Auteur Topic: Aas van zwaarden  (gelezen 58 keer)

merlina

• Nieuw lid
  • *
Aas van zwaarden
« Gepost op: november 30, 2018, 15:48:30 pm »
--Victoria--
"Het heft in handen hebben". Bij machte zijn om het oude radicaal te beëindigen en tegelijkertijd vastbesloten genoeg zijn om aan iets nieuws te beginnen.
"Ik weet wat ik wil. Ik ben zelfverzekerd en kies bewust een nieuwe koers!
Dat is klare taal en het individu "kapt" zichzelf de weg vrij.

--Strijd--
Waarheid is macht. Onverschrokken verweer wordt met succes bekroond. Een glansrijke overwinning is binnen handbereik. Die strijdt, wint. Dat is gerust waar.
Veritas mutari nullo modo potest, "de waarheid kan op generlei wijze veranderd worden". Woorden stemmen overeen met feiten en degene die de waarheid spreekt, heeft het gerecht aan z'n zijde. De waarheidslievende doet er verder het zwijgen toe (zwaarden twee:rustig blijven en zwijgen).

--Het zwaard der waarheid en des lichts--
De waarheid komt aan het licht. Vijanden geven zich gewonnen, want zij die de leugen liefhebben, begrijpen dat verder verzet nutteloos is. Tegenstanders (of dit nu mensen of duivels zijn) geven zich over. De verliezers berusten in hun lot.

--Ferrum--
Een, opgeheven en smetteloos zwaard blinkt. Diens zuivere en heldere metaal klinkt. Gehard staal is ongevoelig voor sentimenten (vergelijk in dit verband grote arcana, nr. IV De Keizer), daarom: De rechtvaardige Rechter. De geleerde magistraat heeft, als enige, het laatste woord in een rechtszaak. Diens weloverwogen oordeel is klaar en duidelijk. Des rechters woord is wet (Dura lex, sed lex) en gerechtigheid geschiedt.
De scherpe snede van een zwaard deelt in tweeën, daarom: Echtscheiding. Elk gaat zijns weegs (vergelijk in dit verband grote arcana, nr. XVI De wankele Toren "splijt open". Die valt, faalt). Onvolwassen geliefden, 'amateurs in de liefde', gaan uit elkaar.
Een dreigend zwaard verdrijft met geweld; het machtige zwaard  'doet verdwijnen', daarom: Abortus (provocatus. Vroegtijdige beëindiging van zwangerschap. Vijf van zwaarden': 'nederlaag').
Zwaarden zijn zeker niet liefelijk. Het solitaire zwaard verbindt niet met anderen, daarom: Eenzaamheid, grievend leed (zwaarden drie) en bittere wanhoop (zwaarden negen, geen "rozegeur en maneschijn"; geen zoete dromen, maar nachtmerries).

--Agricola. "Het staat mij helder voor de geest"--
Aan de winter kwam een einde. Het lichte en nieuwe groeiseizoen begint. De tijd is rijp en de trouwe boer begint, zelfverzekerd, met z'n belangrijke werk. De geleerde landman is sterk en wéét wat hem te doen staat: ploegen van de bereidwillige akker (zwaarden twee: 'passief zijn'). "Een goede boer is ieders kostwinner".
De aarde is donker en diverse gewassen groeien vanuit de duisternis op naar het licht; planten rijpen en dragen heilzame vruchten (vergelijk in dit verband Rune nr. 13: afsnijden van het graan = 'gemotiveerde agressie'. Rune nr. 14 symboliseert: een heilige offerbak, met daarin bloemen of voedzame vruchten). Planten trachten zich a.h.w. te verenigen met het leven-schenkende en voedende zonlicht.

Merlina.