Wie heeft ervaringen met transit pluto conjunct radix maan?

Gestart door Eugenie, oktober 31, 2017, 11:04:43 AM

Eugenie

Hallo astrovrienden,

De transiterende pluto nadert langzaam maar zeker mijn geboortemaan op 20 gr. Steenbok in het 7e huis.
Niet bepaald een geruststellend vooruitzicht, zeker niet als ik de tot heden alleen op engelse websites gevonden verslagen lees.
Is er iemand die deze transit heeft meegemaakt en zijn/haar ervaringen wil delen?
Ik zou het heel graag horen en ook mijn ervaringen verder willen toelichten.

Groeten, Eugenie

libram

#1
Hallo Eugenie,
De transit Pluto conjunct mijn Maan, alsmede de transit door het 7e huis heb ik persoonlijk niet meegemaakt. Dat het lezen van div. verslagen bij jou een niet geruststellend vooruitzicht veroorzaakt kan ik wel begrijpen, echter in veel verslagen wordt er een nadruk gelegd op de vernietigende kracht van Pluto als mede dat de dood ermee gepaard gaat. Wat, mijn inziens, echter veel belangrijker is dat er Transformatie plaats vindt. Verandering, reiniging is een proces wat in gang gezet wordt zodra Pluto een rol mee gaat spelen. Wat verborgen is komt boven water. Traumatische herinneringen komen aan het licht en de emoties die daarmee gepaard gaan geven verlichting. Pluto is als Shiva, hij vernietigd (het kwade) en is tevens schepper. Hij breekt af en bouwt opnieuw op.
Bij jou loopt Pluto door je 7e huis daarmee worden er in jou relaties, speciaal de één op één relaties, veranderingen aangebracht. Dit kan uiteraard met crisis gepaard gaan. Je wordt in feite gedwongen om hoe jou relatie is, onder ogen te zien. Dit gaat uiteraard met sterke emoties gepaard en de conjunctie met je maan geeft al aan dat er sterke gevoelens (die diep geworteld zijn) uit jou naar boven komen. Gevoelsmatig zul je ook veranderingen ondergaan. Het gevaar hierin is dat je de neiging zult hebben om dwangmatig te reageren. Tot welke vorm deze conjunctie zich openbaart  kan er velen zijn. Je hele horoscoop dien je hierbij te bekijken.  Ik vermoed dat jouw relatie met vrouwen en met name die met je moeder onder druk gezet worden.
Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn.

Liefs,

Libram

Eugenie

Hallo Libram, dank voor je reactie.  Wat je zegt is inderdaad waar, de verslagen van transiterende pluto met de (steenbok) maan zijn erg dramatisch, met veel dood, scheiding, financieel verval, eenzaamheid. Ook wel samengevat als ‘dark night of the soul’. 

Eerst even iets meer over mijn horoscoop.
Zowel mijn ascendant als de zon (in het 1e huis) staan in Kreeft. Mijn radix pluto staat op de cusp van het 4e huis, sextiel zon en vierkant met venus in het 12e huis. Zowel maan- als plutonische sferen zijn dus prominent aanwezig in mijn horoschoop. Dit maakt mij kwetsbaar als het gaat om bedreiging van mijn (emotionele) veiligheid.

En dit is ook wat ik nu ervaar. Al sinds pluto steenbok binnenkwam is een aaneenschakeling van grotere en minder grote rampen gepasseerd. Rond het naderen van pluto oppositie mijn ascendant en zon kwam voor mij als donderslag bij heldere hemel de gokverslaving van mijn man aan het licht met daaropvolgend zijn ontslag wegens het op zijn werk verduisteren van veel geld wat we in de daaropvolgende jaren hebben moeten terug betalen. Het jaar daarna volgde een buikoperatie waarbij mijn eierstokken verwijderd zijn en overleed mijn vader onverwacht op dramatische wijze.
Sinds een jaar heb ik lichamelijke klachten van de stress en ben ik in therapie gegaan omdat ik nog steeds ontzettend veel moeite heb om te leven met het verloren vertrouwen in mijn man sinds het uitkomen van zijn gokverslaving. Kortom serieuze huwelijkscrisis.
Hoewel mijn Steenbok maan mij een volhouder maakt, juist als het moeilijk wordt, lijkt de voor mij zo belangrijke veiligheid die ik vond in mijn gezin mij toch te gaan ontglippen.

Pluto zal mijn radix maan vanaf medio maart 2018 tot eind 2019 vijf keer passeren. En aangezien mijn maan in steenbok ook nog onderdeel uitmaakt van een groot vierkant met mercurius (24 gr Kreeft), mars (17 gr Ram) en jupiter (22 gr Weegschaal) zal de plutonische periode nog wel enkele jaren langer aanhouden.

Het is een intense, vaak pijnlijke maar ook interessante tijd. Leren bij het moment te leven, aanvaarden van het onontkoombare en hard werken aan inzicht verwerven, positief blijven en vertrouwen houden.

Groeten, Eugenie


libram

Hallo Eugenie,

Allereerst bedankt voor je vertrouwen. Ik bewonder je moed om je kwetsbaarheid te tonen die je hier laat zien. Wat jij de afgelopen periode  hebt meegemaakt is nogal wat en heeft een grote impact op je leven zowel uiterlijk, doch bovenal innerlijk teweeg gebracht, waar je mijn inziens sterk uit bent gekomen. Met wat je schrijft over diverse standen van planeten en huizen zie ik dat de maan een wel hele grote rol speelt in jouw leven.  Wat goed van je dat je therapeutische hulp hebt gezocht om al die veranderende en verwarrende gevoelens een plaats te geven en mee om te gaan waardoor je de komende periode op een positieve manier tegemoet treedt. Bedankt dat je ons hebt laten zien welke uitingen en vormen de transiterende Pluto aan  kan nemen en wat voor processen hij aan het licht brengt. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Naar ik begrijp heb ook jij astrologische kennis. Mocht je meer over mij (en mijn Pluto) willen weten, mijn geboortedatum is 5 april 1956 kloktijd 19.50 uur te Haarlem

Liefs, libram

Eugenie

Hai Libram,

Kwetsbaar voel ik me niet omdat dit is wat het is. De feiten kan ik niet veranderen maar wel de manier waarop ik er mee omga, dat is de kunst van het leven die mij blijft boeien. Ik houd van het leven, ik vind het een groot avontuur! Astrologie laat zien dat de werkelijk constant verandert als een caleidoscoop en niemand weet wat achter de horizon ligt. Het is ook niet nodig het allemaal te bevatten, alleen maar vol ontzag te omarmen wat zich aandient op je pad. De transits van de langzame planeten met de meest persoonlijke planeten en hoekpunten van de hoofdhuizen vind ik het meest interessant omdat die de grootste impact hebben op onze spirituele ontwikkeling.

Leuk dat je mij je geboortegegevens gaf, ik heb je horoscoop bekeken. Ik kan wel zien dat de occulte systemen ook jouw warme belangstelling hebben met de maan in waterman en uranus op het MC. Dit gecombineerd met de gevoelige en ontvankelijkheid van neptunus in je eerste huis en de zon/mercurius in ram/6e huis maakt je waarschijnlijk een enthousiast en ijverig beoefenaar van de astrologie (en mogelijk aanverwanten).

Ik zie dat jij ook al wat pittige pluto-transits achter de rug hebt in je leven, in je jongere jaren de oppositie met de zon en mercurius en daarop volgend de conjunctie met je ascendant. Kort geleden de conjunctie met je zwarte maan en ongeveer gelijktijdig het vierkant met je zon/mercurius. En in het verschiet het naderen van een conjunctie met het IC. Ben benieuwd of je daar iets over zou kunnen en willen zeggen. Wat me ook intrigeert in jouw horoscoop is cheiron zo dicht bij je maan in het 4e huis.
Ik kan me voorstellen dat hier pijnlijke herinneringen mee samenhangen. Als je dit te persoonlijk vind worden neem ik het je niet kwalijk als je hier niet op in wilt gaan hoor.

Indien je interesse in mijn horoscoop hebt: mijn geboortedatum is 2 juli 1958, kloktijd 4:20 uur te Den Haag.

Groeten, Eugenie

libram

Hallo Eugenie,
Pluto heeft inderdaad aardig huis gehouden in mijn leven, zeker in de afgelopen jaren, en het heeft zeker een relatie met mijn 4e huis perikelen waarin cheiron en de maan zich bevinden. Laat ik je dus eerst maar wat vertellen over de cheiron in mijn leven.  Van nature ben ik een familiemens die (emotionele) veiligheid en geborgenheid in het gezin cq (ouderlijk) thuis situatie zoekt. Als kind zijnde heb ik dat in de eerste 13 jaar van mijn leven niet kunnen vinden. Ik ben opgegroeid met 2 broers, één 10 jaar en de ander één jaar ouder dan ik, en een zus 1 jaar jonger dan dat ik ben.  Mijn vader & moeder waren veelal afwezig, ik was een sleutelkind en als ik van de creche en later de lagere school thuis kwam, dan werd ik gehaald door mijn oudste broer , tante of buurvrouw Vanaf mijn 7e  jaar op eigen gelegenheid. In ons gezin hield ik me bezig met totaal andere zaken dan mijn broers, zus en ouders. Ik creéérde een plek waarin ik mezelf terug trok en veelal boeken verslond waarin het occulte, wetenschap en filosofie een thema speelde. Ook kon ik in afzondering mijn creativiteit vorm geven.  Ik voelde me niet erg serieus genomen. Opvattingen en meningen die ik had werden  afgekraakt, (en ik voelde me gekleineerd) wat mijn eigenwaarde nadelig beïnvloedde.
In  mijn latere jaren ben ik de enige uit het gezin geweest die is gaan studeren.   Met mijn moeder heb ik altijd in de latere jaren een intensief contact gehad.  Het contact met mijn broers en zus is al een lange tijd verbroken (alweer zo’n 30 jaar geleden, alhoewel we als kind zijnde ook al geen contact hadden ) Het pijnpunt bij mij ligt dus in de verbroken familieband, wat er echter wel heeft toe geleid  dat mijn eigen gezin een hechte warme band heeft, en mijn thuis regelmatig een toevluchtsoord geworden is waar anderen even kunnen bijtanken en zijn/haar leven weer op orde kunnen krijgen.
Nu dan even over de Pluto transits door mijn horoscoop.
eind  2015 kwam mijn Pluto conjunct zwarte maan, en vervolgens vierkant mijn Zon en Mercurius te staan. In die periode kreeg ik eerst een tia, en vervolgens  ernstige hartritme stoornissen gepaard gaande met een hartzak ontsteking en longontsteking . Na een tijdje ziekenhuis opname was ik een half jaar gekleuisterd aan huis
In de periode dat Pluto conjunct mijn Saturnus en in oppositie  Venus kwam te staan kwam mijn vrouw voor een half jaar in het ziekenhuis terecht en werd invalide in die periode kwam zij 2x zeer kritiek te liggen en was het maar de vraag of zij de volgende ochtend zou halen. Daarna volgde ruim een half jaar een opname in een revalidatie centrum met af en toe een weekeind naar huis. In die periode is mijn moeder bij ons in huis getrokken en het gezin draaiende gehouden en onze 2 dochters (toen 7 en 10 jaar oud) veilgheid en troost heeft kunnen bieden.
In de periode dat Pluto opposiet mijn Zon en Mercurius en conjunt mijn ascendant kwam te staan, ruim 40 jaar geleden, raakte mijn vader arbeidsongeschikt en kwam thuis (aan het zuurstof) op de bank gekluisterd terecht. In die periode kreeg ik mijn eerste baan en ging zelfstandig op kamers wonen.
Tenslotte de aankomende conjunctie met Mars en mijn IC. Dit zal wederom een bewogen tijd worden. Sedert  10 jaar hebben wij diverse rechtszaken tegen de gemeente gevoerd. Uiteindelijk heeft het er nu toe geleid dat de gemeente ons huis zal op gaan kopen wat er toe zal leiden dat wij in het komend jaar zullen gaan verhuizen.  De conjunctie met Mars geeft mij ook aan dat ik zorgvuldig met mijn gezondheid om moet gaan, want welliswaar kan het betekenen dam mijn energie ontzettend sterk naar boven kan komen, maar dien ik wel mijn grenzen te bewaken.
Het is even een heel verhaaltje geworden maar wil je wel even bedanken dat jij me ertoe aangezet hebt om even in mijn eigen verleden hebt kijken.

Liefs,

Libram

Eugenie

Hallo libram,

Mooi om te lezen dat een moeilijke jeugd, waarin je de warmte en steun moest ontberen waaraan je zo’n behoefte had, ertoe heeft geleid dat je je eigen ‘groep’ (je gezin) hebt gecreëerd die wèl aan je wensen tegemoet komt. Dit kan een ware bron van heling betekenen en illustreert de transformerende werking van cheiron; de aanleiding van een aanvankelijke wond leidt tot heling en groei.

Duidelijk is ook dat met het passeren van pluto over je ascendant je door het leven uitgedaagd werd om op eigen benen gaan staan, je eerste baan en op kamers gaan wonen. Een spannend proces wat uiteindelijk louterend en bevrijdend zal hebben uitgewerkt in je leven.

Helaas zijn de bijverschijnselen van transformatieprocessen niet altijd vrolijk of zachtzinnig. Maar voor mij ligt de uitdaging erin om alles te zien in het licht van ons bewustwordingsproces. De zin en effecten van bepaalde gebeurtenissen zijn vaak alleen maar door jezelf echt te duiden door helemaal eerlijk naar binnen te kijken en te voelen wat het voor jouw groei betekent. Tegelijkertijd uit te zoomen en zien hoe gebeurtenissen bij hebben bijgedragen tot jouw transformatie tot wie je ten diepste bedoeld bent te zijn als unieke en levende cel in het geheel. Deze inzichten worden vaak pas jaren later duidelijk, als je er met wat sfstand naar kan kijken omdat de pijn van het moment ons zo in beslag kan nemen.

Wat ik tot nu toe geleerd heb is dat Pluto geen genade kent met het ego. Alles draait om het ondergeschikt maken van ego-eisen en -wensen aan het geheel en tegelijkertijd vol blijven staan voor wie je bent.

Ik wens je veel wijsheid, kracht en succes!

Hartegroet,
Eugenie

Eugenie

Ik realiseerde me dat er ook positieve (hoewel niet minder intense) ervaringen mogelijk zijn onder de transits van pluto met persoonlijke planeten en ik wilde niet nalaten ook dit te delen.
Zo’n 19, 20 jaar geleden maakte pluto een oppositie met mijn radix-venus in het 12e huis. In deze periode werd mijn eerste kind geboren toen ik al bijna 40 was. Achteraf gezien heeft deze gebeurtenis een keerpunt in mijn leven gemarkeerd. Vanaf dat moment begon een helingsproces van de pijn en eenzaamheid die ik als kind gevoeld heb en waardoor ik altijd een verwrongen beeld van liefde en intimiteit heb gehad. Het weerloze kind in mijn armen bracht me in contact met deze gevoelens en met mijn hart. En ook met diep weggestopte onvervulde behoeften waarvan ik me tot dan toe nauwelijks bewust was geweest. Het was en is een confronterend en niet altijd een makkelijk proces. Echter de noodzaak was op plutoonse wijze aanwezig, intens, onontkoombaar en onomkeerbaar.
Het zien opgroeien en koesteren van mijn kinderen (5 jaar later kreeg ik nog een prachtig gezond kind) heeft me diepgaand geheeld en dicht bij mezelf gebracht.