Rekenmethode Pars Fortuna Catharinaweb?

Gestart door Marlies, mei 03, 2023, 18:42:14 PM

Marlies

Hallo allemaal, Ik ben Marlies en sinds een half jaar bestudeer ik Astrologie.

Kan iemand me vertellen waarom bij het berekenen van de Pars Fortuna en het gebruik van het Catharinaweb er een verschil is ten opzichte van de schuifmethode als de zon en maan in de huizen 1 t/m 6 staan?
Bijv. Bij een geboortehoroscoop en de zon in de huizen 7 t/m 12 geeft zowel bij de schuifmethode als het Catharinaweb een Pars Fortuna ergens in de huizen 7 t/m 12. Echter, staat de zon in Huis 2 en Maan in Huis 5, dan geeft de schuifmethode een Pars Fortuna in Huis 3 en bij berekening door het Catharinaweb in Huis 9 (lijkt op Pars Daimon). Welke rekenmethode gebruikt het Catharinaweb?
Of is er ergens een regel dat de pars altijd in het bewuste deel (Huizen 7 t/m 12) van de horoscoop moeten staan? Zo ja, wat is die regel?
Graag jullie hulp.
Hartelijke Groet Marlies

Carla

Hallo Marlies,

Allereerst van harte welkom.

Ik kan je zo niet zeggen hoe de berekening precies plaatsvindt, dat gebeurt met een astrologisch programma, en de uitkomst is vergelijkbaar met wat je te zien krijgt op astro.com wanneer je een gewone horoscooptekening laat maken. Ook vwb het gelukspunt. Ik ken zelf de schuifmethode niet..

Marlies

Hallo Carla, de schuifmethode bestaat hieruit dat de kortste afstand van Zon naar Ascendant berekend wordt. En dat de berekende afstand vervolgens vanaf de maan in dezelfde richting (als van Zon naar ASC) genomen wordt. Resultaat is plaats van de Pars Fortuna. Hoger Marlies

Marlies

De schuifmethode staat in mijn studiemateriaal en in het boek van Willem Simmers Klassieke Astrologie voor de moderne astroloog blz 184 en 185.
Punt is dat ik verschillende uitkomsten krijg schuifmethode t.o.v. o.a. Het Catharinaweb. Waarom??

Carla

Ik denk omdat er nou eenmaal diverse manieren zijn om een tekening en berekening te maken en om dat te interpreteren.

Volgens mij was de klassieke manier trouwens gelukspunt = ascendant + maan - zon oid en kwam de ascendant daar helemaal niet bij kijken... Maar ik weet het ook niet zeker. Ik kan je helaas echt geen antwoord geven op je vraag, behalve dan dat het op onze site blijkbaar op dezelfde manier wordt berekend als op astro.com

Marlies