Toekomst voorspellen

Gestart door Geert, april 21, 2021, 09:25:42 AM

Geert

Kunnen we uberhaupt met de kaartjes de toekomst voorspellen?

R0002874 by Lee Normand, on Flickr

Mijn houding in deze vraag: Schildknaap Zwaarden.
Betere houding in deze vraag: Schildknaap Pentakels.
Het advies over mijn houding in deze vraag: XVII De Ster.

De Schildknaap van Zwaarden verteld mij dat ik erg kritisch ben ten opzichte van de gestelde vraag. Sandy Elfferich zegt daarover, "dat ik me moet wapenen tegen kritiek, maar dat ik niet achterdochtig moet worden". Dat is bij deze Schildknaap wel het geval. Bij tegenwind wordt hij wat feller in zijn kritiek, ja, hij voelt zichzelf zelfs aangevallen en zoekt de verdediging op. Aanvallen is zijn beste verdediging. Ik denk dat het hier aardig klopt. Dit is mijn impuls: Is dit zo? Hoe weet je dat dat zo is? Mag ik de bewijzen zien? Kritisch kijken is niet verkeerd, maar sluit je niet af, blijf openstaan.

Ik pak de tweede kaart erbij. Wat Sandy Elfferich schrijft over de  Schildknaap van Pentakels is: "openstaan voor kansen die op je pad komen". Zo kun je de toekomst dus ook zien, als een aangeboden kans. Ik denk dat deze schildknaap wat aan de voorzichtige kant is, te onderzoekend en zich daar in verliest. Om vervolgens deze kans te laten schieten. De toekomst zien als kans.

De zwaarden zijn hier dominant ten opzichte van de pentakels. Dat is de strijd in de denkgeest. Meer naar binnengericht dan naar buiten. Twee slimme jongetjes in de klas die elkaar voor dom uitmaken. Dualisme ten top. Bij beiden voel ik wel een kritische houding, met dit verschil, pentakels is bereid een en ander te onderzoeken.

De derde kaart. XVII-Ster. "Vertrouw op het onmogelijke", schrijft Sandy Elfferich.
Vol vertrouwen kijken naar de toekomst, maar wel vanuit het NU. Dagdromen over de toekomst maakt geen toekomst. Wakker worden en in actie komen, is een betere optie. Vanuit het NU je blik richten op de toekomst, wat feitelijk de wet van aantrekking is.

Als de kaartjes voorspellen dat er leuke mensen op de je pad komen, en vervolgens ga je op de bank zitten wachten tot die leuke mensen aanbellen. Dat gaat echt niet werken. Om het te laten stromen (Bekers) moet je wel zelf in actie komen (Staven). Hier spreken de Schildknapen weer.

Kort samengevat, stop de kritiek, sta open, zie de toekomst als een kans.

R0002875 by Lee Normand, on Flickr

De geest van deze legging is 8. VIII-Kracht. Het sluiten van de bek van leeuw, daar heb je kracht voor nodig. Dat is een hele uitdaging. Moedig zijn is hier misschien nog wel meer aan de orde. Heb de moed om jouw toekomst op te pakken. Ga niet aan de gang met het verwezenlijken van andermans dromen. Stap uit de slavernij en begin aan jouw eigen leven. Het sluiten van de bek mag je hier ook zien als het zwijgen opleggen aan allen die jouw in angst proberen te houden. Ook die twee schildknapen die in je denkgeest zitten.

Kijk ook naar de andere achten. Het zijn aspecten van de VIII-Kracht. Ze bevatten advies en inzichten.
Zwaarden, er is altijd een uitweg,
Pentakels, werk aan je vaardigheden,
Staven, kom in actie,
Kelken, onderzoek ook andere paden.

Mijn gedachte hierbij: ik kan geen toekomst voorspellen, ik kan wel inzicht verschaffen waarom die toekomst, die door de kaartjes is voorspeld, maar niet tot je komen wil. Het belangrijkste obstakel is hier wel angst. Die angst moet overwonnen worden om in actie te komen. Mensen bevriezen van angst.

Muziek op de achtergrond terwijl ik dit allemaal opschrijf:
https://www.youtube.com/watch?v=f0WqJxR2cSo

Anja

Beste Geert,

Zelfs zonder kaarten heb ik hier een 'pasklaar' antwoord op! Mensen die mij in mijn privéleven om een legging vragen weten dat ook. Ik leg vooraf uit wat hierover mijn standpunt is. Plus dat mensen soms via via horen hoe ik op dit punt ben.

Ik zeg altijd: ik kan je een handreiking geven over het pad wat je kunt volgen en/of ik kan een indicatie geven/lijn aanwijzen van hoe het zal gaan als je je huidige pad volgt. Of je op dezelfde weg als nu verder gaat of uiteindelijk toch voor een andere weg kiest, dat is aan jou en niet aan de (tarot) kaarten.

Aan de vraagsteller de keus of hij/zij de kaarten door mij wil laten leggen! Vrijheid van keus plus wederzijdse overeenstemming vind ik heel belangrijk!

ANJA

Geert

Dank je wel voor je reactie Anja,

Daar hebben wij inderdaad geen kaartje voor nodig.
Mensen die mij kennen, kennen mijn uitspraak: "toekomst maak je zelf."

Maar toch, afgelopen maandag kwam er weer een vraag: "kun je even in de kaartjes kijken....?"

Elke vraag is dan wel weer een mogelijkheid om de eigen reactie te onderzoeken.

Ook hier geldt: "wees dankbaar voor alles".

Dit was weer zo een kans om de eigen reactie te onderzoeken.
Dat was min of meer de reden voor deze legging,
Daar gaat het eerste stukje ook over, mijn eigen houding. Dat zit ook in de vraag.

Ergens hoop ik, dat is dan de tweede reden van deze legging, dat ik wat terot-kennis overdraag.
Ik wil de schouder zijn waarover je mee kunt kijken. "Kijk zo kan het ook".
Daarom heb ik de legging ook op het forum gezet.

Het verbaast me trouwens altijd weer dat tarot het juiste antwoord vindt.
Maar dat even terzijde.

De tarot als kletskous, breit er weer eens een heel stuk achteraan.

Anja

Een mooie titel voor een door jou geschreven boek Geert: De Tarot Als Kletskous! Wat let je?!

Ook ik verbaas me nog steeds wat er uit tarotkaartjes en leggingen komt! Bij mij vaak recht in de roos!

Verder hoop ik dat je een mooie en leerzame schouder voor mensen kan (gaan) zijn!

ANJA

Anja

Dat laatste kaartje Geert (The Star) betekent misschien ook wel; zie het in de sterren!!

Geert

Ja, dat is ook een interessante kijk erop.

Ik heb me al eens verdiept in astrologie,
het kwam niet echt binnen bij me.
Dat was toen.

Misschien wel iets voor een nieuwe kans.

Carla

Geert

Dank je wel Carla, ik ga het lezen.
Nooit te oud om te leren.