Voor Obibweg waren dromen en visioenen erg belangrijk. Door hen kennen we de "dromenvanger", "bawaajige nagwaagan" genoemd in hun taal. ('dreamcatcher')
Er zijn scholen waarin hun taal en cultuur wordt geleerd, want er is afgelopen eeuw veel verloren gegaan door het hersenspoelen van Westerse overheersers.
Zo verkopen ze ook een totemboek, met alle totems er in. Zij noemen het "doodems". Ik ben wel nieuwsgierig, maar ik ga het niet kopen.
https://wbe-education.ca/product/doodemak/ Iemand met een IJsduikertotem bekleedt een leidersrol die gaat over de interne communicatie, lees ik in Wikipedia.
Ik vind het leuk om op Wiki te zien hoe zij de plek bouwden waar ze geheime rituelen uitvoerden. Ik zie wel overeenkomsten met de vorm van de woonwagen. Een uitgang aan beide kanten en een opening in het dak waardoor de geest vrij naar buiten kan. (Mijn daklicht!)

In de ruimte staan vier palen, die de groei van al het aardse leven symboliseren. Ook dit zie ik terug in mijn wagen. Ik heb een glas in lood raam laten maken, dat voor mij dezelfde symboliek heeft. Het is een eenvoudig beeld. Maar de aarde, het groeien en de kosmos, het zit er allemaal in.
Ik denk wel eens, zal ik nog eens terug gaan naar lake Michigan, waar ik toen stond, op mijn veertiende, naar die desolate plek waar ik tussen twee enorme zandduinen de zon zag onder gaan in het meer. Ik denk het niet... Misschien hoeft het ook niet. Ik zie het nog steeds glashelder voor me en die indruk is onuitwisbaar.