37-Tijd. Extra kaartjes in de Gilded Reverie Lenormand, Expanded Edition.

Gestart door Geert, april 28, 2021, 11:10:57 AM

Geert

R0002882 by Lee Normand, on Flickr

Sinds kort ben ik met Lenormand bezig, in het begin met de bekende kaartjes, maar sinds kort met de Gilded Reverie Lenormand Expanded Edition NL. Ik merk dat ik voor deze kaartjes een voorkeur aan het ontwikkelen ben. Er zitten 11 extra kaarten in dit deck. Vogels, Heer, Dame en 8 kaarten die in het oorspronkelijke deck niet voorkomen.

Met die acht kaarten wil ik nader kennismaken. Kennismaken is bij mij de kaartjes in de hand nemen en mijn gedachten erover laten gaan. Dus niet wat verteld het boek, maar wat verteld mijn denkgeest en dat samenvatten in trefwoorden en korte zinnen. Brainstormen. Bij brainstormen bestaan geen foute of goede gedachten. Alles is welkom.

De eerste kaart die ik onderzoek: 37-Tijd

Klokken:
tijd, vergankelijkheid, klokken, kaars, zandlopers, veel manieren om tijd aan te geven.
Jij hebt er maar één van, dat is jouw tijd. Jouw tijd van leven.

Uil: 
de nacht, wijsheid, helderziend en helderhorend. Ga wijs om met jouw tijd.

Haan:
dageraad, ochtendgloren, de eerste willen zijn, strijdlust, seksueel actief.

Vink:
ongeduld, er geen tijd voor hebben.

Kaars:
het leven duurt maar kort, kluizenaar, licht op je pad.

Slingers van de klok:
de tijd tikt weg.

De dierenriem, zon en maan staan ook op de kaart. (Flink uitvergroten).

Tijd is de vierde dimensie, je kunt het niet los zien van de ruimte waarin wij leven.

Naarmate je ouder wordt gaat de tijd sneller.

Als jij wacht op jouw toekomst, dan is jouw toekomst wachten.

Plaatsing in de tijd:
Wat links ligt van de kaart is geweest,
Wat rechts ligt van de kaart is onderweg.

In de zin van haast:
Ligt de kaart erboven, dan is het toenemend belang, houdt de tijd in de gaten. Haast.
Ligt de kaart eronder, dan is het afnemend belang, neem jouw tijd, doe rustig aan. Geen haast.

Als er belangstelling voor is dan wil ik de andere zeven kaarten ook op deze manier onder de aandacht brengen.

Anja

Hoi Geert,

Ik weet het even niet meer hoor maar zaten die acht kaartjes niet oorspronkelijk bij het Lenormanddeck maar zijn die er op de een of andere manier uit gehaald? Hier staat mij zoiets van bij maar ben totaal niet zeker. Weet jij hier misschien meer van?

Het valt mij op dat die klok op vijf uur staat, ook dat het-als ik ook even puur en alleen op mijn gevoel mag afgaan-een mysterie is of het hier vijf uur in de middag of ochtend is. Waaraan kan jij met zekerheid aflezen dat het ochtend is op deze kaart? Alleen aan die haan? Mijn eigen individuele ervaring met vijf uur in de ochtend: een sterfgeval en/of iets in je leven sterft af.
In tegenstelling tot vijf uur in de middag: iets, iemand, en/of jijzelf is in de kracht van het leven. Verder kan ik me heel goed vinden in jouw uitleg over tijd die hier te zien is. Tijd voel ik hier als een relatief begrip. Misschien dat deze kaart ook wil aangeven dat-als je goed kijkt, voelt en luistert-alle gebeurtenissen in het leven van een mens, als een radartje zo goed in elkaar passen. Klinkt heel gek ik weet het maar dit geldt voor zowel leuke, minder leuke gebeurtenissen als rare ervaringen.
Die kleur groen lijkt mij dat de persoon in kwestie in een situatie zit waarin hij zichzelf helemaal opnieuw met zijn omgeving en/of zichzelf moet gaan verbinden. Leren dat een mens weliswaar op heel veel maar niet alles invloed heeft.

Nogmaals: ik vind jouw uitleg heel leerzaam!!

Ik kijk tenminste nu al uit naar al die ander zeven kaartjes die jij onder de aandacht gaat brengen!!!

Groetjes van ANJA

Geert

Citaat van: Anja op april 28, 2021, 18:35:30 PM
Hoi Geert,

Ik weet het even niet meer hoor maar zaten die acht kaartjes niet oorspronkelijk bij het Lenormanddeck maar zijn die er op de een of andere manier uit gehaald? Hier staat mij zoiets van bij maar ben totaal niet zeker. Weet jij hier misschien meer van?

Dank je wel Anja voor jouw bijdrage. Over hoe het vroeger was, weet ik niet. Daar kan ik dus geen zinnig woord over zeggen.

Carla

Boeiend.
Ik weet nog niet zo goed wat ik van deze kaarten moet denken (vinden/voelen), ze zijn me nog te onbekend, ik vind ze ook erg druk. Is dat allemaal bewuste symboliek? Vraag ik me dan af.. Maar ik vind het interessant om mee te kijken en te lezen.

Geert

Dank je wel Carla,

Dat zijn ze, erg druk. En de voorstellingen kloppen niet altijd. Zoals 1-Ruiter die op een kermispaard zit in een carrousel. En toch op een of andere manier trekken ze aan. Ze zijn ook te groot en te dik. Ze passen niet in de binnenzak van mijn spijkerjasje, wat de kleine kaartjes wel doen. Ze liggen ook niet zo lekker in de hand als de kleine kaartjes. Kleine kaartjes nemen het formaat van een placemat aan, bij een grand tableau. De Gilded Reverie kaartjes hebben een heel tafellaken nodig.

Carla

Een heel tafellaken..  ;D

Ik volg het met interesse Geert, ik ben benieuwd of ze je nog eens zo vertrouwd worden als 'je broekzak'.