Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

IJsvogel

Gestart door Lowietje, juni 09, 2017, 08:48:10 AM

Lowietje

Ik trok de kaart IJsvogel voor het heden. "Waar is de gezamenlijkheid gebleven?" was de bijhorende tekst.
Zo zou ik liever niet over het  heden praten. Denken over dingen die er niet zijn doet pijn. Het heden is voor mij wat er wèl is, en niet wat er niet is. En elke situatie heeft zin, zoals die is, zonder dat er iets aan toegevoegd hoeft te worden.
Ik heb op dit moment gekozen om stil en op mezelf te zijn, om me helemaal te kunnen concentreren op mijn doel. Puur als ik alleen ben kan ik dit voor elkaar krijgen, zonder afleiding. Net zoals een ijsvogel vol concentratie op zijn doel afduikt, alleen te zien als een snelle blauwe flits.

Gezamenlijkheid komt later. Dan kan ik er ook helemaal voor gaan. Ik verheug me op het moment dat mijn project af is. Dan is het feest.

Ik bouw mijn eigen huisje. Precies zoals ik het wil.

Lowietje

IJsvogel (Alcedo atthis)

IJsvogels worden de laatste tijd steeds meer gezien, lees ik in de actualiteiten.

Elders lees ik: De ijsvogel staat symbool voor voorspoed, zonneschijn, loyaliteit en doelgericht.
In de kunstwereld krijgt hij de symbolische waarde van zuiverheid (Ik: vanwege de mooie blauwe kleur zoals de mantel van Maria?). In de middeleeuwen ook wel bekend als merde vogel; beeldschoon en toch smerig (Waarom smerig?). In de Griekse cultuur was de ijsvogel een heilige vogel.
In de Chinese cultuur staat de ijsvogel symbool voor schoonheid.
In de Keltische cultuur staat de ijsvogel voor flamboyant, kleurrijk en scherpzinnig.

Carla

Hoi Lowietje,

Je trok niet de kaart van de IJsvogel, maar van de IJsduiker  :)

Lowietje

Aha! Dank je! Maar dan klopt het wel.

Waar is de gezamenlijkheid? Daar kan ik natuurlijk antwoord op geven!

Ik heb nog even verder gekeken naar andere info over dit dier. In een site over dromen lees ik dit, waarin ook de gezamenlijkheid terug komt, in positieve zin:

"IJsduiker Dromen of visioenen over de ijsduiker vertellen je over de mogelijkheid om nieuwe of onverwachte dingen aan te pakken, maar ook het aanpassen en delen met anderen in je omgeving."

Inderdaad ben ik iets aan het maken wat helemaal nieuw is en ik deel het hele proces met anderen, via een wekelijks blog met verhalen, tekeningen en filmpjes. Dit delen vind ik minstens zo belangrijk als het bouwen zelf en ik hoop er anderen mee te inspireren ook hun dromen waar te maken.

Een tweede uitleg van IJsduikers vond ik op een site over trouwringen. Er bestaat een "lied van de IJsduikers." Het is het lied van het volk van de Ojibwe-Anishinaabeg, een volk dat vroeger een semi-nomadisch bestaan leidde in het bos- en waterrijke gebied van Michigan en Ontario,
en Wisconsin en Minnesota. Hun ziel en hun wereldbeeld wordt ermee uitgedrukt.

Dit tweede verhaal raakt me nog meer dan het eerste. In eerste plaats had ik daar, bij lake Michigan mijn eerste overweldigende natuurervaring. Ik was toen veertien jaar en ik was nog een kind. Het was van een zo grootste schoonheid dat ik er bang van werd en heel hard naar de camping terug holde.
Bovendien leid ik nu inderdaad een semi-nomadisch bestaan, een droom die in die tijd geboren werd.....
Inspirerend allemaal!

Dank je wel voor deze correctie. Heel fijn dat je het zegt! Wat een ontdekking. Ik kende de IJsduiker niet en dacht meteen aan de IJsvogel, die ik wel ken!

(Alowieke.wordpress.com)

Carla

Het is mooi te lezen hoe je je verdiept en verbanden legt!

Lowietje

Dank je! Ik vind het een boeiend spoor, ik ga me er nog verder in verdiepen. Ben benieuwd waar ik uit kom.

Carla

Lowietje

Als er mooie verhalen uitrollen dan zal ik het vertellen.

Lowietje

Voor Obibweg waren dromen en visioenen erg belangrijk. Door hen kennen we de "dromenvanger",  "bawaajige nagwaagan" genoemd in hun taal. ('dreamcatcher')
Er zijn scholen waarin hun taal en cultuur wordt geleerd, want er is afgelopen eeuw veel verloren gegaan door het hersenspoelen van Westerse overheersers.

Zo verkopen ze ook een totemboek, met alle totems er in. Zij noemen het "doodems". Ik ben wel nieuwsgierig, maar ik ga het niet kopen. https://wbe-education.ca/product/doodemak/

Iemand met een IJsduikertotem bekleedt een leidersrol die gaat over de interne communicatie, lees ik in Wikipedia.

Ik vind het leuk om op Wiki te zien hoe zij de plek bouwden waar ze geheime rituelen uitvoerden. Ik zie wel overeenkomsten met de vorm van de woonwagen. Een uitgang aan beide kanten en een opening in het dak waardoor de geest vrij naar buiten kan. (Mijn daklicht!) :)
In de ruimte staan vier palen, die de groei van al het aardse leven symboliseren. Ook dit zie ik terug in mijn wagen. Ik heb een glas in lood raam laten maken, dat voor mij dezelfde symboliek heeft. Het is een eenvoudig beeld. Maar de aarde, het groeien en de kosmos, het zit er allemaal in.

Ik denk wel eens, zal ik nog eens terug gaan naar lake Michigan, waar ik toen stond, op mijn veertiende, naar die desolate plek waar ik tussen twee enorme zandduinen de zon zag onder gaan in het meer. Ik denk het niet... Misschien hoeft het ook niet. Ik zie het nog steeds glashelder voor me en die indruk is onuitwisbaar.