat we ons even weinig bewust zijn van ingewikkelder taken die we ook verrichten - zoals het voortdurend scheppen van onze fysieke omgeving als wijze van communicatie en expressie. Alleen door de aard te begrijpen van dit voortdurend vertalen van gedachten en verlangens - in dit geval niet in woorden, maar in fysieke vormen - kunnen we onze onafhankelijkheid van omstandigheden, tijd en omgeving beseffen.

De Magiër in de Cosmic Tarot geeft dit wat mij betreft het duidelijkst weer: de geest vormt datgene wat wij met onze ogen waarnemen.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/MG_CS.jpg

Een volgende keer nog iets over de rozen en lelies en over de betekenis van de Magiër in leggingen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#4
Het vervolg...

Het rood en wit van de kleding van de Magiër komt terug in de vele rode rozen en de vier grote witte lelies op de kaart. De zee van bloemen laat op de eerste plaats zien dat wij in staat zijn om een wereld van grote schoonheid te scheppen. Sterker nog: het is onze heilige verantwoordelijkheid om ons leven zo mooi mogelijk te scheppen. :)

De rode rozen symboliseren de scheppende kracht. Ze groeien uitbundig op de kaart en hebben een actieve, dynamische kant die in de witte lelies ontbreekt. Ze staan ook voor de afzonderlijke gedachten (boven) en hun fysieke manifestatie (beneden). Omdat gedachten gewoonlijk niet na 1 x denken al werkelijkheid worden, zien we boven slingers van rozen (= herhaalde gedachten). De slingers vinden een weg naar beneden: aanhoudende gedachten, gedachten die steeds herhaald worden, zullen zich op den duur als werkelijkheid manifesteren.

De witte lelie is een bloem van verstilling en ontvankelijkheid. De lelie staat voor de kracht die helpt om een (elke) transformatie of overgang mogelijk te maken en bij de Magiër symboliseren de witte lelies de hogere kracht die zijn creativiteit ontsluit. Het is opmerkelijk dat de lelies, die met de hoge oorsprong van de geest te maken hebben, op deze kaart door er vier keer op voor te komen en door benéden aanwezig te zijn, juist wijzen op de stoffelijke wereld (4 = getal van de aarde) en dus op de aanwezigheid van het hogere in het stoffelijke.

Alle gebeurtenissen bestaan eerst in het denken. Het feit dat wij iets herhaaldelijk moeten denken voordat het werkelijkheid wordt (slechts gedachten van zéér grote intensiteit kunnen zich na 1 x denken manifesteren), is een soort bescherming die hoort bij het leven op aarde. Wij krijgen de gelegenheid om ons bewust te worden van wat we aan het scheppen zijn zonder onmiddellijk met de gevolgen geconfronteerd te worden. Dit heeft te maken met de aarde als planeet van keuzes. Wij kunnen heel wat denken voordat het ook echt gebéúrt. Tussen de aanvankelijke gedachte en de manifestatie in de werkelijkheid krijgen we ruim de tijd om de richting van onze gedachten en dus ook de uitkomst nog te veranderen, voor het geval de oorspronkelijke gedachte ons niet langer bevalt. Dat is het mooie van deze wereld. We zijn met z'n allen in een oefenruimte waarin we samen met onze wil, onze creatieve vermogens en onze verlangens kunnen trainen. Als we deze wereld definitief verlaten, krijgen we nooit meer zo'n kans om te ervaren wat het is om van gedachtekoers te veranderen vóórdat onze gedachten vaste vorm hebben aangenomen. Aan gene zijde wordt iedere gedachte ogenblikkelijk werkelijkheid...

Terug naar de kaart. In een legging symboliseert de Magiër het idee manifestatie, d.w.z. iets wat tot nu toe slechts in gedachten bestond, wordt werkelijkheid of is werkelijkheid geworden. De Magiër kan zowel de manifestatie van het gewenste als de manifestatie van het gevreesde inhouden. Het ligt er maar net aan in welke richting je gedachten gaan. Met andere woorden: het maakt geen verschil of je ergens blij naar uitkijkt of er juist bang voor bent, in beide gevallen ben je bezig het te scheppen. De kaart houdt altijd een aansporing in om je gedachten en overtuigingen op het gebied van de vraag te onderzoeken. Luister naar wat je jezelf voortdurend aan het vertellen bent. Dát zijn je overtuigingen. Luister ernaar. Als je je gedachten bestudeert, zie je waar je naar toe gaat. Je hoeft geen enkele gedachte te onderdrukken. Maar als de richting je niet aanstaat, probeer die dan te veranderen. Je bent tenslotte vrij om te denken - en te scheppen - wat je wilt.

De kaart kan ook betekenen dat zich in je leven een besef van macht begint af te tekenen, het besef dat je geen speelbal bent van toevallige omstandigheden, van gebeurtenissen die je 'overkomen'. Wanneer de Magiër op een positie ligt die betrekking heeft op het verleden, kan de kaart je eraan herinneren dat een bepaalde situatie zelfgeschapen is. Dit betekent dat je er ook zelf iets aan kunt veranderen. Wanneer de Magiër op een positie ligt die met de toekomst te maken heeft, wijst de kaart op mogelijkheden en reële kansen en herinnert er in feite aan dat niets onmogelijk is.

Als je een situatie wilt veranderen, praat en denk er dan over alsof de verandering al heeft plaatsgevonden. Erken de kracht van fantasieën en verbeelding. Stel je de gewenste situatie voor en vertel aan iedereen hoe goed het gaat of hoe blij of tevreden je bent enz. Steeds weer. En klaag niet. Ook niet in jezelf. Door te klagen houd je datgene in stand waarover je klaagt. Alleen jij kunt voor jezelf scheppen wat je wilt. Het is de grootste gift die je ooit is gegeven.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Vladimir

#5
Na zo een berg tekst is het moeilijk om het tegendeel te gaan bewijzen, Ricca ;)



Dit is de magiër volgens de Crowley-leer.
En, in navolging van de leer van Opti, is de Dwaas er niet van los te koppelen.



Deze 2 vormen voor mij samen het lef in de wereld. De [on-]bezonnenheid.

ps. Opti, wie zegt dat de Dwaas al die tyfus-elementen in zijn knapzak had? Ik wed dat i­e slechts eten bij heeft..

De Magiër is diegene die de 4 elementen weet te gebruiken. Waar de Dwaas degene is, die ze niet nodig heeft.

lucifall

Voor het Roos-lelie aspect heeft Waite zich naar verluid laten inspireren door een gedicht van Yeats.
Zowel Waite als Yeats waren lid van de Golden Dawn. Het Roos-lelie aspect heeft ook achterliggende alchemistische symboliek (hierover schreven zowel Yeats als Waite)
In Occult revieuw zegt Waite dat Hij en PCS het deck ontworpen hebben. "we hebben andere hulp gehad van iemand die zeer bekend is met het onderwerp"
In de alchemie worden de kleuren wit en rood gebruikt om de 2 polariteiten aan te geven. Wit (maan) Rood(Zon).

Pictorial key:Beneath are roses and lilies, the flos campi and lilium convallium, changed into gardenflowers.....
Deze latijnse woorden komen uit de bijbel:
" Ik ben de Roos van Sharon , de lelie van de valei"

Zeer verwonderlijk vind ik een symbool waar ik eigenlijk niets over kan vinden. Op de tafel van de Magier ligt een staf. Op die staf staat een zwart symbooltje. Een heel duidelijke Ypsylon. Een Y. (Yeats?)
Mijn kaart van de Magier laat ook maar een halve handtekening zien van PCS.
Hoe ziet de handtekening van Pamela eruit op jullie spel, forumleden?

liefs lucifall

lucifall

Beth/Bet: de 2de letter van het Hebreeuwse alfabet.
Aleph is de 1ste letter, maar valt erbuiten. Net zoals de Dwaas.
De eerste letter in de Bijbel is B: Beresheet (in den Beginne)
Het getal van de Magier is 1 de eerste letter in de bijbel is 1

"Bet" betekent huis in het Hebreeuws en gaat over het beschermde deel van de individuele gedachten.

"B" is een geluid wat je maakt in een gesloten ruimte bij de lippen en de mond, een interne activiteit en zo dus ook symbool voor het huis.

De magier staat onder de Rozenguirlande.
Een huis in zijn meest simpele vorm.  
Dit verwijst naar de Succoth. Het loofhuttenfeest (Beth=huis)
Dit feest van de tabernakels duurt een week en dient ervoor ons eraan te herinneren hoe onzeker onze veiligheid eigenlijk is.
De loofhut helpt ons ook het contact te hervinden en te houden met de zon, maan, de sterren en de wind.
De doorlatende wanden van de Succoth/ Succah meoten ons doen herinneren aan het oneindige (het lemisnaat boven de Magier) en ons contact met de buitenwereld, zijn gevaren, schoonheid en comfort doen hervinden.

Hiernaast valt op te merken dat de Magier ook geralateerd is aan het Loofhuttenfeest.
Opvallend is dan dat kaart 2 de Hogepriesteres is. De Hogepriesteres zit in de tempel van Salomo. (zal hierover later bij de Hogepriesteres iets plaatsen).
De tempel van Salomo is gewijd aan de Succoth; het Loofhuttenfeest.


liefs lucifall

*ik ben een andere jij; jij bent een andere ik; Wij allen zijn Een*

Ricca

Hi Luus,

Grondig als altijd... :)

De Hebreeuwse letter Beth = B staat voor huis, maar ook voor taal. Huis = het 'doorluchtige' huis van de geest. Taal = de gedachten. Het onstoffelijke verdicht zich in de taal van woorden en gedachten. Gedachten en ook het gesproken woord en de geschreven taal verdichten zich tot werkelijkheid.

Op de staaf van mijn Magiër staat een duidelijke Y. Waarom heb ik die nooit gezien?  ;D En een complete paraaf van PCS.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Mg_RW.jpg
Heb je toevallig de tekst van het gedicht van Yeats? Of de betreffende passage(s) uit het gedicht?

Het loofhuttenfeest moet ons eraan herinneren dat we op weg zijn naar het Beloofde Land en daarbij zelfs in een hutje van loof veilig en beschermd zijn.
Ergens zag ik dit pictogram voor het loofhuttenfeest:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/loofhut.gif    
Het bouwsel van staven en loof en vruchten op Staven 4 doet mij nu ineens ook erg aan een loofhutje denken... :D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

lucifall

Hoi Ricca,

Grondiger dan jij kan niet....
Staven 4 inderdaad!  


Yeats      roos-lelie thema:

In The Collected Works of W. B. Yeats (Finneran, ed., Vol 1 - The Poems, Macmillan, 1989), we find #41 “A weariness comes from those dreamers, dew-dabbled, the lily and rose,” #42 “Soon far from the rose and the lily and fret of the flames would we be,” and #71 “Lilies of death-pale hope, roses of passionate dream.”

onderstaand het gehele gedicht:

I WOULD that we were, my beloved, white birds on the foam of the sea!
We tire of the flame of the meteor, before it can fade and flee;
And the flame of the blue star of twilight, hung low on the rim of the sky,Has awakened in our hearts, my beloved, a sadness that may not die.
A weariness comes from those dreamers, dew-dabbled, the lily and rose;
Ah, dream not of them, my beloved, the flame of the meteor that goes,
Or the flame of the blue star that lingers hung low in the fall of the dew:
For I would we were changed to white birds on the wandering foam: I and you!
I am haunted by numberless islands, and many a Danaan shore,
Where Time would surely forget us, and Sorrow come near us no more;
Soon far from the rose and the lily, and fret of the flames would we be,
Were we only white birds, my beloved, buoyed out on the foam of the sea.


liefs Luus

Forcess

In mijn jaarlegging kwam deze kaart naar boven op het liefdesvlak...bij de andere kaarten had ik veel herkenning, bij deze heb ik het gevoel dat ik er een tijdje op moet 'kauwen' voor het me iets duidelijk maakt.
Ik ben al een tijdje single en zeer zeker nog niet op zoek, verlang (nog) niet naar een nieuwe levenspartner...dus zit zeker niet te wachten op een magiër in mijn leven  ::)

Misschien zegt de kaart dat ik de motivatie daarvoor eens moet gaan onderzoeken?
Zodra het kwartje valt laat ik het nog wel weten.....

Liefs, Forcess

Diotima

Beste Ricca,

Je schreef dat je niet zo goed uit de voeten kunt met de afbeelding van de Magier op de NV-kaart.
Dat de magier tegenover een mensenschaar zijn kunsten vertoond en het aapje, banadrukken wat mij betreft dat de magier een buitenstaander is in de maatschappij. Net als circusmensen is hij voor hen een beetje vreemd, een beetje een freak, omdat ze iets van hem niet in zichzelf herkennen. Hij schijnt over bepaalde kennis te beschikken, die zij niet hebben.Hij kan toveren en tovert ook met zijn woorden. Hij tart met de elementen en zet zo alles waar mensen altijd heilig in hebben geloofd op losse schroeven.

Omdat hij ook met communicatie te maken heeft en nummer 1 is: 'de gedachte is hier het begin van alles'(quote ricca), is hij de boodschapper tussen God en de mensen. Voor Plato was Eros, oftewel Liefde, de boodschapper. Volgens Plato zijn er gradaties van liefde en zitten veel mensen vast in een lagere vorm van liefde: het verlangen het Schone te bezitten.(Veel mensen zouden dit dan ook geen liefde noemen). Veel mensen zijn alleen maar bezig zichzelf uit te breiden, waardoor zij het onmogelijk maken door Eros aangeraakt te worden. Daar moet je namelijk ontvankelijk voor zijn. Liefde haalt een streep door je eigen narcisme. Om het het hogere of Schone of goddelijke mogelijk te maken om tot je te kunnen spreken, moet je bereid zijn al je aardse verlangens en begeertes op te geven. Je moet als het ware oversterven: het sterven overleven. Die verlangens die dood-overstijgend zijn, zijn alleen de moeite waard nagestreefd of geleefd te worden.

De Magier is aangeraakt door Eros en zijn verlangen is, dit hogere of Schone voort te brengen in de wereld. Voor een ieder is, eenmaal aangeraakt door het hogere, de manier waarop dit zich vertaald in de wereld, afhankelijk van hoe het hogere zich aan hem/haar heeft geopenbaard op het moment van de aanraking met/door Eros.
Zo staat de magier ook symbool voor de hoogst mogelijke vorm van schepping voor de mens: de creatie van zichzelf. Omdat ieder mens uniek is, is ieders totale realisatie ook uniek of authentiek. De Magier heeft een visie wat nergens in de zintuiglijke werkelijkheid bestaat.
De kaart de Magier toont mij dan ook het verlangen tot zelfrealisatie wat heeft postgevat. De kaart spoort aan te blijven geloven in je eigen visie, ook al is deze nog geen werkelijkheid. Of misschien juist daarom. Daar is natuurlijk ook heel veel moed voor nodig. Door dat geloof niet op te geven, zal deze uiteindelijk werkelijkheid worden.

De dwaas is de oerknal die de materie levert. Er kan dus ook een oerknal in jezelf plaatsvinden. Jij hebt de macht vorm te geven aan de materie, oftewel de natuur. Hoe mooi wil jij dat die is? Eenmaal aangeraakt door Eros, zul je nog versteld staan van hoe je altijd had onderschat hoe mooi de wereld en jouw leven zouden kunnen zijn. Je mag ongegeneerd dromen van het allermooiste leven voor jou! Je mag kiezen voor het licht.
De Magier spoort je aan je eigen natuur te ontdekken onder de laag van onnatuurlijke verlangens.
De zoektocht is begonnen.

Liefs, Diotima

Padja

Hi,
Toevallig (bestaat dat wel?  :) ) heb ik net een topic gestart over het vraagstuk elementen; staf is lucht en degen is vuur. 

Ik kom bij de "magiër" omdat deze in de Waite versie een wit gewaad aan heeft met een rode overjas.
In de ALICHIMIE en symbolenleer is dit de kleding van de adept
De meester draagt omgekeerd; Rood gewaad en witte mantel

Nu is volgens de occulte leer een adept de beschermer van occulte kennis en heeft het vermogen om elementalen op te roepen. Hetgeen wel overeenkomt met het plaatje.

Toch zou ik eerder een "meester of mentor outfit" verwachten bij de Magiër.
Wat vinden jullie?