Auteur Topic: Verleden heden toekomst  (gelezen 188 keer)

Geert

• Senior lid
  • Tarot is maatwerk
    • Foto's leggingen
Verleden heden toekomst
« Gepost op: april 14, 2021, 09:49:08 am »
Wat ik altijd zeg, de toekomst maak je zelf. Waar kom ik vandaan? Welk pad loop ik nu? Dan kom ik daar terecht. Voor kaartenleggers is dat: verleden, heden en toekomst. Voor veel mensen stopt het hier en denken dan, dat dat hun toekomst is. Als iets onvermijdelijks.

Even een visualisatie spelletje. Stel je loopt naar een luchthaven, je stapt in een helikopter en ziet het landschap van bovenaf. Je ziet het pad dat je liep om op de luchthaven te komen, dat is jouw verleden. De plek waar je zit is het nu, het heden. Kijk je om je heen dan zie je vele paden die je kunt bewandelen, ook het pad dat je bewandelt als je doorgaat waar je mee bezig bent, dat is jouw toekomst. Maar al die andere paden zijn er ook. Die zijn minder goed te zien omdat jouw focus op dat ene pad ligt. Waar kennen we dat van? Waar jouw focus ligt dat groeit.

Zo liggen jouw kaarten ook. Je ziet ze liggen van enige afstand, helikopter-view. Zie het als een plattegrond, als een landkaart waarop niet alle paden goed te zien zijn.

Als je jouw kaartjes hebt gelegd en de toekomst hebt geduid, dan laat het daar niet bij. De toekomst ligt niet vast. Leg er kaarten bij met de vraag: “wat is een betere keuze?”. Of met de vraag: “wat kan ik doen voor een betere uitkomst?”.

De toekomst voorspel je niet, die maak je zelf met de keuzes die jij maakt in jouw leven.

En dan komen de mitsen en de maren, zoals: “als ik een ongeluk krijg, heb ik daar toch niet voor gekozen”. Overzie die situatie nog maar eens, waar kwam ik vandaan, welke keuzes maakte ik, waar ben ik nu. En het kan gebeuren, dat ongeluk. Maar omdat dat kan gebeuren mag dat geen reden zijn om niet een andere koers te kiezen die jou mogelijk een betere uitkomst biedt.

De toekomst maak je zelf, door jouw keuzes die je nu maakt. De kaartjes kunnen je daarmee helpen, met het maken van betere keuzes, een betere toekomst.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2021, 09:52:18 am door Geert »

Lena

• Volledig lid
Re: Verleden heden toekomst
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2021, 10:30:06 am »
Hoi Geert

Bij jouw mooie inzichten "voel "ik een noodzaak tot "reactie" .Elke actie geeft reactie Geert .En natuurlijk elk mens kiest zijn /haar pad , daar heb je zeker een punt. Oef gelukkig maar !🤣🤔

Het interessantste aspect hierbij is om te ontdekken en te beseffen dat elke wijziging in dat "gekozen " pad ook weer aanleiding geeft tot verandering en eigen/betere keuzes .

Laat ik het eenvoudig stellen .
Ik vind het heel boeiend, dmv van "bepaalde gaves" ( dit is een vaststelling géén ego) 😂👍mensen ruimere  inzichten te bieden in hun "levensverwachting ".
Maw , rekening houdend met hun eigen wensen , idealen, comfort , kwaliteiten , afkomst en ja ook hun verleden.  Mensen vergeten vaak dat hun eerdere opgedane ervaringen een verweving geeft in hun verdere "toekomst" en handelen.  Om dit te doorgronden heb je nood aan "zelfreflectie " . Waar komt mijn mis/handelen vandaan , wat/waar/wie en bovenal waarom beïnvloedt dit mijn denkvermogen.Diepgewortelde patronen.  Door dit alles te resetten en met open vizier te analyseren kom je een héél eind .

Via kaartlegging en jouw inleving kun je , indien mogelijk , meerdere opties in kaart brengen . Als ....... dan vragen en antwoorden . Door deze methode blijft de verandering of keuze van ingeslagen weg aan de "vraagsteller ".

Naar mijn eigen ervaring levert dit prachtige resultaten . Handreikingen /assistentie bieden .

Is wel leuk om de brainstormen .

Succes !

Lena

Anja

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2021, 21:23:33 pm »
Ik voel me toch wel een beetje geroepen om hier een kleine nuance in aan te brengen.

Je hebt je toekomst wel grotendeels in de hand maar zeer zeker niet helemaal! Dit geldt ook voor het pad waar je op gaat lopen! Want....sla je een pad in want je denkt ik kom op een mooi weiland uit, blijkt het pad dood te lopen en is er aan het eind een kale plek.
Dit is nu even iets symbolisch maar zo kan ik wel meer voorbeelden opnoemen.

Om maar even in tarottermen te blijven: onder de tienen heb je juist niet alles in de hand om moet je zelfs dealen met hetgeen er op je pad komt/wat er met jou en/of je situatie gebeurt. De kunst van het omgaan met het onverwachte.

Geert

• Senior lid
  • Tarot is maatwerk
    • Foto's leggingen
« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2021, 22:03:37 pm »
Ik denk dat het nooit een voldongen feit is, de toekomst, omdat de kaartjes zus of zo liggen.

Bij de kaartjes neer gaan zitten, omdat ze dat nu eenmaal voorspellen wat ze voorspellen en dat zien als onvermijdelijk of voldongen feit, dat hoeft helemaal niet. Je kunt altijd vragen: "wat kan ik nu doen om straks een betere uitkomst te hebben?". Dat hoeft geen optimale uitkomst te geven, maar kan wel een beter perspectief bieden. Het kan net dat kleine zetje zijn om iemand uit de spreekwoordelijke put te houden.

Anja

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #4 Gepost op: april 14, 2021, 22:09:45 pm »
Jouw verhaal wil ik juist met mijn uitleg over de tienen benadrukken.

Heb ik ooit beweerd dat je bij de kaartjes neer moet gaan zitten??? Bij mijn weten niet!

Geert

• Senior lid
  • Tarot is maatwerk
    • Foto's leggingen
« Reactie #5 Gepost op: april 14, 2021, 22:29:16 pm »
Anja, ik heb het niet over jou, maar over situaties waar mensen zichzelf in de put praten.
Ik denk niet dat jij, jouzelf of anderen, de put in praat. Daar gaat het ook niet over.

Laat onverlet dat voor sommige mensen het leven een uitdaging is.
Dan kan het best prettig zijn als je keuzes hebt. Die keuzes moet je dan wel zien.
Een dialoog met Tarot kan je dan een eind op weg helpen.

Anja

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #6 Gepost op: april 14, 2021, 22:34:24 pm »
Dank je wel Geert! Nu ben ik veel beter bij de kern van je verhaal 8)

Een dialoog met Tarot is een zeer goed middel om jezelf of een ander een eindje op weg te helpen. Maar als je die keus niet ziet dan wordt het inderdaad wel lastig. Niet zelden wordt in zo'n geval een antwoord van de kaarten als het ware afgedwongen. En zie jij als kaartlegger duidelijk iets heel anders dan de vrager wil of wenst, dan krijg je soms erg heftige reacties.

Ik kan er van meepraten :)

Geert

• Senior lid
  • Tarot is maatwerk
    • Foto's leggingen
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2021, 22:38:39 pm »
Spot on, zegt Geert dan.

Ik was ook wel wat warrig in mijn woordkeuze, denk ik. Goed dat je me uitdaagde.
Ik ga nu lekker 'n uurtje in mijn jazz-bubble. Ontspannen.

Anja

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2021, 22:41:45 pm »
Ik ben jaloers op je 8) maar ik gun het je wel :D