Bekers Koning

Gestart door Ricca, augustus 30, 2004, 20:56:53 PM

Palomino

Ik zag zojuist dat de schelpachtige vorm van de rugleuning van de troon het zelfde is als de bovenkanten van de pilaren op de kaart van de Hoge Priesteres. De scepter die hij in zijn linker hand houdt is tevens terug te zien in de voorkant van de armleuning daar onder...en tevens een miniatuuruitvoering van de pilaren van de Hoge Priesteres  :)

liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

janice

sonic eyes  :D
maar die 'dolfijn' op de achtergrond-b.koning- vind ik meer wat van een haring weg hebben
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

Inderdaad zijn de scepter en de voorkant van de troon miniatuurzuilen van de Hogepriesteres. Dat was me nog nooit opgevallen! ;D Op de HO-kaart zitten dezelfde vormen zelfs in de kroon.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/BK_HO.jpg

Of de rugleuning van de troon nu een schelp of een palmblad voorstelt (of misschien beide = en/en, maar een schelp vind ik het meest passend), het is wel duidelijk dat er een verband is tussen Bekers Koning en de Hogepriesteres. Het kan te maken hebben met de tegenstrijdigheden in hemzelf die verzoening behoeven, maar het onderstreept m.i. vooral de sterke intuïtie van deze koning. Hij heeft één minizuil in zijn linkerhand (= ontvangende of intuïtieve hand), de andere is gewoon een vast gegeven (waar hij verder niet bij stilstaat of iets mee doet).

En nu zie ik ineens dat déze Isis (Hogepriesteres)...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Isis2.jpg
... óók een attribuut (scepter?) heeft met die vorm. Of dwaal ik te ver af? ::)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Palomino

Citaat van: Ricca op februari 19, 2005, 18:41:50 PM

En nu zie ik ineens dat déze Isis (Hogepriesteres)...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Isis2.jpg
... óók een attribuut (scepter?) heeft met die vorm. Of dwaal ik te ver af? ::)

Liefs,
Ricca
Nee hoor Ricca...Ik zie het ook :) of ik dwaal lekker met je mee ;)!

Liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

nina

de spikkels op zijn voeten zijn van een malienkolder, heb ik weleens gelezen.

Ricca

Niet dat een maliënkolder van allemaal open ringetjes echt helpt om droge voeten te houden ;D, maar dat past ook wel weer bij Bekers Koning: het water willen beheersen met middelen die daartoe niet zo geschikt zijn...
From Ricca with Love

Doesje

Interessant de New Vison kaart!
Graag zou willen delen wat er in me opkwam toen ik deze kaart zag..
Ik zie duidelijk een bever op de achterzijde van de troon, lees beschrijving Bever- medicijnkaarten.
Bever is een bouwer en zal ook ontsnappingsroutes bouwen, waarbij het weer lijkt alsof de 'Ark van Noah' op die berg staat. Alsof zijn beweegredenen uit angst vooorkomen...wat weer bevestigt wordt (net als zwaarden 2) hij keert de zee de rug toe. Afgesneden van oergevoel, intuïtie, enz.
De gereedschappen vertellen me ... een praktische man (persoon), waar schorpioenen ook om bekent staan maar ook de artistieke kant. Deed me ook een beetje denken aan de Magier maar bevestigt ook de 'bever'. De magier heeft de wil en alles tot zich beschikking om te veranderen...deze koning heeft dat waarschijnlijk achter zich gelaten, heeft ze niet meer nodig want hij is bezig met de volgende stap in zijn leven (gevoel verkennen). De achterzijde, zie ik dat beiden benen/ voeten duidelijk naast elkaar staan, in vergelijking met de voorkant zie ik dat de voorzijde me vertelt dat hij wel aandurft om in contact te gaan met zijn gevoelens, dat schip bevestigt het weer..hij wil zich misschien niet ter plekke in 'verdiepen' of zich in het diepe gooien maar het verkennen..
Groene spikkels op zijn voeten deed me denken aan een reptiel soort (koudbloedig).
Ik kan dit alles niet bevestigen maar dit is wat ik eruithaal.

tinestussengas

Hai,

Even een aanvulling: op de achterkant van de onderstaande Bekers Koningkaart:

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/BK_NV.jpg

Hierop zag ik een bever staan i.p.v. een zee-otter. Dit i.v.m. zijn geschubde staart en uiterlijk.
Een bever is een ander soort zoogdier dan een otter, qua functie en karaktereigenschappen.
Geeft ook weer een andere betekenis misschien aan de tarotkaart?

Met vriendelijke groetjes,

Tinestussengas

nathalies

Ik zag de achterkant van deze kaart, en zie daar het schip op de berg.
Van de voorkant gezien lijkt hij naar dit schip te kijken.
ms zou hij kunnen wachten en hopen dat het water gaat stijgen, zodat hij bij het bootje kan komen om te ontsnappen van zijn stenen vlot...... ik zeg ook maar iets......  :) gezien de bekers voor het element water staan...

Nathalie.

stargazer

Hallo,

Zoals ik jullie verteld heb in hetvoorstellen, ben ik bezig met het boek de tarotsymboliek en de arthurlegende.
Hier kwam ik iets interresants tegen over de bekerkoning.

Er word het verhaal verteld van de naieve jonge held persival ( hij wordt als de jonge dwaas aangeduid).
Hij gaat mee met de ridders van koning Arthur.
Persival heeft altijd afgezonderd gewoont in het bos met zijn weduwemoeder( zwaardenkoningin)
Tijdens zijn zwerftochten is hij te gast in een burght bij de visserskoning Anfortas, die hem voor een nacht onderdak geeft. De visserskoning is de bekerkoning.
Het schijnt dat hij wacht op iemand die hem van zijn lijden verlost, omdat hij gestraft is door God voor een zware zonde die hij begaan heeft. ( wat is niet duidelijk)
Ook trekt men de vergelijking met de God poseidon, de eerste koning van Atlanten wier rijk als straf voor hun zonden verwoest werd.

Tijdens het bezoek van persival, word de Graal ( de beker) naar binnen gebracht.
Persival schijnt een vraag te moeten stellen.. wie men ermee dient.  Hij weet dit niet.
Maar stelt ok geen vraag, omdat zijn oom hem dit ooit as raad heeft gegeven.
Het kasteel van de bekerkoning verdwijnt.

Het schijnt, dat de bekerkoning, in leven gehouden word door de voeding van de graal.( de beker)

Wie kent deze mythe, of weet hier iets meer over?

Gr Stargazer.

lucifall

Hoi Stargazer,

Mary Greer heeft veel geschreven over de relatie tussen de Arthur legende en de kleine arcana van water, de bekers.

Over de Koning van Bekers schrijft zij dat de koning de personage Brons is in de Arthurlegende.
Brons ontving de titel van de Rijke Visser, omdat hij de vis gevangen heeft. (De Visserskoning).
Zie de Vis om zijn nek.

Koning der kelken is verbonden aan het waterbeeld Schorpioen, welke in de Grote Arcana weer met de kaart de Dood verbonden is. De Hebreeuwse letter behorende bij het beeld schorpioen is Nun = Vis. (Denk hierbij ook aan het vis-symbool verbonden aan jezus.)

In deze context zou je de vis als de voeding van de Graal kunnen zien.
(Wat je weer terug vindt op de page van Kelken)

stargazer

Hallo Lucifall,

bedankt voor jouw reactie.
Het boek wat ik aan het lezen ben, is door Eleonore oldenburger geschreven
Zij verwijst echter naar meerdere symboliek uit de Tarot.
Zo schijnt Arthur voor zijn laatste gevecht ( slag bij Camlan tegen zijn eigen zoon Mordred) zichzelf te zien in een droom aan het rad van fortuin vastgebonden.
In het boek trekt men bij Morgan la faye de vergelijking met De hoge prieseress.

De graal schijnt de koning slechts amper in leven te houden, maar kan hem niet genezen.
Bedankt in iedergeval voor jouw kant van het verhaa.
Jullie weten hier op het forum, zoveel van symboliek en mythes.. sta te poppelen om te leren.  ;) :D

gr stargazer

Developerone

Hallo lieve mensen,

Eerst bedankt allemaal voor de verhelderende woorden die ik al gevonden heb hier over Koning van Kelken,
ik ben niet echt vanuit astrologie in de Tarot gerold, maar had natuurlijk allang moeten weten dat het de Schorpioen kaart is :) en dat samen met de Dood nog wel.
Allemaal weer heel typisch vindt ik voor mezelf haha

Een hoop is al verteld maar ik heb toch wat leuke dingen bij de kaart aan de hand van een legging/ de ontdekking dat het mijn sterrebeeld-kaart is lol en de inspiratie van dit forum...
Ook over Arthur door de staf en zijn gelijkenis met de staf van de beer uit het dieren orakel der druiden.
http://mylanasgift.yourbb.nl/viewtopic.php?f=7&t=111
Over de staf wordt in het boek vermeld dat er een exemplaar van is gevonden bij stonehenge, en verders een heel verhaal over Arthur, die de kelten ook als krijger/monnik zagen, de hoogste uiting van het beer aspect in iemands karakter.
Omgekeerd kan deze kaart waarschuwen je niet te laten overmeesteren door de woeste moeder, de dolle krijger, waar ik wel de hoge golven op de Koning van Kelken in herken.

Maar aan de hand van mijn eigen leven/legging nu herkende ik wel meteen mijn rotan stoel in die zetel hahaha!
Megafascinerend en veelzeggend dat dezelfde vorm van de Hogepriesteres-zuilen erin zit ook.
Ik zie hierin en andere kleine dingen aanwijzingen voor een zeer positieve interpretatie van de kaart.
Echter op de gewone kaart zijn die subtiel verstopt, de achterkant en de universal kaart verklappen al veel meer vind ik :)
De kei-paarsemantel verwijzend naar hogere wijsheid op de universal kaart bijvoorbeeld :)
Of het visnet op de achterkant van de kaart dan ( En zijn dat niet timmermanswerktuigen voornamelijk daar?)
Maar op de 'gewone' RW-kaart is dat wat subtieler omdat je dat niet snel tegenkomt misschien, maar kan ook van iedereen van toepassing zijn in een bepaalde situatie misschien...
Ik zie er op zijn best ook een soort Master of Ceremony in, al enigzins hierboven beschreven ook.
Iemand die juist wel stabiel zit in een stormachtige situatie soms.
Er zijn een paar van die subtiele dingen die me op de kaart nog opvallen; een lijn in zijn gele gewaad links, vanaf de grijze stenen tot de hoogte van zijn hand.
Beneden zie ik een slakje, boven een engeltje/gekruisigd figuurtje.
De duidelijke structuur op de voeten, als het geen schubben zijn voor verbinding met het water, is het misschien wel malien, een uitvinding van de kelten ook overigens.
Ook zou de vis om zijn nek dan kunnen slaan op het hele 'zalm der wijsheid vangen' verhaal.
Maar dolfijnen zwemmen niet echt rond in Engeland dacht ik, dus krijg ik ook echt zo een koning van atlantis/verloren wijsheid gevoel bij deze kaart altijd al.
Ik weet nog wel hoe belangrijk de dolfijn is in de Griekse symbologie van vakantie, probeer maar een bordje te kopen daar ZONDER dolfijn erop haha
Ook zie ik gele lijnen in het blauwe water, ik dacht sociale stromingen/gevoelens meteen hierbij..

Voorlopig laat ik het even bij deze woorden, ik ben benieuwd naar reacties en kom vast nog eens met iets over de Koning van Kelken....

Namaste,
Developer

Ramayogi

Graag wilde ik toch even reageren op de Bekers Koning. Ik ben nogal geschrokken door de beschrijving van Ricca. Voor mij betekent het verschijnen van Bekers Koning altijd dat je kunt vertrouwen op het grote gevoel. Dat veel mensen geen raad weten met gevoelens, laat staan ze te uiten op een prettige manier, is 1 ding, maar voor mij is de Bekers Koning echter over het algemeen iemand die zijn gevoelens ' beheerst '. Je kunt met dit aspect twee kanten op: gevoel als instrument om het leven frank en vrij tegemoet te treden, of beter gezegd de realisatie dat je HET HART, BEWUSTZIJN zelf bent.
Aangezien Bekers Koning onderdeel uitmaakt van de kleine arcana speelt hij zijn rol in de wereld. Dit weet hij maar al te goed. Hij zou een spiritueel leraar kunnen zijn, of een andere hulpverlener of bruggenbouwer in emoties.

De vergelijking met Schorpioen vind ik op zijn plaats. Het is misschien wel het mooiste teken in de dierenriem, omdat het direct verwijst naar ' dood door leven ' . In de schorpioen word je dikwijls diep geraakt in situaties die het gevoel doen voelen. Meestal weet je niet waar het vandaan komt en plak je er allerlei gedachten aan vast. Dat laatste is oh zo menselijk, maar is niet noodzakelijk. Eerder bij voorkeur niet.

De schorpioen, of Bekers Koning laat zijn gevoel, net als water tot in alle kieren van zijn leven doorsijpelen. Water is het krachtigste element en zal altijd zijn weg vinden.
De stenen troon van de Bekers Koning is zijn aardse houvast. Of liever gezegd datgene wat hem in ieder geval met de benen in een soort van zelf-gekweekte realiteit houdt. Net als de schorpioen zal hij moeten leren aanvaarden dat zijn water altijd stroomt en altijd de diepte zoekt. Bekers Koning, net als de schorpioen zal dan zichzelf kunnen realiseren als het HART zelf. Zelfrealisatie, of bevrijding horen bij dit teken en deze kaart. Als de dood wordt aanvaard maakt hij een definitieve sprong en zal Dionyssos, de verhoogde trap van de Schorpioen het volledige zijn laten ervaren. De Phoenix die uit zijn as herrijst.

Dat Bekers Koning mogelijk zijn gevoelens niet altijd toont, wil nog niet zeggen dat hij ongevoelig is, integendeel.

Ricca

Hallo Devel en Rama,

Als 'hoogste' hofkaart van de Bekers wordt Bekers Koning soms een beetje overschat. Terwijl er toch iets wringt tussen het element water en de mannelijke energie van een Koning. Laat ik proberen dat toe te lichten.

Natuurlijk heeft Bekers Koning diepe gevoelens, zeer diepe, hij zit midden op zee, wat dacht je? :) Onpeilbaar diep... Het probleem zit er vooral in dat hij het gevoel wil beheersen. Dat is de mannelijke energie van een Koning. Dit heeft niets met man- of vrouw-zijn te maken, want ook vrouwen hebben mannelijke energie en kunnen in bepaalde situaties de rol van Bekers Koning spelen. En net zoals een Schorpioen, kan Bekers Koning zowel een man als een vrouw zijn (dit geldt voor alle sterrenbeelden en alle hofkaarten).

Je kunt de bezigheid van de Koning ook uitleggen als een kunst, de kunst van het beheersen van het element water in de zin van volleerd zijn in het omgaan met het diepste gevoel, en via dat volleerd zijn uitkomen bij zijn rol als leermeester, maar de afbeelding op de kaart roept daarbij op zijn minst vragen op. En eigenlijk wil water helemaal niet beheerst worden, water wil stromen, gevoelens móeten stromen en hebben vrijheid nodig.

Als je de kaarten van Bekers Koning en Bekers Koningin naast elkaar legt, zijn er opvallende verschillen. De Koningin kijkt naar de beker, de Koning niet. Nergens raakt de Koning het water aan, maar de Koningin draagt een mantel van water die met de zee vervloeit. De Koning zit op een vierkante steen, de Koningin op een grillig en natuurlijk gevormd eilandje. En misschien wel het meest opvallend: de Koningin zit onder een helderblauwe hemel, terwijl de lucht bij de Koning grijs en drukkend is. In het gunstigste geval kun je dit zien als een teken dat er iets in ontwikkeling is (zoals bij Bekers Schildknaap), maar het wekt ook de indruk dat de Koning onder een soort stolp zit...

Het element water is een vrouwelijk element. De ware kunst van het omgaan met water is niet het beheersen van water, maar het toelaten van water, openstaan voor het diepste voelen. Dat is de vrouwelijke energie van de Koningin (en ook mannen hebben die energie in zich).

Bekers Koning een spiritueel leraar (of lerares)? Dat zou kunnen, maar ik zeg het met voorbehoud, want er valt nog wel iets te leren voor deze Koning... Leg de Koning en de Koningin bijvoorbeeld eens aan weerszijden van de Hogepriesteres (de patrones van de Bekers). In de troon en de scepter van de Koning zitten verwijzingen naar de zuilen van de Hogepriesteres, zijn gewaad is blauw als de zee en hij straalt een zeker gezag uit, maar de kleur wit - wél aanwezig in de kleding van Hogepriesteres en Koningin - ontbreekt. De goudgele, iets naar olijfgroen neigende kleur van zijn mantel is een kleur die mededogen en sympathie stimuleert en ook vergeving. Toch is er die grijze lucht. Hogepriesteres en Koningin zitten beide onder een blauwe hemel en beider mantels worden vloeibaar bij de voeten, alsof ze een worden met het water...

En hebben we eigenlijk wel spirituele leraren nodig? Een leraar/lerares in de buitenwereld kan niet meer doen dan ons geheugen opfrissen, zodat wat in ons eigen bewustzijn sluimert, weer tot leven kan komen. Niemand kan ons iets aanreiken dat we niet al in ons hebben. Zie daarom nooit de belangrijkste lerares over het hoofd: ons eigen intuïtieve weten. Ieder mens heeft een Hogepriesteres in zich. 

Citaat van: DevloperoneOok zou de vis om zijn nek dan kunnen slaan op het hele 'zalm der wijsheid vangen' verhaal. Maar dolfijnen zwemmen niet echt rond in Engeland dacht ik, dus krijg ik ook echt zo een koning van atlantis/verloren wijsheid gevoel bij deze kaart altijd al.

Hoewel de dolfijn op de kaart inderdaad een connectie met Atlantis doet vermoeden, hoeven we niet zó ver terug te gaan om de diepste laag van Bekers Koning aan te boren. De vis die Bekers Koning om zijn hals draagt, is een verwijzing naar de Visser-Koning uit de legende van de Graal. Deze Koning had een geheimzinnige lichamelijke wond die de belabberde spirituele toestand van zijn koninkrijk (en in feite van de hele wereld) weerspiegelde. De enige manier om van deze wond te genezen was zich helemaal in liefde onder te dompelen. De essentie van het element water is liefde, maar ik zie Bekers Koning nog niet zo snel kopje onder gaan. Liefde is de sterkste kracht in het universum, en daarom ook het meest beangstigend, vooral voor de mannelijke energie van de Koning... En toch: de diepste genezing vindt plaats wanneer de Koning zich het meest zacht en het meest kwetsbaar voelt. Hoe zachter en vriendelijker hij wordt, hoe sterker hij zal zijn. En dán zou hij een spiritueel leraar kunnen zijn. Niet eerder...

De naam Visser-Koning is een verwijzing naar Jezus, die als visser bekend stond en refereert ook aan het bereiken van het Christusbewustzijn: het weten dat ieder probleem door liefde opgelost kan worden... Verlichting is allemaal goed en wel, maar wat heb je daaraan als je de liefde over het hoofd zou zien? Het gaat om de Liefde. Op de Ananda-kaart zien we een kleddernatte Bekers Koning het licht in zijn hart toelaten. [plaatje volgt later]

Meer over de wond van de Visser-Koning en de diepste betekenis van de Visser-Koning in deze channelings van de engel Kryon:
http://spiritlibrary.com/kryon-south-africa/the-fisher-king-wound
http://www.about2012andbeyond.com/2012/05/15/kryon-this-world-belongs-to-everybody/

Liefs van Ricca

P.S. Het beeld van de phoenix die uit zijn as herrijst, past m.i. beter bij het element vuur (Staven) en bij de Zon.
From Ricca with Love