Functioneringsgesprek gecanceld

Gestart door Anja, juni 23, 2022, 22:52:11 PM

Anja

Afgelopen maandagmiddag belde het hoofd van personeelszaken mij op. Hij wilde een afspraak met mij maken voor een online functioneringsgesprek. Ik reageerde enigszins verbaasd omdat ik dacht dat het voor zo'n gesprek mijn tijd nog niet was.
Desalniettemin stemde ik zonder morren met het gesprek in. Waarna ik niet veel later per mail de bevestiging van de afspraak ontving. Naar aanleiding van deze mail kreeg ik toch de indruk dat het hier niet alleen om zo'n functioneringsgesprek gaat. Ik kreeg het idee dat ze meer over het bedrijf zelf wilde weten dan over de klanten en hoe zowel ik als zij vinden dat ik met hen omga.

Wat schetst mijn verbazing: twee dagen later (afgelopen woensdag dus) werd ik eind middag wederom door datzelfde hoofd personeelszaken gebeld.
Er vindt GEEN functioneringsgesprek plaats, de afspraak is gecanceld.  ??? Hij kon niet zeggen wat daar de aanleiding van is want hij wist het ook niet....zegt hij!!

Toen heb ik er toch maar eens een kaartje op getrokken met de vraag wat de reden voor deze annulering is. Ik trek:-

-De HOGEPRIESTER

Deze kaart geeft voor mij aan dat mijn werkgever een groot vertrouwen in mij heeft. Ik kom serieus en eerlijk over. Dit lijkt mij de reden voor die uiteindelijke annulering te zijn. Zoiets van dat gesprek voeren we maar niet met haar want daar is ze (qua karakter??) te goed voor of zoiets.

ANJA

Carla

Anja

Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit ook heel raar vind.

Ik heb het vage idee dat het weleens kan zijn dat het hier in wezen niet om een functioneringsgesprek draait maar om een of andere controle van het bedrijf. En dat ze gedacht hebben dat doen we Anja niet aan (vraag blijft wat ze dan kunnen doen) of dat ze gedacht hebben die is te eerlijk of zo.

Want met de Hogepriester heb ik niet het idee dat ze slecht tegenover me staan: integendeel!

Carla

Misschien kom je er in de toekomst nog weleens achter.

Anja

Ik had in ieder geval het idee dat ik niet al te veel moest doorvragen naar het hoe en waarom van deze cancel! Ik had sterk het idee dat dit mogelijk als doordrammen opgevat zou kunnen worden dus zei ik verder maar niks.

Het rare is dat de man in kwestie ook niets wist van mijn functioneringsgesprek van krap een jaar geleden.

Ik kom er nog wel achter.

ANJA

Anja

Ik heb hier tijdens dit weekend natuurlijk zo nu en dan eens over nagedacht. Ik heb wel een idee wat mogelijk de reden kan zijn van deze canceling.

Dit gewezen aankomend gesprek was niet alleen om te peilen wat er speelt in het bedrijf. Het was ook bedoeld-vermoed ik-om medewerkers op een bepaalde manier te pushen. En dat ze bij benadering gedacht hebben van goh, dat zullen we bij Anja maar niet doen want dan gaat ze bij ons weg of zo. Of dan gaat ze moeilijk doen of zoiets dergelijks.

Nogmaals: ik weet het niet zeker, puur mijn vermoedens gaan daar naar uit.

Carla

Met collega's van jou worden momenteel wel functioneringsgesprekken gehouden?

Anja

Volgens een van mijn collega's wel

Anja

Wat het misschien (ook) kan zijn

Twee dagen voordat ik werd gebeld voor dat functioneringsgesprek, kregen alle collega's per mail een enquête. Het was eigenlijk een medewerker tevredenheidsonderzoek, anoniem natuurlijk ;D Dit laatste met een lach vermeld want enkele open vragen beantwoorden en ze kunnen je aardig traceren.

Ik die enquête dus ingevuld. Het enige wat ik als minpunt daarin heb aangekaart, is het slecht functioneren van onze administratie, ook waarom ik dat vind. Uiteindelijk heb ik ze als eindresultaat een 8 gegeven met de opmerking erbij dat het anders een 9 geweest zou zijn.

Nu komt het (bij benadering)!
Even alles op een rijtje. De ene dag een mail of wij willen meedoen aan dat medewerker tevredenheidsonderzoek. De andere dag gebeld en dat gesprek ingepland. Weer een dag later word ik gebeld met de mededeling dat dat gesprek niet doorgaat, ofwel geannuleerd wordt. En wat er vandaag weer bij komt:
Wij ontvangen allemaal weer een mail met het dringende verzoek om met dat onderzoek mee te doen. Vanwege het geringe aantal mensen dat hieraan heeft meegedaan is de beëindiging hiervan tot nader orde uitgesteld.
Aha! Een (zogenaamd) anonieme enquête invullen. Nu ik weet dat het aantal deelnemers hieraan zeer laag is, is de kans nu nog groter dat ze weten dat IK degene ben die kritiek heeft op het functioneren van de administratie. Plus dat we vandaag ook nog eens een mail krijgen met het verzoek om alle dossiers van onze cliënten na te kijken. Dit om te zien of die onze contracten wel getekend hebben en nog een paar dingen. Dit terwijl de administratie dit hoort te doen.

Ik kan natuurlijk niks bewijzen, al helemaal niet met zekerheid stellen. Maar ik heb toch sterk het gevoel dat die annulering van dat gesprek met mijn commentaar op de administratie te maken heeft.

ANJA

Carla

Dat lijkt me geen gekke gedachte.
En toch ook mooi dat ze je feedback oppakken, al leggen ze de uitvoering niet bij de juiste afdeling  :)

Anja

Hoi Carla,

Het wordt nog mysterieuzer :D

Vanmiddag kreeg ik rond 13.30 alsnog bericht dat ik om 14.00 uur een functioneringsgesprek heb ??? en wel van diezelfde man die dat gesprek op zijn verzoek geannuleerd heeft! Ik dacht bij mezelf nu ga ik eens niet online, kijken wat er dan gebeurt. Er gebeurde helemaal niets, geen enkele reactie zelfs!!
Ik heb hem begin deze avond even een vriendelijke mail gestuurd onder het kopje Functioneringsgesprek geannuleerd. Dat het mij hoogst verbaasde vanwege het bovengenoemde feit, dat ik vanmiddag op de valreep nog een bericht krijg dat ik dat gesprek heb. Omdat dit bericht op de valreep kwam, heb ik hiermee geen rekening gehouden met mijn afspraken dus zat ik om die tijd lekker te genieten op een terras. Vanwege de privacy gevoelige informatie wat tijdens zo'n gesprek ter tafel kan komen, heb ik op deze onverwachte oproep maar niet gereageerd.

Mocht je alsnog behoefte hebben aan een functioneringsgesprek, dan stel ik voor dat we volgende week donderdagmiddag om 14.00 uur alsnog met elkaar online in gesprek gaan.
Als ik hierop geen reactie krijg dan ga ik er vanuit dat een gesprek voeren van jullie kant niet nodig geacht wordt.

Ik vind het op zich ook heel goed dat ze mijn feedback oppakken! Nu maar wachten wat hun reactie zal zijn, of er een reactie komt. Ik heb mijn bereidheid om met elkaar in gesprek te gaan getoond.

ANJA

Carla

Nou, ik ben ook benieuwd wat je voor reactie zult krijgen!   :)

Anja

:D Ik ook! Ik hou je op de hoogte!

Anja

Vandaag een reactie op mijn mail gehad. Kort maar krachtig:

*Anja,

Ik heb je geschreven dat wat mij betreft het functioneringsgesprek gecanceld is. Dat bericht was slechts een automatische iets.

Groet,

Leidinggevende.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar het komt op mij nogal kortaf over. Of ze ineens ergens om in paniek zijn of zo. Eerst lijkt indirect mijn mening gevraagd te worden en daarna het liefst niet meer.

ANJA

Anja

Nee, dit is een goeie!! Wat ik nu toch weer meemaak aangaande mijn werk!

Iedereen heeft zo rond 20.10 een mail gekregen! Wij worden dringend verzocht om in onze agenda te kijken of en wanneer we extra diensten kunnen draaien. Want...schrijft de directie: er komen iedere dag nieuwe klanten bij ons binnen die anders niet door ons geholpen kunnen worden.

Half april dit jaar hebben we ook allemaal al een mail gehad met de mededeling dat er steeds nieuwe klanten binnen komen en zij hierom nieuwe collega's zoeken. En....vandaag!

In de mail van vandaag  wordt eerst dringend verzocht om je beschikbaar te stellen voor extra diensten. EN wordt er even dringend verzocht om nieuwe collega's aan te dragen. Om te lachen:
-Collega's die nieuw bij ons komen moeten zelf ook nieuwe mensen kunnen aandragen! Haha, ze kunnen nu dus al geen personeel krijgen en de nieuwen moeten nieuwen meenemen? Plus dat het aantal dagen en tijden flexibel ingedeeld moeten worden! Haha, die weinige collega's die je kunt krijgen ga je een beetje sommeren???

Dit alles terwijl ik regelmatig op middagen vrij ben als een vaste klant van mij uitvalt en ik geen vervangend werk krijg?? Sorry hoor maar ergens klopt er hier iets niet. Ik werk genoeg en laat me dus absoluut niet pushen, zeker niet nu het hier ook nog eens om een no-reply bericht gaat.

ANJA