Auteur Topic: Perspectief in het tarot  (gelezen 1460 keer)

Chimera

• Nieuw lid
  • *
Perspectief in het tarot
« Gepost op: augustus 24, 2018, 20:26:22 pm »
De tarot wordt regelmatig gezien als een spirituele ontwikkelingsweg die je kunt volgen om een beter mens te worden. Ik zie dit in ieder geval wel zo.
Ik vraag me bij een groot aantal kaarten van de grote arcana af wie nu "de zoeker" vertegenwoordigt. Waar kijk ik nu naar? wie ben ik die wil groeien?
Bij de Marseille decks vind ik dat wat makkelijker te bepalen dan bij andere decks.
Rachel Pollack gaat in haar boek "Tarot wijsheid" ervan uit dat de kaarten op te delen zijn in drie triages die betrekking hebben op het bewustzijn, onderbewustzijn en bovenbewustzijn. Wellicht dat dit er iets mee te maken heeft.
Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hiermee om? 

Geert

• Volledig lid
  • Tarot is maatwerk
Re: Perspectief in het tarot
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2018, 09:38:33 am »
Hoi Ben,

Ik denk dat ik je vraag niet helemaal goed begrijp.
Maar het voelt wel als iets dat interessant is en dat andere kan helpen bij het krijgen van inzicht.

Vertel iets meer, met voorbeelden om een en ander te verduidelijken.

Enfin, je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

Groeten,
Geert.

Chimera

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2018, 14:22:30 pm »
Hoi Geert,
Bedankt voor jouw reactie.

Ik ben niet zo'n fan van het Rider-deck wat veel gebruikt wordt op deze site maar heb meer met het Marseille deck. (zie link http://www.tarot-history.com/History/pages/texte-Enrique.html). Het is wat duidelijker in dit deck.
Het principe wat door vrijwel alle tarot-beoefenaars gedeeld wordt is dat het tarot gaat over de reis die de dwaas aflegt om te groeien totdat hij/zij/het de wereld bereikt c.q. realiseert (volgens sommigen verlicht wordt).
Als je de reis begint dat ben je in feite de dwaas die nog veel te leren heeft. Het is in feite net alsof je een film kijkt of een boek leest, je identificeert je met de hoofdpersoon.  In de Marseille heeft de dwaas een narrenpak aan die gedurende de reis steeds terugkomt en verandert. In de Rider is dit niet zo duidelijk omdat het na de eerste kaart voor mij in ieder geval niet duidelijk is of de persoon die afgebeeld wordt de dwaas is die in ontwikkeling gegroeid is of het iemand is waarvan de dwaas iets kan leren. Uit de Marseille kun je afleiden dat de dwaas - zoeker - ook de magier is en ook in de zegewagen zit en ook de gehangene is. Maar is ie ook de heremiet? Daar komt nog bij dat dwaas als ie bij de wereld aankomt geen dag ouder lijkt te zijn geworden.
Ik liep hier tegen aan bij kaart 6 de geliefden. In het Marseille-deck zie je twee vrouwen staan met in het midden de verder ontwikkelde dwaas en er boven een cupido. De interpretatie van deze kaart is vaak een beslissing of een keuze. Dus vroeg ik me af: wie beslist er hier nu? Het lijkt me dat het de cupido is die beslist en niet de dwaas/zoeker. Dus ben je niet actief maar passief.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld gerechtigheid: ben jij de ontvanger van gerechtigheid of de gever ervan? ben je actief of passief?   

Geert

• Volledig lid
  • Tarot is maatwerk
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2018, 15:47:28 pm »
Hoi Ben,

Niet schrikken, ik heb er ongeveer 100. Die van Visconti vind ik aansprekend.

Tijdens consulten gebruik ik altijd Rider Waite, die is het meest bekend.

Helemaal snappen doe ik je nog niet, maar ik ga het proberen.
Als ik het een beetje probeer te analiseren heb je de volgende ingredieten:

- Er is iemand die een vraag stelt aan het orakel.

- De Dwaas symboliseert de vraagsteller.

- Er is een set kaarten.

- Elke kaart symboliseert 'n plaats waar de Dwaas kan verblijven.

- En dan is er de verteller die de kaart gaat duiden.

Je haalt als voorbeeld: "VI de Geliefden" aan. Neem kaart XV erbij: De Duivel. Numeriek is de duivel ook 6. Zie je dat de Geliefden vrij en ongebonden zijn. Zoals onvoorwaardelijke liefde hoort te zijn. De Duivel is bijna hetzelfde plaatje, maar gebonden. Aan kettingen geklonken.

Vergelijk zo ook de Zegewagen en de Toren. Plotsklaps wordt heel veel duidelijk.

Bekijk de Zegewagen ook als de vier ridders met elk hun eigen element.

Zo ook de vier Azen, alle vier de elementen vind je terug bij de Magiër.

Ik heb het boek "Tarot Wijsheid" er even bij gepakt. Wat ik daar uit opmaak is dat de Tarot een verhaal kan vertellen. Een verhaal dat niet vastligt. Het is het verhaal zoals dat bij jou binnenkomt. Intuïtie dus. Dezelfde kaart kan voor iedereen een ander verhaal vertellen. Het ligt niet vast.

Ik denk dat je goed naar je rol moet kijken. Ben je de Dwaas die door het deck wandelt? Of ben je de verteller die de Dwaas bijstaat met raad en advies? Is dat wat je bedoelt met actief of passief? De kaart is niet meer dan een plaatje dat een verhaal vertelt. Een verhaal dat voor ons allemaal weer anders is. Aan de Tarotist is het, om het juiste verhaal naar boven te halen.

Ik heb mijn gedachten wat opgeschreven hier. Maar helemaal begrijpen doe ik je nog niet.

Groeten,
Geert.