Legging geïnspireerd op de Dwaas.

Gestart door Voice-in-the-Wind, januari 23, 2022, 12:52:53 PM

Voice-in-the-Wind

Legging, geïnspireerd op De Dwaas

1. Volg ik mijn droom, ben ik op de juiste weg (borst van de Dwaas)?
2. Wat is mijn potentieel (de zon op de kaart van de Dwaas)?
3. Wat draag ik mee uit het verleden (de knapzak)?
4. Waar streef ik naar (de witte roos)?
5. Wat gebeurt er als ik mijn passie volg (hoofd van de Dwaas)?
6. Op wie/wat kan ik vertrouwen (hondje)?
7. Van welk gevaar ben ik mij niet bewust (afgrond)?
8. Wat is de volgende stap (voeten van de Dwaas)?

1. Koning van Zwaarden
2. De Ster
3. Kelken 8
4. Staven 5
5. Kelken 5
6. De Dwaas
7. De Zon
8. Zwaarden 4

1.
Zwaarden Koning
Je bevindt je hier: tarot » kleine arcana » zwaarden koning

Zwaarden Koning

Element: Lucht.

Astrologische associatie: Zon in Waterman.

Kernwoorden: besluitvaardig, strijd, discussie, scherpzinnig, cynisme.

Zwaarden Koning vertegenwoordigt de mannelijke zijde van het luchtelement. Het gaat hier om de kracht van het slimme, snelle en gewiekste verstand. Met dit talent kunnen we dingen inzien, begrijpen, analyseren en doorgronden. Maar wanneer er teveel nadruk op ligt kunnen schaduwkanten, zoals koppigheid en cynische kritiek, de kop opsteken

2.
De Ster
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » ster

sterDit is een kaart van hoop en wijsheid en inzicht in grotere samenhangen. Ze symboliseert plannen die tot ver in de toekomst reiken, maar die we pas achteraf in volle betekenis kunnen waarnemen. Zoals bij zaaien gaat er enige tijd overheen voordat we de vruchtbare resultaten kunnen oogsten.

In de traditionele duiding werd De Ster samen met de Hogepriesteres en De Hiërofant gerekend tot de drie beschermende kaarten die een gelukkig welslagen aankondigen.

Voor ons werk betekent deze kaart het begin van een zinvolle bezigheid, en in de sfeer van ons bewustzijn geeft De Ster aan dat we onze toekomst plannen.

In onze persoonlijke relaties representeert De Ster veelbelovende ontmoetingen die toekomst hebben en opwindend kunnen zijn. Door deze kaart gekenmerkte relaties staan onder een gelukkig gesternte

3.
Kelken Acht
Je bevindt je hier: tarot » kleine arcana » kelken acht

Kelken Acht

Element: Water.

Astrologische associatie: Saturnus in verbinding met de Maan.

Kernwoorden: zwaarmoedigheid, afzien, verlies, teleurstelling, scheiding.

Kelken Acht is een van de drie 'vertrek-kaarten' van de tarot, en staat voor afscheid nemen met een bezwaard gevoel. We vertrekken uit een omgeving waarin we gewend waren en gaan weg van mensen en dingen die ons na aan het hart liggen.

Voice-in-the-Wind

4.

Staven Vijf
Je bevindt je hier: tarot » kleine arcana » staven vijf

Staven Vijf

Element: Vuur.

Astrologische associatie: Mars in het 5e huis.

Kernwoorden: schijngevecht, strubbelingen, wedstrijd, krachtmeting, geharrewar.

Staven Vijf is de kaart van de uitdaging, de krachtmeting of de sportieve wedstrijd. Het is geen destructieve kaart, ze doet een beroep op al ons kunnen. Meestal zit er wel een speels kantje aan, soms is er met deze kaart een beetje geharrewar, een beetje gedoe

5.
Kelken Vijf
Je bevindt je hier: tarot » kleine arcana » kelken vijf

Kelken Vijf

Element: Water.

Astrologische associatie: Saturnus verbonden met Venus of de Maan.

Kernwoorden: scheiding, verdriet, rouw, jaloezie, verlies, twijfel.

Kelken Vijf is de kaart van het verdriet. Van pijn en droefenis, en ze geeft aan dat iets wat lange tijd veel voor ons betekende kapot is. Maar met deze kaart zijn we niet aan onszelf overgelaten, er is ook troost in onze omgeving.

6.

De Dwaas
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » dwaas

dwaasDe Dwaas toont het kind in ons en staat voor ontvankelijkheid en een levenslustige zorgeloosheid. Wanneer De Dwaas zich voordoet betreden we vaak zonder kennis vooraf een nieuw levensterrein.

Deze kaart wijst op verfrissende ervaringen die meestal chaotische trekjes hebben, maar die - zelfs als we onderuit gaan - geen wezenlijk gevaar inhouden.

Ten aanzien van ons werk betreden we nieuwe terreinen met de bereidheid om ons zonder voorbehoud vertrouwd te maken met nieuwe opgaven. Met betrekking tot gebeurtenissen kan De Dwaas wijzen op idiote gebeurtenissen of onverantwoordelijk gedrag.

Op het niveau van bewustzijn staat deze kaart voor het wonderlijke en het verbazing-wekkende. Op het terrein van persoonlijke relaties zien we vooral zijn levenslustige, vrolijke kant. Ook hier kan hij op onverantwoordelijkheid wijzen, maar meestal is het toch een verwijzing naar een vreugdevol, ongecompliceerd samenzijn

Voice-in-the-Wind

7.

De Zon
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » zon

zonDe Zon wijst op een grote levensvreugde, op warmte en optimisme. Ze is een symbool van het gevoel herboren te zijn. Ze representeert de zonnige kant van het leven.

Op een dieper niveau spoort ze ons aan de duisternis in onszelf te overwinnen. In ons werk kunnen we ons met succes en creativiteit aan onze taken wijden, maar vooral op het vlak van bewustzijn heeft deze kaart de grootste betekenis, ze wijst op het ontwaken en opbloeien van onze zonnige aard, ons wezenlijke zelf. Hierbij horen zelfvertrouwen, zelfbewustzijn, zelfinzicht en zelfstandigheid en de uiteindelijke volwassen onzelfzuchtigheid.

Met betrekking tot persoonlijke relaties staat De Zon voor zonnige tijden en een hartelijk, vreugdevol genieten. Elkaar begrijpen in en vanuit het diepst van je hart ja zeggen tegen deze verbintenis. Als gebeurtenis kan De Zon ook op een vakantie duiden

8.

Zwaarden Vier
Je bevindt je hier: tarot » kleine arcana » zwaarden vier

Zwaarden Vier

Astrologische associatie: Saturnus in het 5e of 6e huis.

Kernwoorden: teruggetrokkenheid, isolatie, treurigheid, afstand, offer, afzien.

Zwaarden Vier is de kaart van stilstand, van belemmerde activiteit en afgedwongen rust. De betekenis van de kaart wordt vooral duidelijk uit het beeld van een ziekte, waarnaar ze ook feitelijk zou kunnen verwijzen

Anja

Hoi Voice-in-the-Wind,

Het valt mij gelijk op dat je op je zeer goede intuïtie kunt vertrouwen. Ik denk wel dat je dat ook weet en ik weet haast wel zeker dat je ook heel vaak intuïtief zal handelen (De Dwaas). Ik denk dat dit noodzakelijk is om jouw zelfvertrouwen (De Ster als potentieel) te vergroten en OOK om een beter inzicht te krijgen in je (onderliggende) motieven.
Ik denk namelijk dat dat laatste een rol gaat spelen. Zie de Koning van Zwaarden bij de vraag of je wel op de juiste weg bent. Je hebt zelf wel het gevoel dat je op de voor jou juiste weg bent en ook zeer zeker komt. Maar-en nu komt het-je gaat (mede) hierdoor beslissingen nemen  die niet alleen jezelf maar ook je omgeving aangaan.
Gelet op Staven 5 (waar je naar streeft) denk ik dat dit soms ook beslissingen kunnen zijn die jouw omgeving je niet in dank afneemt. Ik denk dat je je nogal eens tegenover hen moet verantwoorden. Je streeft ernaar om zoveel mogelijk uit jezelf te halen en volgens mij kun je ook nog meer dan er tot nu toe uit je is gekomen. Ik heb het idee dat jij je lange tijd (terecht?) ingeperkt voelde en jij je nu door niets en niemand meer laat tegenhouden. Jijzelf zal vooruit komen (ik zie in deze kaart veel meer potentieel dan alleen dit) maar ik denk dat een groot deel van je, in ieder geval directe omgeving, niet meegaat met jouw ontwikkelingen. Dat ze het gevoel hebben dat jij (deels) voor hen beslist hebt is hier mede de oorzaak van.

Kelken 5; als jij je passie volgt. Ik voel hierbij een zeer sterke aanrader om heel goed naar jezelf te gaan luisteren, eerst nog eens goed te overdenken voor wat je eventueel voor je plannen wilt opgeven. Anders kon je weleens spijt krijgen van je gemaakte keus/keuzes.
Overmoed en/of teveel stress kan anders zelfs gevaarlijk zijn (De Zon).

Zwaarden 4; de volgende stap. Deze kaart plus de hele legging in aanmerking genomen, voel ik dat deze fase een sterke voorbereiding kan zijn op hetgeen er later nog voor je komt. Je zal dit minstens voor een zeer groot deel alleen moeten gaan doen en mogelijk nog een hele poos alleen moeten gaan leven (Zwaarden 4).

Twee vijven: partners staan tegenover elkaar. Is dat een werkgever of echtgenoot/vriend(in)?

Mocht je dit willen: hierbij ook nog een legging om verder te kijken naar wat er nog meer in je zit.

1. Hoe ik mij voel....
2. Wat ik weet
3. Waarin ik geloof....
4. en waaraan ik vasthoud
5. Wat ik niet weet.....
6. .....misschien slechts vermoed
7. Zo ben ik ook!!

Maar deze kan ook als je een nieuw doel wilt vinden.

1. Jouw uitgangspunt, jouw persoonlijke aard.
2. Je sterke kanten en vaardigheden/gaven
3. Een oud probleem voor je
4. Je zwakke punten/waarvoor je een zwak hebt'
5. Nieuw beginpunt/invloed van anderen/je andere kant
6. Onontdekt talent
7. Nieuwe kansen
8. Bewijs dat jouw hartstocht/passie de moeite waad is
9. (=kaart 1)-nieuwe taken/nieuw doel

ANJA

Voice-in-the-Wind

- hey, dankje voor de duiding... Dat was snel  ;D

Dat wordt allemaal nog heel wat...
Ok, straks nog eens een vervolg legging doen.  :)

Anja

@Voice,

Eerst alles goed doorlezen is mijn bescheiden advies. Neem gerust de tijd hoor en stel gerust vragen.

Voice-in-the-Wind

* ow, ik zie nu dat er al een reply van je was... terwijl ik ook aan het posten was....

Ok, toch al een vervolg legging gedaan  :)

Mocht je dit willen: hierbij ook nog een legging om verder te kijken naar wat er nog meer in je zit.

1. Hoe ik mij voel....
2. Wat ik weet
3. Waarin ik geloof....
4. en waaraan ik vasthoud
5. Wat ik niet weet.....
6. .....misschien slechts vermoed
7. Zo ben ik ook!!

_-------------------------_-
1. De keizer
2. Zwaarden 6
3. De geliefden
4. De hogepriester
5. De toren
6. Gerechtigheid
7. Staven 10

Voice-in-the-Wind

Ik ga er zo nog eens ff goed voor zitten... Alles goed doornemen.

Dankje !

En grt.

Voice-in-the-Wind

1.

De Keizer
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » de keizer

keizerDeze kaart staat voor ons realisme en ons verlangen naar stabiliteit en zekerheid. Deze kaart toont onze zin voor orde en nuchterheid, voor discipline en verantwoordelijkheid, en de capaciteit onze energie te richten. De keizer brengt structuur in ons leven.

Op het vlak van werk staat De Keizer voor heldere concepten, standvastigheid en vastbeslotenheid. Het is hard werken waarbij het welslagen van onze plannen helemaal van onze eigen discipline afhangt. De dingen zullen ons niet komen aanwaaien.

Met betrekking tot ons bewustzijn toont deze kaart dat vage plannen nu vorm beginnen te krijgen en verwerkelijkt kunnen worden.

In onze persoonlijke relaties duidt De Keizer op een periode waarin relaties betrouwbaar en bestendig zijn, of waarin alle illusies verdwijnen. Ook wijst De Keizer op het gevaar van het uit zijn op een zo groot mogelijke zekerheid op relationeel vlak waardoor de verbintenis te beperkend kan worden

2.

Zwaarden Zes
Je bevindt je hier: tarot » kleine arcana » zwaarden zes

Zwaarden Zes

Astrologische associatie: Mars in het 4e huis & Mercurius in het 9e.

Kernwoorden: muizenissen, ergernis, oude angsten, uitstel, hindernis.

Zwaarden Zes toont verandering. Bij deze kaart hangt het in hoge mate van onszelf af of de aangegeven verandering ons nieuwsgierig maakt of juist met angst vervult. Om op de nieuwe oever aan te komen moeten we de oude verlaten, en dat laatste kan voor onzekerheid en angst zorgen

Voice-in-the-Wind

3.

De Geliefden
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » de geliefden

geliefdenDeze kaart verwijst aan de ene kant naar een grote liefdeservaring, en houdt ons aan de andere kant voor dat zo'n stap met een noodzakelijke beslissing samen dient te gaan. Ze kan ook voor een beslissing staan die niets met de liefde heeft te maken, en in dat geval betekent De Geliefden dat we deze beslissing met heel ons hart zullen moeten nemen zonder achterdeurtjes open te houden.

In ons werk zullen we tot een duidelijke keuze moeten komen en ons innerlijk voorbehoud laten varen. Op het niveau van bewustzijn geeft De Geliefden aan dat we ons van onze mogelijkheden bewust worden wanneer we ons bewust beperken en achter een gedane keuze blijven staan. Alleen wanneer we zonder compromissen een beslissing nemen en ons eraan houden, vinden we de weg naar een gelukkig stemmende ervaring.

Ten aanzien van persoonlijke relaties staat deze kaart voor een grote liefde die ons diep raakt

Voice-in-the-Wind

4.

De Hiërofant
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » de hiërofant

hierofantDeze kaart, die ook wel Hogepriester wordt genoemd, staat voor een diep gevoel van geloof en vertrouwen en vertegenwoordigt samen met De Hogepriesteres en De Ster een van de drie beschermende kaarten van de Tarot die het verloop van een gebeurtenis gunstige vooruitzichten geeft.

Op het vlak van arbeid laat deze kaart ons zien dat we ons met fundamentele zaken bezighouden. De Hiërofant staat voor het zoeken naar diepere inhouden en een waarachtige roeping.

Op het vlak van ons bewustzijn houden we ons bezig met vragen over zin en waarden, en staan open voor religieuze ervaringen. In onze persoonlijke relaties wijst De Hiërofant erop dat we ons in een fase bevinden waarin het vertrouwen en de genegenheid voor elkaar groeiende is.

Op het niveau van gebeurtenissen symboliseert deze kaart onze wens om te trouwen of samen verder door het leven te gaan

5.

De Toren
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » toren

TorenDe Toren geeft aan dat we ons ergens zeker van waanden maar dat de muren van ons bouwwerk plotseling gaan wankelen. Het kan om onze overtuigingen gaan, maar ook om onze zekerheden op gebied van werk, of -niet in de laatste plaats- te maken hebben met onze persoonlijke relaties en vriendschappen.

In alle gevallen toont De Toren ons dat deze zaken ons zekerheid hebben gegeven maar dat we ze nu ontgroeid zijn. Vaak zijn het verrassende voorvallen of gedachtenflitsen die het oude uiteen laten vallen.

In eerste instantie kunnen we dat als vreselijk ervaren, maar als we de eerste schok te boven zijn merken we opgelucht van oude ballast bevrijd te zijn.

Op het vlak van werk kan deze kaart duiden op ontslag of op het ineenstorten van een onderneming. In relaties kan De Toren ook duiden op het vallen van de muur die we angstvallig om ons heen hadden gebouwd zodat we plotseling tot in het diepst van onze ziel worden geraakt

Voice-in-the-Wind

6.

Gerechtigheid
Je bevindt je hier: tarot » grote arcana » gerechtigheid

GerechtigheidDeze kaart staat voor het objectieve inzicht en een bewust en overdacht gevormd oordeel. Het dagelijkse leven ervaren we momenteel als een spiegel, gedragen we ons eerlijk en oprecht, dan wordt ons handelen overeenkomstig gehonoreerd, maar waar we met twijfelachtige middelen proberen iets te bereiken lijden we schipbreuk.

Deze kaart drukt een grote mate van zelf verantwoordelijk zijn uit, voor alles wat we ervaren dragen we onze eigen verantwoordelijkheid. Deze kaart staat ook voor eerlijk zaken doen met de daarbij passende beloning.

Op het niveau van bewustzijn symboliseert De Gerechtigheid een fase van nuchterheid en verzakelijking waarbij niet ons gevoel de doorslag geeft, maar ons logisch verstand.

Op het vlak van persoonlijke relaties hoeft deze kaart niet persé gelatenheid aan te geven, maar kan ook duiden op vastgelopen betrekkingen. Het hoofdthema van deze kaart is: Zo men doet, zo men ontmoet

7.

Staven Tien
Je bevindt je hier: tarot » kleine arcana » staven tien

Staven Tien

Element: Vuur.

Astrologische associatie: De Zon in conflict met Saturnus.

Kernwoorden: beklemming, uitputting, perspectiefloos, druk, stress.

Staven Tien is de kaart van terneergeslagenheid. Ze geeft aan dat er teveel van ons is gevraagd en we daardoor het grote perspectief hebben verloren. Taken en verantwoordelijkheden hangen als een molensteen om onze nek

Voice-in-the-Wind

Ik kijk er morgen weer naar  ;)

Evt duidingen zijn welkom  :)

Anja

Hoi Voice,

Hier van mij alvast een reactie op je vervolglegging.

Hoe jij je voelt; de Keizer.
Jij staat te popelen om je leven/het lot in eigen hand te nemen. Je lijkt op zich een heel goed contact met jezelf te hebben. Je weet heel goed wat je wilt en je bent ook goed in staat om daar dingen voor te doen of juist te laten. Vind je het heel moeilijk om dingen uit handen te geven?? En/of heb je moeite met zaken waarvan je de afloop niet weet?

Zwaarden 6 geeft mij in ieder geval de indruk dat je je ongerust, misschien zelfs wel ietwat bedreigd voelt terwijl dat in wezen niet nodig is.

Jij gelooft in aanvullingen en/of verbeteringen van jouw bestaan. Trouw beschouw je als een zaak van het hart, niet de onderlinge afspraken die er gemaakt zijn. Ben je misschien enigszins bang voor het verlies van dierbaren?

Jij houdt vast aan oude gewoonten, ideeën en gebruiken denk ik. Welke zijn daarvan nog bruikbaar en welke niet? Misschien eens goed om dit bij jezelf na te gaan??

Er zit nog een kantje van jouw aard gevangen (De Toren). Door een gebeurtenis die je niet of nauwelijks ziet aankomen wordt dit kantje bevrijd. Ik denk dat dit allereerst nodig is wil je op de voor jou juiste manier verder kunnen. Wat zit er in die toren vraag ik mij af, wat komt eruit als die gebeurtenis plaatsvindt? Het gebeuren ervaar je in eerste instantie als vervelend maar later zul je dit als een opluchting ervaren.

Je vermoedt dat er iets niet helemaal eerlijk gaat (Gerechtigheid)?? Of gaat dit om jouw sterk rechtvaardigheidsgevoel?

Staven 10 geeft naar mijn gevoel aan dat je meer aan kunt dan je nu denkt!

Ik krijg weer een gevoel van een voorbereidende fase.

ANJA

Voice-in-the-Wind

Hey!

Bedankt voor de duiding, maakt het geheel wat duidelijker, klinkt allemaal wel zoals het is ...

Ik merk wel dat zelf duiden nog best moeilijk is... Vd week nog eens oefenen.   :)