28-Heer met 24-Hart in zijn rug.

Gestart door Geert, april 09, 2021, 10:38:38 AM

Geert

Even terug naar mijn Keltisch Kruis lergging. Daar ligt mijn persoonskaart, "28 Heer", met er naast aan de rechterkant, "24 Hart". De Heer ziet het hart niet, hij kijkt de andere kant op. Dit vraagt om een nader onderzoek. De vraag is dan ook om hier inzicht in te verschaffen.

Uit het pak kaarten haal ik "28 Heer" en "24 Hart". Die leg ik links op de tafel. Dit is de reden van de vraag.

Vervolgens leg ik negen kaarten in drie rijen van drie. Hier kun je acht lezingen uit halen. Drie van links naar rechts, drie van boven naar beneden, 2 keer diagonaal, van linksboven naar rechtsonder en van rechtsboven naar linksonder.

Verder bepaal ik de geest van legging. Die kaart haal ik uit de overgebleven kaarten en leg ik rechts. Ligt die kaart al op tafel? Dan is de vraagsteller zich bewust van het antwoord, de vraagsteller weet het antwoord al en zoekt nog een bevestiging. Ligt de geest er nog niet, dan is de vraagsteller zich (nog) niet bewust van het antwoord.

Hieronder de gelegde kaarten.

28-Heer 24-Hart                     12-Vogels

30-Lelie      8-Lijkkist    19-Toren
        7-Slang   13-Kindje    18-Hond
      15-Beer     31-Zon        33-Sleutel

De geest van de legging is 12-Vogels. Deze kaart lag nog niet op tafel.

Mijn eerste blik laat een verloren vertrouwen zien met een terugtrekking in afzondering.
Zet het doosje Kleenex maar vast klaar  :) ;D

Ik ben even puzzelen.

Anja

Ik moet eerlijk gezegd mijn blik hier ook even wat langer op houden. Maar wat nu het sterkst binnen komt, is een gevoel van toekomstige liefdesbelevenissen waar je nu nog geen of weinig weet van hebt.

Dit vooral omdat Het Kindje samen met De Kist in het midden ligt.

Geert

Dat het met liefdesleven te maken heeft is wel duidelijk.

Even vooraf, dit is een oefening in Lenormand. Waarbij ik mezelf neem als proefkonijn. Ja, kwetsbaar.

Het is geen makkelijk legpatroon, maar wel een die veel blootlegt.

Ben ik me bewust of onbewust? Ik denk (nu) zelf dat ik het toen niet wilde (of kon) zien.
Het werd tijd dat het onder ogen kwam. Gelukkig heb ik het allemaal achter me gelaten maar wel met littekens

Mijn poging om het te duiden:
==============================================
Ik heb mijn hart voor wat betreft het liefdesleven opgesloten en ben letterlijk "off grid" gaan wonen als een kluizenaar. Ik liep er letterlijk van weg, maar het achtervolgde mij en het haalde me zelfs in. En zo was mijn kinderlijk vertrouwen goed voor vier maal achter elkaar, een verstikkende, giftige relatie.
Ik heb mijn hart in een winterslaap gebracht, denkende dat dat de oplossing was.
Dat begint zich te wreken. Er zal een opening moeten komen.

In plaats van me sterk te maken voor de schoonheid en de liefde in het leven, ben ik het gaan zien als gif en heb me sterk gemaakt om het te ontwijken. Ik heb het kind in mij, dat buiten wilde spelen in de zon, opgesloten in een kist. Als een opgesloten kluizenaar die waakzaam is over zijn gevoelens.

De trefwoorden haal ik uit de plaatsjes. Bij gebrek aan boeken.
Merk hier op dat ik de beer zie als een krachtig wezen, die ook winterslaap nodig heeft.
De toren staat te midden van ruïnes, eenzaam. Ik  associeer hier de kluizenaar die zich opsluit.
De slang zie ik als giftig, verstikkend en beklemmend.
Het kind is nog vol vertrouwen, de hond bevestigd dat nog eens.
De lelie is de schoonheid en de liefde voor het leven.
In de kist sluit je alles op.

Anja

Beste Geert,

Allereerst mijn dank voor jouw uitgebreide en ook heel open feedback. Ik vind het wat naar voor je dat je tot vier keer toe een nare ervaring op het relationele vlak hebt moeten meemaken :(

De Slang zie ik als iets mooier zien dan het is. Maar wat is dat dan?? Dat mooier zien is voor iedereen weer anders. Waar liggen jouw gevoelige punten? Wat ik bedoel te zeggen: waardoor ga jij van een vrouw houden? Want waar jij zo gevoelig op reageert, daar liggen je zwakke plekken; daar ligt dus iets wat je vaak mooier ziet dan het is.
Jouw innerlijk kind (hoeft niet maar daar kan Het Kindje ook voor staan) is niet meer onbevangen en gelukkig, het voelt zich vergiftigd. Kan het zijn dat Het Kindje een aanmoediging voor je is om je zeg maar te ontgiften?
Interpreteer de legging schuin; Beer-Kindje-Toren. Er moet ook iets anders bevrijd worden, een kantje van jezelf wat je te lang onaangeroerd hebt gelaten of misschien zelfs wel nooit hebt aangeraakt. Lelie-Kindje-Sleutel: kan het misschien zijn dat je een langere aanloop naar een relatie moet nemen als je met een vriendschap van doen hebt waar mogelijk meer in zit??
Kist-Kindje en de Zon: hierbij krijg ik een gevoel van iets wat jij (van je) zelf als een taboe gebied beschouwd, dit mogelijk (onbewust?) graag zou willen hebben of zijn maar dit (heimelijk) wel in een ander bewondert. Als dat zo is, wat is dit dan?

Lelie-Beer-Zon: ben je bang dat je (toekomstige) geliefde jou dominant vindt?

Geert

Dank je wel Anja, een mooie duiding wederom die weer nieuwe vragen oproept.
Vragen waarmee ik aan de gang kan met mijn nieuwe kaartset: Gilded Reverie Lenormand, Expanded edition NL.
Ik ben gezegend met een kaartenwinkeltje bij ons in het dorp, ze had deze op voorraad, een kadootje voor mezelf.  :)

Ik denk niet dat het "houden van" is geweest, ik denk eerder aan troostrelaties na een scheiding. Wat een gemiddelde man achterna loopt. Ik kijk nu ineens heel anders naar de slang en het beschadigde kind, als goed katholiek misbruikt.

Lelie-Kindje-Sleutel, daar heb je een goed punt, die had ik zo nog niet gezien. Spot On.

Kist-Kindje-Zon, Die had ik zelf als: wat is verborgen dat aan het licht moet komen.

Ik dominant? Nope, integendeel. Daarom kon het ook een aantal keren misgaan. Gelukkig heb ik dit achter me gelaten en mijn lessen geleerd.

Anja

Ik ben benieuwd naar je nieuwe set kaarten Geert! Het lijkt mij ook heel fijn om zo'n winkeltje vlakbij te hebben!! Maar heel erg omdat datgene van als goed katholiek kind te lezen :( Ik ga voor jouw welzijn hier maar niet verder op in.

Maar wat jij schrijft bij Kist-Kindje en Zon kan natuurlijk ook. Waar jouw gevoel het sterkst naar uit gaat!

Geert

Ik ga dit topic sluiten. Het was voor mij een stevige oefening. Hoeveel diepgang is er mogelijk? Heel veel. Ik zie nog meer nu ik er langer naar kijk. De vier hoekkaarten kunnen samen ook een en ander vertellen ontdekte ik. Het zou zelfs therapeutisch kunnen werken. Het is wel uit een periode van mijn leven dat ik al heb verwerkt, waarmee ik uiteindelijk ben gegroeid en heb afgesloten. En dat doe ik nu ook met dit topic, afsluiten. Met uiteraard een dank je wel aan Anja voor het meekijken en meedenken.