keltisch kruis

Gestart door louisa, september 21, 2004, 10:07:03 AM

louisa

Ik vind iemand erg leuk...maar ik durf niet zo. Hij ook niet geloof ik.
En ik geloof dat hij mij ook leuk vind, geloof ik.
Onzeker, onzeker.... ::)
Nu heb ik een keltisch kruis gedaan. Wil iemand daar misschien iets over zeggen? Vast dank.

1. de geliefden
2. koningin van pentakels
3. koningin van kelken
4. de zegenwagen
5. kelken 9
6. koning van staven
7. munten drie
8. munten 8.
9. zwaarden 3
10. munten 4.

groet,
Louisa

Ricca

Hallo Louisa,

Om iets over jouw KK te kunnen zeggen moet ik wel de precieze vraag weten die je bij de legging gesteld hebt. En ook zou je even de namen van de 10 posities moeten noemen, want er bestaan verschillende varianten van het KK.

Het kan wel even duren voordat ik tijd heb om me in deze legging te verdiepen, maar gelukkig heb je geen vliegende haast. ;)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

louisa

Lieve Ricca,

De legging die ik gedaan heb is de volgende:

1. Dit is het, uitgangssituatie
2. Dit kruist het of bijkomde impuls; bevorderlijk of hinderlijk
3. Dit hangt erboven, bewuste niveau, wordt ingezien
4. Hierop rust het, terrein van onbewuste
5. Zo was het hiervoor, recente verleden, oorzaken huidige situatie
6. Dit komt erna, nabije toekomst
7. Dit is de vraagsteller
8. Hier vindt het plaats, omgeving, zo zien anderen het
9. Dit zijn zijn/haar hoop en vrees,verwachtingen
10. Daarheen leidt het, blik op langere termijn

Mijn vraag was: wat zijn de mogelijkheden voor een relatie tussen ons.

Harstikke lief dat je wilt kijken!

Louisa

Ricca

Lieve Louisa,

Je vroeg wat de mogelijkheden voor een relatie tussen jullie zijn. Om te zien of er met omkeringen rekening moet worden gehouden,  heb ik jouw kaarten even door elkaar gehusseld en toen teruggelegd in het patroon. Het verandert niets aan de legging, is alleen een hulpmiddel bij de interpretatie. Daarbij kwamen ze als volgt te liggen:

1. de Geliefden omgekeerd
2. Pentakels Koningin
3. Bekers Koningin
4. de Zegewagen omgekeerd
5. Bekers 9
6. Staven Koning
7. Pentakels 3 omgekeerd
8. Pentakels 8
9. Zwaarden 3
10. Pentakels 4 omgekeerd

HEDEN: Enerzijds voel je dat je eraan toe bent de liefde in je leven toe te laten (de Geliefden), maar anderzijds ben je ook wel tevreden met je leven zoals dat nu is (Pentakels Koningin), met name de praktische kanten van je huidige leven waardeer je erg (pentakels). Omdat je toch wel huiverig bent om een relatie te beginnen (de Geliefden omgekeerd), heb je de neiging de boot af te houden. Angst vermomt zich vaak als logische of rationele redenen waarom iets niet kan... en laat in dit geval Pentakels Koningin zwaar wegen.

BASIS: De omgekeerde Zegewagen op de positie van het onbewuste laat zien dat er onbewust of halfbewust nog dingen zijn die je tegenhouden. Waarschijnlijk tegenstrijdige gedachten of overtuigingen (de twee tegengestelde sfinxen op de kaart). Zolang je deze niet met elkaar verzoend hebt, zet je jezelf eigenlijk schaakmat en ondermijn je ook je wilskracht (de Zegewagen omgekeerd).

RECENT VERLEDEN: De behoefte aan een oppervlakkige relatie (Bekers 9 = oppervlakkig plezier) heb je in ieder geval achter je gelaten...

BEWUST: ... je wilt alleen echte liefde. :D En trouw zijn aan jezelf. Je hebt al veel inzicht in jezelf gekregen en bent je bewust geworden van de diepgang van je gevoelens en verlangens (Bekers Koningin). Voorlopig ben je echter nog tamelijk naar binnen gericht bezig.

NABIJE TOEKOMST: Met Staven Koning (corresponderend met het sterrenbeeld Leeuw en net als de voorafgaande koninginnen jouzelf voorstellend) gaat het roer om van de introspectie van Bekers Koningin naar actie. Het lijkt het erop alsof je plotseling heel doortastend wordt en besluit je helemaal voor deze relatie in te zetten. Misschien is dat zelfs al gebeurd omdat deze lezing wel lang op zich heeft laten wachten... Staven Koning laat zien dat je plotseling weinig geduld meer hebt met jezelf en eigenlijk ook weinig begrip meer hebt voor je eigen aarzelingen... Van de noodzakelijke verzoening van de tegenstrijdigheden in jezelf zou met Staven Koning wel eens weinig terecht kunnen komen... Verderop zal echter blijken, dat Staven Koning slechts een tijdelijke fase is...

Nu komen eerst de kaarten die jullie zelf vertegenwoordigen. Omdat ze zo verwant zijn, bespreek ik ze samen. ZELF: Pentakels 3 omgekeerd (jij) / OMGEVING: Pentakels 8 (hij).
Als de kaarten zoals hier naast elkaar liggen, zou je ze kunnen duiden als de leerling (P8) en de meester (P3). Hij zit op het bankje, jij stáát op hetzelfde bankje... een stapje hoger... Pentakels 3 toont een spirituele omgeving... Als het om een eventuele liefdesrelatie gaat, zie ik dit als een jongere en een oudere ziel. Waarbij jij dus de oudere ziel bent (in vergelijking met hem). Een relatie met een jongere ziel bevat veel uitdagingen, maar kan heel bevredigend zijn, tenminste als dit is wat je wilt én als de jongere ziel bereid is te groeien en ook inderdaad datgene wil wat jij te geven hebt. Pentakels 8 wijst erop dat die bereidheid er bij hem zeker is. Pentakels 3 ligt echter omgekeerd en dit doet mij vermoeden dat jij eigenlijk een ander soort relatie wilt, bijvoorbeeld met een ziel van je eigen leeftijd of een oudere ziel. Van een relatie met een jongere ziel zou je dan wel eens moe en gefrustreerd kunnen worden... (Pentakels 3 omgekeerd).

HOOP EN VREES: De angst voor verdriet en teleurstelling trekt een muur op die mensen buitenhoudt en jezelf gevangen zet (combinatie van Zwaarden 3 en Pentakels 4). Muren zijn obstakels voor liefde. Blijkbaar is er oud zeer, pijn in je hart (de zwaarden door het hart op Zwaarden 3), en probeer je jezelf te beschermen. Het is niet ongewoon dat je je angst tegenkomt wanneer je je openstelt voor een nieuwe relatie. Eigenlijk is dit een mooi geschenk. Veroordeel jezelf niet!  Jouw angst voor teleurstelling hoeft ook helemaal niet terecht te zijn, maar zolang die angst er is trek je datgene aan wat je eigenlijk niet wilt... Het vraagt wel kracht en moed om onder ogen te zien waar je nog bang voor bent. Vertrouwen hebben in jezelf, erkennen dat je de beminnelijke en prachtige persoon bent die je bent, en de herinneringen loslaten aan de keren dat de dingen niet werkten, zullen je helpen om je hart meer te openen.

UITKOMST: Met Pentakels 4 rechtop had ik nog niet zo snel een nieuwe relatie van de grond zien komen, want de kaart wijst sterk in de richting van kiezen voor veiligheid en afwijzen van elke verandering. Maar nu de kaart omgekeerd ligt zie ik toch meer bereidheid om je open te stellen en het nieuwe te verwelkomen. Omdat je de beschermende houding blijkbaar al bijna ontgroeid bent, steek je toch voorzichtig je nek weer uit... En in overweging genomen dat De Geliefden een heel sterke kaart is, die zich soms op wonderlijke wijze tegen alle twijfel in waar kan maken, zou ik zeggen dat een relatie niet zonder meer waarschijnlijk is, maar zeker niet onmogelijk.

Of hij de juiste man voor je is, ik neem aan dat je hem beter zult willen leren kennen en gewoon je eigen intuïtie en inzicht zult volgen. Je hebt voldoende zekerheid in jezelf om een goede keuze te maken. Ik ben wel heel benieuwd wat het gaat worden. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

louisa

Lieve Ricca,

Ik heb net je duiding gelezen. Poeh.. dat die kartonnen kaartjes zoveel van je psyche kunnen blootleggen.

Enorm bedankt! :-*

Ik ga het even op me in laten werken en laat nog van me horen.

Liefs Louisa

louisa

Hoi Ricca,

Laat ik mezelf eerst corrigeren: in mijn eerste reactie schreef ik..
dat die kartonnen kaartjes zoveel van je psyche naarboven kunnen halen...

Maar het zijn niet de kartonnen kaartjes, jij bent het, Ricca, die veel uit de kaarten kan halen. Wat kan je het toch mooi omschrijven!

Tja die jongen.....Of liever gezegd man. Hij is ook mijn collega en is in mijn ogen ontzettend oncollegiaal geweest naar mij, waardoor mijn hele verliefdheid naar een heeeeel laag pitje is gezakt....
Pijnlijk...en daardoor weet ik het allemaal niet meer hoor.
Mijn gekwetste gevoel zegt nu nee tegen deze man.

Wat ik me afvraag, hoe lang is een keltisch kruis geldig? Ik zelf dacht ooit gehoord te hebben een maand of drie?
Weet iemand dit?

liefs
Louisa

Ricca

Lieve Louisa,

Hij is dus tegengevallen? Wat een domper voor jou. Je hebt het over gekwetste gevoelens. Gekwetste gevoelens zijn altijd van het ego (de Zegewagen), dus wat dat betreft zit je nog wel in de legging... Is het niet mogelijk door zijn gedrag heen te kijken? Hij vond jou toch leuk en zal vast niet de bedoeling hebben gehad jou te kwetsen. Nou ja, ik wil je hem niet opdringen hoor.

Naar mijn ervaring kan een Keltisch Kruis 2 maanden tot wel 2 jaar geldig zijn. Dat laatste alleen als er veel troeven liggen. Het gemiddelde is ca. 3 - 6 maanden. Het ligt ook aan het soort vraag dat je gesteld hebt.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love