Auteur Topic: DE GELIEFDEN  (gelezen 94109 keer)

janice

• Master lid
DE GELIEFDEN
« Gepost op: september 24, 2004, 10:37:06 am »
Hallo daar MeNsEn

Ik ga deze gehele kaart niet ontleden qua symbolen maar vandaag viel me iets op wat me nog niet eerder is opgevallen.

Als je die kaart omdraaid zie je daar een mannetje in het kleed van de engel. Het lijkt te vallen in de plooien van dat kleed, wat lijkt op water of een diepe dal
Is me nupas opgevallen...
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 16:28:27 pm door Ricca »
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
Re:De Geliefden
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2004, 13:14:12 pm »
Ik zie het niet...
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 14:17:40 pm door Ricca »
From Ricca with Love

palomino

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2004, 13:43:21 pm »
...Een mannetje met zijn hoofd naar beneden gericht en een kale kruin,zoals een monnik...hij lijkt sowieso op een monnik... :D
Liefs Palo

janice

• Master lid
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2004, 14:02:35 pm »
hoi palo, je ziet hem ook daar liggen ? Net of hij een snoekduik aan het nemen is, schien is het wel een gevallen engel ofzo  :D
ik zie trouwens wapperende haren.

palomino

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2004, 14:26:40 pm »
Hoi Jan,
Nee,ik zie 'm niet liggen... :-\...en ik zie hem trouwens alleen maar duidelijk op de kaart die hier is weergegeven,door ondersteboven voor mijn beeldscherm te gaan hangen... ;D,maar op mijn RWS kaart zie ik hem ook niet...Op mijn Universal Waite kaart zie ik een oude of Jesusachtige man met golvend haar en een lange baard die naar beneden, naar de engel kijkt... :)...Leuk zeg dit !!! :D
Liefs Palomino

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2004, 16:13:36 pm »
Zo, hè hè, ik zie ook iets. Een menselijke gestalte die ofwel rechtop staat en een lange baard heeft óf vooroverbuigt waarbij zijn haren naar beneden hangen. Links en rechts zie ik boomstammen die naar boven toe naar elkaar toebuigen. Rechts een vogel (de kop van een adelaar?) die eventueel een grote vleugel uitspreidt boven de persoon.
Nu ik het gezien heb, kan ik het niet niét meer zien. ;D

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 14:18:36 pm door Ricca »
From Ricca with Love

janice

• Master lid
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2004, 16:29:53 pm »
ff gefotoshopt

maar tis niet meer nodig zie ik  :D .... euhhh boomstammen, adelaar, vleugel, monnik, jezus ? jullie zien meer dan ik ... ik zag alleen dat mannetje  8)
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2012, 02:32:27 am door Carla »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2004, 17:14:30 pm »
From Ricca with Love

janice

• Master lid
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2004, 17:30:21 pm »
wauw, die vogel+vleugel kan ik nog steeds niet plaatsen maar die bomen zijn idd heel duidelijk te zien

Djeezes

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 24, 2004, 23:09:14 pm »
Geeft dit nu ook een andere diepere kijk op deze kaart,
maw, waar kunnen deze symbolen op duiden en spelen die dan enkel mee als de kaart bij een legging omgedraaid tevoorschijn komt of tellen die altijd mee ongeacht de manier waarop ze gelegd wordt?

Kwestie van zoveel mogelijk visie's te verzamelen en er het mijne rond te bouwen,  :)

PS: Nice work with the photoshop  8)

Djeezes

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2004, 13:53:38 pm »
Hallo Djeezes,

Voorlopig weet ik nog niet wat ik met dit verborgen tafereeltje zou kunnen doen. Misschien komt er een keer een legging voorbij waarin het me plotseling iets zegt... (bijvoorbeeld dat het leven van de Kluizenaar - de figuur in het bos - door de Geliefden op z'n kop gezet is...)
Het staat ondersteboven, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het alleen bruikbaar is als de kaart omgekeerd ligt.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pinky

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2004, 09:50:12 am »
Goedemorgen allemaal,

Ricca, bij het lezen van jouw reactie op de vraag van Djeezes moest ik ineens denken aan iets dat je geschreven hebt bij het bespreken van De Zon.

Speciale relaties zijn van het ego en gebaseerd op het aanvullen van een wederzijds gemis: die speciale ander moet datgene wat je als een gemis of een tekort in jezelf ervaart aanvullen en invullen - vrijwillig door te geven of doordat je hem of haar ervan berooft. Wanneer dit wederzijds is, is er een soort ongeschreven contract waaraan de relatie voldoet en is er sprake van 'speciale liefde', wat eigenlijk een vorm is van wederzijdse afhankelijkheid. Dit is het niveau van kaart 6, De Geliefden (het ego 'sterft' pas in kaart 13, De Dood). Wanneer een van beiden dit contract verbreekt is dit voor de ander reden tot boosheid of intens verdriet.

Zou het verborgen tafereeltje hier iets mee te maken kunnen hebben. Een soort van laag onder.....

Liefs, Pink
« Laatst bewerkt op: september 26, 2004, 09:50:36 am door Pink »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2004, 15:59:33 pm »
Ha, Pink!!!! Ik vind dat je daar een mooi verband legt. En hoe langer ik erover nadenk, hoe meer het lijkt te kloppen. Zolang er niets aan de hand is, de relatie goed is (kaart rechtop), valt het niet op. En hoeft het ook niet op te vallen. Maar als er problemen zijn (kaart omgekeerd) of als je je verlaten voelt (de eenzame figuur in het tafereeltje), dient het besef van de wederzijdse afhankelijkheid zich aan. Al is het zelfs dan nog niet gemakkelijk om te zien...
Ik voel me heel gelukkig met deze uitleg. :D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Vladimir

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2005, 18:20:44 pm »
De Geliefden volgens Crowley & Osho:

De Geliefden volgens mijzelf:

De verbinding van de door onszelf geschapen dualiteit. 2x3=6
Als we 2 (de Hogepriesteres) vermenigvuldigen met 3 (de Koningin), blijft er enkel Liefde over.

De dualiteit van de Hogepriesteres is het kenmerk van denken. Zonder twijfel bestaat het denken niet. Deze twijfel scheppen wij zelf, dat is ons inherent gegeven. De potentie = de twijfel. De realiteit komt daaruit voort.

Het onvoorwaardelijke van de Koningin staat garant voor voeding van het aardse. Nadat de twijfel is overwonnen, wordt de aarde gevoed, onvoorwaardelijk het juiste doen..

Vermenigvuldig dit, en men krijgt de liefde. Dualiteit * Onvoorwaardelijkheid = Onvoorwaardelijke Liefde. Tussen seksen, tussen mensen, tussen alles wat als water en vuur naast elkaar staat. Dat is óók Liefde..
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2005, 18:33:33 pm door Mephisto »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #14 Gepost op: juni 17, 2006, 18:32:44 pm »

Nu eerst maar de betekenis van De Geliefden die samenhangt met een oude naam voor de kaart: De Keuze. Die keuze wordt, ook in sommige decks waarin de kaart gewoon De Geliefden heet, voorgesteld door een man die moet kiezen tussen twee verschillende vrouwen...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/GEL_01.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/GEL_03.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/GEL_04.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/GEL_05.jpg

Dit is eigenlijk een oppervlakkige voorstelling van iets veel diepers, namelijk het leven op een planeet van keuzes en vrije wil. De aarde is geschapen als planeet van keuzes, planeet van vrije wil, maar ook planeet van evenwicht. Zij is geschapen voor het met elkaar in evenwicht brengen van het geestelijke en het stoffelijke, m.a.w. voor het scheppen van een paradijs (het paradijs op de RW-kaart). Als wij harmonie tussen het geestelijke en het stoffelijke verwerkelijken, zal de aarde weer een paradijs zijn. Een paradijs van creativiteit... een paradijs van dat kennis brengt, en vreugde en liefde... een paradijs waarin mensen zichzelf kunnen genezen en desgewenst zelfs pijn kunnen ervaren... Het is geen paradijs dat ontdaan is van alle uitdagingen of van alle mogelijkheden tot groei.

De eerste mensen wandelden in onschuld en kenden geen lijden. Toen kwam de verleiding (de slang in de boom achter de vrouw). Zij werden verleid om de vreugde van het thuiskomen te ervaren. Thuiskomen kan alleen plaatsvinden als je eerst bent afgedwaald... Het afdwalen is de hoogste daad van liefde...

Om bij het verhaal van de Hof van Eden te blijven: het werd de mensen verboden de vruchten van één bepaalde boom te eten... de Boom der Kennis. Toch werd het de mensen toegestaan om zélf te beslissen of zij zich aan dat verbod wensten te houden... En zij kozen ervoor om dat niét te doen... En vanaf die dag hebben de mensen zichzelf gestraft (de Schepper straft nooit), want zij beroerden in waarheid de kennis van wie zij werkelijk waren en dat joeg hen angst aan, want zij wisten dat zij niet in een staat verkeerden waarin zij dit volledig konden begrijpen.

In feite heeft de Schepper ons deze kennis helemaal niet verboden... Het was juist belangrijk dat de mensheid zou beginnen zónder dat haar de kennis werd verboden, maar met vrije wil en vertrouwen. Het uitgangspunt was niet: Jullie mogen deze kennis niet bezitten", maar: "Goed, hier is het eerste voorbeeld van een vrije keuze: Ik zeg dat jullie deze kennis niet mogen bezitten en nu kunnen jullie zelf kiezen of je gehoor-zaam wilt zijn of niet... Begrijp ook dat als je gehoorzaamt, gehoor geeft, dat een oefening is. Daarna vervalt de noodzaak om te gehoorzamen". Het principe is dus dat gehoorzaamheid geen opofferen van de vrije wil is; het is in feite zelfs bevorderlijk voor de vrije wil, omdat je niet zoveel belang toekent aan het feit dát je gehoorzaamt. Dat is m.i. de grootse waarheid van de Geliefden...

Wie zou de eenheid willen verlaten als dat de eenheid niet ten goede kwam? De vervreemding van God werd ondernomen uit liefde. Het bewustzijn dat zich van God vervreemdt, verlangt door middel van menselijke ervaringen zichzelf volledig te leren kennen opdat het naar de eenheid terug kan keren met meer helderheid en begrip. Dit versterkt de eenheid want alles bevindt zich voortdurend in een proces van groei en beweging. In feite is niemand ooit 'gevallen'. De val uit het paradijs symboliseert de menselijke ervaring, het vergeten van het oorspronkelijke doel van het leven, het verstrikt raken in onbelangrijke dingen, het vergeten van het voornemen van de ziel. Maar hoe zouden we God kunnen verlaten? We zijn God. We kunnen ons nooit volledig vereenzelvigen met onze menselijke kant want we weten diep van binnen wie we zijn. Die wetenschap brengt ons altijd terug naar het grote onbekende, het Universum, en tegelijkertijd terug naar huis. Dat lijkt misschien een lange tocht, maar dat komt alleen door het geloof dat 'thuis' en 'het Universum' zich op verschillende plaatsen bevinden...

'Hemel' is een woord dat is uitgevonden om het onbeschrijflijke te beschrijven. De hemel bestaat in ons hart, in ons bewustzijn, en is zelfs nu meteen binnen handbereik. De hemel op aarde is een paradijs waarin mensen door middel van hun eigen en zelfgekozen ervaringen inzicht kunnen ontwikkelen in hun verbondenheid met het Universum (vertegenwoordigd door de engel op de RW-kaart), de verantwoordelijkheid voor zichzelf kunnen aanvaarden, en daarmee ook voor hun medemensen en de aarde (en dus het Universum = de eenheid), en waarin zij dat alles, zichzelf inbegrepen, kunnen vervolmaken. De hemel betekent vreugde, liefde en eindeloze mogelijkheden en onbeperkte scheppingsdrang. De hemel is alles wat we zoeken en meer dan dat. De hemel is ons thuis.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love