Zwaarden drie, mijn gedachten erbij.

Gestart door Geert, april 24, 2021, 10:31:21 AM

Geert

R0002876 by Lee Normand, on Flickr

Ik kom de laatste tijd veel Zwaarden Drie tegen.
Een kaart waar altijd weer wat vreemd tegenaan kijk.
Tijd voor voor een onderzoekje.

De traditionele verklaringen laat ik even achterwege,
het gaat mij erom wat deze kaart nog meer kan vertellen.

Zomaar wat kreten die in mijn denkgeest verschijnen bij het zien van deze kaart.
- Het zijn drie zwaarden die een hart doorboren.
- Drie krachten die in het hart samenkomen.
- Een besluit dat met het hart genomen wordt, in evenwicht met lichaam en geest.
- Het samengaan van hoofd, hart en ziel.
- Vader, Zoon en Heilige Geest.
- Geboorte, leven en dood.
- Schaamte, angst en schuldgevoel.
- De vereniging van tegenstellingnen.
- De drie dimensies waarin wij leven.
- Vader, moeder, kind.
- Zien, denken en aanvoelen. (zien staat voor alle zintuigen).

Als ik erover nadenk, bij welke situatie ik deze kaart NU in deze tijdgeest kan plaatsen,
dan zie ik mondkapjes, dan denk ik dat is niet goed en het voelt aan dat er angst is.
Die angst is de eigen angst, angst om af te wijken, angst om jezelf te zijn.
In die zin zie ik ook: schaamte, angst en schuldgevoel.
Het zit niet in het virus, het zit in het niet willen opvallen, niet voor jezelf opkomen.
Geen eigen mening hebben of er in elk geval niet voor durven uitkomen.

"Zien, denken en aanvoelen".
Bij deze kaart zouden deze vragen kunnen horen:
wat zie je? (alle zintuigen)
wat denk je?
wat voel je aan?

"Schaamte, angst en schuldgevoel".
Deze resoneert ook op een ander manier met mij.
Het doet me denken aan de foute relaties die ik heb gehad.
Dat zijn er een aantal geweest voordat de les geleerd was.

Anja

Ik begin maar meteen met het allerlaatste wat je schrijft over de foute relaties die je ooit had. In dit kader staat Zwaarden 3 voor afscheid en/of keus met een bezwaard hart. Je wilt in je aller diepste wezen iets/iemand maar door andere (externe) factoren komt daar de klad in en moet je zelfs iets beslissen waar je totaal niet achter staat.
Zwaarden 3 kan dus staan voor mensen wiens hart gebroken is als hun dit een paar keer is overkomen. Vooral als dit een paar keer achter elkaar is. Je moet dan als het ware bloeden, staat in dit opzicht voor een zwak hart.

Dan het probleem van de mondkapjes.
Ik heb sinds de inmiddels beruchte coronacrisis menige keer werkelijk verbaasd gestaan, om te zien wat voor een invloed de media hierop heeft. Maar vooral hoe volgzaam mensen zijn en schijnbaar totaal niet nadenken over hoe en waarom van die mondkapjes en vooral niet wat erachter steekt.
Ik vraag mij af waar de leergierigheid en strijdlust van de mensen uit de jaren 60/70 is. Want geloof mij maar Geert, als er in die tijd zo'n plicht was ingevoerd dan was er heel wat meer opstand geweest. Want in hetgeen jij hier stelt heb je naar mijn idee volkomen gelijk: het zit absoluut niet in dat virus!! Het zit in de huidige mentaliteit van de mensen en (vooral) dan de media.  Het valt mij eerlijk gezegd wel op dat die ouderwetse strijdlust uit de jaren 60/70 in Duitsland wel aanwezig lijkt te zijn, in ieder geval wel (veel) meer. Dit terwijl ze daar toch op gebied van mediakanalen toch beslist modern zijn.
Wij Nederlanders kunnen hier nog een voorbeeld aan nemen. Wat hebben Duitsers dan wat wij schijnbaar niet hebben??

Mondkapjes zijn er in hoofdzaak om de Chinese economie te ondersteunen! ;) ::)Maar dat schijnt niemand door te hebben. Hoe komt het dat het zelfstandig denken van mensen niet meer aanwezig is, is hier misschien wel een veel grotere hamvraag!


ANJA

Geert

Het verbaast mij ook, keer op keer. Ik doe dat ding nergens op.
Totaal geen probleem. Ik kom ook regelmatig mensen tegen die het ding dan afzetten.
"Als jij dat durft, dan durf ik dat ook", zo voelt dat dan. Schaapjesgedrag.
Hier in mijn dorp doe ik de boodschappen in winkels waar personeel geen kapjes dragen.

Maar bij de Jumbo, bijvoorbeeld, zijn er dan mensen die menen mij te moeten corrigeren.

En... de muziek uit de jaren 60 en 70. Die ging over de protesten.
Boudeijn de Groot zong het ons voor. Net als Bob Dylan. En al die anderen.
Pink Floyd, Another Brick in the Wall. enz. enz. enz.
Dat hadden we wel nodig om ons te verbinden.




Anja

Ik denk dat we diezelfde protesten nu ook nodig hebben, willen we ons weer met onszelf en anderen verbinden!

Naar grote winkelketens ga ik allang niet meer! Meestal ga ik naar de kleine ondernemer maar met enige regelmaat laat ik mijn boodschappen thuis brengen! Ik vraag mij af of die correctors wel enig besef hebben van de achtergrond van die plicht. Puur mijn gevoel zegt me van niet.

Alleen als ik dicht bij mensen moet staan doe ik dat ding op, anders niet! Dat is al met al dus beslist zeer weinig!


ANJA

Lief

Hoihoi,

Om even bij de 3en te blijven….

Nederland is een volkje van horen zien en zwijgen.

Look for the answer inside your question...

Carla

Vanwaar je opmerking Lief? Ik kan 'm niet plaatsen...

Anja


Geert

Ik kan er wel iets mee. Ligt ook aan de vraagstelling.

Horen, zien en zwijgen kan een behoorlijke hartenbreker zijn.
Ik ga deze onthouden, ik zie hier wel iets in.


Anja

@Geert,
Er wordt hier iets gesteld, niet gevraagd.

Lief

Hoihoi,

Wij uiten ons niet zo. Wij luisteren…..we kijken….gebeurd er iets wat niet bevalt dan zwijgen we eerder dan voor een mening uit te komen. We zijn een mono volkje. We staan niet gepassioneerd voor onze meningen. Want wat moeten anderen er wel van denken. Politiek correct zijn we.
In relaties gaat dat vaak hetzelfde. We horen, zien, laten het gebeuren, we zeggen niks, we verzanden, verdrinken eerder in verdriet dan iets te zeggen….
Look for the answer inside your question...

Geert

@Lief, hier kan ik het 100% mee eens zijn.

Anja

Daar kan jij van meepraten Lief......hoe dit soort dingen in relaties gaan!!

Lief

@Anja niet alleen ik ben ik bang. Ik vermoed vele mensen met mij.

Look for the answer inside your question...

Anja

Ja, dat weet ik maar die vele mensen zitten hier niet allemaal op het forum. Ik heb het hier dus over jou.