" Heel verdrietig en veel tranen "

Gestart door frommeltje, maart 19, 2024, 11:03:37 AM

frommeltje

Hoi,

De droom die ik vannacht had was zo zielig:

Ik loop door het ziekenhuis op een afdeling waar allemaal zwangere vrouwen rondlopen. Ik ben op weg naar de lift. Druk op het knopje en de liftdeur gaat open.
Er staat een jongen en een meisje in de lift. Zij drukt op het knopje voor de 3de verdieping.
De jongen moet ook naar de begane grond, hetzelfde als mij. Ik druk op het knopje waar 0 bij staat.
Het meisje stapt eerder uit en dan zijn wij aan de beurt.
Waar ik uitstap lijkt een beetje op een station. Ik loop langs een soort van grote rechthoekige zandbak waar een muurtje omheen is gemetseld, kniehoogte.
Er zitten verschillende kleine hondjes in die bak ??? .
Ik zie aan het einde op de hoek van de gemetselde muur een hondje staan. Het is mijn hondje, wat ik weg heb gedaan (zou ik nooit doen) :'(
Ik ben blij om hem te zien en roep zijn naam. Ik loop naar hem toe en knuffel hem. Hij begint zo erg te huilen, ik zie de tranen over zijn gezichtje lopen. Ik vind het zo erg dat ik ook ontzettend moet huilen.Dan roept hij door zijn verdriet, omdat ik hem heb weggedaan, "MAMA", ik kan niet op houden met huilen en word dus in tranen wakker.

Ik ben er gewoon helemaal door van slag, ik weet dat dromen symbool staan voor iets anders. Maar een hondje wegdoen, NOOIT  :'( .
Wat een rotdroom, hoop dat iemand hier iets van begrijpt.
Bedankt.

Carla

Dit zijn mijn associaties.

Het ziekenhuis kan symbool staan voor genezing, zorg of zelfs emotionele veranderingen. De aanwezigheid van zwangere vrouwen kan wijzen op vruchtbaarheid en geboorte, dus groei en/of potentieel. Mogelijk ben je je bewust van veranderingen in jezelf of in je leven die op komst zijn.

Liften symboliseren vaak de overgang van de ene situatie naar de andere. Het feit dat je naar de begane grond gaat, kan betekenen dat je op zoek bent naar een basis, stabiliteit of een herverbinding met jezelf.

Honden worden vaak geassocieerd met loyaliteit, vriendschap en instinct. De zandbak zou speelsheid kunnen vertegenwoordigen. De aanwezigheid van verschillende hondjes in de zandbak kan wijzen op verschillende aspecten van jezelf of van relaties die je hebt.

Het wegdoen van je hondje in de droom kan staan voor het verwaarlozen of negeren van een belangrijk deel van jezelf of van iets dat je dierbaar is. De intense emoties die je voelt wanneer je je hondje ziet en zijn reactie op jouw aanwezigheid suggereren dat er mogelijk gevoelens van spijt, verlies of verlangen zijn die je bezighouden.

Het roepen van "MAMA" kan wijzen op een verlangen naar troost, dat je behoefte hebt dat er iemand voor je zorgt of dat je verlangt naar een hereniging, mogelijk met betrekking tot jezelf of tot een aspect van je leven dat je hebt verwaarloosd of afgewezen.

Kortom, deze droom wijst op een innerlijk conflict of op onopgeloste emoties met betrekking tot een bepaalde verandering en/of zelfacceptatie.

Anja

Beste Frommeltje,

Allereerst wil ik benadrukken, dat ik Carla's uitleg van jouw droom heel mooi maar ook treffend vind. Ik zie er in ieder geval veel in. Ik heb dus slechts wat aanvullingen.

Het eerste wat bij mij naar boven kwam-puur en alleen mijn gevoel-is dat jij behoorlijk diepgaande en soms ook droevige ervaringen hebt (gehad), aangaande trouw, vriendschap en kameraadschap. Omdat jij in het echte leven NOOIT EN TE NIMMER je hondje zal wegdoen, acht ik het ook goed mogelijk dat jij (in het verleden?) onterecht beschuldigd bent van ontrouw aan vrienden. Hier ben je misschien zelfs wel letterlijk ziek van geweest (ziekenhuis). Hoe kon dit gebeuren?
Ik stuit dan nu weer op een citaat van Carla: het wegdoen van je hondje kan staan voor het negeren/verwaarlozen van een belangrijk deel van jezelf. Gaat dit in jouw geval ook op en zo ja, is dit er misschien de oorzaak van dat je nare ervaringen hebt (gehad) op dit vlak?

Als ik de rest van jouw droom zo eens nader beschouw; Ziekenhuis, een afdeling waar zwangere vrouwen liggen, het onbekende meisje wat naar de derde verdieping gaat en jij naar de begane grond (0), dan bij een soort van station terecht komen als je uitstapt.......
Dit alles geeft mij de indruk, dat je een bewustwordingsproces in gaat (afdeling 0, begane grond), waarin je er meer en meer achter komt wat jou voedt (zwangere vrouwen, aanstaande moeders die graag voeden). Met voeding bedoel ik zeer zeker niet alleen eten maar ook wat jou geestelijk, emotioneel en praktisch voedt. Jij lijkt hier zeer gevoelig voor te zijn (zie ook die muur bij die hondjes).
Ik krijg het gevoel dat hierin (ook in het verleden?) iets niet helemaal goed is gegaan.

Het roepen van MAMA geeft mij ook het gevoel dat je al van kind af aan iets emotioneels of praktisch tekort gekomen bent en dit nu alsnog probeert te krijgen. Weet even niet zo goed wat, dit is het enige wat er nu bij mij binnen komt.

ANJA

frommeltje

Hoi Carla en Anja,

Heel erg bedankt alletwee voor jullie uitgebreide uitleg.
Het is wel duidelijk dat ik nog flink wat te doen heb. Ik heb eigenlijk van jongs af aan nooit geleerd hoe ik met emoties moet omgaan, emoties werden eigenlijk altijd maar weggewuifd en er werd niet over gesproken.
Maar als je alles maar wegstopt dan moet het toch op een vervelende manier, in deze droom, duidelijk gemaakt worden dat ik er toch iets mee moet. Die muur moet ik wegbreken, die om me heen zit.
Blijft moeilijke kost, maar toch heel fijn dat jullie me hier alweer een stukje mee geholpen hebben.
Heel erg bedankt, groetjes Frommeltje :) .

Carla

Ja, het is moeilijke kost. Maar dat is het leuke van dromen, ze helpen ons wel op weg!

Anja

Ik wens je heel veel sterkte Frommeltje

frommeltje