Mijn andere zijde? Wat heeft die zijde mij te vertellen?

Gestart door Geert, april 19, 2021, 08:28:10 AM

Geert

Ik pak deze keer de Crowley Tarot, om de platgetreden paden te verlaten. Om mij daar wat mee te helpen gebruik ik uitspraken van Hajo Banzhaf en Angeles Arrien. Die uitspraken die met mij resoneren. Verder gewoon het bekende werk: vraag duidelijk maken, hoofd leeg maken, kaarten schudden en leggen.

Mijn andere zijde? Wat heeft die zijde mij te vertellen?

R0002868 by Lee Normand, on Flickr

Pentakels 2.
Hajo Banzhaf schrijft erover: "Moedigt aan tot het verkennen van de tot nu toe verwaarloosde tegenpool".
Transformatie op alle niveaus van het bestaan.

Staven 7.
Hajo Banzhaf schrijft erover: "Moedigt aan tot het met bravoure een schijnbaar verloren zaak te redden".
Er is teveel energie aan doelloze zaken verspild.

Zwaarden Ridder.
Hajo Banzhaf schrijft erover: "Moedigt aan tot afstand nemen om een objectief beeld te vormen".
Krachtige verbinding tussen verstand en instinct.

(Voor de meelezenden: Bij Crowley is de ridder dezelfde als de koning bij Rider Waite, dat even terzijde).

De trefwoorden zijn:
- Transformatie,
- Moed
- Doelgerichte honger naar kennis.

Dit is geen antwoord op mijn vraag, maar een aanmoediging om het zelf uit te zoeken.
Dat alles in de geest van de Kluizenaar. (Daar is 'ie weer).
Bekers ontbreekt hier, het stroomt nog niet.

Ik houd van het geven van compacte en confronterende antwoorden aan mezelf, en die is hier:
Zoek het mooi zelf uit, je hebt het te lang verwaarloosd, maar het is nog niet te laat.
Ik zal aan de introspectie moeten.

Wordt vervolgd.

Carla

Dank Geert, dat ik hier mee kan lezen. Ik heb het gevoel veel te leren.

Geert

Het principe van voltooiing, introspectie en ruimte. (citaat van: Angeles Arrien).

De geest der legging is dus IX-Kluizenaar. (Een aardse maagd, die ik ook ben, met ascendant maagd).
Deze herinnert mij eraan dat ik eigenlijk alleen maar bezig moet zijn met zaken die voor mij zinvol zijn.
Hij spoort ook aan om onafgemaakte zaken uit het verleden te voltooien.

Alle vier de negens uit de kleine arcana zijn aspecten van de kluizenaar.
Zwaarden 9...: wreedheid ten opzichte van mijzelf, denk aan de innerlijke criticus.
Bekers 9.......: emotionele vreugde.
Staven 9.......: geestelijke kracht.
Pentakels 9..: uiterlijk gewin in alle aspecten van het uiterlijk leven.
Deze vier uit de kleine arcana, moet je mee laten wegen bij het begrijpen van de kluizenaar.
Ook XVIII-Maan weegt mee in het begrijpen van de kluizenaar.

Met de mindset van de kluizenaar kan ik nu verder met de dialoog met de tarot.

Voor wie het allemaal na wilt lezen raad ik het boek van: "Angeles Arrien" aan, "Licht op de Crowley Tarot".
Pagina 61 t/m 64. Met name pagina 62: "De Kluizenaar als groeisymbool" en pagina 63: "De Kluizenaar als spiegel van het innerlijk in relatie tot de buitenwereld". Uitgever: Altemira-Becht.

Dit boek lees je niet van kaft tot kaft, maar als een naslagwerk. Een aanrader.

update:
--------------------
Ai ai, boek is niet meer leverbaar. Misschien nog ergens in 'n bieb.
Tweedehands 130 euro.  Ik heb 'm nieuw gekocht voor 19,95.

Anja

Beste Geert,

Ik zie ook wederom een 7 tarotkaart in jouw legging, precies als gisteren. Dat lijkt toch ook wel wat te zeggen!

Kan het zijn dat Pentakels 2 (ook) als boodschap heeft om beter te leren omgaan met veranderingen, omdat verandering de enige constante is?? De Maagd is analytisch, nu lijkt het erop dat er een beroep wordt gedaan op je flexibiliteit en/of omgaan met onverwachte situaties.
De Kluizenaar/Pentakels 2: wie houdt jou een spiegel voor in welke situatie? Ik heb het idee dat het hier weleens om nieuwe op handen zijnde contacten kan gaan. Zij gaan jou spiegelen aan je verwaarloosde tegenpool. Het gaat denk ik in hoofdzaak om stukjes van alle 9 kaarten die jij hier zo beschrijft.

Staven 7/De Kluizenaar: een zeer plotselinge gebeurtenis, inzicht en/of handeling. Je lijkt ineens zeer snel in beweging te komen. Hierdoor lijkt de lucht geklaard en gaat je gevoel (ontbrekende bekers!) weer stromen!

Zwaarden Ridder lijkt mij nu al aardig op jou van toepassing. Mij laat het dat hier niet het zwaartepunt zit.

Groetjes van ANJA

Geert

Dank je wel Anja.

Het vervolg heb ik inmiddels gelegd. Daar zit alleen maar de energie van 8 in. Ik ben nog even bezig met uitwerken en het uploaden van de foto. Vervolg komt eraan.

Ik werk hier met de Crowley Tarot, met Rider Waite kan ook. Ik vind het eigenlijk wel goed om het eens op ander pad, en dit geval, een ander deck te werken. Voelt toch totaal anders.

Geert

Hoofd leeg maken, dat is bij het werken met kaarten cruciaal.

De Kluizenaar heb ik uit het pak gehaald.
Focus op de kluizenaar die ik apart heb gelegd. Geen vraag. De gedachte aan de kluizenaar de kaarten in schudden en drie kaarten trekken.

R0002870 by Lee Normand, on Flickr

De Bekers van 8.
VIII Evenwicht.
XVII De Ster.

De geest van de legging is dus, 8+8+17=33. VI De Geliefden.

Bekers 8 is hier bij Crowley "Indolentie". Oei was mijn eerste reactie.
Voor wie het boek heeft, pagina 176.

Heel kort samengevat: teveel gegeven, ontkennen van de eigen grenzen, emotioneel bestolen. Ik moet duidelijker zijn over mijn grenzen, waar het mijn emoties betreft.

Volgens Hajo Banzhaf (sleutelwoorden bij de Crowley Tarot), moet ik het onheilspellende moeras verlaten.

VIII Evenwicht (voor wie het boek heeft pagina 57 en verder).
Hier hetzelfde als bij Bekers 8. Alleen met andere woorden: "breng balans aan, in je leven".
De vier 8-kaarten uit de kleine Arcana wegen mee, die moet je ook bestuderen om deze VIII-Evenwicht goed te begrijpen. Rechtstreeks communiceren en snel handelen zijn hier de sleutels.

En dan nog XVII De Ster. (bladzijde 87). Zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn hier de sleutelwoorden.

Ik kan dit nog niet plaatsen. Het resoneert nog niet. Mogelijk ligt het antwoord bij VI-Geliefden.
..........................................................................................

Dit is hoe je een dialoog aan kunt gaan met de Tarot. In dit geval pak ik steeds de geest van de laatste legging, die ik meeneem als thema naar de volgende legging, met uiteraard de oorspronkelijke vraag.

Anja

Ik heb het gevoel dat deze legging een langere inwerktijd nodig heeft. Evenwicht roept dat gevoel bij mij op. Een en ander zal nog naar boven komen.

ANJA

Geert

Dit kan een lang draadje worden. Overigens, kijk ik achter het spreekwoordelijke gordijn van de hogepriesteres, dan zie ik in de verte een familieopstelling. Het zou mij niet verbazen als daar nog wat te helen valt. 

Geert

Het gordijn achter de hogepriesteres is uiteraard intuïtie.
Maar hier stopt het draadje, het vervolg heb ik gezien gaat teveel in op mijn privé.

Iemand een idee voor een ander draadje dialoog met Tarot?

Anja

Ik hoop voor jou Geert, dat jij voor jezelf maar hele goede dingen achter dat gordijn mag gaan zien en vooral hebben! En dan nog het liefst van langdurige aard!

Geert

Ik heb er nog eens over nagedacht.
En omdat het allemaal niet zo zwaar is als het eruit ziet.
En omdat ik jullie niet in het duister wil laten.
Maar ook, ik wil niet helemaal met de billen bloot. (Of helemaal niet?)

De eerste legging bracht mij naar de Kluizenaar.
De tweede legging, de Kluizenaar, stuurde me naar de Geliefden.
De derde legging, de Geliefden, vertelde mij dat ik bij de Keizer moet zijn.
De vierde legging, de Keizer, stuurt me terug naar de Kluizenaar.

Het zijn steeds de drie getrokken kaarten die vertellen waarom.

Hieronder nog eens bij elkaar gezet.

R0002868 by Lee Normand, on Flickr

R0002870 by Lee Normand, on Flickr

R0002871 by Lee Normand, on Flickr

R0002872 by Lee Normand, on Flickr

Zo kun je dus een dialoog met de Tarot aangaan. Valt allemaal reuze mee.