Het Beslissingspel..

Gestart door Djeezes, september 21, 2004, 03:22:14 AM

Djeezes

Hey iedereen daar lekker aan het slapend of juist wakker geworden,

Ik heb een klein probleempje met het beslissingspel die ik voor mezelf legde
Op zich is dat spel redelijk gemakkelijk te duiden ..dacht ik dus..
Nu bij deze vraagstelling is dat een ietswat moeilijker geworden toch..

Ik stelde de vraag: moet ik contact houden met ..
het resultaat is meer dan verbluffend,
Doe ik het niet, het ziet er super goed uit, doe ik het wel het ziet er ook goed uit.
Probleem is juist dat ik de Wereld bij de cons liggen heb en de geliefden bij de Pro's en als ik de uitleg van het spel bekijk dan heb ik hier dus een conflicteken zitten he,

De kaarten zijn als volgt
1 : Staven 5 omgekeerd
2: De geliefden
3: Kracht
4: Aas van staven
5: De Wereld
6: Aas van Kelken
7: Pentakels 8

in 1 legging van 7 kaarten komen er dus 3 Grote Arcana's uit en 2 azen, en niet tevergeten 2 keycards van het spel,,
Kan iemand me dit helpen duiden want dit gaat echt men petje te boven toch.., ben nog steeds een newbieke hé  ;)

Palo, jij weet wat er zich achter de ... bevindt he  ::)
groetekes to all,
Djeezeke

palomino

Hoi Djeezes,
Ik ben er mee bezig... :P
Liefs Palo

Djeezes

Hey Paloke,

Yep had wel gedacht dat deze u ook zou kunnen bekoren, maar doordat ik de kaarten op zich nogal redelijk heu... uniek vindt in zulkse legging heb ik ze maar meteen op het forum gezet,  8)

btw nog zo'n raar voorval ook met men dagkaarten,
Heb nu reeds 3 dagen na mekaar Pentakels 2 getrokken,
Vindt voor mezelf niet zo direct een treffende reden voor deze kaarten maar ben ondertussen wel razend benieuwd naar de kaart die we morgen gaan trekken toch.. ???

groetjes aan allen of zeg ik maar liever slaapzacht iedereen..?
Djeezeke

palomino

...'T grote puzzelwerk zit erop... :P :P :P,nu nog een begrijpelijke samenvatting maken van (naar ik hoop !)
hoogstens 1 A4tje... 8).Was weer Mega-interessant trouwens !
liefs Palo

Ricca

Hallo Djeezes,

Alle leggingen met zeven kaarten hebben een element van betovering en mysterie. Dat blijkt hier ook weer eens. Volgens mij ligt de Wereld bij de pro's en de Geliefden bij de contra's. Althans dat zeggen mij de kaarten zélf en dat is ook geheel in overeenstemming met het KK dat je me stuurde. Maar het staat je natuurlijk vrij om deze visie naast je neer te leggen.

ACHTERGROND: Pentakels 8 is de kaart van het leerlingschap. De huidige situatie stelt jou in staat een belangrijke les te leren. Al naar gelang je innerlijke bereidheid tot leren kun je deze situatie als stimulerend en verrijkend ervaren, of als moeilijk en vervelend (ik vermoed stimulerend en moeilijk).

KEUZE 1 (contact houden): De combinatie van Kracht en de Wereld kan op verliefdheid wijzen. De uitdaging (Kracht) van dit contact doet een innerlijk conflict naar de achtergrond verdwijnen (Staven 5 omgekeerd). Maar het kan weer oplaaien als de gouden bergen (de Wereld) een illusie blijken te zijn (Staven 5 omgekeerd staat ook voor ontgoocheling).

KEUZE 2 (geen contact houden): Nieuw vuur (Staven Aas) in de bestaande liefdesrelatie (de Geliefden) kan wonderen doen (Bekers Aas)...

Als je beseft waartoe dit dilemma op jouw weg is gekomen, zal het dilemma zélf veranderen - omdat het dan niet langer nodig is.
Het gaat niet om de keuze, maar om je redenen voor die keuze...

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love

Djeezes

Hey Ricca,
Wat je verteld over het element van betovering en mysterie, wel dat zou ik nu zelf niet beter kunnen omschreven hebben toch, heel de achtergrond van deze vraagstelling is zo mysterieus en betoverend dat het enerzijds schrikwekkend is en anderzijds heel aanlokkelijk.
Ik kan me zelf ook wel verplaatsen in hetgeen je ziet als resulaat van pro's en contra's alhoewel ik zelf eerder een innerlijk conflict zie opduiken dan verdwijnen als ik keuze 1 zou volgen.., of het moet zijn dat er nog ergens iets is dat ik niet zo direct zie,,
Hoe het dilemma "en dat is het inderdaad" er op zich gekomen is dat is heel moeilijk in te schatten voor me, kan er zelf eigenlijk ook niet echt een zinnig antwoord op vinden maar ineens zag ik/besefte ik dat het er was.

Maar wat verder te doen met de volgende 2 kaarten die mekaar tegenspreken.  ???

De Geliefden bij de Contra's:
Wanneer De Geliefden (VI) te voorschijn komt is dat een aanwijzing dat het besluit in feite al (onbewust) is genomen ten gunste van de kant waar de kaart ligt. dus geen contact houden of proberen houden

anderzijds hebben we De Wereld bij de Pro's,:
De Wereld (XXI) toont de plaats waar je hoort, je bestemming. Deze kaart geniet altijd de voorkeur en eventuele vervelende bijkaarten moet je dan maar op de koop toe nemen.

mag/moet ik deze mee interpreteren of naast me neer leggen want dit zou resulteren in een min of meer onmogelijkheid zijnde..
beslissing is genomen (onbewust mischien maar toch) om geen contact te houden daar dit gevaren kan meebrengen voor een bestaande goede relatie.
"versus"
Ik contact zou moeten "proberen" houden aangezien mijn bestemming "lot" daar ligt, en alle vervelende zaken moet men er bijnemen
Ook hierin kan ik me terugvinden aangezien ik me altijd al ergens al op enerwijze mogelijk ook verbonden heb gevoeld met de persoon waarover de legging gaat.

Minstens een dillema te noemen hé  ;)
In ieder geval een zeer intressant oogpunt van je.
Dank je Ricca
Djeezeke
Ps: nog zo laat op toch, je werkt toch ook niet me de nacht toevallig?

palomino

Hoi Djeezes,
Wat me opvalt in de legging is dat deze is samengesteld uit twee 'drieluiken'...
De pro's,de bovenste drie kaarten vormen een drieluik met de omgekeerde staven 5 in het midden die aan weerskanten geflankeerd wordt door twee grote Arcana's;Kracht en De Wereld.
De con's,de onderste drie kaarten zijn ook een drieluik met aan weerskanten een Aas en in het midden De Geliefden.
De twee drieluiken worden voorafgegaan door Pent.8,de kaart die de huidige situatie aangeeft waarop de vraag betrekking heeft.

Op Pent. 8 is een leerlijng te zien die hard aan het werk is,bezig aan de weg te timmeren en zich in te zetten voor wat wezenlijk voor hem van belang is.
Hij maakt zich vaardigheden eigen die hem in een later stadium van pas komen.
Een gezegde en een spreekwoord kwamen bij mij op bij deze kaart: 'Al doende leert men' en 'Schoenmakertje blijf bij je leest'.Ik vind dat beiden in de strekking van deze legging heel erg van toepassing zijn...

Volgens mij is de rode draad in deze legging dat jij in wezen op zoek bent naar jezelf (zoals wij allemaal... ;)) maar dit zoekt in zaken die zich buiten jou afspelen...in  dit geval in het contact houden met-*-.Dit gaat gepaard met een hoop onrust,twijfel en besluiteloosheid.
Waar het op neer komt is dat er niets tegen is om contact te houden met -*-,zij dient er namelijk voor om jezelf beter te leren kennen,in harmonie te komen met jezelf,tot een verzoening en een vereniging te komen van het mannelijke en het vrouwelijke binnen jezelf (De Geliefden).
De kwaliteieten die jij zo waardeert in -*-,zijn namelijk kwaliteiten die potentieel ook in jou aanwezig zijn (beide Azen aan weerszijden van Geliefden).
De Geliefden pleit tegen contact houden met -*- omdat jij (nog) niet inziet dat de binding die je met haar voelt eigenlijk een projectie is van wat binnen jou aanwezig is maar je (nog) niet als dusdanig herkent... 8)en dit vertaalt zich in een heerlijk verliefd gevoel,een geweldige aantrekkingskracht... :P
Probeer je zelf te zien ,te herkennen,te herinneren in -*-...Er gaat nog zoveel verborgen in jou dat hoopt en wacht om 'ontdekt' te worden...
De energie,het enthousiasme,de drang om te bewegen en in beweging te brengen kunnen slechts tot groei leiden als je ze gebruikt om dichter bij je zelf te komen.

Het is erg belangrijk dat je een keuze maakt met heel je hart.
Alles waarnaar je opzoek bent is binnen handbereik,is reeds aanwezig.
Het onderste drieluik bestaat voor een groot deel uit handen...maar liefst 8...Vooral open handen die wijze op het belang van ontvankelijkheid.De gesloten hand op de Staven Aas bevat of omvat letterlijk de groei die in potentie aanwezig is...Reik jezelf de hand !

Op de eerste positie in dit beslissingsspel ligt Staven 5 tussen Kracht en De Wereld (de pro's).
Bij staven 5 gaat het om een uitdaging waar een beroep op je kunnen wordt gedaan en ook hier gaat het weer om (zoals bij Pent 8) ervaring opdoen.
De omkering van de kaart houdt in mijn ogen een waarschuwing in om zaken niet uit de hand te laten lopen...Je hoeft het contact met  -*- niet uit de weg te gaan,maar laat het niet ontaarden in een echte strijd of wellicht in overspel...De stoeiende staven wijzen meerendeels naar De Geliefden die eronder ligt...beschadig de vleugels van de engel niet...

Het gaat hier om een 'vaardigheidstraining',die voornamelijk betrekking heeft op het leren kennen van jezelf via degene die je op een voetstuk hebt geplaatst.Betrokkenheid op het andere,op hetgene dat zich buiten je bevindt is hier van belang...Want in de ontmoeting met het andere krijg je te maken met confrontaties die keuzes van je verlangen.Maar wat je in diepere zin moet leren,is dat de keuzes en confrontaties in essentie te maken hebben met jouzelf en inhouden uit jouw onbewuste.

De Kracht is wederom een proces van zelfontdekking en een vervolg op het projectiemechanisme van De Geliefden...Maar in Kracht gaat het ook om zelfbeheersing,intoming waardoor de waarschuwende factor van de omgekeerde Staven 5 wordt versterkt.
Het contact willen houden met -*-gebeurt eigenlijk binnen een proces bvan zelfontdekking...Luistrer naar je instinct maar verlies niet je evenwicht.
Hou de aantrekkingskracht die je voelt in balans met je wilskracht.

De Wereld is de (jouw) drijfveer achter je behoefte om onafhankelijk te worden van prikkels van buitenaf en geluk,vervulling en heelheid te vinden in jezelf...de drang dus om dit te vinden en ook te blijven.
Misschien kun je in jouw proces -*- zelfs plaatsen in de positie van de wereld,aangezien je contact met haar je ,volgens deze legging en zeker ook in deze kaart, kan brengen naar de heelheid (en veelheid) in jezelf... :D
Met de Wereld (hoogste getal) op de bovenste plaats in de legging geeft deze kaart ook het einde van een cyclus aan,maar tevens een nieuw begin...op de 7e plaats ligt vervolgens Pent 8 die aangeeft dat je altijd zult blijven leren...Kijk eens naar de vrouw op de kaart van de Wereld,ze kijkt verlangend om naar de jonge man op de Pent 8 kaart...Ze wil aan de weg blijven timmeren...
De 'vrouw' zou hier ook heel goed een hermafrodiet kunnen zijn waar het mannelijke en het vrouwelijke zijn verenigd... ::)

Nou Djeezes,ik hoop dat je hier iets aan hebt... ;)
Liefs Palomino

Ricca

Hallo Djeezes,

Nee, geen nachtdienst. Ik was gewoon een beetje (erg) laat. ;D
Zoals je gezien hebt, maak ik bij het beslissingsspel geen gebruik van sleutelkaarten. De kaarten hebben m.i. zelf voldoende zeggingskracht. De speciale betekenis die door Banzhaf aan deze kaarten wordt gegeven is in mijn ogen een voorgekauwde interpretatie die je niet perse hoeft te volgen.
Ik kan me heel goed vinden in de mooie uitleg van Palo. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

Citaat van: Ricca op september 23, 2004, 16:05:36 PM
De speciale betekenis die door Banzhaf aan deze kaarten wordt gegeven is in mijn ogen een voorgekauwde interpretatie die je niet perse hoeft te volgen.

Hoi Ricca,
...Grappig en heel 'toevallig' dat je het hebt over de hapklare brokken van Banzhaf...Ik kende het beslissingsspel niet en heb het opgezocht op het internet...en gevonden... :)
Aangezien ik (nog altijd) ook boeken gebruik bij het duiden van de kaarten,kwam ik terwijl ik al een heel  eind gevorderd was in de duiding,achterin een boek van Banzhaf ook het beslissingsspel tegen... daarbij werd vermeld dat bepaalde kaarten een sleutelbetekenis hebben   ::),o.a. De Geliefden en de Wereld...ik was in de eerste instantie helemaal uit het veld geslagen en dacht 'twee dagen werk down the drain'  :-\ :(...maar al een paar minuten later vermande (lees:vervrouwde) ik mezelf en besloot op mijn eigen gevoel en intuitie te vertrouwen ...en door te reizen op de weg die voor mij goed voelde... :P
Liefs Palomino

Djeezes

Hey Ricca, Paloke,

Zelf heb ik geen idee van wie/wat die Banzhaf  ??? is maar eigenlijk hoef ik die ook niet te kennen, want in de door Ricca verschafte uitleg kon ik mezelf al voor een hele groot deel terugvinden en nu na de analyze van Palomino een drietal maal begrijpend gelezen te hebben is ook het deeltje waarin ik nog geen duidelijkheid had volledig tot zen recht gekomen,
Jullie zijn beiden schatten en kwa duiding van de Tarot eigenlijk een beetje mijn heu.. mentors.., of toch iets in die aard,
Hoop zelf ook ooit zo ver te raken maar denk dat ik daarvoor eerder meer zal moeten experimenteren met leggingen van anderen aangezien ik aan de leggingen van mezelf (bewust/onbewust) precies steeds meer partij lijk te trekken naar ener of andere zijde en dus eigenlijk niet objectief genoeg ben..
Hebben jullie dat ook of zijn het wensdromen of andere verlangens die me parten spelen bij duidingen van eigen leggingen?
En indien jullie dat hadden, hoe overwin je dat?

Bij deze wens ik jullie elk nog eens superhartelijk te danken recht uit men hart voor de prestaties die jullie leverden en voor het resultaat dat het bracht  :D
Djeezeke  :)

palomino

Citaat van: Djeezes op september 22, 2004, 03:28:37 AM

btw nog zo'n raar voorval ook met men dagkaarten,
Heb nu reeds 3 dagen na mekaar Pentakels 2 getrokken,
Vindt voor mezelf niet zo direct een treffende reden voor deze kaarten

Hey Djeezes,

De man op de Pent.2 kaart maakt een onstabiele indruk, wankelmoedig,vol twijfels en besluiteloosheid.
Hij wordt heen en weer geslingerd,pieken en dalen wisselen elkaar af,er is nogal wat dijning en hij krijgt er een punthoofd van... :P
Dit is een z.g.n. 'podiumkaart' en dus houdt hij een bepaald advies,les of wijze raad in...(van Ricca geleerd  :)). Wat zou hier jouw opdracht zijn denk je...?
Liefs Palomino

Djeezes

Hey Paloke,

Op die manier gebracht veranderd dat natuurlijk de zaak hé
Yep, ik snap zo direct wat er van me verwacht wordt toch..
Op de achtergrond is inderdaad veel deining te zien en de bootjes gaan inderdaad nogal op een neer op deze grote golven..
Juist dat van dat podium had ik niet door toch, hoe ik er ook naar kijk ik vindt nergens iets terug wat wijst dat de persoon op de kaart zich op een "verhoog" bevindt..
Hoe bepaal je dan of het een podiumkaart is?  ???

Djeezeke

palomino

Hey Djeez,
Kijk maar even op het Tarot Forum,daar vind je een topic 'Podium kaarten'...Ricca legt daar uit wat ze inhouden... :)
Liefs Palo