uitvallende tanden!!!

Gestart door miranda, oktober 11, 2004, 01:03:57 AM

Ricca

Hallo Karolein,

Als er iemand gaat overlijden met wie je een sterke emotionele band hebt, kan dat in een droom aangekondigd worden, maar niet door uitvallende tanden. Dit soort oppervlakkige droomuitleg, alsof dromen een betekenis hebben die los van je eigen innerlijk staat, kom ik helaas nog vaak tegen, maar ik heb daar echt bezwaar tegen. Het maakt mensen nodeloos ongerust. De betekenis van een droom moet navoelbaar zijn. Het heeft geen zin dromenboeken e.d. na te praten, als je zelf de betekenis niet kunt navoelen. Pathetische betekenissen als: "De tand des tijds... knaagt aan het leven", ik moet er niets van hebben.

De mond is een zeer peroonlijk en intiem gebied en dromen over uitvallende tanden hebben daarom altijd met de dromer zelf te maken. Die droom van jouw man ging echt over hemzelf. Stel je niet tevreden met een verklaring die totaal niet voor de hand ligt. Kwam je man bijvoorbeeld vaak bij zijn oude, zieke meter op bezoek? Hield haar gezondheidstoestand hem sterk bezig? Was hij hevig ontdaan door haar overlijden? Zo niet, waarom zou hij dan voorkennis van het overlijden krijgen? Als ons voorkennis wordt gegeven is dat om voor ons de schok van het overlijden te verzachten, om sterk te kunnen zijn of om hulp te kunnen bieden aan de stervende. De aankondiging komt dan bijvoorbeeld in de vorm van een beeld van de a.s. overledene, vergezeld van enkele bijzondere symbolen of in de vorm van een begrijpelijke boodschap waarvan je je niet hoeft af te vragen wat het betekent, maar alleen of het wel of niet waar is. Wat heb je eraan als je zou weten dat er iemand zal overlijden, maar je weet niet wie? Helemaal niets. En dromen hebben juist altijd zin. Dus bekijk de droom van je man nog maar eens opnieuw, en dan in relatie tot wat er op dat moment werkelijk speelde in zijn leven.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Nog even over uitvallende tanden in het algemeen.
De mond is - in letterlijke en figuurlijke zin - een veelzeggend lichaamsdeel. Het is via de mond dat we ons door taal uiten. Maar de mond spreekt ook zonder taal - zowel in dromen als in het dagelijkse leven. Of het nu woorden zijn, een lach of een grimas, een geeuw of een schreeuw, de mond laat het intiemste van onszelf zien.

Eerder schreef ik al dat gangbare uitdrukkingen zoals 'je tanden laten zien', 'je tanden ergens inzetten', 'van je afbijten', 'iets voor je kiezen krijgen', 'iets kunnen behappen', 'tanden op elkaar', 'zich verbijten', 'even doorbijten', 'je tanden ergens op stukbijten' enz. enz. laten zien wat de waarde is die het gebit in het onderbewuste heeft. Tanden en kiezen zijn instrumenten van agressie (in positieve zin). Je kunt er al dan niet succesvol mee voor jezelf opkomen.

Tandeloosheid van de bovenkaak kan zowel in dromen als in werkelijkheid wijzen op problemen met betrekking tot het uiten van wensen en verlangens. Tandeloosheid van de onderkaak kan wijzen op de moeite of het onvermogen om de eigen verlangens en wensen te realiseren.
Als alleen rechts of links tanden ontbreken of uitvallen (of aangetast zijn), correspondeert
- rechtsboven met de moeite je eigen plaats in het leven te vinden,
- linksboven met de moeite het verlangen naar werkelijk zijn te verwezenlijken,
- rechtsonder met het probleem het eigen leven concreet vorm te geven,
- linksonder met het gebrek aan affectieve erkenning door familie en gezin.

Er is zelfs aan elke afzonderlijke tand of kies een diepgaande symbolische betekenis te geven. Het voert te ver om dat hier voor alle 32 tanden en kiezen uit de doeken te doen. Een heel leuk en overtuigend boekje hierover is "Als tanden konden kiezen" van kaakchirurge en acupuncturiste Michèle Caffin (ISBN 90 202 0138 7). Maar als iemand de betekenis van één of enkele tanden wil weten, wil ik dat wel opzoeken. (Weet je bijvoorbeeld nog precies welke tand het was die ronddraaide, Janice?)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

snowdrop

Hallo Ricca,
Ik heb een tijdje geleden gedroomd dat een tand linksboven, namelijk die naast de hoektand, uitviel. (In werkelijkheid zit de corresponderende tand aan de rechterkant nogal los.) Het rare in die droom was dat ik wist dat die tand eruit was, maar dat ik op die plaats met mijn tong geen gat kon voelen. Ben benieuwd of je een verklaring hebt? Liefs, Snowdrop.

janice

het was een snij of hoektand en ik weet eigelijk niet meer pziez of het nou aan de linker of rechterkant zat maar het zat boven in gezellig rondjes te draaien om z'n as.
Intuitie is verstand dat haast heeft

huntres

ik heb eens gedroomd dat mijn tand (tijdens het wisselen gewoon hoor) uit viel, achter mijn bed. de volgende dag was mijn tand ook daadwerkelijk weg, maar ik was te ongelovig in mijn droom dat ik eerst over al behalve achter mijn bed was gaan kijken.

uiteindelijk dus toch maar 8er me bed gaan kijken, en daar lag die dus ook. ik kan mij verder niet herinneren dat er iemand kort daarna is dood gegaan...

Ricca

Hallo Snowdrop,

De zijtand (laterale snijtand) zegt iets over je houding t.o.v. datgene waar de naastliggende voortand (centrale snijtand) voor staat.

De voortand linksboven heeft te maken met je moeder en/of met je anima (het vrouwelijke in jezelf). Dus de zijtand linksboven zegt iets over hoe je staat t.o.v. je moeder of t.o.v. je eigen vrouwelijke kant. Omdat de hele bovenkaak met het uiten van wensen en verlangens te maken heeft, en linksboven betrekking heeft op het ZIJN, zou het uitvallen van de linker zijtand er bijvoorbeeld op kunnen wijzen dat je in de relatie met je moeder jezelf wegcijfert, je eigen verlangens en behoeften naar de achtergrond laat verdwijnen, of dat je moeite hebt contact te maken met je innerlijke vrouwelijke kracht (intuïtie). Er zijn ook nog wel andere invullingen te bedenken. In tarottermen: onzekerheid in verband met de Keizerin en/of de Hogepriesteres.

Omdat het een droom was, kan het beeld van de uitgevallen tand op een incidentele gebeurtenis betrekking hebben (hoeft niet). Je zou dat misschien aan de rest van de droom kunnen zien. Zou de tand in werkelijkheid uitgevallen (afgebroken, getrokken, aangetast) zijn, dan wijst dat op een kwestie die langduriger speelt.

De voortand rechtsboven heeft met je vader en/of met je animus (het mannelijke in jezelf) te maken. Het loszitten van de zijtand rechtsboven (de kant van het DOEN) kan erop wijzen dat je moeite hebt de mannelijke energie te 'behappen', bijvoorbeeld moeite met krachtdadig optreden of risico's nemen om je wensen te vervullen. Of moeite met het ondersteunen of tot uitdrukking brengen van je vrouwelijke kracht (is het nog te volgen?) - en dit laatste sluit aan bij het uitvallen van die linker zijtand.

Het was niet alleen een kwestie van opzoeken in het boekje, merkte ik al doende, ik moest er toch nog zelf een draai aan geven. Het is nog erg nieuw voor me, dit duiden van de afzonderlijke tanden, en ik ben benieuwd of je er iets in herkent. Zeg me ook gerust als het nergens op slaat!

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Djeezes

Wouw, da's allemaal heel diep,
ik wist reeds dat er achter de kaarten veel mystieke gegevens zaten, maar dat zelf symbolen als uitvallende tanden in een droom zo'n betekenis konden hebben, da's nieuw,
Ik heb nog heeeeel veeeeeeel te leren duidelijk.. ma we doen ons best en leren alle dagen lekker bij   :)

You really gotta love this forum héé  ;)

dank aan iedereen die me steeds weer weten te boeien.
Djeezeke

Ps: de droomtruuk doet het nog steeds niet bij me, op al die tijd heb ik er nog maar slechts 2 weten te onthouden bij het wakker worden ...  :-\

palomino

Lieve Ricca,
Wat een interessante informatie zeg... :)
Ik ben sinds vier weken onder behandeling bij onze (lieve) tandarts om mijn hele linker bovenkaak te laten restaureren..aanvankelijk zouden het drie kronen moeten worden maar nu worden het gelukkig drie inlays wat inhoudt dat de voorste wandjes behouden worden en er een porseleinen
inlay aan vast wordt gemaakt... :)
Wat me pas duidelijk is geworden sinds dit aan de orde is ,is dat ik altijd voornamelijk heb gekauwd met mijn linker kaak(na even herkauwen... ;D) en dus mijn rechterkaak aan zienlijk minder heb belast...en dit is met name interessant  m.i. omdat ik eigenlijk vanaf mijn achtste jaar alleen met mijn moeder ben geweest  omdat mijn vader toen kwam te overlijden...En van daaruit gezien het hele gedoe met de vrouwelijke kant...
Liefs Palo

Ricca

Hallo Palomino,

Dan zal ik maar even het rijtje linksboven langsgaan (van voor naar achter):

* hoektand linksboven: zegt iets over de manier waarop je innerlijk omgaat met veranderingen
* voorste valse kies linksboven: houdt verband met de verlangens van je gevoelige, affectieve, innerlijke kant
* achterste valse kies linksboven: een speciale kies die verbonden is met karma -  je talenten en neigingen liggen in deze kies opgeslagen als aangeboren, ontwaakte of sluimerende gaven - deze kies is a.h.w. je handtekening
* 1e ware kies linksboven: zegt iets over het gevoel er te mogen zijn / het gevoel van bevoegdheid bij het innemen van de plaats of ruimte die je krachtens je geboorte toekomt
* 2e ware kies linksboven: zegt iets over je affectieve relaties met anderen - weerspiegelt al dan niet de harmonie in je gevoelsrelaties. Als er in een relatie bijvoorbeeld sprake is van teleurstelling m.b.t. de houding van de ander, van wie je iets anders had verwacht en gehoopt, kan dat conflict zich vertalen naar de aantasting van deze kies.
* verstandskies linksboven: houdt verband met de angt om afgewezen te worden.

Niet alleen de conditie van de tanden en kiezen zegt iets, maar ook hun stand. Staan ze bijvoorbeeld iets vooruit of wijken ze juist terug (door een beugel of andere vormen van gebitsregulatie gaat veel informatie verloren!)

Ik bekijk op dit moment bij iedereen in mijn omgeving de middelste voortanden boven (de Theo & Thea-tandjes ;D): het mannelijke en vrouwelijke archetype. En vooral hoe die twee ten opzichte van elkaar staan. Als bijvoorbeeld de ene iets over de andere ligt, laat dat zien welke ouder de meeste invloed op je had/heeft of welke kant van jezelf overheerst. Staat een van die tanden iets naar binnen, dan is de positie van de betreffende ouder van minder belang. Een diastema (spleetje tussen de tanden) zou wijzen op de afstand die je voelt tussen jezelf en je ouders. Ik heb dit laatste nog niet kunnen checken (ken niemand met een diastema :().

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

Lieve Ricca,

Bedankt voor dit kieskeurige lijstje... ;D Als ik het zo lees dan ben ik blij dat toch in ieder geval mijn voorste wandjes kunnen worden behouden...Op mijn 22e zijn echter wel al mijn verstandskiezen verwijderd  :-\...Mijn voortanden en eigenlijk alle tanden staan wel recht...zonder beugeltje... :)

En over dat spleetje tussen de voortanden...Rob de Nijs... :P
Liefs,
Palo

Djeezes

Hey Ricca lief,,

als voorbeeld en een persoon die je zeker meer dan behulpzaam zal zijn (t'is ne politieker) neem je best eens contact op met Verhofstadt Guy, die heeft een reusachtig diastema
Je hebt er waarschijnlijk reeds meer dan eens van gehoord (Premier van België)

T'is maar een suggestie hé  ;)
djeezeke

snowdrop

Lieve Ricca,
Bedankt voor je uitleg. Ik heb er een tijdje op lopen 'kauwen', en het zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben dat ik moeite heb contact te maken met mijn vrouwelijke kant. Maar dat is eerder een kwestie van niet goed in mijn lichaam zitten; ik heb het idee dat die innerlijke vrouwelijke kracht, die intuïtie, zich de laatste jaren wel aan het ontwikkelen is. Ik heb me altijd ongemakkelijk gevoeld als het gaat om sommige aspecten van het vrouw-zijn, en wist evenmin goed raad met het mannelijke aspect in de buitenwereld. Het klopt dus wel dat ik die mannelijke energie niet kan 'behappen', én dat ik geen kans zie mijn vrouwelijke kant door de mannelijke energie ondersteund te weten. Heb ook jarenlang voornamelijk 'in mijn hoofd' geleefd. Mijn ouders zijn overigens allebei al overleden; mijn vader meer dan twintig jaar geleden, mijn moeder twee jaar terug, op hoge leeftijd. Ik had een goede verstandhouding met haar, gelijkwaardig, in die zin dat ik niet het gevoel had haar goedkeuring nodig te hebben. Had de laatste jaren het idee dat we elkaar ook beter begrepen; vroeger dacht ik dat ik veel meer had van mijn vader dan van haar. In de laatste jaren ben ik ook haar kracht steeds meer gaan bewonderen. Helaas is dit een droomflard zonder verdere context, maar ik vind het toch heel frappant dat jij hier nog zoveel zinnigs uit weet te halen. Je bent echt heel goed; bedankt  :-* Ik lees jouw uitleg van de dromen op dit forum sowieso altijd met veel belangstelling. Liefs, Snowdrop.

Miranda24

hallooo

nou ik heb vannacht dus ook een droom gehad over uitvallende tanden...
Beetje rare droom ,ging geloof ik wat door elkaar heen ...
Ik was met een paar mensen weg, heel gezellig,
maar raakte ze toen op een gegeven moment kwijt,
kon ze niet meer vinden.
Toen voelde ik aan mijn linkervoortand, en die zat los, en die kon ik op een gegeven moment helemeel met wortel en al eruit halen , zag er niet uit.
En toen raakten al mijn boventanden los en had ik ze allemaal in mijn hand.
Ging toen naar een bepaald huis toe, waar vrouwen woonde die spreuken konden uitvoeren . Dus dacht daar ga ik heen.
Had het huis gevonden , maar kon geen kant op....
Heb bij het huis gewacht tot het morgen was.
Alles was veranderd, de stad leek verlaten en allemaal rare wezens liepen er rond, verjaagten alle mensen die er woonde..
En op het laatst had ik mijn tanden weer terug en kon ik de lose tanden nergens meer vinden..... ???
Werd wakker vanmorgen en had echt zoiets van RAAAAAAAAR...
Is dit ook zoiets van een nieuwe fase ingaan?

liefs Miranda

Ricca

Lieve Miranda,

Deze droom gaat over je spirituele ontwikkeling en wat daarvoor nodig is.
Dat je op een gegeven moment al je boventanden kwijt bent, wijst op een fase van onzekerheid of machteloosheid met betrekking tot iets wat je graag wilt. Je gaat naar een huis waar 'vrouwen wonen die spreuken uitvoeren'. Dit doet mij denken aan magische krachten of paranormale wijsheid. Iets op het gebied van de Hogepriesteres uit te tarot. En dit komt overeen met de linkervoortand, het vrouwelijke archetype...

Dat je die hogepriesteres-achtige vrouwen wilt ontmoeten betekent dat je wilt kennismaken met je hogere zelf (het huis waar die vrouwen wonen), maar ook het gevoel hebt dat je daarbij hulp nodig hebt (het uitvallen van die linkervoortand is een teken van machteloosheid op dit gebied). Alsof je alleen tot diepere kennis kunt komen door eerst een lerares te ontmoeten... Bij het huis kun je geen kant op en je wacht geduldig tot het morgen is... Je begint te beseffen dat er bij spirituele ontwikkeling soms niets anders op zit dan te wachten tot de tijd er rijp voor is. Of tot de tijd rijp is voor de volgende stap. Je kunt het niet overhaasten.

De droom begint ermee dat je een paar mensen, met wie je het heel gezellig hebt, kwijtraakt (de verhuizing van Tez?). Dat klinkt een beetje eenzaam. Spirituele ontwikkeling is inderdaad een eenzame bezigheid, maar hoeft helemaal geen reden te zijn om alleen te zijn. Nadat je een nacht bij dat huis gewacht hebt, lijkt alles veranderd: de stad is verlaten, er lopen rare wezens rond die de mensen verjagen... Waarschijnlijk is dit de eigenlijke boodschap van de droom: werk eerst aan je contacten met andere mensen. Zorg dat je jezelf niet vervreemdt van je omgeving, van de mensen om je heen. Dan kan je spirituele ontwikkeling ook weer verder gaan.

De fase waar je nu in zit is een tijdelijke fase, want op het eind van de droom heb je al je tanden weer terug. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

jane.d

Heb met veel plezier dit draadje doorgelezen. Niet omdat ik recent gedroomd heb over tanden, maar omdat ik in mijn 'wakkere' leven hier wel erg vaak mee bezig ben.

Vroeg mij af of er ook betekenissen kleven aan de stand van de ondertanden?