Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Bekers 2

Gestart door palomino, september 15, 2004, 22:02:52 PM

palomino

Op de RWS kaart zie je twee mensen die nader tot elkaar komen,elkaar op een liefdevolle manier raken.Het gaat hier om een uitwisseling van gevoel,emoties.Ze stellen zich open en kwetsbaar op omdat er een wederzijds vertrouwen is.Ze komen elkaar tegemoet en gaan een verbintenis aan.Het is in mijn ogen niet duidelijk wie de gever en wie de ontvanger is  en dat wijst er m.i. op dat het er hier juist omgaat dat het hier om geven en nemen gaat ,om het bereiken van een evenwicht.Als je echt geeft ,vanuit je hart,dan ontvang tegelijkertijd...Op het moment dat je iemand liefde geeft...dan voel je liefde uit je stromen en tegelijkertijd binnenkomen... :D :D :D ...Het summum van wisselwerking...!!! Het zou ook  verliefdheid kunnen zijn en zo een uitwisseling van liefde en genegenheid tussen twee verliefde mensen.
Het samengaan en samen zijn wordt beschermd  en bestendigd door een gevleugelde leeuwenkracht.
De bekers bevinden zich op gelijke hoogte wat een gemeen schappelijk oogpunt weerspiegeld en gelijkwaardigheid.dit wordt bekrachtigd door het dubbele slangsymbool waarop de leeuw rust.(Wie vertelt mij wat dit symbool betekent en wat het inhoudt...?)Mij komt het voor als een spiegelen in elkaar ,en jezelf in de ander (willen en kunnen) herkennen.
Liefs Palomino

snowdrop

Ik vind dit zo'n prachtige kaart. Hij spreekt me enorm aan. Er gaat zoveel van uit: vertrouwen, genegenheid, gelijkwaardigheid. Inderdaad, geven en nemen.

Ricca

#2
Hallo Palo en Snowdrop,

De twee om een staf geslingerde slangen (= hermesstaf of caduceus) vertegenwoordigen de tegenstellingen in de dualistische wereld zoals goed & kwaad, leven & dood enz. En in het geval van Bekers 2: mannelijk & vrouwelijk. Samen staan de twee slangen voor de totaliteit, het complete geheel. Volgens de mythe is de caduceus ontstaan toen Hermes (Mercurius voor de Romeinen) met een staf twee vechtende slangen wilde scheiden. Het is daarom ook een symbool voor vrede en verzoening geworden.



Ik hou eigenlijk niet zo van de uitdrukking 'geven en nemen'. Nemen? Van een ander? Hebben wij wel iets te nemen? Ik geloof dat wij slechts kunnen ontvangen (áánnemen) wat ons gegeven wordt. Misschien is het probleem in de wereld wel gewoon het feit dat er genomen wordt...
Geven en nemen zijn beide actieve handelingen en dus uitingen van mannelijke energie. Ontvangen is passief en dus een uiting van vrouwelijke energie. Zeker in het kader van Bekers 2 zou ik liever spreken van 'geven en ontvangen', waarbij beide geven en ontvangen.

More to come...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

snowdrop

Lieve Ricca, weer een eye-opener. Had nog nooit zo tegen de uitdrukking 'geven en nemen' aangekeken - maar inderdaad, 'ontvangen' is van een heel andere orde. Ik denk dat ik 'nemen' onbewust toch meer als 'aannemen' heb beschouwd. Dat komt er dichter bij. Ben benieuwd naar de rest. Liefs, Snowdrop.

Ricca

#4
Ik heb even gezocht of er een kaart is die 'nemen' uitbeeldt en ben uitgekomen bij Pentakels 9. Een kaart met veel betekenissen. Eén ervan is doelgerichtheid. De valk (een roofvogel) kan losgelaten worden om een prooi te vangen...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pinky

Naast de punten die al genoemd zijn als het gaat om Bekers twee, heeft de leeuw op de kaart voor mij een speciale betekenis. Deze symboliseert voor mij de kracht die ontstaat als twee zielen zich voor elkaar openstellen, werkelijk samenkomen en zich onvoorwaardelijk verbinden. De nieuwe kracht die dan ontstaat is groter, sterker en wijzer dan de kracht van de individuen afzonderlijk zonder afbreuk te doen aan de persoonlijkheid van de verbonden zielen. De extra dimensie van Liefde die je leven kleurt.

Liefs, Pink

palomino

Om nog eventjes terug te komen op de twee in elkaar verstrengelde slangen:

Thoth,de inwoner van Atlantis die later terugkeerde als Hermes en die de vader van de alchemie was,introduceerde de symboliek van twee om een zwaard dooreengestrengelde slangen,die heling uitdrukt.Volledig begrip en volledige aanvaarding van het mannelijke en het vrouwelijke in elk organisme bewerkstelligt dat beiden in elkaar opgaan,waarbij de goddelijke energie vrijkomt...

Djeezes

Ik vindt de bekers2 kaart een supermooie kaart en ben altijd "onbewsut" blij als ik die ergens te zien krijg in een legging,
met onbewust bedoel ik hier gewoonweg dat ze steeds wel een glimlach ofzo op men gezicht zal toveren ook al zie ik niet metene de reden ervan in..
Wat ik wel lijk te merken op de kaart als ik ze goed bekijk is de positie van de handen van de man,
Het lijkt volgens mij op een uitwisseling van de bekers te gaan, en zo zijn we dan inderdaad ook weer bij het geven en ontvangen uitgekomen hé ,
Klinkt inderdaad zoveel mooier dan geven en nemen ,
Tnx Ricca,
Nice point of view..
Groetekes to all
Djeezes

Ricca

#8
Ik vind Bekers 2 ook een prachtige kaart. Het getal 2 staat voor vereniging en Bekers 2 beeldt de harmonieuze vereniging uit: liefde, vriendschap, partnerschap, genegenheid, wederzijds begrip, harmonieuze samenwerking enz. Eventueel verzoening. De kaart heeft een zeer positieve uitstraling en staat niet zelden voor genezing.

De rechterhand van de man raakt de beker van de vrouw aan. Het lijkt alsof zij op het punt staan hun bekers (gevoelens) uit te wisselen. Doorgaans wijst de kaart dan ook op het begin van een relatie, een nieuwe of hernieuwde vrienschap enz. Maar kan natuurlijk ook op de harmonie in een bestaande relatie wijzen. Het is duidelijk een evenwichtige en gelijkwaardige relatie en de witte kleding die onder de bovenkleding te zien is, wijst op de zuiverheid van de gevoelens. Palo had het over 'geven vanuit je hart' en dat blijkt ook uit het feit dat de bekers ter hoogte van het hart gehouden worden.

De leeuw brengt het element vuur in de kaart (hij is ook opvallend oranjerood).
Een gevleugelde leeuw is een symbool dat twéé wezens (leeuw en adelaar) in één gedaante verenigt en daarom op de eerste plaats een symbool voor eenwording (in liefde en vriendschap).
De leeuw is ook op te vatten als een vertegenwoordiger van de zon en daarmee verandert de gevleugelde leeuw in een gevleugelde zonneschijf: een symbool van bescherming tegen het kwaad. Het spreiden van de vleugels is een beschermend gebaar. Deze betekenis is in overeenstemming met een betekenis van de hermesstaf die ik nog niet genoemd had: genezing (tegenwoordig is de hermesstaf ook een symbool voor homeopathie). En hiermee kom ik op de podiumbetekenis van de kaart: liefde - en ook verzoening - is een genezende kracht.
Als vertegenwoordiger van het element vuur wijst de leeuw voorts op de levenslust, de vitaliteit, de kracht, het enthousiasme, de groei enz. die voortkomen uit de relatie. En natuurlijk kan vuur zich ook uiten als hartstocht en begeerte.

De kaart kan - net als de Geliefden - ook opgevat worden als symbool van het complete zelf, d.w.z. de liefdevolle en helende vereniging van het vrouwelijke en het mannelijke in jezelf. Of gewoon meer begrip voor jezelf...

In het landschap achter het podium is in de verte een huis te zien. Een huis in de verte staat in de tarot meestal voor je bestemming. En de kaart laat zien hoe je je bestemming kunt bereiken.

Ik vind trouwens dat de man veel wegheeft van de Dwaas. Als Bekers 2 en de Dwaas samen in een legging verschijnen, probeer ik ze zeker met elkaar in verband te brengen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

Intuitie is verstand dat haast heeft

lucifall

#10
Beste Forumleden,

Over de caduceus is in de hele geschiedenis veel geschreven.
De gelijkenis met bijvoorbeeld de DNA-Helix, de rijzende slangenkracht,de vereniging der tegendelen.Godenverhalen, mythen, sagen. Op bouwwerken rond de hele wereld kom je de beeltenis van dit symbool tegen. Google eens maar en dan specifiek op afbeeldingen. Zelfs de bijbel noemt de "enkele"vorm de esculaap. Mozes maakte een staf omwikkeld door 1 slang waarmee hij mensen die door slangen gebeten waren kon genezen.( Misschien wel de Westerse visie ten opzichte van de geneeskunst: Niet de 2 slangen van leven en dood rond de staf: 1 slang. Geen vereniging der tegendelen)

De caduceus doet mij tevens erg denken aan het androgyne aspect zoals in de kaart Kunst van Crowley. Zie daar ook de adelaar en de leeuw. De gevleugelde leeuw boven de caduceus staf. De gevleugelde leeuw is een symbool dat 2 wezens (leeuw en adelaar) in 1 gedaante verenigt, zoals Ricca al schrijft.
Zie ook de Leeuw en Adelaar op de kaart kunst, waar door de alchemie de vereniging van water en vuur tot stand gebracht wordt, verricht door het Andogyne wezen. Water en Vuur Zoals ook op bekers 2 (de bekers en de vuurrode leeuw)

Verder over de caduceus :

Poulenc- Les Mamelles de Tiresias

Dit verhaal vertelt hoe Tiresias- onbehulpzaam was ten opzichte van Oepidus en familie. Hij vond 2 copulerende slangen en scheidde hen met zijn staf. Onmiddelijk veranderde hij in een vrouw en bleef dat 7 jaar lang, tot hij in staat was zijn actie te herhalen en veranderde weer terug in een man.
De transformatieve kracht in dit verhaal, sterk genoeg, om compleet te veranderen, zelfs fysische polariteiten van man of vrouw komt uit de vereniging der 2 slangen slingerend rond een staf.
Tiresias staf compleet met slangen werd later aan Hermes gegeven.

Medusa

Een andere Godin die met slangen te maken is vb. Medusa.
Godin Medusa wordt vaak afgebeeld met vleugels en gevleugelde voeten, net als het paard wat zij voortgebracht heeft. Het bloed dat door Medusa's aderen stroomt heeft zowel genezende kracht als dodelijke kracht; het bloed uit haar linkerarm doodt, terwijl dat uit haar rechterarm kan genezen. Dit heeft Medusa gemeen met de godin Kali. Het herinnert aan de dubbele slang uit de Minoische cultuur, die Medusa nog als caduceus om haar middel draagt.
Op de Artemistempel op Korfoe is Medusa afgebeeld met een gorgonenmasker en caduceus in rennende houding.
Op een kalksteenbouwwerk uit de 6de eeuw voor onze jaartelling wordt zij afgebeeld met slangen rond het hoofd en caduceus rond haar middel.

De Caduceus van Mercurius:

De Westerse Yoga, de Alchemie. Gegraveerd in alchemistische steen representeert de caduceus van Mercurius de ruggegraat waar de kundalini omhoog reist. De 2 slangen stellen Ida en Pingala voor, waarop de energie reist voor de transmutatie. de engelachtige vleugels van de geest openen aan de top als we eenmaal een bepaald niveau bereikt hebben.

mbt het gevleugelde leeuwengedaante:
Uit de Oepidus Mythe:
In die tijd werd de Thebanen grote angst aangejaagd door een gevleugeld monster in leeuwengedaante met het gezicht van een jonge vrouw. Het heette Sphinx en lag op een rots, terwijl het aan voorbijgangers raadselen opgaf. Wie het raadsel niet kon oplossen werd gedood.

Wat ik ook erg opvallend vind, is dat Waite zelf, voor de kaart bekers 2 geen omgekeerde betekenis geeft.
Voor alle andere kleine arcana kaarten noemt hij een interpretatie voor een lezing omgekeerd. Voor Bekers 2 noemt hij deze niet. Als enige kaart uit de kleine arcana geen omgekeerde betekenis.
Wellicht benadrukt hij juist door het NIET te beschrijven de vereniging der tegendelen...Omkeren? maakt niet uit...... de essentie is de vereniging.

liefs lucifall


lucifall


afbeeldingen van caduceus:
afbeelding van de caduceus van de rozekruizers met een interpratie van de 7 dagen van creatie en de 4 initiaities:
http://www.rosicrucian.com/images/rccen015.gif

een filosofie over ruimtereizen van objecten door de kracht van kwik en gebruik van de windingen van de caduceus:
http://www.electrogravity.com/CADUCEUS.JPG

De caduceus gerelateert met de kabbalah:
http://www.nada.kth.se/~asa/bilder/caducus.gif

op deze site diverse gebouwen uit rusland met daarop afgebeeld de caduceus:
http://www.nork.ru/burg/symbols.html

de goldendawn:  2 handen uit wolken welke gezamelijk naar een caduceus reiken:
http://www.hermeticgoldendawn.org/Documents/Essays/Caduceus.GIF

correspondentie van de caduceus naar de alchemie:
http://www.gnosticmystica.com/media/1/caduceus_alch.gif

de caduceus en de chakra's :
http://www.gnosticmystica.com/media/1/caduceus_comp.gif

de caduceus   en dan in ons eigen skelet:
http://www.weare1.us/caduceus-theomor-skel.jpg

groetjes
lucifall

Ricca

#12
Citaat van: lucifall op oktober 29, 2005, 17:58:38 PMWat ik ook erg opvallend vind, is dat Waite zelf, voor de kaart bekers 2 geen omgekeerde betekenis geeft. Voor alle andere kleine arcana kaarten noemt hij een interpretatie voor een lezing omgekeerd. Voor Bekers 2 noemt hij deze niet. Als enige kaart uit de kleine arcana geen omgekeerde betekenis. Wellicht benadrukt hij juist door het NIET te beschrijven de vereniging der tegendelen...Omkeren? maakt niet uit...... de essentie is de vereniging.

Hi Lucifall,

Ja, dat is opvallend dat Waite zelf geen omgekeerde betekenis geeft en de verklaring die je hiervoor geeft spreekt me wel aan. Wanneer tegendelen samengaan is er geen verschil meer van welke kant je het geheel bekijkt - vooropgesteld natuurlijk dat de omkering precies de tegenovergestelde betekenis zou hebben, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn en is ook niet altijd het geval. Het kan bij een omkering ook gaan om een verschuiving van de energie, een verandering van richting, een andere focus... Ik gebruik bij Bekers 2 wél de omkering, maar één van de mogelijke betekenissen van de omkering is... je raadt het al... dezelfde betekenis als Bekers 2 rechtop.

Waite geeft ook geen omgekeerde betekenissen bij de Grote Arcana (nou ja, slechts héél beknopte). Misschien is Bekers 2 nog méér verwant met de Geliefden dan ik dacht.
Voor mij staat de Geliefden vooral voor de liefdevolle en helende vereniging (integratie) van het mannelijke en het vrouwelijke in één persoon, het complete zelf (Animus + Anima), maar in een legging kan het ook wel om de liefde tussen twéé personen gaan.
Bekers 2 heeft als kaart van de Kleine Arcana voor mij vooral betrekking op de relatie tussen twee personen, maar kan toch ook de betekenis hebben van de vereniging van het mannelijke en het vrouwelijke in één persoon. In feite zijn de rode en de blauwe bloemenkransen in het haar inderdaad symbolen van Animus (rood) en Anima (blauw). Rood is de actieve mannelijke kracht, blauw de passieve vrouwelijke kracht. Geven en ontvangen.

De leeuw en de adelaar komen ook als twee aparte wezens voor op Matiging in de B.O.T.A. tarot
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Mt_BO.gif
Bij Matiging gaat het óók om de harmonieuze vermenging van tegendelen, maar minder toegespitst op m/v. Meer op bewust/onbewust of innerlijk/uiterlijk.
Matiging in de Ansata tarot voegt alles bij elkaar:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Mt_AS.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

lucifall

Bedankt Ricca voor de Inspi en aanvullingen!!!!

De afbeelding uit de Ansata tarot, waar je het linkje naar geeft, is precies wat ik bij bekers II zie.

De link met de Geliefden inderdaad. Enerzijds de Engel met de vurige vleugels ertussenin en op Bekers II de caduceus met de vurige vleugels. Deze week ligt bekers II tussen De Geliefden en De Duivel in op tafel, bij mij.
Ik kom er niet uit. Maar er straalt een verband van uit. Of ze gedrieeen samen horen en versmelten.
Ricca??????

Vandaag vond ik op internet een site die de 72 Engelen linkt aan 36 kaarten uit de kleine arcana.
http://www.geocities.com/cranesco/magick/shem72.html
Bekers II wordt daar gelinkt aan: cancer and Venus

en de engelen:
Aiauel: Delights of the sons of men
over Aiauel: Deligths of the sons of men:
http://bible.cc/ecclesiastes/2-8.htm
I got myself male and female singers, and the delights of the sons of men-musical instruments, and that of all sorts. (WEB) ...
en:
http://www.ccel.org/fathers2/ANF-06/anf06-37.htm
8. I   gathered me also silver and gold, and the peculiar treasure of kings and of the provinces. I gat me men-singers and women-singers, and the delights of the sons of men, as cups and the cupbearer.

als beker en de bekerdragers....
de dragers: de Man en Vrouw     en de beker?
zilver en goud: als Yin en Yang?

Cheboyah: Most liberal giver.
Most liberal giver:  geven en ontvangen. Dat wat je in de Geliefden leert....??

Aiauel wordt ook Eiael genoemd:
Eiael An angel with dominion over the occult sciences and longevity. When Eiael is evoked the invocant must recite the 4th verse of Psalm 36.

4de Vers Psalm 36.

Hoe kostbaar is uw liefde, God!
In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen,
Zij laven zich aan de overvloed van uw huis,
U lest hun dorst met hun stroom van vreugden,
Want bij u is de bron van het leven,
Door uw licht zien wij licht

De Engel, toegewezen aan Bekers II, aan te roepen met een vers uit Psalm 36.
Ik zie daar de kaart van de Geliefden bij verschijnen.


Liefs lucifall




Ricca

Citaat van: lucifall op november 03, 2005, 16:30:49 PMDeze week ligt bekers II tussen De Geliefden en De Duivel in op tafel, bij mij.
Ik kom er niet uit. Maar er straalt een verband van uit. Of ze gedrieeen samen horen en versmelten.

Ik zou de Geliefden in het midden leggen, want die kaart heeft zowel een lijntje naar Bekers 2 als naar de Duivel. Ik zie geen direct verband tussen Bekers 2 en de Duivel. Alleen indirect via de Geliefden...

Liefs,
Ricca


From Ricca with Love