Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE ZEGEWAGEN

Gestart door Ricca, september 29, 2004, 17:56:08 PM

Ricca



De Zegewagen heeft betrekking op een uiterlijke zege of overwinning. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: in het kader van de Grote Arcana zien we hier het ego, de uiterlijke persoonlijkheid, dat deel van onze geest, waarmee wij functioneren in de stoffelijke wereld en dat zich met alle concrete en praktische zaken van het wereldse leven bezighoudt.

De kaart is geïnspireerd op de triomftochten in het oude Rome, waarbij een zegevierende held in zijn strijdwagen voorbijreed aan het volk om zich te laten toejuichen. De Wagen is opvallend hoekig en heeft ongeveer de vorm van twee op elkaar gestapelde kubussen. Dubbel aards... De held zit ingeklemd in deze vierkante bak, d.w.z. opgesloten in de aardse, uiterlijke werkelijkheid die hij tot een voertuig voor zichzelf heeft  gemaakt. De onderste helft van de wagen is een massieve steen. De wagenmenner rijst gewoon uit de steen op, alsof hij één is met de steen: het ego zit letterlijk vast in de stoffelijke wereld. De steen is een aardesymbool en vooral zéér zwaar: compleet het tegenovergestelde van de lichtvoetigheid van Matiging (kaart 14 = 2 x 7). De vier palen zijn de vier elementen en tevens de vier paradijszuilen, de zuilen waarop de hemel rust. De hemel wordt voorgesteld door de baldakijn met sterren. Het is echter niet de echte hemel, maar een hemeltje... Voor het ego is de hemel gewoon een onderdeel van de Wagen, d.w.z. het ego zoekt de zin van het leven in de stoffelijke wereld. De Wagen heeft 'gordijntjes' (de baldakijn) die de wagenmenner als een soort oogkleppen dicht kan doen om vooral niet verder dan de aardse werkelijkheid te hoeven kijken. Het vierkantje op zijn borst is eveneens een symbool van de stoffelijke wereld.

De Zegewagen is bespannen met twee sfinxen die ieder een andere kant op willen en daarom heeft de wagenmenner al zijn aandacht nodig voor het besturen van de Wagen. Het ego is altijd bang de omstandigheden in het leven niet in de hand te hebben en is daarom altijd op zoek naar controle. Het ego wil heersen (daarom draagt hij een kroon). Maar eigenlijk is het een illusie dat hij kan heersen, want hij heeft geen leidsels... De riem met sterrenbeelden om zijn heup is symbolisch voor de zonnevlecht, het 3e chakra, het centrum van de wil. Het ego vertrouwt op zijn sterke wil en op strijd om iets gedaan te krijgen, om te komen waar hij wil zijn. Dit is gebaseerd op de onderliggende veronderstelling dat het Universum tegen hem werkt en overwonnen moet worden. Maar als je je wil gebruikt alsof er een tegenwerkende kracht is, creëer je in feite tegenwerkende krachten waar ze niet waren...

De kaart roept dus het beeld op van een triomferende held die de fundamentele tegenstellingen van het leven (de twee sfinxen) eerder in bedwang houdt dan ze werkelijk te leiden of met elkaar te verzoenen. In tarotdecks waar de wagenmenner wél teugels in handen heeft, is volgens mij de essentie van de kaart gemist... :(
Dat het ego om te heersen anderen aan zijn doeleinden onderschikt moet maken, blijkt uit de afbeelding in de Tarot of the New Vision, waarop te zien is dat achter de Wagen twee slaven worden meegevoerd die met kettingen aan de Wagen vastzitten:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/WG_NV.jpg

In feite laat de Zegewagen een uiterlijk volwassen mens zien, iemand die een 'succesvol' leven leidt, door anderen wordt bewonderd en die helemaal opgaat in wat hij in de uiterlijke wereld tot stand heeft gebracht. M.a.w. de idealen van het ego zijn vervuld. Maar om dit nu een zege te noemen... De naam Zegewagen is eigenlijk misleidend. Om abstracte waarden geeft hij weinig en de zin van het leven zoekt hij in de materie. Het ego is zeer nuttig en zelfs noodzakelijk voor het leven in een stoffelijke wereld, maar is niet in staat om te oordelen over de diepere betekenis van het leven.  

De lucht is geel en dit is, net als bij de Magiër, de kleur van mentale activiteit, het denken. En net als de Magiër houdt de wagenmenner een magische staf in zijn rechterhand. Als deel van de bewuste geest heeft het ego het scheppend vermogen dat aan de héle bewuste geest eigen is. En het zijn helaas vaak vooral de gedachten van het ego die wereld scheppen die wij waarnemen: een beangstigende, liefdeloze, gevaarlijke, treurige, stompzinnige, gehaaste, vervuilde wereld waarin de mensen niet gelukkig zijn; een wereld vol rampen en ongelukken, hebzucht en geweld, onbegrip en pijn, een wereld zonder wijsheid; een weliswaar adembenemend mooie wereld, maar ook een wereld vol tegenstellingen, vol leugens en bedrog, een lawaaiige, onbegrijpelijke wereld, een wereld waarin niet echt naar elkaar geluisterd wordt, waarin geen rekening met elkaar wordt gehouden, waarin ieder voor zich bezig is, een wereld die geen zekerheden biedt, een wereld vol zorgen en verdriet. Dit is de wereld in de ogen van het ego...
Maar eigenlijk zijn het juist de gedachten van ons ego die zo'n gekkenwereld creëren. In deze zelfgeschapen wereld werpt het ego zich op als redder. En zijn devies is: strijd voeren... Toch is de wereld die het ego waarneemt niet de wérkelijke wereld. De werkelijke wereld is een liefdevolle wereld. Maar het ego weet dat niet...

Over de Zegewagen is zo veel te zeggen dat ik het maar in twee keer doe. Een andere keer meer over de symbolen die ik nog niet genoemd heb.

Liefs,
Ricca

From Ricca with Love

Vladimir

#1
De Zegewagen volgens Crowley & Osho:


De zegewagen heb ik al vaker vernoemd.
De zegewagen is eerst en vooral het naar aarde brengen van het spirituele in jezelf. Het verwezenlijken van je dromen, zeg maar. Daarom ook, is getal 7 een soort van universeel geluksgetal.

Het is tevens een kaart die getuigt van stuurmanskunst. Precies op de helft van de 4 (stabiliteit van de Keizer) en de 10 (dynamiek van het Rad van Fortuin). Dit zien we duidelijk terug in de kaart van Crowley: de 4 "trekpaarden". De 4 archetypen die de eigen kar voorttrekken.

Tevens het rad, dat hij voor zich draagt, op de borst. Alsof hij/zij wil zeggen: "kijk, dit zijn mijn dromen. Ik realiseer [me] deze nu". Op weg naar het Rad van Fortuin slaat hij die de Zegewagen trekt, een goed figuur..

Sunchild

#2
Graag het tweede deel  :D

Als ik nu zeg dat het mijn kaart is, wat zegt dat dan over mij ::)

Over mij of over mijn ego  ;D

mamamaris

Citaat van: Sunchild op november 23, 2005, 15:24:05 PM
Graag het tweede deel  :D

Als ik nu zeg dat het mijn kaart is, wat zegt dat dan over mij ::)

Over mij of over mijn ego  ;D

Hoi Sunchild,
De zegewagen is ook mijn kaart. Heb je (en andere geinteresseerden) zin om met mij van gedachten te wisselen? Of wacht je liever eerst deel 2 af. groetjes, Marisca

Ricca

Het is lang geleden dat ik deel 1 van de Zegewagen (Rider-Waite) schreef... De notities voor deel 2 moet ik ergens hebben, maar ben ze op het moment even kwijt. 8) Zal eens op zoek gaan. In de tussentijd eerst maar even de Zegewagen uit de Haindl tarot:

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/WG_HN.jpg

De held staat met losse handen bovenop de massieve kubus van de stoffelijke wereld. De kubus staat op een boot die zich met grote snelheid (de opspattende kleuren) voortbeweegt. Boot en schoepenraderen zijn rood, de kleur van het 1e chakra: hij is bezig te overleven in de stoffelijke wereld. En hoewel hij geen enkel houvast heeft, lukt het hem overeind te blijven. Dank zij zijn grote wilskracht (de kleur geel is de kleur van de plexus solaris, het centrum van de wil). Toch is hij in feite aan het slaapwandelen (hij is gekleed in een soort nachthemd). Waar het werkelijk om gaat in het leven, daarvan heeft hij geen idee. De witte kleur laat zien dat het ego op zich heel zuiver is, en nuttig en noodzakelijk... voor de praktische zaken in het leven. Maar het is niet in staat om het waarom en waartoe van de dingen te bevatten, de diepere zin van het leven te begrijpen. Eigenlijk wordt de figuur op de kaart voortgedreven door angst. Hij voelt de hete (oranje) adem van een beest in zijn nek. Het dier is een mythologisch dier en net als de sfinxen bij Rider-Waite een hybride: deels beer, deels wolf. Het staat voor zijn diepste angst, onnoembaar en onbeheerst. De angst om de controle te verliezen...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

eva044

Als ik het allemaal goed gedaan heb, is dit dus mijn jaarkaart voor 2006.... Of heb ik t nu helemaal verkeerd begrepen of loop ik in 2006 dus een beetje met mijn hoofd in de wolken en zie ik niet de "echte" waarheid??

Mijn jaarkaart voor 2005 was de geliefden, maar of mijn interpretatie daarvan was ook verkeerd, of er klopte niets van. Als 1 jaar slecht is geweest wat relaties betreft dan was het wel 2005.... :(

Kan iemand me dit uitleggen?

mamamaris

#6
Hoi Eva,
De Geliefden hoeft niet perse alleen voor de liefde te staan. Het geeft aan dat je met heel je hart en geheel vrijwillig een keus maakt. Dat kan zijn in de liefde, maar ook in je werk of voor een opdracht of voor de weg die je wilt inslaan. Het handelen vanuit liefde. Misschien dat je in topic "De Geliefden" wat meer wijsheid kunt vinden  :)

De Zegewagen, je jaarkaart voor 2006, is zo'n beetje de kaart van succes en overwinning, met name naar de buitenwereld (carriere-kaart). Het staat voor triomf, harmonie, begaafdheid, de situatie in de hand hebben en/of nemen, recht door zee.

't Is niet niks om zo'n kar te besturen, hij zal dan ook heel wat gepresteerd hebben. Het aanzien (van de strijder in de zegewagen), schept trouwens ook verwachtingen. Hij is nog niet aan het eind van zijn opdrachten. Er kan sprake zijn van tegenstrijdigheid of verwarring. Probeer duidelijk je koers te bepalen, bedenk dat de uitkomst je genoegen moet geven, je gelukkig moet maken.

De buitenwereld is belangrijk voor de zegewagen (het ego). Hij wil aan de juiste verwachtingen voldoen (denk aan ouders, leraren, werkgever e.d..) Er moet nagedacht worden. Hij wil er zeker van zijn dat de juiste dingen veranderd worden. Vooral ook niet met de wind meewaaien. De wil tot slagen is groot; hij neemt vaak het lot in eigen handen.

Op de kaart zie je een wagenmenner die zojuist lijkt te zijn aangekomen, de sfinxen liggen met de poten over elkaar (ze rusten?). Hij ziet er sterk uit. Niet iemand die zich zomaar aan de kant laat zetten. De wagenmenner presenteert zich zelfbewust ("hier ben ik!"). Het is de eerste stap naar bevrijding, naar de oplossing van het probleem.

In negatieve zin stelt het zelfoverschatting voor, en roekeloosheid (geestdrift), zelfverheerlijking, verlies van controle en grootheidswaan.

In de Russische tarot spreekt men ook wel van een Pyrrhusoverwinning: Pyrrhus was de koning van Epirus, die de Romeinen bij Heraclea en Asculum versloeg. Door die overwinning was zijn leger zodanig verzwakt dat hij niet meer tegen zijn overwonnen tegenstander opgewassen was. Een Pyrrusoverwinning is een schijnoverwinning

Er is nog zoveel meer te vertellen over de Zegewagen, met name over het ego-gedeelte. Maar zover ben ik zelf nog niet. Groetjes, Marisca

eva044

Citaat van: mamamaris op december 20, 2005, 09:36:39 AM
Hoi Eva,
Er is nog zoveel meer te vertellen over de Zegewagen, met name over het ego-gedeelte. Maar zover ben ik zelf nog niet. Groetjes, Marisca

He bedankt!
Het is dus mijn jaarkaart voor 2006, maar tevens ook mijn relatiekaart met mijn partner.... althans nu even niet :'( Ik hoop wel weer in 2006... Even pauze.....

Het is dus wel iets dat in 2006 voor mij gaat spelen, daarom zou ik het echt heel leuk vinden hier nog meer over te weten te komen. (of niet natuurlijk ;))

Zowel hij als ik zijn zeer geinteresseerd in Tarot en "gebruiken" het ook om voor onszelf "dingen" te zien... Eigenlijk meer ter bevestiging....

Als de Zegewagen dus onze relatiekaart is... hoe interpreteer ik dat dan. En hoe weet ik de positieve of negatieve onderdelen eruit te pakken?

Thanks

Forcess

...Mijn dagkaarten van de afgelopen 3 dagen waren achtereenvolgend: Staven Aas, Kracht (ook mijn persoonskaart) en nu dus de Zegewagen.
Ze geven duidelijk weer in welke levensfase ik nu zit en sluiten aan op de beslissing die ik zeer waarschijnlijk ga maken inzake mijn (nieuwe) carriere...
De in mijn ogen negatieve benadering van Ricca deed mij eerst een beetje schrikken, maar ik kan er eigenlijk ook wel weer iets mee, dus bedankt.

Lieve groet, Forcess

lucifall

#9
De Zegewagen in de Katha Upanishad (1500 v. Chr)

Know the Self as lord of the Chariot
The body as the chariot it self
The discriminating intellect as charioteer
And the Mind as reins
The senses, say the wise, are the horses;
Selfish desire are the roads they travel
When the Self is confused with the body
Mind, and senses, they point out, he seems
To enjoy pleasure and suffer sorrow (3:3)

De Katha Upanishad wordt ook Death as Teacher, Dood als leraar, genoemd.
Het is een filosofische Vedische tekst uit 1500 voor Christus en beschrijft de Zegewagen op een manier waarin ik de zegewagen van de tarot herken.
Uit de bovenstaande tekst herken ik ook veel van de afbeelding van zegewagen van Eliphas Levi, Waite, Thoth Tarot, en de Marseille.

“Know The Self as lord of the Chariot”
Ken Het Zelf als de Heer/Meester van de Zegewagen.
Het Zelf staat in de zegewagen, de jongeling houdt de staf van de Magier vast, welke het Zelf-bewustzijn representeert.
Hij toont een zekere uitdrukking, lijkt zelfverzekerd zijn reis naar het onbekende aan te vangen en met de zelfde zekerheid zijn veilige wereld achter zich te laten.
Ken U Zelve. Deze kennis stelt de mens in staat de Zegewagen te “mennen”.

“The body as the chariot it self”
Het lichaam als de Zegewagen Zelf.
Het fysieke lichaam wordt gezien, als de Zegewagen Zelf.
Het lichaam bestaat uit delen zonder enige vorm van bewustzijn van zichzelf.
Het lichaam leeft weliswaar, maar leeft pas werkelijk door de geest welke het bewoont. Het lichaam is niet alleen het voertuig van onze voorgaande karma’s, maar de belichaming ervan. Onze karma’s zijn geïncarneerd in het lichaam, meer dan het in het Zelf is.
De jongeling lijkt als het ware in eens stenen kubus te zijn gegoten.
Het Zelfbewustzijn gegoten in de Bewegende kubus.

“The discriminating intellect as Charioteer”
Het discriminerende intellect als Wagenmenner, wat zich manifesteert in de zwarte en witte sphinx welke allebei een andere kant op lijken te willen gaan.
Dit onderscheidende intellect heeft de zegewagen meegenomen vanuit de voorgaande kaart, de geliefden. Hier symboliseert de witte sphinx Adam en de Zwarte sphinx Eva.

“And the mind as reins”
Zijn Geest als teugels. De wagenmenner heeft geen leidsels nodig om te sphinxen te sturen.

“The senses, say the wise, are the horses”
De zintuigen, zeggen de wijzen, zijn de paarden.
De jongeling bestuurt deze met de geest, de zintuigen worden dus door de geest bestuurd, zoals de jongeling de Sphinxen lijkt te besturen.

“Selfish desire are the roads they travel”
Egoïstische verlangens zijn de wegen welke zij bewandelen.
De Witte en de Zwarte Sphinx lijken als personificatie van de zintuigen elk een eigen kant uit te willen. Hun eigen verlangens achterna, om zodoende te voldoen aan de wensen en verlangens van de verschillende zintuigen.


“When the Self is confused with the body
Mind, and senses, they point out, he seems
To enjoy pleasure and suffer sorrow”
Als Het zelf wordt verward met het lichaam
Geest, en zintuigen, wijzen zij erop,
dat hij plezier lijkt te krijgen en zorgen lijkt te moeten doorstaan.
Dit zou je kunnen zien als een verwijzing naar de wielen van de zegewagen.
Deze zelfde wielen verwijzen naar het Rad van Fortuin.
Het Rad van Fortuin welke ons voorspoed of tegenspoed brengen kan.

Swami Nirmalananda Giri leert ons:
“Weet dat het Zelf de berijder is, en het lichaam de zegewagen, dat het intellect de wagenmenner is en de Geest de teugels. Het eerste idee in dit vers behelst de complete in-actieve rol van het individuele zelf.(Atman) De andere ingrediënten in deze lijst zijn actief betrokken in “het leven” maar de atman staat absoluut achter elke activiteit, en is eigenlijk iemand die observeert. Dit komt doordat zijn natuur puur bewustzijn is-  en niets anders.


En verder...
Bij de Zegewagen in de RW - Tarot is het van belang dat de man géén teugels heeft en de sfinxen dus met andere krachten zal moeten mennen. Het gaat er in het leven niet om dat je 'de touwtjes in handen moet hebben' om verder te kunnen komen.
De sfinxen, wit en zwart, reprensenteren voor mij licht en duisternis, en yang en yin. Het is een eerste aanraking met de eenheid om deze tegengestelde krachten vooruit te krijgen zodat je een hogere fase bereikt. En dat al ons streven uiteindelijk naar eenheid voert lijkt me heel duidelijk. De eenheid van De Wereld, waarin de dans de levenskracht uitdrukt die onverwoestbaar is. 

Op de zegewagen staat een schild met een symbool erop.
Een schild, of wapen, kunnen we ook opvatten als de omheining. De betekenis van de letter Cheth, welke aan de zegewagen verbonden is. Deze omheining vinden we op de Zegewagen terug in de stenen muur van de stad, maar ook in de Kubus rond de jongeling, welke vast lijkt te zitten in de grijze kubus. Een Wapen, schild, omheint als het ware de betekenis van een bepaalde symboliek. Een schild, is overigens ook verbonden aan het sterrenbeeld kreeft, welke verbonden is aan de Zegewagen. Spreken  is verbonden aan Cancer, Kreeft.
Woorden omheinen ook een betekenis, immers.

De blauwe vleugels zie ik als de hogere aspiraties. Deze aspiraties staan onder invloed van de Maan, vandaar de blauwe kleur. Het beeld Kreeft wordt ook beheersd door de Maan, welke verbonden is aan de Kaart de Hogepriesteres. Maar Ook op de Kaart de Maan zien we een Rode Kreeft uit het water omhoog komen. De Vleugels staan bovenop de gele cirkel, welke de zon symboliseert, maar welke ook verwijst naar het zelfbewustzijn van de Magier. Het Rode symbool in het midden, is een Hindoe-symbool. De Lingam en de Yoni, Het mannelijke en het vrouwelijke verenigd.

Liefs Luus

Ricca

Het ooit beloofde vervolg :)

Het ego probeert elke situatie uit te buiten als lofzang op zichzelf om daarmee zijn twijfels te overwinnen. De versierselen van de Wagen en van de wagenmenner hebben datzelfde doel. Maar de baldakijn met sterren kan niet verhullen dat de Wagen een plafond heeft (een grens aan wat het ego aan inzicht kan bevatten). De lauwerkrans en de kroon op het hoofd kunnen niet verhullen dat de Wagen stilstaat... De grote gele wielen zijn een verwijzing naar het 3e chakra, de zonnevlecht, het centrum van de wil. De gevleugelde zon bevindt zich tussen de gele wielen d.w.z. op het niveau van de zonnevlecht: het bewustzijn van de wagenmenner is gefocust in het wilscentrum.

De twee manen op zijn schouder zijn in feite twee maskers. Het gezicht in de ene maan kijkt vredig en blij, het gezicht in de andere maan is vertrokken van verdriet en pijn of misschien wel boosheid. De maskers zijn Urim en Thummin, het 'heilige paar', de onderscheidingstekens en tevens orakelinstrumenten van sommige hogepriesters in het Oude Testament. De naam Urim (Hebr.) betekent licht of licht geven, de naam Thummim betekent heelheid of perfectie of onschuld. Aangenomen wordt wel dat het heilige paar werd gebruikt om in rechtszaken naar Gods oordeel te vragen, waarbij Urim licht moest werpen op de schuld van de beschuldigde en Thummim zijn onschuld moest aantonen. Ook werd het heilige paar gebruikt om naar de oorzaak van Gods ongenoegen te vragen (wat op zich al een vraag van het ego is, want God kent geen ongenoegen).

De manen op de schouders van de wagenmenner laten zien dat het ego gelooft in schuld en hecht aan een oordeel over schuld en onschuld. Maar vanwege het plafond zou hij er beter aan doen helemaal niet te oordelen, want hij is slechts in staat tot een oordeel naar ego-maatstaven en dat heeft niets met de diepere betekenis van de dingen te maken...
From Ricca with Love

hatsjepsoet

Daar kom ik weer. Ik heb de beschrijving van de zegewegen gelezen maar ik vind het zware kost. Hoe moet ik het vertalen naar het dagelijks leven? Ik had deze kaart als dagkaart maar vind hem moeilijk te interpreteren, wat zou het allemaal kunne betekenen?

Groetjes, H.

Beluae

*revives the topic*

Ik heb deze kaart nu een aantal keer gehad binnen een legging die betrekking had op gezondheid.
Maar ik weet niet goed hoe ik hem moet interpreteren op dit vlak.
Zegewagen v.s gezondheid.

In het boek wat ik heb staat onder andere:
Succes en vreugde worden beloofd en komen zonder uitzondering na zware inspanning (moeilijke periode en dan goed nieuws??) Maar daar tegenover wordt ook de "wat nu?" vraag gesteld (niet alles heeft een happy end) In de uitleg hier wordt er vooral gesproken over het ego  :-\

Tegenstrijdigheden als je het mij vraagt, maar misschien hebben jullie een idee?

Greetz!

Marit

ok Beluae, ik ben een beginner dus neem het niet te serieus, maar in mijn boek (Tarot - Cassandra Eason, goede uitleg van de betekenis, maar catharinaweb is veel uitgebreider :) en zegt ook waarom, KK legt ze met 11 kaarten) staat:

De Zegewagen geeft aan dat de wind uit een andere richting is gaan waaien en dat u in een richting wordt geduwd die u niet aanstaat.
Het is de kaart van verandering en uiteindelijke triomf, van 'de route kiezen' en veranderen in de door u gewenste richting. Het is geen gemakkelijke opgave om afstand te nemen van de vertrouwde wereld rn mss tegenstrijdige elementen in balans te moeten brengen. Het is van essentieel belang om de richting zodanig te kiezen, dat u niet over de bestemming hoeft te klagen. Dat is wat de Zegewagen behelst: het gebruik van uw eigen drijvende kracht om in beweging te komen.

En meer. Anyhow: mbt tot gezondheid zou ik denken dat dan mss een behandeling is/wordt voorgesteld waar jij je niet goed bij voelt of die niet de juiste is voor jou en dat je zelf stappen zal moeten ondernemen (geel = mentale kracht) zoals erover gaan lezen op het internet of een second opinion zoeken om te vinden welke behandeling dan wel goed voor jou is.

Ben je daar iets mee?

Developerone

Hallo beste mensen...
Ik ben zelf erg blij met de beschrijving van Lucifall uit de Katha Upanishad \O/
Erg verhelderend, dus om het te verduidelijken en delen:
Ik zie vergelijkingen tussen De Gehangene en De Zegewagen nu :D
Als in dat als je je afzondert/rust zoekt, de uiteindelijk bereikte vredige positie omschreven kan worden als de gehangene, wiegend in de wind :)
Het is misschien ook makkelijker om daar Spiritueel verhelderende momenten te beleven (de halo om zijn hoofd).
Maar niet iedereen zit in zo een rustig vaarwater, sommige mensen zijn druk in beweging (bezigheden projecten zaken b.v.)
Ik ben ook via Catharinaweb (Goldmund in muziek:D) de Bhagavad-Gita gaan lezen op Vedabase.net \O/

Arjuna, voor zover ik het prachtige verhaal begrijp ZELF een boogschutter OP een strijdwagen getrokken door paarden (Had ie Tarot kaarten gelegd was er vast een zegewagen in voorgekomen, maar dat is zo lastig leggen op die wagen)
Hij vraagt en krijgt een soort 'audientie' van een super persoonlijkheid van de schepper (Krishna).
Dit omdat alle motivatie hem in de schoenen zinkt als hij in het leger tegenover hem allemaal bekenden ziet, waaronder familie en schoonfamilie, allemaal mensen die hij niets dan goed wenst :S
En omdat hij zo oprecht en goed heeft geleefd volgens Krishna krijgt hij deze audientie dan ook.
Dit en wat volgt is de Bhagavad-Gita waarbij Arjuna een paar verhelderende vragen stelt waarmee hij weer vol overgave ten strijde kan trekken, zijn 'burnout' gaat de slag van de eeuw ook niet stoppen namelijk :D

Voor alle duidelijkheid Arjuna is dus niet zo een passieve figuur als De Gehangene maar daartegenover iemand die in het gekozen actieve pad zit (bewust of onbewust)
Zijn strijdwagen rolt letterlijk al de berg af zeg maar :)
Zo zie ik De Zegewagen vooral als een soort herinnering aan de magische constructie van het menselijk geheel (de onbeteugelde verlangens, onderscheidende geest e.d.)

Naar eer en geweten ingevuld ligt de route naar het doel soms uitgestippeld of wordt bewandeld, maar al klinkt dat laatste stukje wel mooi :D bij iedere legging is de kaart natuurlijk heel anders te interpreteren vooral in combinatie met andere kaarten...

Ik waag me ook nog eraan om dit erbij te vermelden: ik vind het hele banale 'toekomstkijken' met de kaarten een beetje jammer persoonlijk :S
Al kun je zeker die 'kant' op spieken om het zo te noemen...
Blijft alles naar mijn mening oorzaak en gevolg, alleen veel mysterieuzer dan je verzekeringspolis doet vermoeden hahaha :D
Zo is een risico dat een te enthousiast Tarot-omaatje bij warm kaarslicht een prachtroute uitstippelt wat wordt geinterpreteerd als DE TOEKOMST PUNT UIT. :(
Euh maar je moet die prins op zijn witte paard misschien wel aanspreken onder andere...
Dus blijf wel in het moment, in je flow zeg maar.

Ook bij vragen bij ziekte kan de kaart heel verwarrend werken dan :(
Ik zeg het maar want veel mensen stellen toch dit soort vragen allang aan de kaarten, hopelijk waaien ze vanzelf een keer langs Catharinaweb dan :)
Gelukkig is het westerse beeld van ziektes en heling zich overal aan het verbreden zie ik nu.
Behalve dit zijn er veel leukere dingen te doen/leren door te spiegelen met de kaarten vindt ik :)

Ik hoop ook wat te hebben toegevoegd aan De Zegewagen,
Veel Licht Iedereen: Developerone