Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Staven Koningin

Gestart door Djeezes, september 24, 2004, 23:21:45 PM

Djeezes

Hey fellow forumers  ;)

Vandaag trok ik de staven Koningin als dagkaart en voor mij (als nieuweling) is het trekken van dagkaarten een soort van ideaal leerprocess aan het worden om de kaarten te leren begrijpen.

Naarmate ik deze kaart goed bekeek kon ik de meeste van de symboliek wel goed thuisbrengen maar in eenders welke manier ik het bekijk, ik krijg de zwarte kat die waakt aan de voeten van onze koningin niet geplaatst
alle andere symbolen lijken me zo vreedzaam te zijn
2 dansende leeuwen boven haar hoofd, een zonnebloem die ze precies juist aan iemand wenst te geven,
een heel heldere blauwe lucht,

nog een raar iets aan deze kaart is het volgende:
de rechtervoet komt vanonder haar mantel en is rood/bruin van kleur
haar linkervoet daarentegen zit helemaal verstopt onder de mantel maar lijkt ook veel groter te zijn, -> mannenvoet ?

Verder wel een fijne kaart om te krijgen..

Djeezeke  

Ricca

Hallo Djeezeke,

Eerst maar even over die voeten. Het is haar linkervoet, die je ziet en de roodbruine kleur (aardekleur) laat zien dat zij goed geaard is, stevig met beide benen op de grond staat. Dat zie je trouwens ook wel aan haar hele houding. Van de rechtervoet is alleen het puntje zichtbaar tussen de staaf en de kat. Die plooi in het gewaad wordt dus niet veroorzaakt door een voet. Het is wel een merkwaardige plooi...

Voor de zwarte kat wordt in vrijwel ieder tarotboek een andere betekenis gegeven. Blijkbaar een moeilijk geval. ;D Daarom ben ik zo benieuwd wat de anderen in de kat zien. Of is dat geheim?? (aangezien er nog niemand gereageerd heeft)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

Schien heeft die kat iets met de intuitie van de koningin te maken.

Maar juist omdat er zoveel verschillende betekenissen aan die kat verbonden zijn zat ik ook braaf te wachten op een definitieve betekenis van een van de experts hier  :P  :)
Intuitie is verstand dat haast heeft

sharonl

hallo allemaal.
wat mij nog meer opvalt aan de kaart is dat de rechterkant (behalve de zonnebloem)  somberder is. de leeuw kijkt bang naar boven en de grond is grijswit. verder die merkwaardige plooi heeft de andere kant ook maar daar is hij wit. misschien is de kat wel een soort waakkat de koningin kijkt weg en de kat kijkt je recht aan en niet echt vriendelijk.

guerreiro da luz

Om even op de kat terug te komen...
Voor de oude Egyptenaren waren katten heilig.
De toenmalige Egyptenaren gingen er vanuit dat deze dieren een ziel hadden. Katten werden na hun dood gebalsemd en gemummificeerd. Hun graven werden zelfs voorzien van geschenken. Deze Egyptische cultus vond zijn oorsprong in de zwarte kat Bastet.
Zij gold als een van de belangrijkste godinnen. De godin van de vruchtbaarheid. Vanuit deze verering groeide geleidelijk aan een groot eerbetoon voor de kat in het algemeen. De uitlopers ervan zijn zelfs nu nog duidelijk zichtbaar. In bijna elk museum van Egyptische oudheden zal men de kat Bastet tegenkomen, met een diepzwarte tint die aan macht en zwarte magie herinnert.

Het zou niet de eerste Egyptische verwijzing zijn in de RW tarot. Kijk bijvoorbeeld naar de Egyptische hoofdtooi van de hogepriesteres...

Ricca

;D Niet om het een of ander, maar ik ga er ook van uit dat katten een ziel hebben. Andere dieren trouwens ook.
From Ricca with Love

guerreiro da luz

Daar ga ik ook vanuit... :)
Maar deze dieren werden niet als god beschouwt in de Egyptische beschaving. Zou het geen mogelijke betekenis kunnen zijn?
De vruchtbaarheid past toch perfect bij de staven?
(zie ook topic staven algemeen)

Ricca

Ik vond het volgende over de Egyptische kat/godin Bastet:

- Oorspronkelijk was ze een leeuw (Dit kan een verklaring zijn voor de leeuwen aan de zijkant van de troon. Deze leeuwen zijn géén verwijzing naar het sterrenbeeld Leeuw, want Staven Koningin correspondeert met Ram...)
- Ze werd voorgesteld als een kat (de kat op de kaart...) of als een vrouw met een kattenkop (de grijze mantel van Staven Koningin wordt bij elkaar gehouden door een sluiting in de vorm van een kattenkop...)
- Ze was een dochter van de zonnegod Ra (De zonnebloem staat voor de zon. De gele kleding heeft de kleur van zonneschijn... én van het 3e chakra of zonnevlecht, centrum van wilskracht en emotionele kracht)
- Ze was de godin van de vruchtbaarheid en van de geneugten van het leven: muziek, dans en seksueel genot (Dit past goed bij de Staven en vooral bij Staven Koningin: zij is de enige van de vier koninginnen die met gespreide benen zit, een teken van seksuele energie...)

Dat zijn alles bij elkaar wel érg veel overeenkomsten... :D

Verder zijn de leeuwen, de kat en de zonnebloem natuurlijk ook gewoon vuursymbolen. De kat zit prominent op de voorgrond en benadrukt de katachtige, sensuele kant van Staven Koningin. En ook haar onafhankelijkheid, eigenzinnigheid, individualiteit. Zowel kat als koningin zijn levensgenieters. Vruchtbaarheid (creativiteit) kan zich op allerlei gebieden voordoen. De koningin kijkt opzij, maar de kat kijkt ons recht aan, en tamelijk fel: Staven Koningin laat zich niets wijsmaken ('maak dat de kat wijs!').

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Hallo allemaal,

Er is nog wel meer te zeggen over Staven Koningin...

Eigenlijk heeft Staven Koningin eenzelfde soort innerlijk conflict als Bekers Koning: het element botst met de rangorde van de kaart.
Het element water paste niet goed bij de rol van een Koning. En het element vuur past niet goed bij de rol van een Koningin. (N.B. Koningen en koninginnen kunnen allebei zowel een man als een vrouw vertegenwoordigen - het gaat niet om de sekse, maar om de rol die in een bepaalde situatie vervuld wordt). Bekers Koning trachtte het water onder controle te houden (= een kenmerkende reactie van een koning), Staven Koningin aanvaardt het vuur (= een kenmerkende reactie van een koningin), maar heeft er soms wel moeite mee. Bekers Koning zat als enige koning op een vrouwelijke troon (ronde vorm), Staven Koningin zit als enige koningin op een mannelijke troon (rechthoekig). Staven Koningin is dus niet helemaal 'in haar element'. Haar kroon bloeit, terwijl haar troon in een woestijn staat...

Zoals Rona al opmerkte heeft de kaart twee kanten en dat geldt ook voor de koningin zelf. Links (voor haar rechts) is de achtergrond zonnig geel en heeft de leeuw aan de troon zijn ogen open. Dit is haar uiterlijke, energieke, vurige, zelfbewuste kant. Rechts (voor haar links) is de achtergrond grijs en heeft de leeuw zijn ogen dicht. Dit is haar verborgen kant. En grijs is allesbehalve vurig... De kleuren geel en grijs komen ook terug in de kleding.

Enerzijds is Staven Koningin dus de energieke, hartstochtelijke, impulsieve levensgenietster. Ze is ook een echte optimist en bovendien zeer praktisch ingesteld. Ze houdt van aanpakken en is van onschatbare waarde bij eeen crisis of ramp. Als een ander een crisis doormaakt, staat ze klaar om het werk of het huishouden over te nemen. Dat is een natuurlijke impuls van haar. Ze is spontaan, vrijgevig en ruimhartig. Ze is ook doortastend, weet wat ze wil en heeft een soort natuurlijke autoriteit - maar hecht geen betekenis aan overheersing.
Dit is haar vuur-kant.

Achter de troon op de kaart in de Tarot of the New Vision is de andere kant van Staven Koningin te zien. Haar zachtere, meer ingetogen, begripvolle, vriendelijke en gevoelige kant. Haar koninginne-kant...

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/StQ_NV.jpg

Zij is hier gekleed in het roze (kleur van hartchakra en liefde) en haar gebloemde jurk doet aan de Keizerin denken. Het mandje met vruchten is ook een symbool van de Keizerin (vruchtbaarheid). Het liefdevolle gebaar waarmee ze het meisje bemoedigt of troost, getuigt van compassie.
Vuur kan alles verschroeien als er onvoldoende water (gevoelens) is. Dit is de reden waarom alle hofkaartfiguren van de Staven in een woestijn staan of zitten. De New-Visionkaart laat zien dat wanneer Staven Koningin haar gevoelskant laat spreken, de woestijn verandert in een bloeiende weide...

Astrologische correspondentie: RAM

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Staven Koningin omgekeerd

De omkering toont de reactie van Staven Koningin op tegenstand en verdriet.
  • Hoewel zij zich i.h.a. goed bij alle situaties kan aanpassen, maakt haar eigen positieve instelling haar ook veeleisend. Ze eist dat anderen (of het leven) óók positief reageren en daardoor kan het soms lijken alsof zij een gebrek aan consideratie met anderen heeft.
  • Bij tegenstand kan haar vastbeslotenheid veranderen in koppigheid en haar impulsiviteit in onbesuisdheid waardoor ze veel te snel handelt en daarna alle tijd heeft om spijt te hebben...
  • Haar kwetsbaarheid kan zich uiten als geweeklaag over de onrechtvaardigheid van het leven.
  • Haar opstandigheid kan zich uiten als humeurigheid. Soms zoekt zij iemand om haar boosheid op af te reageren.
  • Ook kan zij anderen die langzamer zijn dan zij onzachtzinnig behandelen. Zoals de zwarte kat die met zijn pootjes van fluweel scherp uit kan halen...
From Ricca with Love

Ricca

Hallo Janice,

Door Jungianen wordt de intuïtie bij de Staven ondergebracht. Voor mij hoort de intuïtie echter helemaal bij de Bekers. Daarom zie ik op deze stavenkaart in de kat geen symbool voor intuïtie. Eventueel wel voor instinct (en dat is niet hetzelfde).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Hallo allemaal,

Bij de reacties van Pink in het topic "Kerstboom", waarbij de monsterlijke kleine poes van Judith op oorlogs-kerstbomen-rauzen-pad is... kon ik niet helpen om steeds de zwarte kat van deze kaart voor me te zien.

Citaat van: Pink op december 12, 2004, 22:26:16 PM
... een kat wordt vaak gezien als een grillig en eigenzinnig dier. Het lieve kopje kan gevolgd worden door een enorme haalââ,¬Â¦
ââ,¬Â¦ de kat staat symbool staat voor jezelf...
ââ,¬Â¦ die poes, wild en niet te temmen ben je zelf, op zoek naar lichamelijke/persoonlijke intimiteitââ,¬Â¦
ââ,¬Â¦ het poesje is standvastig en wil van geen opgeven wetenââ,¬Â¦

Kan iemand anders hier verder weer wat mee?

Liefs van Dolf

janice

Citaat van: Ricca op december 09, 2004, 10:52:37 AM
Eventueel wel voor instinct (en dat is niet hetzelfde).

Yep, die bedoelde ik
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

... en toch bleven de grote leeuwen aan de troon me altijd een beetje dwarszitten. Ze lijken zo'n overduidelijke verwijzing naar het sterrenbeeld Leeuw... Maar het is Staven Koning die door zijn eigenschappen correspondeert met Leeuw, niet Staven Koningin.  Onlangs zag ik een kleine animatie die een lampje bij me deed branden:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/StQ_cat.gif

Mogelijk ziet Staven Koningin zichzelf als leeuw (terwijl ze eigenlijk de zwarte kat is...). De leeuwen symboliseren dan haar aanspraak op de leidende positie (en dat past weer bij Ram).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Sandance

Met mijn 'zieke' kat in mijn achterhoofd, trok ik deze kaart.

Weet iemand wat dit zou kunnen betekenen?
:-\
Liefs,

Dance

PS: Hoe interessant is dit forum zeg. Veel leerrijker dan welk boek ook..(maar ik moet nog veeeeeeeeeel leren hoor..) :-[