Hulp Keltisch Kruis legging

Gestart door Minoushka, november 22, 2017, 10:36:54 AM

Minoushka

Dag allemaal,

Ik kom al heel lang op dit forum om betekenissen van de tarotkaarten te verhelderen. De uitleg van Ricca en de discussies er om heen helpen me vaak goed om de kaarten beter te begrijpen. Ik ben geen tarot pro, ben er al wel wat langer mee bezig, maar hou het meestal op een verleden, heden, toekomst legging. Eigenlijk doe ik veel meer met astrologie, maar ik vind het niet gemakkelijk om voor mezelf de juiste conclusies te trekken, te veel subjeciviteit van mijn kant. Daarom besloot ik voor tarot te kiezen nu, ik dacht dat is wat specifieker....

Voor de gecompliceerde situatie die al een poos speelt besloot ik de uitgebreidere legging (keltisch kruis) te doen, om meer inzicht te krijgen.
Ik merk dat ik het heel lastig vind om de kaarten uit te leggen op basis van hun positie, ook omdat op de verschillende sites de posities niet dezelfde betekenis hebben. Alhoewel ik veel herkenning voel in de kaarten. Er wordt goed omschreven denk ik wat de situatie is.

Sommige kaarten kan ik beter in de ene uitleg plaatsen dan in de andere. Ik zou willen vragen of iemand met mij mee zou willen kijken naar de legging.

De situatie speelt al een aantal jaren. Het gaat over de relatie/ niet relatie met de vader van mijn zoon.

Wij ontmoeten elkaar 5,5 jaar geleden. We voelden het beide als een geschenk van God. Vanaf de eerste ontmoeting klikten onze zielen in elkaar en voelden elkaar bijzonder goed aan. Het was grote liefde, we werden heel stil van elkaar. Vrede. Dit was alles wat we zochten. We zijn eigenlijk nooit meer los gekomen, als is er heel veel afstand emotioneel gezien.
Helaas hebben wij allebei een heel moeilijk relatie verleden en binnen no time projecteerden we allebei al onze oude pijn op elkaar. Geen vertrouwen, jaloezie, en al snel werd het een heel gecompliceerd verhaal.
Ik raakte zwanger, maar hij was 'eigenlijk' onvruchtbaar. Ik voelde me belazerd, maar hij nog meer. Hij was er van overtuigd dat ik dus met anderen sliep, want hij kon mij immers niet zwanger maken... Ik wist dat dat niet zo was natuurlijk, maar goed, bewijs maar... Hij ging weg. Hij eiste DNA tests etc. En ik bleef achter, totaal verliefd. Blij en dankbaar om zwanger te zijn van on kind, helemaal stuk toen hij wegging.

Hij vertrok tijdens mijn zwangerschap naar het buitenland (hij is zuid europeaan) en kwam pas rond de eerste verjaardag van onze zoon weer naar Nederland. Al die tijd was de communicatie slecht.
Boosheid, verdriet, verwijten, pijn, echt ongelofelijk. Terwijl we eigenlijk allebei zo het verlangen hadden de droom die we gevonden hadden te leven, samen een liefdevol gezin maken. De grote liefde die we gevonden hadden vieren. We zijn nog een poos op en neer gegaan. Geprobeerd samen te zijn, maar zeker hij was te bang om weeer gekwetst te worden. Steeds als het fijn werd (en wordt) klapt hij dicht en kiest hij weer voor een pijnlijke anti houding. Deu dicht, hart opslot. Alles mentaal.

Zo ook nu weer. De hele zomer is het fijn geweest (geen relatie gehad trouwens), maar het contact was goed, luchtig, fijn met onze zoon, de omgangs regeling ging goed, af en toe dagen ruilen als dat voor 1 van ons beter uitkwam enz.

Opeens draait hij dan weeer om als een blad aan een boom. Wordt stug, koppig, gaat hele gemene dingen zeggen, haalt mijn zoon plots niet op, gaat voor onbeaalde tijd naar het buitenland en nu heeft hij zelfs aangegeven zijn huis hier te willen verkopen en naar Duitsland te verhuizen. Dit geeft natuurlijk enorm veel onrust. Zowel voor mijn zoon als voor mij.

Ik weet ook niet meer wat ik moet hopen. Heel lang ben ik blijven voelen dat we eigenlijk bij elkaar horen en dat we samen moeten genezen. Maar meer en meer kom ik daar los van. Ik doe het namelijk alleen, zo lijkt het toch.

Ik heb nu al een poos geleden besloten dat ik mij niet meer wil richten op een relatie met hem, maar me weer open wil stellen voor anderen.
Ik heb mezelf heel bewust afgevraagd waarom ik dit maar blijf willen, terwijl hij mij in de lastige tijden echt heel naar behandelt, echt ronduit gemeen. Ik wil dat echt niet meer.

Soms vraag ik me zelfs af of het mischien zelfs beter zou zijn als hij zou vertrekken. Zijn wisselende stemmingen brengen heel veel onrust en zijn gemene communicatie ook veel pijn, alhoewel ik dat steeds minder persoonlijk voel. Ik zie steeds beter dat wat hij zegt niks met mij te maken heeft, maar alles over zijn staat van zijn zegt. Maar leuk is dit natuurlijk zeker niet.
Van de andere kant hoop ik natuurlijk niet dat hij zal vertrekken. Mijn zoon is dol op hem, ze hebben het samen goed en ik wens natuurlijk dat zijn vader altijd dicht bij hem zal blijven. Maar is wat je hoopt en wenst ook altijd het beste? En is wat je hoopt en wenst wel de bedoeling? Soms is de weg naar waarheid en licht niet zoals je hem doomt...

Ondanks al dit blijft er altijd dat lijntje naar zijn hart. Voor mezelf probeer ik heel bewust open te zijn voor elke mogelijke uitkomst als goed. Dat hij blijft, dat hij gaat, dat we nooit meer samen zullen komen, maar ook dat dat wel kan. Hoe dan ook wil ik de dingen in liefde blijven doen. Niet naar zijn niveau afdalen.

Toen ik de legging deed duurde het een hele poos voordat ik echt een vraag kon formuleren. Ik heb me geconcentreerd en na een poos kwam het beeld van hem en mij met onze zoon in het midden. Vader, moeder zoon. Geen blij beeld, een ingetogen, meer verdrietig beeld.

De vraag werd, wat moet er gebeuren, wat is de bedoeling van voor ons, hoe moet de situatie zich ontikkelen?

Omdat mijn tekst te lang is zal ik de legging in het eerste commentaar plaatsen.

Minoushka

De kaarten kwamen als volgt:

1. Pentakels 9
2. Staven aas
3. zwaarden 6
4. De Zon
5. pentakels 4
6. zwaarden ridder
7. kelken 8
8. Kelken koningin
9. staven 6
10 Pentakels 3

Omdat ik veel met astrologie doe heb ik ook de astrologische associatie met de kaarten opgezocht, om meer duidelijkheid te krijgen.

Het begint al lastig voor mij met pentakels 9 als uitgangs positie. Wat wil dat zeggen? Dat ik heel bewust wil groeien in deze situatie? Dat ik met kennis wil leren wat ik werkelijk wil zodat ik een keuze kan maken?

Wat ik mooi vind hier is dat de astrologische associatie Jupiter en Venus in het vijfde huis is. In de eerste plaats is die combinatie van Liefde (venus), wijsheid en groei (Jupiter) in het vijfde huis (oa van kinderen) mooi, omdat dat natuurlijk zeker is waar het om gaat.
Een ander ding is dat hij en ik allebei de Venus-Jupiter conjunctie van begin deze maand allebei in ons 5e huis hadden en ik die dag en ook de dag van de nieuwe maan een paar dagen later heb gebruikt om mooie intenties voor deze situatie neer te zetten.

Dan positie 2 - Staven aas. Ik lees dat deze kaart zowel belemmering aan kan geven als hulp. Hoe weet je welke van de twee het is? Ik zou denken bij zo'n mooie aas dat het een positieve kracht is, maar ik lees dat dat  meestal niet het geval is.

Positie drie - zwaarden 6 herken ik hier heel goed en deze kaart komt al deze jaren tussen ons steeds weer terug.
Wij dragen altijd onze pijn en nare herinnering mee, zowel van die we zelf gecreeƫrd hebben, als die we in de loop van ons leven zonder elkaar hebben opgelopen. Allebei vergeten we niet en vergeven probber ik in ieder geval wel, maar omdat er nooit gesproken wordt, geen enkele persoonlijke communicatie is die fijn is, alleen de nare, komen dingen toch steeds terug. Onze zoon voelt heel goed wat er speelt, geeft heel vaak bv de telefoon aan mij als hij met z'n vader belt, omdat hij wil dat hij met mij praat... Ik ben daar heel open voor, hij niet. Hij is al vaker vertrokken, voor langer of korter, dus ook deze angst leeft altijd in mij. Een mogelijk vertrek.

Positie 4 - De Zon. Soms lees ik dat deze kaart voor recent verleden staat, soms voor de toekomst, maar ook als grondslag voor de vraag. Hij brengt vast licht en groeiend bewustzijn, maar weet niet goed hoe ik deze hier moet duiden.

Positie 5 - Pentakels 4. Ook hier lees ik weer dat hij voor zowel verleden als toemonst gebruikt wordt.
Bij verleden kan ik hem in die zin plaatsen, dat ik heel erg muurvast vasthield aan het willen vormen van een gezin. Muurvast zat ik erin. Tevens herken ik in mijn ex de bekrompheid, koppigheid, het groei blokkerende, mij willen controlen, domineren bijna, het totaal op slot houden van zijn hart, vasthouden aan angst.

Positie 6 - zwaarden ridder. Ook deze kaart is vaak tevoorschijn gekomen de afgelopen jaren. Hij stond altijd symbool voor hem. Onstuimige Ram, onvoorspelbaar, impulsief, ondoordachte beslissingen nemen en daar later spijt van hebben (maar dat niet echt toe kunnen geven en in plaats daarvan mij klein proberen te maken.) Heel erg gemeen is hij tegen mij zijn als hij zichzelf klein voelt. Positie 6 als nabije toekomst zou dan inhouden dat hij toch heel impuslief vertrekt? Ik kreeg het bericht van zijn huisverkopen etc. een dag nadat ik deze legging had gedaan. Of dat ook door gaat weet ik natuurlijk niet. Hopelijk denkt hij wat langer na deze keer, ook over de gevolgen voor onze zoon. Astrologisch staat deze kaart voor Mars in verbinding met Mercurius. Ik heb in mijn horoscoop Mars conjunct Mercurius conjunct zuidelijk maansknoop in mijn 12e huis. Tijdens mijn zwangerschap ging mijn progressieve maan hier conjunct overheen en ben ik creatieve imaginaties gaan doen over deze combinatie, die mij al lang fascineert, maar niet duidelijk wordt. Tijdens deze imaginaties kreeg ik beelden van 3 vorige levens die we met elkaar gehad hebben met onze zoon... Heel apart. Ik was nooit met vorige levens bezig. Weet daar niets over en was er ook nooit zo nieuwsgierig naar. Nog niet echt, maar dit was heel bijzonder. Alle drie die levens verloren we elkaar, door oorlogen en strijd. We werden uit elkaar gedreven. Maar we wisten nooit precies hoe het zat. Van een sterke, liefdevolle eenheid, werden we gepijnigde mensen, eenzaam. Het lijkt soms net of deze herinneringen degene zijn die ons in dit leven nekt en die wee eigenlijk mogen genezen.

Positie 7 - Kelken 8. Deze staat voor mij. Ik kan me voorstellen voor mijn positie op het moment. Ik ben los van het idee dat mijn leven met hem moet zijn. Hij brengt mij geen liefde en geluk. Hij is niet lief en ondersteunend. Het besef dat wat ik zoek in mijn leven en wat hij geeft is eindelijk doorgedrongen. Ik neem er afstand van en open me weer voor nieuwe mensen en ervaringen. Deze situatie houdt mij klein, en ik wil verder. Ik verdien veel beter dan wat hij mij op dit moment geeft. Wat ik mjzelf geef als ik vasthoud aan het idee dat ik alleen met hem gelukkig kan zijn. Wel een beetje teleurgesteld dat we niet in staat zijn te genezen. Astrologisch is deze kaart Saturnus in verbinding met de Maan. Ik heb transit Saturnus al een poosje conjunct mijn Maan. Volgende week laatste keer exact en dan klaar :-) Is dus een heel belangrijk thema voor mij. Volwassen met emoties omgaat. Realistischer.

Positie 8 - kelken koningin. Astrologische associatie: Kreeft en ook Maan in Vissen. Ik heb Zon, Mars, Mercusius en ZMK in kreeft. Kreeft beheerst mijn 12e huis (vissen). een van de belangrijste aspecten uit mijn horoscoop. Ik voel veel hulp van mijn omgeving en ook van mij naar mijn omgeving. Moet ik dat zo interpreteren?

9. Staven 6 - Hoop en Vrees. Hoop ik op succes? Ben ik er bang voor? Ben ik er naar opweg? Soms hoop ik alleen maar dat hij mij 1x zal vertellen dat hij wel trots op me is en me een goede moeder vindt etc. in plaats van al het beledigen en kleineren. Ik hoop door me van hem los te maken ook tot meer succes en blijheid in mijn leven. Lastige kaart om op deze plaats te duiden.

10. Pentakels 3. Mooi dat als uitkomst kaart een 3 tevoorschijn komt. Dit betekent voor mij in ieder geval dat er tussen ons een drie-eenheid is/zal zijn. Dat hoeft niet in een romatische relatie vorm. Ik zou dankbaar zijn als we gewoon als blije mensen samen een blij kind op mogen voeden. Daar voor hoef je niet als partners samen te zijn. Als we hardblijven werken kunnen we samen genezen en positieve dingen bereiken.

Er komt veel Mars terug. Hij heeft heel veel planeten in Ram.

Wat een lang verhaal is het geworden  :o

En zoals jullie zien gaat mijn  kennis van de tarot kaarten niet diep genoeg om een goede duiding te kunnen maken.

Ik hoop dat iemand het leuk vind zijn/haar licht over mijn legging te laten schijnen!

Liefs, M

Damaris

Hallo Minouskha.

Als ik de legging zie roep ik met heel mijn hart, laat gaan.  Maar dat is makkelijk, ik ben er emotioneel niet bij betrokken. Daarom is de legging in mijn ogen tweeduidig. Het vertrek en het vasthouden (pentakels 4 in de top) en uitkomst pentakels 3, het iedere keer weer tot communicatie proberen te komen. Of het lukt.....de pentakels zijn niet gekleurd en dat vind ik misschien een nadeel. (vergelijk met pentakels 5, wat een zwaardere kaart is, maar de pentakels van het geloof zijn gekleurd). Ook de koning bekers is een vasthoudende persoonlijkheid. hoewel het lijkt dat water stroomt, kijkt zij enkel een alleen naar de vloeistof in haar beker. Dit kan staan voor hetgeen er was, de mooie relatie. De zon staat in het verleden, althans zo zie ik het. Maar natuurlijk kleurt hij een stukje heden en toekomst, vooral in de beker van de koningin. En er is een kind, en een kind is altijd en alweer mijn inziens een zon. Hoewel in de astrologie het de maan is (nu weet ik niet zo heel veel van astrologie). Voor mij is het hier jullie zoon, die in de toekomst een rol zal spelen. En wat is het beste voor een kind. Ik durf daar geen antwoord op te geven, en  de kaarten ook niet. En jij ook niet. Daarom zou ik zeggen, wat is het beste voor jou? En diep in je hart weet jij dat.

liefs

Damaris.

Minoushka

Hoi Damaris,

Dank je wel voor je reactie. Fijn dat je de tijd hebt genomen om naar mijn legging te kijken.

Ik kan me goed vinden in wat je schrijft. Loslaten is de enige optie eigenlijk, wil je niet gek worden van zo'n situatie. wat betreft samen met hem willen zijn, dat had ik al heel aardig losgelaten. Ik ben daar heel bewust mee aan de slag gegaan en ben heel diep in mezelf gekomen.
Het niet los kunnen laten deed enerzijds heel veel pijn, omdat het ook een onvervuld liefdes verlangen was. Maar aan de andere kant heb ik heel veel over mezelf geleerd in deze tijd. Patronen die mijn relaties ondermijnen, houdingen die geen liefde dienen.

Ik wilde de realiteit niet accepteren. Ik wilde terug wat niet meer is.
Als er geen communicatie is, kan er niks genezen. En de kans dat die komt lijkt me nihil. Er moet echt een wonder gebeuren wil deze man nog eens terug open gaan richting mij. Ik geloof wel in wonderen, maar ik wil er in dit geval niet langer op wachten.

Juist toen ik daar vrede over had gevonden en weer nieuwe mensen leerde kennen waar ik me open voor voel  ging hij gekke bokkensprongen maken, met nu als klap op de vuurpijl het nieuws wat via mijn zoon komt, dat hij zijn huis gaat verkopen en naar het buitenland vertrekt.

De kunst is nu om ook dit los te laten. Laten gebeuren wat er gebeurt en leven met wat is.
Als hij echt gaat verandert er natuurlijk heel veel in ons leven,geen co-ouderschap meer vergt wat aanpassingen.., maar ook dat is dan zo als het is.

Leuk dat je de zon als onze zoon ziet. Astrologisch is de zon vader, maan moeder en kinderen worden eerder aangegeven door het teken waar de cusp van het vijfde huis in valt. Dat is voor iedereen anders.

Ik had de zon zelf gezien als het licht wat in mijn eigen duisternis is aangegaan en wat me er toe aangezet  en  geholpen heeft naar vreugde te zoeken en niet naar hem. Bewust zijn over emotie. Liefde boven angst. Dat is ook wel het proces wat ik doorgemaakt hebt.

Koningin bekers zie ik zelf anders. Haar associatie is maan (kreeft) en vissen. Kreeft is de moeder, in vissen heel zacht, gevoelig, gevend, dromer. Zij zal vast haar gezin bijeen willen houden (met liefde). Ook onrealistisch misschien. De zwakkere kant zal misschien eerder een gevoel van afhankelijkheid geven. angst om verlaten te worden? En dan met de scharen vastbijten :-)

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar hoe je het mini kruis interpreteert. Ik lees, ook hier, dat die eerste twee kaarten eigenlijk al de situatie en uitkomst geven, maar die kaarten benoem jij niet. Ik vind deze zelf heel lastig, omdat het allebei positieve kaarten zijn eigenlijk.

De aas die het 'verkeerde' verlangen dwarsligt en een opening geeft naar een nieuw begin?

Nogmaals dank voor je reactie!

Liefs

nickel

Ik hoef er weinig aan toe te voegen, ik heb de kaarten ook zo geduid

Ik zie het binnen kruis als aanmoediging. Pentakels 9 geeft aan dat jij jezelf kan redden, financieel maar ook emotioneel- verstandelijk, gezien de roofvogel die de vrouw in haar handen heeft. Die helpt haar de situatie van een hoger gezichtspunt te zien

ook de staven aas zie ik als een aanmoediging om de situatie als een nieuw begin te zien met een andere rol voor je ex (?) man

Damaris

op dit ogenblik word de pentakels 9 geblokkeerd door de aas van de staven. Hij ligt als een slagboom voor de vrouw. Naast haar ligt de ridder zwaarden, met zijn zwaard opgeheven. Volgens mij wordt de blokkade veroorzaakt door het geraas van de ridder. ( dat kan je partner zijn, maar ook je innerlijk geraas, door maar te blijven denken en proberen oplossingen te vinden). Als je rust kunt vinden kan de slagboom omhoog, en kan de vrouw (elijke energie) haar werk doen. Staven staat voor vuur, dus passie en hartstochten, die op dit moment ook geblokkeerd worden. Je blijft in lucht in hangen.

Citaat van: Minoushka op november 22, 2017, 21:14:02 PM

Koningin bekers zie ik zelf anders. Haar associatie is maan (kreeft) en vissen. Kreeft is de moeder, in vissen heel zacht, gevoelig, gevend, dromer. Zij zal vast haar gezin bijeen willen houden (met liefde). Ook onrealistisch misschien. De zwakkere kant zal misschien eerder een gevoel van afhankelijkheid geven. angst om verlaten te worden? En dan met de scharen vastbijten :-)

ik heb mijn maan in vissen staan, en toch heb ik altijd gekozen mezelf niet te binden en los te laten wat voor mij niet diende. Ja ik ben gevoelig, maar ik weet ook dat dit een struikelblok kan zijn, want zoals je als schrijf de koningin bekers heeft niet altijd de juiste kijk en ziet heel veel met een veel te roze bril, en blijft lang hangen in situatie's die niet heel erg roze zijn.

liefs
Damaris

Minoushka

Ok, dank je wel voor je reactie Nickel!

Het voelt ook als een nieuw begin. Wel moeilijk, voor mezelf zou zijn vertrek eigenlijk eerder rust brengen, maar voor mijn zoon hoop ik natuurlijk dat zijn vader in de buurt blijft.

Ik voel ook dat de keuze van loslaten me sterk maakt. Het kost heel veel energie om een situatie die steeds weer negatief wordt te blijven onderhouden. Het niet aan afspraken houden van zijn kant compliceert mijn leven enorm. En omdat je samen ouders bent van een kind bent blijft die situatie ook maar bestaan.

Ik hoop hoe dan ook dat de toekomst rust zal brengen.

Mooi trouwens dat je dat van die roofvogel vertelt. Ik heb al een tijd dat ik te pas en te onpas roofvogels tegenkom, zelfs als ik naar de supermarkt wandel vloog er een zowat door mijn haar :-)

Ik had die kaart in eerste instantie geprobeerd te duiden als zijnde de situatie met hem, daarom was dat ook zo lastig. Ik mer dat jullie iets minder vasthouden aan de plaats van de kaarten en meer naar het geheel, de combinatie kijken. Klopt dat?

Ik vind het wel heel erg boeiend hoe duidelijk een situatie te lezen is in de kaarten. Ik ga me er zeker meer in verdiepen. Een astrologe adviseerde me laatst tijdens een consult me te gaan richting op Tarot.
Misschien moet ik eens zoeken naar een workshop in de buurt.

Nogmaals dank!

Liefs M

Minoushka

Hoi Damaris,

Het past helemaal wat je zegt over de aas en de ridder. Ik denk dat de ridder voor hem staat, hij raast onophoudelijk, terwijl ik eigenlijk al een poos vrij rustig was geworden. Hij is op dit moment echt exact zoals de ridder overkomt. Hij raast en raast en raast en zet voortdurend mij leven op z'n kop. De kunst is dat dus niet toe te staan en hem in zijn eigen geraas te laten. De rust in mijn eigen leven bewaren, wat hij ook doet.

Mijn passie en hartstocht zitten door deze situatie ook geblokkerd, ik wens de slagboom omhoog te doen!

En wat betreft koningin bekers, ik denk zeker ook dat die gevoeligheid een struikelblok kan zijn. In mijn geval is dat zeker ook zo. En de roze bril niet afzetten ken ik ook. Zeker in deze relatie. Ik heb eigenlijk altijd vrij makkelijk realties losgelaten. Het heeft me echt overvallen dat dat bij deze zo een lange strijd is geworden in mij.
En dat je je niet bindt kan ik me goed voorstellen, vissen is een beweeglijk teken, kan heel wispelturig zijn, zoekt geen vastigheid. Dat bedoelde ik te zeggen in reactie op dat je zei dat koningin bekers een vasthoudende persoonlijkheid is.

Een vis (en eigenlijk alle water tekens, maar vissen met relatie tot het 12e huis het meest) heeft het nodig om alleen te zijn.
Ik heb een heel vol 12e huis (kreeft) en ik zeg wel eens tegen mensen dat ik alleen zijn nodig heb om te kunnen leven, zoals een plant water nodig heeft.

Ik heb wel relaties gehad, maar de laatste 15 jaar niet samen gewoond bv. Dat was 1 van de dingen waar deze ex zoveel problemen mee had. Ik weet ook niet of ik dat ooit nog wel zal willen. Maar dat hoef ik gelukkig vandaag ook nog niet te weten ;-)

Dank voor je toelichting!

Liefs M

nickel

Ik geloof erg in dat dieren symbolische boodschappers van het universum (of hoe het ook wil noemen) zijn

Dus diue roofvogels moeten wat et betekenen hebben..IMHO